Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo scheerfanaten,

Nadat ik hier al best veel gelezen heb, heb ik eigenlijk wel een paar vraagjes over het gebruikte gereedschap als je oude scheermessen gaat restaureren.

Sommige van jullie schuren en polijsten met een (vaste) machine, tenminste als je het goed wilt doen, en niet een half jaar bezig wilt zijn.

Nu heb ik de stap gezet om een elektrische poetsmachine te kopen om mijn te restaureren scheermes goed te kunnen polijsten en vroeg mij af wat ik het beste kan aanschaffen.

Nu heb ik een klein polijstschijfje in een boormachine gezet en die in een black en decker workmate geklemd, op die boormachine kan ik het toerental traploos regelen maar het is allemaal maar aanprutsen, het gaat wel maar het is .................

Nu ben ik uiteraard benieuwd wat jullie voor machine hebben, welke polijstschijven er op zitten en waar jullie de schuur en polijstschijven kopen. Ben benieuwd naar jullie (bepaalde) voorkeur hebben of zo, of waar ik verder op moet letten!!

Groet

Theo

Posted

Eerst aantal messen met de hand doen zodat je weet waar de problemen zitten.

Daarna als je eventueel met polijst schijven wilt gaan werken zijn er meerdere opties sisal / vol katoen ect ect. Zoeken en ontdekken wat past bij jou eigen wensen is het juist het leukst.

Leukste is dat je steeds je grenzen zal gaan verleggen.

Posted

Rolf gebruik jij de polijstmachine voor het hele opschuur proces? Ik heb nu een tijdje de HBM mini polijstmachine en dat is echt een klein handig ding. Tot nu toe heb ik hem alleen toe kunnen passen om dat laatste stukje te polijsten maar ik ben aan het overwegen om er nog een set schijven en pasta bij te kopen om wat meer werk met de polijstmachine te gaan doen.

Posted

Ik gebruik juist geen machine. Ik schuur alle smet de hand. Met een beetje routine gaat dat best snel, en het grote voordeel is dat je de rechte lijnen en hoeken behoud ipv ze rond weg te polijsten. Tevens kan je wel eens voor verassingen komen te staan als hij een hapt of slaat. Rondvliegende messen of stukken is ook weer zoiets.

Alleen op het allerlaatste haal ik een mes even onder een zachte katoenschijf door voor hoogglans. Rest is handwerk en een stukje controleerbaarder imo.

Posted
Rolf gebruik jij de polijstmachine voor het hele opschuur proces? Ik heb nu een tijdje de HBM mini polijstmachine en dat is echt een klein handig ding. Tot nu toe heb ik hem alleen toe kunnen passen om dat laatste stukje te polijsten maar ik ben aan het overwegen om er nog een set schijven en pasta bij te kopen om wat meer werk met de polijstmachine te gaan doen.

Ja ik gebruik tot 400grit polijst schijven met een compound die varieert in grit

Als het mes heel roestig is oplopend van 80/120 /240/400 grit

Als het mee valt enkel 400grit.

Daarna afwerken op katoen schijven met glans polisch.

BELANGRIJK: Wel goed koelen en stevig vast houden zodat je geen rondvliegende messen krijgt.

Afronden zoals shaggy opnoemt valt mee en is te verwaarlozen.

Dit werkt voor mij het best maar er zijn zat mensen die het gewoon met de hand en schuurpapier doen, niks mis mee. Het resultaat telt.

Posted

En hoe heet mag het worden. Bij mij worden de messen toch wel zo warm dat vasthouden lastig wordt, dus ik denk iets van 50 graden oid?

Posted

Als jij voelt dat hij warm worden ff dopen in koud water, afdrogen en je kan weer verder tot hij weer warm wordt.

Niet loeiheet laten worden beter vaker koelen dan te weinig ;)

Posted

Ja ik gebruik tot 400grit polijst schijven met een compound die varieert in grit

BELANGRIJK: Wel goed koelen en stevig vast houden zodat je geen rondvliegende messen krijgt.

Dit werkt voor mij het best maar er zijn zat mensen die het gewoon met de hand en schuurpapier doen, niks mis mee. Het resultaat telt.

Waar koop je die compounddynamo Rolf, en gebruik je sisal of flanel schijven?

Ik krijg vandaag of morgen m'n buffer weer terug dus kan dan weer lekker gaan pielen.

Posted

Waar koop je die compounddynamo Rolf, en gebruik je sisal of flanel schijven?

Ik krijg vandaag of morgen m'n buffer weer terug dus kan dan weer lekker gaan pielen.

Sisal voor het grove werk , Flanel voor het fijnere werk

compound koop ik bij http://thepolishingshop.co.uk/

• 3 weeks later...
Posted

Na 2 DOA polijstmachines eindelijk een nieuwe (functionele) in huis. Alleen er zitten geen conische opname doorns bij. Geen idee hoe ik de zachte polijstschijven hierop moet krijgen. Of is er een truc die ik over het hoofd zie?

Kan ik morgen voor de zoveelste HBM Machines weer eens bellen.

Posted

Op die hbm machines zit toch een conische doorn op de machine, tenminste afgaande van de foto's op hun site.

Posted

Die kleintjes wel, heb nu een grotere (hbm-200) besteld daar zit het niet bij. Was het zat met die kleintjes omdat er geen 1 het zonder kuren deed. Maar goed dit schiet dus ook niet op. Of ik moet een opname doorn voor deze vinden of schijven met een groot gat.

Ben wel een beetje klaar met de service van HBM. Of wij begrijpen elkaar niet of er zitten daar een stel infantielen... Maar het 1 sluit het ander niet uit.

Posted

Je kan van die losse conische pennen verkrijgen die schuif je over de bestaande as heen. Daarna past elke schijf ,kostprijs ongeveer €6- perstuk. (Let op links en rechtsdraad).

Posted
Je kan van die losse conische pennen verkrijgen die schuif je over de bestaande as heen. Daarna past elke schijf ,kostprijs ongeveer €6- perstuk. (Let op links en rechtsdraad).

Dat zijn de kosten niet, heb je een adres voor me? Wel raar dat ze dit niet gezegd hebben toen ik dit apparaat bestelde, heb ze uitgebreid gesproken en mijn wensen besproken.

Posted

Deze kan je wederom oa bij thepolishingshop.co.uk/ verkrijgen, helaas zijn het geen euros maar ponden maar op zo een klein bedrag maakt het verschil niet uit. ( als je mailtje naar hun stuurt dat het het enkel om deze pennen gaat dan kan het zo maar zijn dat ze in een enveloppe verstuurd worden. Scheelt weer verzendkosten ,anders is het pakketpost)

Posted

Ik heb ze gevonden, met de verzendkosten erbij ben ik 36 Euro kwijt... Dan zou het nog een optie zijn om ze te vragen het per briefpost te versturen maar ik wil eigenlijk nog wat andere compounds en schijven bestellen. Als ik de rekensom maak kan ik net zo goed de hele mikmak terug sturen naar HBM en bij ThePolishingShop een complete grinder met compounds en schijven bestellen dan ben ik alles bij elkaar net zo duur uit als dat ik nu ben.

Morgen HBM nog maar eens bellen of ze wat voor me kunnen betekenen, maar ik vrees dat het klaar is.

Posted

Ik heb daar regelmatig iets kleins besteld watze gewoon per briefpost vezonden hebben, gewoon vragen.

Posted

Ik gebruik de abrasive compounds.

Op brengen op een draaiende schijf en dan half uur laten drogen dan heeft het het beste effect. Beste is per grit 2 schijven te gebruiken. Terwijl je de ene gebruikt droogt de andere, zo kan je door werken.

• 2 weeks later...
Posted

Gloeiende gloeiden, er rust een vloek op die apparaten. Het apparaat wat ik bij ThePolishingshop heb gekocht was broken on arrival. Volgens mij ben ik nu bijna 2 maanden bezig om een functionele polijstmachine in huis te halen.

Posted

Dat is wel heel zuur, ik ga er vanuit dat ze bij de polishingshop beter omgaan met klachten dan HBM.

Posted
Dat is wel heel zuur, ik ga er vanuit dat ze bij de polishingshop beter omgaan met klachten dan HBM.

Net even gebeld nadat ze niet op mijn mail reageerden. De mail man was op vakantie :) maar ze gaan maandag meteen een nieuwe unit opsturen met uitgebreide excuses voor het ongemak. Kijk dat klinkt toch al een stuk beter!

• 3 weeks later...
Posted

Nieuwe unit is inmiddels binnen en ik heb de eerst oefen projecties erop zitten. Damn dat versneld het proces wel aanzienlijk zeg! Ik heb alleen nog moeite om van de abrasive compounds naar het echte polijsten te gaan. Vanaf grit 400 naar de zwarte polijstpasta gaat op zich aardig maar dan heb ik moeite met het weg polijsten van de krassen, of de groene pasta is niet abrasive genoeg of ik heb in de vorige sessie te veel kracht gezet?

Anyway, goed apparaatje en goede service, nu alleen mijn verzendkosten nog terug krijgen, maar die verreken ik wel met de volgende bestelling.