efsk Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 Dus terwijl ik zo aan het wachten ben op twee naniwa's ( ) was ik eens aan het mailen geslagen met Ardennes-Coticule.be Kom, dacht ik, laat ik eens vragen om een iets snelle steen. Ik sta namelijk niet bekend om mijn geduld. Nou, zei mevrouw ardennes-coticule, dat kan. We zoeken een mooie voor je uit. Dus ik eurootjes overboeken, en slapen op de deurmat. Nou, dat hoefde niet zo lang. Dit juweeltje landde zachtjes op mijn bolletje en pronkt nu een beetje te pronken. U leest hier een blijde en tevreden efsk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joël Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 Mooie steen hoor en nu heb je die naniwas niet eens meer nodig. Weet je welke laag de steen is? De slurrysteen lijkt La Grise te zijn, de steen zelf herken ik niet. Wel een mooie egale steen Ben benieuwd hoe die bevalt. Verstandig van je om contact met ze op te nemen en om een specifieke steen te vragen. Wens je er veel slijpplezier ermee! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted June 7, 2014 Author Share Posted June 7, 2014 Geen idee welke laag eigenlijk. Daar begon mijn communicatie eigenlijk mee, ik vroeg welke laag de coticule selected kwam en het antwoord was die kunnen uit iedere laag komen. Wat natuurlijk klopt. Vergeten om, toen mijn steen eenmaal geselecteerd was, de vraag te herstellen. Naniwa's zijn voor kleine herstelwerkzaamheden aan de snede, bevelzetten en de keukenmessen. Maar goed, eerst eens even oefenen. Dat had ik eigenlijk al moeten doen de afgelopen tijd maar daar was ik te lui voor. Komende dagen lekker doen, en dan eens kijken hoever ik kom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
michigalex Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 Mooie steen hoor, lijkt mij een la grise. Deze ook eerst ff vlakken en ik doe na het vlakken nog flink wat halen met slurriesteentje. Veel plezier ermee!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Ook al weet je niet uit welke laag hij komt het zou me verwonderen als je na wat oefenen geen goede resultaten zou hebben, ook ik wens je hierbij veel plezier toe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tracer Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Ze blijven mooi, nog geen enkele coticule gezien die ik niet zou willen Succes met het uitproberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Mooie steen Richard! Het is dat het het budget het niet toelaat, maar anders..... Toch nog maar even wachten op de nani Link to comment Share on other sites More sharing options...
antonius Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Dat is een mooie la grisse, een mooie allround steen die mooi slijpt. Als de slurry bijna alleen water is polijst hij mooi. Je hoeft alleen nog maar de spanriem te gebruiken en dan stroppen en je mes is super scherp. Ik heb de zelfde steen en gebruik alleen maar de coticulle. Gr ton Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiepenkie Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Efsk, Dat is een mooie steen en mooi verhaal man. Moet zelf ook nog aan een fijn slijpmeganisme voor het open mes en laat mij al maanden heen en weer slingeren. Vorige week widt ik het zeker dat het Naniwa stenen zouden worden maar nu neig ik weer naar een mooie Coticulel . Keuzes keuzes. Groeten Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Een prachtige steen Richard! Ik ben benieuwd hoe hij zal bevallen en wat de resultaten zijn. Je weet dat ik een reeks van stenen heb maar geen enkele coticule dus daar kan ik niks van zeggen. Overigens Henk, ik vind eigenlijk dat je de slingerbeweging wat moet vergroten door ook een Japanse natuursteen bij de mogelijkheden te scharen! J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Wellicht is het veel UEKAZ maar ik ben wel benieuwd naar de mening van de slijpkeizers hier op het forum. Als jaren slijp ik zelf allerhande messen op een huismerkset van K&T. Voor de scheermessen etc heb ik recent geinversteerd in een 1k Chosera, 3,5,8,12 K SS. En ik kan het nog niet getuige mijn ervaring met een door mij geslepen mes. Een ander mes had ik gefinished op de Thuringer (Maurer) en daar kan ik wel mee scheren zonder irritatie. Maar het is niet scherp genoeg. Nu denk ik zelf dat het mijn