cutthroat Posted May 27, 2014 Share Posted May 27, 2014 Naar aanleiding van een bericht hier over dat Paul Kox een viertal eigen zepen heeft, ben ik vandaag even bij Paul langsgeweest. De Herbal Coconut en de Herbal Grinded Lemon spraken mij het meest aan. De andere twee zijn, voor wat ik heb geroken, ook de moeite waard. Vanavond met beiden een aantal testlathers gemaakt, en hier mijn bevindingen tot dusver. Ik zal uiteraard ook met beiden scheren en dit op een later tijdstip hier toevoegen. De Grinded Lemon zal ik in een ander topic toelichten. Ik heb geen ervaring met zepen met kokosgeur, dus een vergelijking kan ik niet trekken. Het blikje met schroefdeksel en zwart etiket met witte belettering vind ik een ouderwetse uitstraling hebben. Er zit slechts 65 gram in, maar persoonlijk vind ik dit geen probleem. Op die manier is je zeep sneller op, dus kun je meerdere soorten proberen . Het feit dat de zeep slechts €6,25 kost maakt het extra de moeite waard om eens te proberen. De puck ligt los in het blikje, dus je kan deze later altijd nog voor een andere zeep gebruiken. Bij het openen van het blikje ruik je een lichte, maar onmiskenbare kokosgeur. Het is geen zoete geur, maar gewoon kokos. Om te latheren heb ik mijn HJM das gepakt. Een schuimvreter, niet superveel backbone, maar goed genoeg voor ook hardere zepen. Deze goed laten weken, flink uitgeschud, en daarna goed over de puck gedraaid. Vervolgens flink kloppen. Het schuim komt nog niet echt. Beetje water erbij, verder kloppen. Nog meer water, nog meer kloppen. En nogmaals. Het blijkt een zeep te zijn die wel raad weet met een flinke slok. Uiteindelijk een bak en kwast vol schuim. Tweede test. Kwast goed weken. Eén keer stevig uitschudden. Daarna 15 keer draaien over de puck. Met aanhangend vocht in de kom en kloppen maar. Ik moet flink doorkloppen, maar uiteindelijk heb ik een bak en kwast vol schuim. Genoeg voor zeker 4 of 5 passes. Beter lijkt me om iets minder water in de borstel te hebben en dan water toe te voegen. Dit klopt wat makkelijker en sneller op, en levert een mooier schuim op. Voor wat betreft het schuim, dit is een dik, vol en romig schuim dat volgens mij voldoende slick is. De kokosgeur komt nu ook beter uit, maar is nog steeds niet overdreven. Als de scheereigenschappen net zo bevallen als de eerste indruk is, ga ik wel gelukkig worden van deze zeep Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 Ik heb ze inmiddels ook alle vier maar ze zijn nog niet aan de beurt.... Heb je hem al vaker gebruikt en zo ja, hoe zijn je ervaringen tot nu toe? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted September 19, 2014 Author Share Posted September 19, 2014 Ik heb zowel de coconut als de lemon verschillende keren geprobeerd. Geuren zijn fantastisch, verpakking mooi old school, maar het schuim dat je er van krijgt is niet mijn ding. Ik hou van dikke, romige lagen schuim, en dat kreeg ik jammer genoeg niet met deze zepen. Overigens vond ik de scheereigenschappen wel ok. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted September 19, 2014 Share Posted September 19, 2014 Duidelijk. Ik zal binnenkort mijn lichtje er ook eens op laten schijnen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted September 19, 2014 Author Share Posted September 19, 2014 Graag! Jij hebt per slot van rekening meer ervaring als ik. Wellicht dat het jou wel lukt om een schuimpje voort te brengen dat wel blijft staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted September 19, 2014 Share Posted September 19, 2014 Het klinkt alsof ik hier mijn "Williams-puck" methode ga toepassen aangezien die dezelfde soort problemen geeft als je die standaard probeert op te schuimen. Dus met een bijna droge kwast beginnen en druppelsgewijs water toevoegen. Dat duurt even maar behalve zepen die echt niet op te schuimen zijn werkt dat altijd. Duurt alleen wat langer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts