Jump to content

SOTD Ram0n

ram0n

Recommended Posts

3 juli 2013

Ik neem normaal gesproken al goed de tijd voor het scheren en doe het daardoor meestal 's avonds, maar deze keer heb ik er nog wat langer gedaan met een extra douche etc. Het is dat het dan nog zoveel meer tijd kost, maar het resultaat mag er zijn :)

Prep

Eerst een hete douche, waarbij ik vooral de baardharen heb laten weken. Vervolgens groene Proraso preshave erop en met een gloeiend hete handdoek voorbereid (Kyle's prep). Vaak draai ik dit om; eerst Kyle's prep direct op de huid / baard, vervolgens wat preshave laten intrekken en dan direct zeep erop.

Lather

De oude vertrouwde groene Proraso in crèmevorm in combinatie met mijn kwast van Mühle. Ik zag elders dat Diqiu-Long graag zijn tubes oprolt, zelf doe ik dat zodra de tube zo'n beetje half leeg raakt :) Klopte zoals altijd goed op en ik had ruim genoeg voor alle passes.

Scheren

Met een nieuw mesje Astra in mijn Edwin Jagger DE89L heb ik twee volle passes gedaan en vervolgens lokaal bijwerken. Eerst volledig WTG, dan een combinatie van XTG en ATG en tot slot de lastige plekken zoals de kin nog een paar keer ATG om het echt glad te maken. Tussen elke pass goed afspoelen en tussen pass 1 en 2 nog een keer Kyle's prep (zonder preshave).

Nazorg

Aluin over de hals toonde geen lastige plekken aan. Na het scheren spring ik altijd eerst nog onder de douche, wat ik afsluit met een koude straal direct op de hals op de poriën te sluiten. Zoals zovelen gebruik ik de preshave-crème van Proraso (groen en wit) ook als aftershavebalsem. De (terechte) kritiek is vaak dat deze witte strepen achterlaat, en ik gebruik het dan ook als volgt: de hals een beetje nat maken, een aardige laag balsem erop (vandaag groen), een paar minuten laten intrekken en vervolgens eraf halen met een zachte keukendoek. Voor sommigen teveel werk, maar voor mij is het na heel veel gepruts met allerlei producten eindelijk iets dat voor mijn gevoelige huid werkt.

Eindresultaat

Een heerlijk gladde huid zonder irritaties. Nog iets soepeler dan normaal doordat ik er wat meer de tijd voor heb genomen, dat gaan we vaker doen deze vakantie :) Wat het voor mij overigens ook ontspannend maakt is dat ik altijd in de badkamer een podcast aanzet om naar te luisteren tijdens het scheren.

Foto

De gebruikte setup:

full.jpg

10 juli 2013

Helaas, gisteren was het door een externe factor een minder fijne scheerbeurt. We bleken door een storing geen warm water te hebben, waardoor ik onder andere niet van tevoren even goed kon douchen, Kyle's prep niet kon toepassen en mijn kwast niet kon laten weken in warm water. Achteraf gezien had ik beter een dagje kunnen wachten, dit was de minste scheerbeurt in tijden.

Prep: Proraso preshave groen

Lather: Palmolive crème

Scheren: 1xWTG, 1xXTG/ATG en wat bijwerken van lastige plekken

Nazorg: aluin (1 plekje) en Proraso preshave groen

Ik was er al lang geleden achter gekomen dat mijn huid erg gevoelig is voor dit soort dingen, en het ontbreken van een goede prep gisteren heeft dit weer onderstreept. Na een paar uur was het weg, maar na het scheren voelde de hals gewoon niet lekker aan. Volgende keer maar wachten op warm water dus :)

Overigens voor de tweede keer de Palmolive crème gebruikt; lathert erg goed, maar de geur is voor mij ietwat te zepig. Ik heb tevens het gevoel dat het mijn huid wat uitdroogt t.o.v. Proraso, maar de komende tijd blijf ik hem gebruiken om een beter beeld te krijgen.

• 2 weeks later...

21 juli 2013

Zojuist een heerlijke shave gehad! Geen enkele irritatie en gewoon een heel prettig gevoel in het algemeen, beste scheerbeurt in tijden.

Prep: Kyle's prep en Proraso preshave groen

Lather: Proraso zeep groen

Scheren: Astra mesje, 1xWTG, 1xXTG/ATG en wat bijwerken van lastige plekken

Nazorg: Douche en Proraso preshave groen

10 juli 2013

Helaas, gisteren was het door een externe factor een minder fijne scheerbeurt. We bleken door een storing geen warm water te hebben, waardoor ik onder andere niet van tevoren even goed kon douchen, Kyle's prep niet kon toepassen en mijn kwast niet kon laten weken in warm water. Achteraf gezien had ik beter een dagje kunnen wachten, dit was de minste scheerbeurt in tijden.

Prep: Proraso preshave groen

Lather: Palmolive crème

Scheren: 1xWTG, 1xXTG/ATG en wat bijwerken van lastige plekken

Nazorg: aluin (1 plekje) en Proraso preshave groen

Ik was er al lang geleden achter gekomen dat mijn huid erg gevoelig is voor dit soort dingen, en het ontbreken van een goede prep gisteren heeft dit weer onderstreept. Na een paar uur was het weg, maar na het scheren voelde de hals gewoon niet lekker aan. Volgende keer maar wachten op warm water dus :)

Overigens voor de tweede keer de Palmolive crème gebruikt; lathert erg goed, maar de geur is voor mij ietwat te zepig. Ik heb tevens het gevoel dat het mijn huid wat uitdroogt t.o.v. Proraso, maar de komende tijd blijf ik hem gebruiken om een beter beeld te krijgen.

Kon je hier geen pannetje met heet water oid opzetten? :D

Ik heb me ooit in Lucca laten scheren bij een barbier die met koud water werkte. Dan trekt de huid zich samen en komen de haren wat rechter te staan. Prima scheerbeurt, maar ik heb zijn methode niet overgenomen.

Ik kan me goed voorstellen dat het voor sommigen prima werkt :) Bij mijn huid is het een ramp, maar je merkt op fora als deze hoeveel verschillen er onderling zijn...

@Pastapipo: dat zou waarschijnlijk wel wat geholpen hebben inderdaad :)

23 juli 2013

Vanwege de hitte had ik gisteren weinig zin om me uitgebreid te scheren (of om wat dan ook te doen), waardoor ik het eigenlijk wilde houden bij een snelle scheerbeurt met een enkele pass. Eenmaal bezig kreeg ik echter toch de smaak te pakken, dus gewoon helemaal afgemaakt met een prima resultaat als gevolg :)

Scheren: Astra mesje (derde keer in gebruik), 1xWTG, 1xXTG/ATG en wat bijwerken van lastige plekken

Nazorg: Douche en Proraso preshave groen

Nee, dat resulteert bij mij in beduidend meer irritatie. Ik doe Kyle's prep dan ook met een gloeiend hete handdoek, veel warmer dan wat ik onder een volle douche zou kunnen verdragen. De eerste maanden dat ik DE scheerde was mijn ritueel wel om eerst (uitgebreid) te douchen en vervolgens te scheren, maar ik merkte toch dat dat mijn baardharen niet soepel genoeg maakt. Ik heb echt ontzettend dik haar, waardoor ik blij ben dat ik nu eindelijk deze fijne combinatie heb gevonden :)

• 3 weeks later...

Toen ik net begon met DE scheren heb ik allerlei aftershaves geprobeerd en kwam er toen al snel achter dat mijn huid absoluut niet tegen de meeste producten kan. Ik twijfelde echter of dit wellicht deels het effect was van het van alles door elkaar proberen, en heb afgelopen zaterdag dan ook weer eens zo'n lotion gebruikt. Dat heb ik geweten! Nog tot gisteravond een ontzettend geïrriteerde en jeukende hals gehad. Weet ik in ieder geval zeker dat dat dus voor mij niet geschikt is ;)

De rest van de shave:

Scheren: Gilette 7 O'Clock (voor het eerst sinds tijden), 1xWTG, 1xXTG/ATG en bijwerken van lastige plekken

Nazorg: Douche, Proraso preshave wit en aftershave lotion (oeps!)

• 1 month later...

De afgelopen weken is dit mijn vaste setup geworden:

Prep: Kyle's prep met voorafgaand Proraso preshave groen aangebracht

Lather: Proraso crème blauw

Scheren: Astra in EJ DE89L

Nazorg: douchen en Proraso preshave groen

Een aantal weken geleden had ik bovendien een sample van Baume.be gekregen, maar dat bevestigde enkel dat ik toch eens naar een dermatoloog moet om mijn huid op allergieën te laten testen. Mijn huid is twee dagen lang zeer rood geweest, met een harde overgang naar de normale kleur op de exacte rand tot waar ik gesmeerd had. Ik heb bovendien een dag of 5 stevige jeuk gehad, wat vooral 's nachts vervelend was.