techniek is. Ik denk dat ik te hard druk en dat ik het mes een beetje optil af en toe. Ook heb ik het veoel dat ik te hard op de strop druk. Dat is niet goed voor de messen. Ook kreeg ik het advies om een coticule te kopen. Ik had mijn goed ingelezen en volgens mij is het bereiken van een supernette snede prima mogelijk op de naniwa's. Wat zou het voordeel van een Coticule zijn dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiepenkie Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Overigens Henk, ik vind eigenlijk dat je de slingerbeweging wat moet vergroten door ook een Japanse natuursteen bij de mogelijkheden te scharen! J Joost, Nee die keus is gemaakt maar dat is ingegeven door de hoge aanschafprijs van een Japanse steen. Overigens heeft Buffel in mijn prille begin om het scheren met het open mes onder de knie te krijgen mijn mesje op een Japanse steen super geslepen. Ben er nog steeds blij mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 (edited) Oh Henk! Je voert als adagium: "Heb het leven lief". Even off topic. Ik lees in Oostenrijk/Duitsland op de gevaarlijkste afdalingen de waarschuwing: "Zwei Räder, ein Leben". Het helpt als je dit leest voordat je de brommer in de volgende hairpin weer plat legt. J Edited June 10, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Wellicht is het veel UEKAZ maar ik ben wel benieuwd naar de mening van de slijpkeizers hier op het forum. Als jaren slijp ik zelf allerhande messen op een huismerkset van K&T. Voor de scheermessen etc heb ik recent geinversteerd in een 1k Chosera, 3,5,8,12 K SS.En ik kan het nog niet getuige mijn ervaring met een door mij geslepen mes. Een ander mes had ik gefinished op de Thuringer (Maurer) en daar kan ik wel mee scheren zonder irritatie. Maar het is niet scherp genoeg. Nu denk ik zelf dat het mijn techniek is. Ik denk dat ik te hard druk en dat ik het mes een beetje optil af en toe. Ook heb ik het veoel dat ik te hard op de strop druk. Dat is niet goed voor de messen. Ook kreeg ik het advies om een coticule te kopen. Ik had mijn goed ingelezen en volgens mij is het bereiken van een supernette snede prima mogelijk op de naniwa's. Wat zou het voordeel van een Coticule zijn dan? Met de Naniwa stenen moet je zeker een prima resultaat kunnen behalen, een andere steen zou ik niet direct aanraden. Met slijpen en druk uitoefenen.. In principe oefen ik alleen wat meer druk uit op de 1000. Als de bevel gezet is, dan pas gaat het verder zonder druk (dit is puur mijn ervaring, er zijn natuurlijk meer wegen naar Rome) als het goed is zal aan het eind van iedere progressie het mes scherper aanvoelen, bij de 8000 zou je al een scheerbaar resultaat moeten hebben. Alles daarna is een beetje fine tuning. Zorg dat je dat punt haalt voordat je verder gaat. Verder aandacht punten: Let op het water voor het mes, je wilt undercutten zoals dat heet. Dan ben je in de goede richting aan het gaan. Proberen is de enige manier om de ervaring te krijgen.. Succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Besef mij net dat ik Richard zijn topic een beetje jat. Dat was niet de bedoeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 Ik voel me niet bestolen Kogel. Het mooie van een gesprek is dat het kanten op kan gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Overigens heeft Buffel in mijn prille begin om het scheren met het open mes onder de knie te krijgen mijn mesje op een Japanse steen super geslepen. Ben er nog steeds blij mee. Gewoon even een opmerking terzijde, kijk je niet dood op wat Buffel gebruikt om de messen zo'n fantastische snede te geven! Geef die man een keisteen en hij zal er nog een scheermes op slijpen, ik durf wedden dat hij honderden uren geoefend heeft op allerlei stenen vooraleer hij z'n huidige niveau heeft bereikt. Je moet ergens een richting inslaan en dan oefenen, er zijn geen geheimen, gewoon je stenen leren kennen en vooral in het begin niet teveel van stenen willen veranderen omdat je denkt dat zal beter lukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 Geef die man een keisteen en hij zal er nog een scheermes op slijpen Los daarvan neem ik je advies ter harte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiepenkie Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Maar wat is een fijne maat steen voor het open mes waar je dus je verdere scheerleven klaar mee bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiepenkie Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Oh Henk!Je voert als adagium: "Heb het leven lief". Even off topic. Ik lees in Oostenrijk/Duitsland op de gevaarlijkste afdalingen de waarschuwing: "Zwei Räder, ein Leben". Het helpt als je dit leest voordat je de brommer in de volgende hairpin weer plat legt. J Joost, "Heb het leven lief" in de brede zin van het woord. Dus ook in de tijd wanneer het niet zo lekker gaat blijven genieten van alle dingen die het leven de moeite maken om het leven te beleven. Genieten van een mooi mes wat superieur scheert is er 1 van. De waarschuwing 2 wielen, 1 leven is nog wel voor mij van toepassing tijdens afdalingen in de bergen. Niet meer op de motor maar tegenwoordig op de racefiets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted June 14, 2014 Author Share Posted June 14, 2014 Heren, dames ook, Heden de vuurdoop. Na een week moed verzamelen en gewoon heel blij kijken naar dit stukje Belgisch ambachtswerk (Je ziet zo'n man 's ochtends in werkschoenen en met petje op naar de groeve lopen, twee westvleteren en een bammetje ardeense ajuinconfijt onder de arm voor de schaft, om dan eens een beetje keurend en zoekend rond te kijken vooraleer de pikhouweel eens efkes in (naast?) een adertje wetsteen te slaan) heden het potlood ter hand genomen. Hiertoe moest ik even een drempel over, zo'n ruitjespatroon zetten is niet niks. Vervolgens al onder de lopende kraan een lekker samenzijn met een lappingstone en afmaken met het slurriesteentje. Efsk heeft een vlakke Coticule. Oefenmes erbij gepakt, getest hoe bot het was (erg, kreeg er geen armhaar mee weg) en aan het oefenen. De slurrie blijkt welhaast melkwit. Ik heb me beperkt tot X bewegingen om te oefenen, dat is lastig zat. Conform tips alhier gelezen en van forumleden ontvangen goed opgelet op undercutting en voorzichtig verdund. Interessant: aan het begin van het proces vond undercutting zeer snel plaats bij het van me af bewegen van het mes en duurde het veel langer voordat het ook gebeurde bij het terughalen, naarmaate de verdunning hoger was werd dat juist andersom. Ook merk ik dat ik goed op moet letten dat ik de punt van het mes niet oplift. Niets aan een scherpe hiel met een neus zo bot als een botermes. Uiteindelijk alleen water op de steen en toen eens getest. Hangend haar kan ik vooralsnog vergeten, maar mn arm krijg ik wel kaal nu. Er heeft dus scherping plaatsgevonden! Vooruitgang! Enfin. Dit nu de komende tien weken elke avond en dan heb ik een 1/16 oefenmes over van de 5/8 die het nu nog is, maar dat is dan wel goed gescherpt. Hiervan krijgt een efsk een goed gevoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiepenkie Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 Mannen mannen, Ik heb deze vraag een pagina geleden ook gesteld in dit draadje van efsk (vergeef mij) maar nu nog maar een keer. Wat is een mooi formaat voor een coticule om het open mes te scherpen en te onderhouden. En volgende, is het verstandig om er een Naniwa 1000 bij te kopen voor het zetten van de snede? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 Ha die Henk! Over Coticules weet ik niks. Richard moet mij bijleren. Maar van een "beveltje zetten" weet ik pretens bijna alles wat er op deze aardkloot over is geschreven en toegepast. Koop een 2K Naniwa Chosera steen. Deze vreet positief alles op en maakt de opstap naar de 5K veel vloeiender. Gisteravond heb ik de nieuwe Koraat Schorkopf met een snede gelijke mede die van een ploeg na een dagje Drenthse akker in eerste opening naar de 2K gebracht. Dit was een feestje op zich! Als je na de oefening een loupe pakt en naar het facet gaat staren maken heftige roerselen zich van je meester. J PS Vergeet niet om de spine te tapen! 2 laagjes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted June 15, 2014 Author Share Posted June 15, 2014 Ik ben nog effe aan het oefenen Joost. Weliswaar niet heden, om te voorkomen dat mn neus over mn steen druipt, maar in het algemeen wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 ik heb nu een set naniwas en die zijn lekker breed. ik zou voor een coticule hetzelfde formaat wensen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts