Snuff Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 Deze topic aangemaakt, toen ik namelijk terugbladerde in Joost zijn topic Beast II moest ik met schaamte vaststellen dat ik daar gigantisch off topic ben gegaan waarvoor m'n excuses (als de kat van huis is ......). Gisterenmorgen dus ontvangen en zoals verwacht kon ik het niet nalaten om 's avonds nogmaals te scheren. Je ziet het mes liggen en wil toch weten hoe het scheert nietwaar. Had al gemerkt dat het mes de hangende haar test niet doorstond. Nu moet ik wel opmerken dat ik drie soorten heb om te testen (middel, dun en extra dun haar), het dunste haar gebruikt en nergens op de snede kon ik het haar doormidden krijgen. Dat is echter geen alles zeggende test, heb wel eens meer messen gehad die dit niet doorstonden en toch goed scheerden. Zo blijkbaar ook met dit mes. De scheerbeurt was zonder meer goed te noemen, enkel 50-100 op de paddle vooraf was voldoende. Mes ligt heel lekker in de hand. Lemmet zit iets wat te los naar mijn zin in de tussenstand maar ik ga dit zo laten want in zowel de scheerstand als gesloten toestand spant het precies goed. De inkepingen geven voldoende greep alleen de grove inkepingen bovenop zijn meer versiering als echt doelmatig qua grijpvermogen, Joost had me daar vooraf op attent gemaakt maar ik vond ze mooi en liet het mes zo maken. Volgende zal waarschijnlijk bovenop ook de smallere groefjes hebben. Het is met dit mes even wennen bij het stroppen, ik heb makkelijkere messen in bezit wat dat betreft maar zal snel wennen (daarmee bedoel ik het draaien van het mes tijdens het stroppen). De schorkopf maneuvreert heel makkelijk en komt overal bij, zelfs de haartjes onderin de neus kan je ermee verwijderen. Deze morgen even een dubbele tape op de rug en een heel kleine touch up gedaan wat zorgde voor een zalige scheerbeurt, heeft meer te maken met hoe eenieder graag z'n snede heeft, het mes stelde af maker zeker niet teleur. Later dit jaar schaf ik me nog eentje aan, zal een 1/2 of 1/4 worden, mogelijk een 7/8" in een van de ander houtsoorten die hij nog beschikbaar heeft buiten de standaard aanbiedingen. En ik wacht nog even tot z'n 5/8" messen in productie gaan, hij zit nog in de testfase maar ze zien er veelbelovend uit. Al met al een tevreden klant, net zoals Joost al schreef een plezier om met deze uiterst vriendelijke man samen te werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 Mooi dat het mes goed bevalt Snuff. De positieve berichten over de Koraat maken het wel steeds moeilijker om niet op de bestelknop te klikken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 heb ik ook last van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 En hier nog eentje maar ik heb een streng gesprek met mezelf gevoerd haha Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted June 14, 2014 Share Posted June 14, 2014 Deze topic aangemaakt, toen ik namelijk terugbladerde in Joost zijn topic Beast II moest ik met schaamte vaststellen dat ik daar gigantisch off topic ben gegaan waarvoor m'n excuses (als de kat van huis is ......). Nou Ron, je had wat mij betreft met het verlengen van de Beest II draad door kunnen gaan. Beest I was eigenlijk ook een doorontwikkeling van de "Smile" draad. Uiteindelijk zijn het allemaal Koraaten waar we mee bezig zijn. Volgende week verwacht ik de publicatie van de Schorkopf van Ramon met zijn unieke scales op het forum. Wordt dat Koraat II? Of Koraat III? Vandaag gaat mijn Schorkopf naar de stenen. Dus ik kan daarna publiceren. Ik aarzel nog een beetje of ik aan Ramon vooraf zal gaan; ik wil nu het om twee precies dezelfde messen gaat in een identieke uitvoering, zich alleen onderscheidend door unieke scales, geen gras voor zijn voeten wegmaaien. Gisterenmorgen dus ontvangen en zoals verwacht kon ik het niet nalaten om 's avonds nogmaals te scheren. Je ziet het mes liggen en wil toch weten hoe het scheert nietwaar. Vanavond leg ik mijn Schorkopf op de tegelrand onder de