Ice Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Halloo iedereen. Ik ben bij de messenwinkel een starterspack gaan kopen. Ik ben er goed geholpen, maar daar later meer over wand via mijn smartphone krijg ik geen foto's toegevoegd. Al enkele keren gebruikt maar lijkt mij wat bot voor een nieuw mes. Bij aankoop heeft hij het mes enkel op canvas en leder gestropt, zou ik het ik er voor mijn span paddel gebruiken en het slijpen met wat pasta?. En in een trekkende beweging of duwend? Beweging. Of is het normaal dat een een straight veel botter is dan een shavette?. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Messen uit de winkel zijn meestal niet scheerklaar, je kan stroppen tot je een ons weegt maar dat gaat er niks aan veranderen. Ik zou het zeker niet gaan slijpen op een paddel met pasta maar gewoon iemand op het forum contacteren of vragen om jouw te contacteren en het mes door die persoon laten slijpen (tegen vergoeding maar veel zal dat niet zijn). Dan kan je een goede start nemen. Maar zelfs met een goed geslepen mes is er een zekere leercurve, verwacht geen fantastische scheerbeurt in de eerste dagen. Ik zou me nog wat verdiepen in alles wat er rond hangt want ik vermoed dat het zal nodig zijn (dit ivm je vraag over trekkende of duwende beweging, een van beiden betekend wel het einde van je paddel!) Het is niet normaal dat een straight veel botter is dan een shavette, het is gewoon heel anders, wellicht voelt het voor jouw doen zo aan maar een goed geslepen mes scheert zeker zo goed als een shavette. Een goede start is: http://straightrazorplace.com/srpwiki/index.php/Straight_Razor_Place_Library Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ice Posted June 4, 2014 Author Share Posted June 4, 2014 Hoe moet ik het dan aanpakken met de paddle in x beweging?. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 http://youtu.be/q54k-PlHn7I Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Hoe moet ik het dan aanpakken met de paddle in x beweging?. Zoals Snuff al zei is het het beste om je mes eerst opsturen naar iemand die ervaring heeft met het slijpen van scheermessen. De messenwinkel staat er om bekend zijn scheermessen niet "scheerklaar" af te leveren. Maar je zult merken dat als het mes eenmaal goed geslepen is het een stuk comfortabeler is en het mes daarna ook langer in goede conditie blijft. Kortom eerst laten slijpen en daarna verder hobbyen. Wat betreft de paddle strop daar zijn talloze filmpjes van te vinden waarvan die van Lynn Abrahams redelijk bekend zijn (zie Mesmers post). Verder is het een kwestie van trial and error. Maar het begint wel beter met een scherp mes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts