Jump to content

Mijn eerste Koraat


cutthroat
 Share

Recommended Posts

Beste mede-forummers,

 

Ik heb afgelopen vrijdat mijn eerste mes van Koraat mogen ontvangen. Na het nodige poets en schuurwerk heb ik het mes, op slijpen na, af. Nu nog de scales. Ik verwacht morgen of overmorgen het hout dat ik hiervoor besteld had. Maar nu de vorm. Gezien het feit dat het een "Schorkopf" is, denk ik dat een handvat met een concave teen het mooist aansluit bij de teen van het mes. Het lijkt me mooi om deze vorm proberen terug te laten komen aan de pivotzijde. Omdat dit mijn eerste "echte" project is, wil ik graag jullie mening. Hieronder de schets.

 

20140602_174035.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ha je bent me voor :-)

 

ik heb voor mezelf ook gekozen voor een soortgelijke teen ipv rond. Wat jij op je tekening hebt staan vind ik inderdaad goed passen. Deze vind ik ook wel wat hebben:

 

back.jpg

 

image.php?twg_album=Rasiermesser%2FZierr%FCcken%2FDurchbruch&twg_show=5.jpg

 

SODT_MAX_B.jpg

 

DSC_0004.JPG

Link to comment
Share on other sites

Zeker de eerste vind ik erg mooi. Ook die heb ik geschetst, maar dit kwam er een beetje raar uit. Ik wil de teen van het mes samen laten vallen met de bovenzijde van de scales aan de pivotzijde. Met een convexe teen aan de scales begon dit een beetje op een Michelin-mannetje te lijken, waar een concave teen meer een soort golf wordt (dat is althans de bedoeling).

 

Aan de andere kant sluit een convexe teen van de scales beter aan bij de vorm van de teen van het mes. Mmmm.....mischien toch nog wat meer schetsen.

Link to comment
Share on other sites

Ik sluit aan bij de eerste door snuff getoonde. Dat de neuzen dezelfde kant opstaan zeg maar is iets wat me wel trekt. En dan de pivotzijde laten verlopen in de tang.

Ik mik op vorm versterkt vorm, maar als dat een michelinmannetje wordt schiet het het doel natuurlijk voorbij. Heb je die tekening nog?

Link to comment
Share on other sites

Heren, dank voor jullie kritiek. Helaas had ik de oude schets met convexe teen niet meer, dus ik heb een nieuwe gemaakt.

 

Omdat ik jullie niet over de globale vorm heb gehoord, heb ik deze aangehouden. Naar aanleiding van de foto van Snuff, heb ik de teen iets minder uitgesproken gemaakt dan ik in eerste instantie had. Ook heb ik de vorm aan de pivotzijde aangepast aan de vorm van de teen en deze, indachtig de kritiek van Richard (als ik het goed heb begrepen), laten verlopen in de tang.

 

Bij deze versie is de wedge ongeveer een centimeter lang op het langste punt. Bij deze dus nogmaals het verzoek om jullie kritiek.

 

20140602_220603_LLS.jpg

Link to comment
Share on other sites

Interessant. Dit maakt het niet makkelijker.

De pivotzijde vind ik wel beter dan in je eerste ontwerp, hoewel ik denk dat als je die in het eerste ontwerp wat verlengt hij krachtiger wordt en het geheel meer zeggenskracht verleent. Het is dat ik dat stukje te smal vind om concaaf tot zn recht te laten komen.

Bij deze tweede wordt wel in een keer het probleem duidelijk: als je de teen van de scales mooi door wilt laten lopen vanaf het mes dan heb je een wedge van twee millimeter. Roept de vraag op: wordt het beter als je de teen van de scales wat verder van het mes af laat beginnen. Ik denk het niet maar het zou zomaar kunnen..

Link to comment
Share on other sites

Gezien Richard's kritiek en vraag heb ik beide tekeningen twee keer aangepast. De eerste keer met het verlengen van de pivotzijde, de tweede keer met het verlengen van de teenzijde.

 

20140603_052939.jpg

 

20140603_053006.jpg

 

20140603_053135.jpg

 

20140603_053203.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ik heb altijd geleerd 'gelijk is ongelijk'. Dus de linkerfoto is de bovenste punt bij het mes gelijk. En ik denk dat dat nooit zo mooi gelijk wordt als op de tekening en ik zou het dus iets meer ongelijk maken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Beste mede-forummers,

 

Het is al weer enige tijd geleden dat ik dit topic ge-update heb. Reden is dat ik pas verslag wilde doen als alles klaar was, en ik wist dat ik mijn tijd zou nemen. Ik moest toch nog een behoorlijke tijd wachten op mijn bestelde stenen, en wat heb je aan een mes als je het niet kunt slijpen en gebruiken? Welnu, mijn "Beest" is klaar!

 

Mijn Koraat kwam, net als de exemplaren van Joost "ruw' binnen. Dat wil zeggen dat de slijpsporen, of machineslag zo u wilt, op het blad zichtbaar waren en de tang en monkeytail ruw waren afgewerkt.

 

20140530_195114.jpg

 

Ik wilde de slijpsporen behouden, omdat ik vind dat deze het brute karakter van het mes benadrukken. Deze heb ik alleen met Autosol metal polish behandeld om toch iets meer glans toe te voegen. Om contrast aan te brengen wilde ik de rug, tang en monkeytail hoogglans gepolijst hebben. Ik heb dus een zondagmiddag op het bankje in mijn voortuin in het zonnetje verpoosd, een biertje onder handbereik, en maar schuren. Begonnen met korrel 180, waarna 240, 500, 800, 1200 en 2000 volgenden. Alleen korrel 180 kostte me al ruim 1,5 uur. Dat was dus echt zwoegen. Daarna gepolijst met Autosol metal polish en Dialux bleu. Het resultaat mocht er zijn.

 

20140608_112908_Large.jpg

 

Vervolgens kwam het ontwerpen van de scales aan bod, zoals dit topic begon. Ik had bij Edelholzverkauf wat Walnut burl aangeschaft en in plankjes van 4 mm laten verzagen. Omdat deze houtsoort geen vezels in de lengterichting heeft, is het minder sterk dan andere houtsoorten. Om dit op te lossen heb ik het hout met wat epoxy op een plaatje aluminium van 0,4 mm gelijmd en deze geklemd. Het ontwerp op het hout getekend en uitgezaagd. Daarna de helften met dubbelzijdig tape op elkaar geplakt, het gat voor de pivot geboord, en aan het schuren geslagen. Dit ging allemaal boven verwachting goed en voorspoedig. Omdat dit de eerste set scales is die maak, en alleen een figuurzaagje en bandschuurmachine tot mijn beschikking had, had ik meer problemen verwacht.

 

Toen de scales zover klaar waren heb ik een mock-up gemaakt met het mes tussen de scales om de dikte van de wedge te kunnen bepalen. Deze moest zo'n 5 mm worden. Het is misschien wat ambitieus, maar ik wilde een gelaagde wedge hebben uit dezelfde materialen als de scales. Dus een laag aluminium tussen twee lagen walnut. Omdat ik nog resten verlijmd hout met aluminium had bedacht ik dat ik deze kon gebruiken. Met de aluminium zijden op elkaar gelijmd de lijnen bepaald en de wedge-in-wording uitgezaagd. Deze met secondelijm tussen de scales gelijmd en geklemd. Daarna het geheel naar de bandschuurmachine, want de wedge had ik expres te groot gemaakt. En daar begon de ellende...

 

Na korte tijd op de schuurmachine spleet de wedge op een gelijmd vlak. GVD! De lijmresten weggeschuurd, opnieuw secondelijm ertussen, weer geklemd en een bakkie troost gaan halen. Daarna het geheel weer naar de schuurmachine en rustig aan schuren. Maar even later weer splijten, en weer op dezelfde plek. %#^&@*!&^# . De lijmresten weer weggeschuurd, het oppervlak wat opgeruwd en ditmaal wat epoxy aangemaakt en daarmee de wedge gelijmd. In de klem en na ruim 1,5 of 2 uur wederom naar de schuurmachine. Het viel me bij de eerste beweging op de schuurmachine al op dat de epoxy die buiten de wedge was gedrongen een beetje elastisch was. Op het moment dat ik dit zie begint de wedge weer los te komen. Dit begint wel een probleem te worden, aangezien de wedge al behoorlijk dezelfde maat als de scales is. Snel de scales terug in de klem, en daarna een uitgebreide litanie voorgedragen waar de naam van Onze Lieve Heer veelvuldig in werd gebezigd. Ik vrees dat mijn plekje in de hemel vergeven is ;) .

 

Na de scales 2 of drie dagen in de klem gelaten te hebben heb ik voorzichtig weer een poging tot schuren gedaan. Maar deze verliep al snel weer uit op eenzelfde fiasco als voorgaande keren. Ik had inmiddels advies van Joost mogen ontvangen hoe dit aan te pakken, dus vandaag de secondelijm "gelvormig" van de Hema gehaald. Vanmiddag de lijmresten weggeschuurd, alles ontvet en gelijmd met de secondelijm. Na het drogen heb ik voorzichtig met de hand geschuurd teneinde ontwikkeling van hitte te voorkomen. Dit ging godzijdank goed. Eindelijk waren de scales klaar, en kon ik aan het afwerken beginnen. Ik had van Ulrik de tip gekregen om deze houtsoort goed te doordrenken met olie, dus laag na laag na laag Camelia olie in de scales gewreven en in laten trekken. Uiteindelijk afgeveegd en was het moment daar.