spiegel. Morgenochtend The proof of the Pudding! Mes ligt heel lekker in de hand. Lemmet zit iets wat te los naar mijn zin in de tussenstand maar ik ga dit zo laten want in zowel de scheerstand als gesloten toestand spant het precies goed. De inkepingen geven voldoende greep alleen de grove inkepingen bovenop zijn meer versiering als echt doelmatig qua grijpvermogen, Joost had me daar vooraf op attent gemaakt maar ik vond ze mooi en liet het mes zo maken. Volgende zal waarschijnlijk bovenop ook de smallere groefjes hebben. Het is met dit mes even wennen bij het stroppen, ik heb makkelijkere messen in bezit wat dat betreft maar zal snel wennen (daarmee bedoel ik het draaien van het mes tijdens het stroppen). Ik denk dat ik de volgende keer aan Ulrik zal vragen jimps van het type dat Robert Williams voert te maken. Meer ruimte tussen de vijstreken en dieper; als gezaagd bij wijze van spreken. De schorkopf maneuvreert heel makkelijk en komt overal bij, zelfs de haartjes onderin de neus kan je ermee verwijderen. Deze morgen even een dubbele tape op de rug en een heel kleine touch up gedaan wat zorgde voor een zalige scheerbeurt, heeft meer te maken met hoe eenieder graag z'n snede heeft, het mes stelde af maker zeker niet teleur. Later dit jaar schaf ik me nog eentje aan, zal een 1/2 of 1/4 worden, mogelijk een 7/8" in een van de ander houtsoorten die hij nog beschikbaar heeft buiten de standaard aanbiedingen. En ik wacht nog even tot z'n 5/8" messen in productie gaan, hij zit nog in de testfase maar ze zien er veelbelovend uit. Dat is voor het eerst dat ik verneem dat Ulrik ook met een 5/8ste aan de slag gaat. Een 6/8ste zou meer in de rede hebben gelegen. Al met al een tevreden klant, net zoals Joost al schreef een plezier om met deze uiterst vriendelijke man samen te werken. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted June 14, 2014 Author Share Posted June 14, 2014 Nou Ron, je had wat mij betreft met het verlengen van de Beest II draad door kunnen gaan. Beest I was eigenlijk ook een doorontwikkeling van de "Smile" draad. Uiteindelijk zijn het allemaal Koraaten waar we mee bezig zijn. Ja maar dan wordt het wellicht zo'n onoverzichtelijk boeltje dat je goed moet kijken wie op wat reageert en dergelijke. Ik vind het beter als de persoonlijk bewerkte versies gescheiden worden van de ietwat standaard geleverde. Ik bedoel daarbij kan je schrijven of je ze al dan niet mooi vind maar daar houd het een beetje op toch? Waar bij aankoop lemmet en zelf ontwerpen er een heel proces om de hoek komt kijken wat heel leuk is om te volgen. Volgende week verwacht ik de publicatie van de Schorkopf van Ramon met zijn unieke scales op het forum. Wordt dat Koraat II? Of Koraat III? Vandaag gaat mijn Schorkopf naar de stenen. Dus ik kan daarna publiceren. Ik aarzel nog een beetje of ik aan Ramon vooraf zal gaan; ik wil nu het om twee precies dezelfde messen gaat in een identieke uitvoering, zich alleen onderscheidend door unieke scales, geen gras voor zijn voeten wegmaaien. Denk niet dat het Ramon veel uitmaakt, either way is good denk ik. Wie interesse heeft leest mee en de anderen gaan eraan voorbij. Ik denk dat ik de volgende keer aan Ulrik zal vragen jimps van het type dat Robert Williams voert te maken. Meer ruimte tussen de vijstreken en dieper; als gezaagd bij wijze van spreken. Ik volg je andermaal als tweede in rij, jij mag het vuile werk doen, als je het voor elkaar krijgt pluk ik de vruchten van je aanvraag Ik denk trouwens dat Ulrik best open staat voor dit soort dingen, als custom maker wil je toch altijd evolueren. Dat is voor het eerst dat ik verneem dat Ulrik ook met een 5/8ste aan de slag gaat. Een 6/8ste zou meer in de rede hebben gelegen. http://www.koraat-knives.at/seite36.html en op het gut-rasiert forum kan je z'n proefstukken zien waarbij hij om input vraagt van de mensen aldaar. Had ook eerder een 6/8" verwacht, wellicht zit die nog in de pipeline. Straks haal ik hem nogmaals over het gezicht. prettig weekend! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted June 14, 2014 Author Share Posted June 14, 2014 Ulrik heeft alweer een nieuw project aangevat, hij wil een apocalyptisch uitziend mes vervaardigen. Daartoe is het metaal op verschillende plaatsen gesmolten, in het eindstadium volgt dan een DLC (diamond-like carbon) coating. Zelf vind ik het niet echt apocalyptisch maar het heeft wel iets, hangt ook van de scales af natuurlijk. Dit is het enige waar ik m'n twijfels over heb, verscheidene safety razors die hiermee behandelt werden verliezen toch redelijk snel hun mooie uitzicht na in contact komen met zeep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted June 14, 2014 Author Share Posted June 14, 2014 Na een hele namiddag onkruid wieden in de tuin een lekkere douche gevolgd door het o zo gehate haar verwijderen van gezicht en hoofd. De koraat flink over de riem gehaald 100 mineral oil tanned leather en 100 latigo leather, te merken dat dit toch nog even beter was dan gisteren. Zalig gewoon, this is the stuff dreams are made off Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Ulrik heeft alweer een nieuw project aangevat, hij wil een apocalyptisch uitziend mes vervaardigen. Daartoe is het metaal op verschillende plaatsen gesmolten, in het eindstadium volgt dan een DLC (diamond-like carbon) coating. Zelf vind ik het niet echt apocalyptisch maar het heeft wel iets, hangt ook van de scales af natuurlijk. Ik schreef naar Ulrik naar aanleiding van het gereed komen van de Koraat Schorkopf near wedge, ondermeer: "Die Klinge rasiert fantastisch. Es ist fast so beängstigend wie die "stillen Killer" seinen Job macht. Dieses Messer ist so weit mein erstes derb geschliffenes Exemplar. Aber sicher nicht das letzte! Wenn Ich Einmal mich meine Pläne für eine vierte Kopie wieder gebildet habe, mag Ich Sie kontaktieren mit eine neue Anfrage. Die neue Anfrage zal evenwel geen betrekking hebben op de apocalyps! J Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 (edited) Nou Ron, je wordt op je wenken bediend! Ik memoreer: joostmoree schreef:"|Ik denk dat ik de volgende keer aan Ulrik zal vragen jimps van het type dat Robert Williams voert te maken. Meer ruimte tussen de vijstreken en dieper; als gezaagd bij wijze van spreken." Jouw repliek: "Ik volg je andermaal als tweede in rij, jij mag het vuile werk doen, als je het voor elkaar krijgt pluk ik de vruchten van je aanvraag Ik denk trouwens dat Ulrik best open staat voor dit soort dingen, als custom maker wil je toch altijd evolueren." En toen de dupliek van Ulrik; hij beklautert het Nederlands behoorlijk: " Sehr geehrter Herr Moree, vielen Dank für die Rückmeldung und die Fotos! Ich habe bereits im Forum die Bilder bewundert und kann Ihnen zum Ergebnis nur gratulieren! Es ist zwar schade, dass die Grenadill Schalen nichts geworden sind, aber das Royal White Ebony ist wunderschön geworden. Da haben Sie auch ein ganz besonders schönes Stück verwendet. Ganz besonders freut es mich, dass sie mit dem Messer so gute Rasuren haben, das bleibt schließlich das Wichtigste bei einem Rasiermesser. Für eine neue Anfrage stehe ich natürlich jederzeit zur Verfügung. Mit besten Grüßen, Ulrik Beyer P.S. Im Forum gab es die Frage ob ich die Serrierungen auch anders herstellen würde (so wie Robert Williams). Vielleicht können Sie ja die Information weiterleiten, dass es gar kein Problem ist. Auf Wunsch mache ich das gerne." Als forumleden het op prijs te stellen een vertaling te lezen, meld mij dat dan. Indien gewenst met een privébericht. Edited June 16, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Dat is goed nieuws, ik zal er zeker gebruik van maken bij m'n volgende mes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Even een update: Ulrik heeft een tweede mes gemaakt van het Apocalyptic type. Ziet er beter uit, al ben ik benieuwd wat voor scales daar nou bij passen om in hetzelfde thema te blijven? Zoals iemand al opmerkte kan het zonder scales af en dienst doen als kamisori al zou ik dan het snijvlak inkorten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Nou Ron, Dit is een tikkie anders. Hier zou ik wel wat orchestraals in Cocobolo op willen loslaten. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Dat is toch geen metaal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Klopt Mars!. Cocobolo is hout. Maar is dat hier fout? Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Ik bedoelde het eigenlijk als reactie op die post van Snuff, normaal is een mes niet blauw en doorzichtig dus ik snap niet helemaal hoe ik er naar moet kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Hout is waarschijnlijk ook de bedoeling, vraag is wat voor soort vorm pas je hier toe om binnen het thema te blijven, ik kan me er niet zo direct iets bij voorstellen. Heel netjes en strak afgewerkt valt naar mijn bescheiden mening af. Bleek toen ik m'n bericht poste op het duitse forum en op verzenden klikte hij net voor mij een bericht had gepost waarin hij foto's liet zien van een ingekort blad. (Dat komt ervan als je duits met behulp van een vertaler schrijft, ik kan heel goed duits lezen maar m'n zinsbouw en spelling laat veel te wensen over, die van een vertaler trouwens ook) Heel geslaagd voor een kamisori als je het mij vraagt. (staat misschien ook nog op het verlanglijstje maar dan met een westerse snede en niet de asymmetrische japanse want die heb ik al geprobeerd en is niet mijn ding). Joost mocht hij dit soort messen in omloop brengen kan je wellicht eens vragen of je op eentje je creativiteit mag loslaten voor het ontwerpen van een handvat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Ik bedoelde het eigenlijk als reactie op die post van Snuff, normaal is een mes niet blauw en doorzichtig dus ik snap niet helemaal hoe ik er naar moet kijken. aha, dat komt omdat het blad zelf nog totaal niet is bewerkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Ik vind de tweede wel wat hebben. De eerste is een beetje 'niet af'. Hij is woest maar wel mooi woest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Nou Ron, Dit is een tikkie anders. Hier zou ik wel wat orchestraals in Cocobolo op willen loslaten. J Wel Ron, als ik de 2de apocalyps weer in ogenschouw neem, krijg ik daar best wel zin in. Ik zal morgen of zo een foto van apo 2 nemen en deze met een print pogen te projecteren op een a-4 tekenblad. Opdat ik daar scales omheen kan frommelen. Maar reken op niet teveel . Ik ben zo creatief als een loden deur en kan alleen maar na-apen. En af en toe boeiende berichtjes schrijven. En dat pakt zelfs zo nu en dan helemaal fout uit. Ik moet oppassen . Anders hangt een mod een slotje op deze topic! J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Joost, niet doen. Als iemand het lastig heeft heeft het geen zin om daar nog op te duwen Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Ironie Kogel. Zand erover. Bergen. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Bij die tweede apocalyps wordt het weer een mooi mes, terwijl mooi en apocalyps... Het onaffe aan de eerste past zo goed bij het thema: het is niet zozeer onaf, het wordt weer ont-daan. Zoals het hoort, in een eindtijd. Althans in mijn, door een overvloed aan slechte postapocalyptische science-fiction-films gevormde, visie daarvan. Bij datzelfde beeld passen ook scales van roestig staal of gevonden drijfhout. In hoeverre dat practisch is of combineert met een dezer twee Apocalypsen... Het drijfhout misschien, het roestig staal niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Bij datzelfde beeld passen ook scales van roestig staal of gevonden drijfhout. In hoeverre dat practisch is of combineert met een dezer twee Apocalypsen... Het drijfhout misschien, het roestig staal niet. Richard, dat wordt hem niet! J Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Mocht je het je afvragen Joost: dat verbaast mij niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts