Jump to content

Waarom scheren met een open scheermes?

SakasakaHeyhey

Recommended Posts

Hoi natscheerders. Ik ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen met het open scheermes en de reden om hier wel of niet aan te beginnen. Wat zijn de dingen waar je in het begin allemaal tegen aan loopt? De bekende valkuilen. Mocht ik een mes willen aanschaffen welk type raden jullie dan aan en welke raden jullie af?

De open scheermessen vind ik een genot voor het oog. Eerlijk gezegd krijg ik er een nostalgisch gevoel bij. Het hele ritueel lijkt mij ook wel wat.

De reden waarom ik er (nog) niet aan begonnen ben, is dat ik van dat soort messen een beetje bang ben. Ik ben soms nogal onhandig met messen. Heb bijvoorbeeld mijn pees van mijn duim een keer doorgesneden met een heel scherp vleesmes. Ja een ongeluk zit in een klein hoekje en je beland vervolgens op de operatietafel:-(

Omdat ik dit van mijzelf weet, haal ik de grootste nachtmerries naar boven. Ik ben mijn nek aan het scheren en dat gaat verschrikkelijk mis. Misschien is het allemaal erg overdreven. Het weerhoudt mij er van om aan deze leuke hobby te beginnen.

Wat vinden jullie van het scheren met het open scheermes? Wel of zeker niet aan beginnen?

Iedereen hier die met een open scheermes z'n dagelijkse baardgroei verwijdert ziet er niet uit, littekens van hier tot ginder ;-)

Waarom? Het is niet de makkelijkste vorm van scheren, er komt heel wat bij kijken maar het is wel eenmaal je het onder de knie hebt een van de meest voldoening gevende en qua resultaat door weinig andere materialen geëvenaarde manier van scheren.

Waarschuwing: begin niet met dure spullen aan te schaffen omdat je ze zo mooi vind, koop gewoon een met kennis geslepen mes en probeer of het iets voor je is voor je kosten maakt. Een goede bron is bijvoorbeeld Buffel en er zijn nog anderen op het forum die je kunnen helpen.

Ik beweer niet dat je nooit een sneetje zult oplopen in het begin maar dat heb je eerder met een niet goed geslepen mes dan eentje die top is. En een duur mooi mes hoeft niet beter te scheren dan eentje die er verweert uitziet maar goed geslepen is. Gewoon doen, succes!

En even door de topics bladeren van het straight razor gedeelte van het forum, vind je massa's info.

Het scheren met een open mes vind ik leuk omdat het een uitgebreid ritueel is en het heeft zeker nostalgie. Je moet je niet gaan scheren met een open mes omdat het makkelijk is maar omdat het moeilijk(er) is.

Het heeft een aardig stijle learning curve wat het uitdagend maakt en voldoening geeft als het lukt. En ja je zult je een keer snijden en je zult het een keer zat worden dat heeft een ieder hier gehad. Gewoon ff een time out en weer opnieuw proberen.

En wat Snuff zegt, begin met budget spullen maar wel goede spullen (ja dat kan). Ergo koop een goedkoop mes wat door een pro geslepen is, alleen dan kun je goed leren.

Ik heb hier nog een test exemplaar van de Bakkus (eigen design van een forumlid) liggen, die wil ik je wel opsturen. Hij is ontworpen door een forumlid en geslepen door Buffel. Ik heb het mes als gratis test exemplaar gekregen en wat mij betreft mag het tegen verzendkosten een nieuwe eigenaar krijgen. Onder de voorwaarde dat als je er klaar mee bent het mes weer doorstuurt nog de volgende geïnteresseerde. Laat me maar weten of je interesse hebt.

Whopper Dog heeft voor paar tientjes een strop om mee te beginnen. http://whippeddog.com/products/view/poor-man-strop-kit

Op die manier kun je goedkoop beginnen.

Edited by Guest

Ik heb trillend van angst voor het eerst een open mes gebruikt. Doodeng. Je verkrampt een beetje. Vooral sommige delen zijn lastig. Kin en zo. Maar als het lukt is het gaaf. De leercurve is heel erg steil juist. De eerste stappen zijn gewoon moeilijk. Met 1 hand of met 2 handen. Welke hoek, hoeveel druk etc. Ik heb ervaren dat je het vaak moet doen. Tegenwoordig doe ik twee keer per week een open mes. Door de week geen tijd. En dan komt de handigheid. Begin ook vooral met veel filmpjes kijken. Lyn Abrahams en shavenation. Zoek maar Op YouTube. Zoals lyn ook zegt begin de eerste keren gewoon alleen maar met je wangen. Verder niet. Dat geeft vertrouwen.

Ik kan me alleen maar volmondig bij bovenstaande heren aansluiten.

Ik ben zelf zo'n anderhalve maand geleden met het open mes begonnen. Het heeft een erg steile leercurve en ja, je zult jezelf snijden of op z'n minst bloedpuntjes oplopen. Je zult nog minder druk moeten zetten en de hoek is nog belangrijker dan bij een krabber. Je zult merken dat je je bij iedere stap en bij iedere beweging bewust moet zijn van waar je mee bezig bent. Er is geen automatische piloot, hoewel met ervaring dingen wel automatischer gaan.

Maar de beloning is navenant. Het gevoel van trots en voldoening als je jezelf met een open mes hebt geschoren is veel groter dan bij andere scheermessen. Daarbij nog de nostalgie en de wetenschap dat je een "kunst" die onze voorvaderen bedreven behoed van uitsterven en kunt doorgeven aan een volgende generatie, maakt dit voor mij een veel voldoening schenkende vorm van scheren.

Begin inderdaad met budgetspullen. Zoek contact met Buffel of een ander die bedreven is in het goed slijpen en neem voor relatief (niet veel duurder dan een krabber) weinig geld een mes over. Een strop erbij en klaar. Ik heb zelf de Poorman's strop kit van Whipped Dog. Goede strop met daarbij een plankje balsa dat behandeld is met Crox en Feox. Ook nog twee zakjes met deze poeders erbij. Nadeel van deze strop is dat hij hangt en smal is, en ik heb ervaren dat dit lastig is voor een beginner. Je moet de strop op spanning houden, letten op de druk van het mes, zorgen dat je mes goed plat op de strop ligt, zorgen dat je een X beweging maakt, opletten dat je op de juiste manier draait. Dit is, zeker in het begin, behoorlijk lastig. Een goede optie, die ook hoog op mijn verlanglijstje staat, is de paddle strop van Rasurpur. Kijk in deze sectie maar eens naar de gebruikerservaringen.

In ieder geval veel succes en ik zou zeggen: gewoon proberen!

Scheren met een open mes heeft gewoon iets. (goedkoop ahumm, nostalgie, stoer) Iedereen heeft daar zijn eigen beeld bij. En ik denk ook dat iedereen die er mee begonnen is de eerste keren met een klein beetje "angst en beven" het mes op de wang heeft gezet. Maar vervolgens komt het zelfvertrouwen met grote passen naar je toe en kun je je na een maand of drie redelijk vlot zonder bloedvergieten helemaal gladscheren. Blijf echter wel respect houden voor het mes. Overmoed en onvoorzichtigheid wordt afgestraft.

Thanx voor de berichten heren.

Ik ga me eerst maar eens veel inlezen en YouTube filmpjes kijken om mijn angst te overwinnen ;-)

@Noxa: wanneer ik er aan toe ben, wil ik graag van je aanbod gebruik maken. Leuk dat mensen hier zo veel ervaringen met elkaar willen delen en behulpzaam zijn!

Ik heb een hekel aan scheren. Al mijn hele leven gehad. Nog een grotere hekel aan baarden dus ik moest wel. Met het open mes echter is het een genot. Voor mij vanaf de allereerste keer en daar is het nog niet mee opgehouden.

Het heeft absoluut nadelen: de leercurve, het feit dat je de eerste maand gewond in het aangezicht door het leven moet, het feit dat je diezelfde maand naar alle waarschijnlijkheid verre van glad door het leven moet, het feit dat de kans groot is dat je je net nieuwe mooie strop kapotsnijdt omdat je je mes verkeerd draait (deze is me nog bespaard gebleven) maar dat vind ik allemaal totaal oninteressant. Ik heb nu lol aan scheren, en dat is een geheel nieuwe ervaring.

Overigens hoef je je strop niet te laten hangen. Ik heb, voor ik een spanriem kocht, mn strop altijd op de rand van de tafel gelegd. Automatisch recht en op spanning :-)

Ben sinds jan. j.l. gestart met het scheren met een open mes.

Mijn tips vanuit de persoonlijke ervaring"

1 zorg voor een perfect shave ready scheermes wat niet al te duur is. Gaat het scheren niet zoals je wenst dan ligt dat geheel aan jou maar bij doorzetten komt dat echt goed.

2 Zorg voor een goedkope strop en oefen wanneer dit mogelijk is met een oud bot scheermes om het automatisme van het stroppen letterlijk in de hand en arm te krijgen.

3. Gewoon simpel beginnen en rekening houden dat het gehele gezicht scheren met de straight tijd nodig heeft. de een is hier sneller mee dan de ander.

4. Als het niet meer safe voelt over gaan op het oude vertrouwde systeem en de scheerbeurt daarmee afmaken. Ook na een maand nog enz.

5 Zorg voor en neem de tijd

6 Geniet van het hele ritueel.

7 Ik heb mij niet veel gesneden en alleen tijdens het ongecontroleerd aantikken van het mes op de huid.

De huid moet er ook even aan wennen maar zorg dat je dit strak trekt.

In het begin alleen met haargroei mee, maar ook dat is persoonlijk.

Zoals gezegd. De aanhouder wint en het geeft een grote voldoening wanneer je er opeens achterkomt dat je super glad geschoren bent en dat dit zonder noemenswaardige moeite gebeurt is.

Laatste tip van Henkiepenkie. Niet scheren met het open mes na een paar alcoholische versnaperingen. Rijden op de openbare weg is strafbaar, maar met het open mes werd ik al een paar keer gelijk afgestraft :mrgreen:

Ik blijf dit zeker doen en geniet ervan.

Succes en lees je goed is.

Ik heb mijn eerste mes van Snuff gekocht. Goed geslepen en direct klaar voor gebruik.

De ervaring was geweldig! Kort daarna kocht ik een paddle strop en inmiddels heb ik mijn tweede straight (ik zit vol verlangen naar de Koraat van Snuff te kijken dus misschien gun ik mij lat dit jaar nog wel een derde)

Ik heb veel gehad aan youtube filmpjes maar het belangrijkste is: neem je tijd. Zeeën van tijd als het kan. Ik heb mij 1 keer gesneden. Die scheerbeurt verliep erg goed ennnn toen werd ik nogal overmoedig waardoor de concentratie minder werd.

Vanochtend heeft mijn vriendin staan kijken hoe ik me met de straight schoor omdat ze nieuwsgieirg was. Ze begreep helemaal dat ik het zo geweldig vind en ook dat dit niet iets is dat even snel kan.

Met een mes op je keel denk je niet aan andere dingen en dat maakt voor mij dat het ook enorm rustgevend werkt. Iets dat ik in mijn drukke leven goed kan gebruiken.

Ik heb van een forumlid in november een mes geleend om te proberen. Na de eerste keer dacht ik Wow, dat is gaaf en scheert lekker! Met een enkele pass al Zo goed als glad. Nu 8 maanden verder 2 nieuwe messen gekocht en het testmes overgekocht om mee te oefenen (slijpen, etc)

Als ik tijdgebrek heb pak ik de krabber.

Gewoon proberen dus!! :)

Waarom ik me scheer met open mes???

Gewoon omdat het kan en ik het dan ook zelf heb geleerd.

Gewoon omdat het gladder scheert.

Gewoon omdat ik van dat soort traditie hou.

Gewoon omdat ik die fusion troep zat was.

Gewoon omdat ik elektrisch scheren vies vindt.

Gewoon omdat het scheren dan weer leuk wordt.

Enzo kan ik nog wel FF doorgaan.

Gr ton

Scheren met open scheermes lijkt mij de logische volgende stap/ uitdaging in het scheren. Heb thuis dan ook enkele open scheermessen liggen, maar deze zijn (nog?) niet inzetbaar. Ik twijfel nog tussen het kiezen van mijn eerste open mes. Eerst een poging wagen om eén van mijn messen te laten slijpen of om gelijk voor zeker te gaan en een mes van forumlid over te nemen. Hoe dan ook, het voornemen is om snel een poging te wagen!

Scheren met open scheermes lijkt mij de logische volgende stap/ uitdaging in het scheren. Heb thuis dan ook enkele open scheermessen liggen, maar deze zijn (nog?) niet inzetbaar. Ik twijfel nog tussen het kiezen van mijn eerste open mes. Eerst een poging wagen om eén van mijn messen te laten slijpen of om gelijk voor zeker te gaan en een mes van forumlid over te nemen. Hoe dan ook, het voornemen is om snel een poging te wagen!

sluit me aan bij alle reacties... stap voor stap, Lynn's videos hebben erg geholpen maar ook Nick's.

high78, ik leen je wel een mes of laat eindelijk een van je 5 slijpen...

Stuur 1 van je messen op dan kun je binnen een week aan de slag.

. Eerst een poging wagen om eén van mijn messen te laten slijpen of om gelijk voor zeker te gaan en een mes van forumlid over te nemen. Hoe dan ook, het voornemen is om snel een poging te wagen!

Hoe is de staat van de messen die je hebt liggen,zijn ze er aan toe om geslepen te worden of moet je ze eerst opknappen?

Belangrijk bij scheren met een open mes, het mes moet scheer klaar zijn geslepen, anders krijg je de eerste teleurstelling al bij je eerste poging.

En Neem de tijd!

Goed voorstel van moxie66 om er een te lenen van hem, terwijl je de andere laat slijpen.

Ik ben natuurlijk ook nog maar een rookie maar de tijd en rust was voor mij ook erg belangrijk. Geen volk in huis. Want die willen allemaal weten waarom. Dus lekker rustig.

Bedankt voor de reacties!

moxie66: Ik leen natuurlijk graag één van jouw messen!

Noxa: ga ik proberen!

kalerolf: De staat van mijn messen? Geen flauw idee. Ze zien er wat mij betreft bruikbaar uit (op hun gebrek aan scherpte na). Op onderstaande foto zie je de messen. Wat vind jij?

Kogel: rust in huis is van levensbelang. Heb drie kids in huis. Doodeng als die binnen komen stormen tijdens het scheren!

e2eduras.jpg

Edited by Guest

Idd daar kan je je best mee scheren. Slijpen laten bij forumlid bij jou in de buurt en gaan.

Enger is dat ze aan je messen zitten terwijl jij er niet bij bent om er iets van te zeggen.

Goed opbergen en die vlijmscherpe messen en uit de buurt houden van de kids.

(Denk dat ze nu al scherp genoeg zijn om je te verwonden, om mee te scheren is ander verhaal. )