 

Messing ringetjes, 2 mm stalen microbolt met bijbehorend moertje en ringetjes klaargelegd. Deze laatste ringetjes heb ik gedaan om het toch al wat broze hout wat te ontzien. Boutje met ringetje in de ene scalehelft gestoken, aan de binnenzijde voorzien van een messing ringetje, mes erop en hetzelfde proces in omgekeerde volgorde herhaald. Mes draaien, moertje verder aandraaien en klaar. De kop van het boutje en het moertje een stukje afgevijld. Hierna afgewerkt met fijn schuurpapier en een polijstwieltje. Het moertje nog even ietsje geklonken met mijn ciseleerhamertje, en klaar. Dacht ik....

 

Ik weet niet welke beweging ik maakte, maar de punt van de wedge vertoonde ineens een kiertje. AAAAAHHHHH!!!! Secondelijm erbij, lijm erin, klemmen, en lijmresten weer zo goed als mogelijk weggeschuurd. Als het nu weer gebeurt gaat er een microbolt doorheen. Het is dan niet anders.

 

Ondanks dat het behoorlijk tegen heeft gezeten, ben ik zeker niet ontevreden over mijn eerste creatie. Ik heb overigens nog gedacht aan het maken van een nieuwe wedge, maar omdat de wedge nog wel aan beide scalehelften zat gelijmd (de scheur ontstond telkens in de wedge) leek me dit teveel rompslomp worden met het grote risico dat ik daarmee ook de scales zou verpesten. Vanavond proberen het mes te slijpen en hopelijk morgen, zoals Joost zo adequaat pleegt te zeggen, de "proof of the pudding"

 

20140617_165242.jpg

 

20140617_165252.jpg

 

20140617_165349.jpg

Link to comment
Share on other sites

Je wedge is scheef ;-)

Verders vind ik dit een ongelooflijk resultaat en niet alleen voor een eerste poging.

Die lichte holling van de scale-einden aan de pivotzijde zijn zeer goed en de verlijming met alu maakt het natuurlijk een zeer goed gelaagd geheel aan de wedgekant.

Of ik zo gecharmeerd ben van alu aan de binnenkant van de scales weet ik nog niet. Dat moet ik langer op me in laten werken denk ik.

Link to comment
Share on other sites

Heren, allen dank voor de complimenten en bemoedigende woorden.

 

@Michigalex: Dat klopt. Waarschijnlijk is dit gebeurt tijdens het langdurige schuren om de rug, tang en monkeytail tot een hoogglans gepolijst resultaat te krijgen. Ik heb daarnet het honen afgerond en het hapje is nagenoeg verdwenen (misschien iets langer op de eerste steen moeten laten.

 

@efsk: De wedge is inderdaad iets scheef. Ik moest naar een wedge van 5 mm, maar begon met een startprodukt van bijna 9 mm dikte. Dat was dus schuren tot ik een ons woog :roll: . Dat daarbij het hout wat scheef is weggeschuurd is jammer, maar daar leer ik weer van. Ik zeg altijd "je mag zien dat een amateur het gemaakt heeft" of "een blinde ziet het niet". Of aluminium mooi is? Ik weet het ook niet, maar ik moest het hout ergens mee verstevigen. Koper of messing is van zichzelf erg zacht en springt er denk ik niet zo erg uit als aluminium. Ik wist zogauw ook niet wat ik verder als materiaal kon gebruiken.

 

Ik heb tijdens dit proces een hoop geleerd en ideetjes opgedaan. Ook heb ik er erg veel plezier in gehad, en daar gaat het tenslotte om. Zoals gezegd is het mes nu gehoned, gefinished op een Naniwa ss 12k, Crox, Feox en schoon leder. Morgenochtend de test....

Link to comment
Share on other sites

Ik heb dit trajekt met wedgeproblemen ook Kort geleden doorlopen en weet hoe het voelt als je aan het eind met een goed gevoel kan terugkijken op zo een resultaat.

Proficiat

Tony

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Speel zelf met de gedachte om mn eigen mes ook te voorzien van zelf gemaakte scales.

 

Maar nu ik dit zie zakt mij de moed in de schoenen, wat een prachtig resultaat! Juist het verlijmen met alu vind ik echt super mooi gelukt!

Link to comment
Share on other sites

Het is erg mooi, maar er zitten wel wat haken en ogen aan. Verlijmen met een vette houtsoort kan problematisch zijn. Daarbij wil je natuurlijk het hout en de aluminium zo glad mogelijk (aluminium het liefst gepolijst) hebben. Maar dan lukt het verlijmen niet. Beide oppervlakken moeten redelijk ruw zijn, anders duw je de lijm ertussen uit en blijft een uiterst zwakke verbinding over. Joost ruwt de oppervlakken meen ik op met 80 korrel. Dan, last but not least, je wedge pleeg je "oversized" tussen de scales te plaatsen en verlijmen, en dan gelijk met de scales te schuren. Door dit schuren op het aluminium wordt dit heet wat de lijmkracht ernstig teniet doet.

 

Maar het is, zeker met wat oefening, goed te doen. Ik zou het zeker doen, al was het alleen maar voor de oefening en de lering die je eruit trekt. Succes!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.