ram0n Posted July 3, 2013 Posted July 3, 2013 Zeker voor beginners kan het erg lastig zijn om alle producten uit te proberen om zo een goede combinatie te vinden. Je doet telkens weer wat anders, maar wat zorgde er deze keer nu eigenlijk voor dat het zo goed of slecht ging? Ik heb dit destijds aangepakt door een logboek bij te houden met daarin een overzicht van de gebruikte spullen per scheerbeurt en een eindoordeel. In mijn geval hield ik dit eenvoudig bij in een Excel-bestand met kolommen als datum, krabber, mesje, zeep, kwast, preshave, aftershave, prep, opmerkingen en eindcijfer, maar je kan dit natuurlijk net zo doen als je zelf fijn vindt. Door dit een tijd lang bij te houden kan je er later eens rustig voor gaan zitten om te kijken of je een patroon ontdekt. Met de tijd krijg je vast ook wel gewoon zelf een gevoel voor de fijne producten, maar zeker in het begin is het voor sommigen denk ik wel een goede tip. Hebben anderen dit ook gedaan? Zoniet, misschien nog andere tips voor beginners op dit vlak?
marzman Posted July 3, 2013 Posted July 3, 2013 Ik heb dat niet gedaan, ik heb het ontdekken gedaan door zo weinig mogelijk variabelen te gebruiken (eerst alleen verschillende mesjes testen, scheerschuim kwam toen nog uit een spuitbus), daarna heb ik andere zepen geprobeerd en nu heb ik ook cremes.
ram0n Posted July 3, 2013 Author Posted July 3, 2013 Beginnen met weinig variatie is een oplossing, maar ik denk dat er ook genoeg mensen zijn die enthousiast beginnen en dan bijvoorbeeld een sample pack met mesjes gebruiken en al snel twee soorten zeep. Je gaat dan al snel toch wat verschillende dingen proberen, dan is het wel nuttig. Alles op dit forum beschrijven is inderdaad ook een soort logboek, maar door het bij te houden in een tabelvorm krijg je echt een goed overzicht om zo patronen te herkennen. Ieder z'n ding, maar ik denk dat het voor enthousiaste beginners die al meerdere producten hebben een interessante tip is.
Guest Posted July 3, 2013 Posted July 3, 2013 Ik hou het gewoon bij in mijn hoofd, zo weet ik ook precies voor de hoeveelste keer ik een mesje gebruikt heb. Als je veel verschillende zepen door elkaar gebruikt als newbie is inderdaad misschien niet zo'n goed idee. Want iedere scheerzeep en scheercreme werkt anders in zin van hoeveel je nodig hebt om te gebruiken.
talibeard Posted July 6, 2013 Posted July 6, 2013 Ik doe het al jaren (summier) in een schriftje; ja ik vind het ook leuk om niet alles te digitaliseren. Zeker als je nieuwsgierig bent en veel verschillende spullen gebruikt is het handig om iets bij te houden al was het maar om te weten wat vervolg- of bulkaankopen moeten worden.
DoubleB Posted July 6, 2013 Posted July 6, 2013 Voordeel van een logboek op het forum is dat je hulp in kunt schakelen van andere forummers. Toen ik met een straight begon heb ik dat gedaan. Was erg nuttig en heeft zeker het leerproces versneld.
Frans Posted July 8, 2013 Posted July 8, 2013 Goed Idee van Ramon! Inderdaad makkelijk om een soort van overzicht c.q. inzicht in het geheel te krijgen!
Puerco Posted July 10, 2013 Posted July 10, 2013 Ik moet er niet aan denken, lijkt veel te veel op werk.... Het is voor mij prettiger om alles gewoon op gevoel te doen, het moet wel leuk blijven. Soms wel lastig als ik bv een open mes uit de kast wil pakken en niet meer weet hoe die geslepen is, met wat voor steen en of dat wel beviel maarja dat merk ik dan gauw genoeg en kan altijd snel een andere pakken.
Bernard De Cuenynck Posted September 2, 2013 Posted September 2, 2013 Ik deel de mening van Puerco..Het enige logboek is…je aangezicht…Mijn inziens heeft het geen belang met wat voor producten je scheert…Moet voornamelijk leuk blijven, en je aangezicht moet zacht zijn…na het scheren..en je moet uitkijken naar de volgende beurt. B.
karaqz Posted September 2, 2013 Posted September 2, 2013 Ik moet er niet aan denken, lijkt veel te veel op werk....Het is voor mij prettiger om alles gewoon op gevoel te doen, het moet wel leuk blijven. Soms wel lastig als ik bv een open mes uit de kast wil pakken en niet meer weet hoe die geslepen is, met wat voor steen en of dat wel beviel maarja dat merk ik dan gauw genoeg en kan altijd snel een andere pakken. Maar jij bent al meer ervaren gok ik. Als je net begint is het niet bij te houden hoe mesje x 3 weken geleden ook al weer scheerde. Zeker omdat je dan nog met erg veel producten aan het experimenteren bent.
Bernard De Cuenynck Posted September 2, 2013 Posted September 2, 2013 Ik moet er niet aan denken, lijkt veel te veel op werk....Het is voor mij prettiger om alles gewoon op gevoel te doen, het moet wel leuk blijven. Soms wel lastig als ik bv een open mes uit de kast wil pakken en niet meer weet hoe die geslepen is, met wat voor steen en of dat wel beviel maarja dat merk ik dan gauw genoeg en kan altijd snel een andere pakken. Maar jij bent al meer ervaren gok ik. Als je net begint is het niet bij te houden hoe mesje x 3 weken geleden ook al weer scheerde. Zeker omdat je dan nog met erg veel producten aan het experimenteren bent. dat zal je wel merken, denk ik
Snuff Posted September 2, 2013 Posted September 2, 2013 met scheermesjes heb ik toendertijd wel een A4tje genomen om naast de namen het aantal keren gebruikt aan te kruisen en wat ik er van vond na iedere scheerbeurt. Nu niet meer nodig gezien ik m'n 3 favoriete mesjes gevonden heb, goed scherp en minimum 6 beurten voor ze aan vernieuwing toe zijn. Van zepen en cremes houd ik een lijstje bij van de producten die ik niet meer zal aankopen want je onthoud het wel een tijdje maar na een paar jaar begin je dan te twijfelen, vooral met het ouder worden.
marzman Posted September 2, 2013 Posted September 2, 2013 Welke mesjes zijn dat waar je minimum zes scheerbeurten uit haalt?
Bass Posted September 2, 2013 Posted September 2, 2013 Ben ook zeer benieuwd naar die mesjes. (Ik las trouwens "meisjes waar je zes beurten mee doet", ik zal mijn leesbril opdoen.)
Snuff Posted September 3, 2013 Posted September 3, 2013 Ben ook zeer benieuwd naar die mesjes. (Ik las trouwens "meisjes waar je zes beurten mee doet", ik zal mijn leesbril opdoen.) Foei foei Super Iridium - Polsilver - Personna Lab en Feather New Hi-Stainless gaan voor mij makkelijk 6 scheerbeurten mee.
Bass Posted September 3, 2013 Posted September 3, 2013 Die laatste ken ik. Zes beurten? Dat kan. Ik kom ermee tot vijf en dan vind ik het tijd voor iets nieuws. Over Super Iridium al meer goeds gehoord, waar koop je ze?
Snuff Posted September 3, 2013 Posted September 3, 2013 http://www.superiridiumblades.com/p/products.html Betrouwbare kerel, veel mensen op de forums kopen bij hem.
Recommended Posts