cutthroat Posted May 27, 2014 Share Posted May 27, 2014 Naar aanleiding van een bericht hier over dat Paul Kox een viertal eigen zepen heeft, ben ik vandaag even bij Paul langsgeweest. De Herbal Coconut en de Herbal Grinded Lemon spraken mij het meest aan. De andere twee zijn, voor wat ik heb geroken, ook de moeite waard. Vanavond met beiden een aantal testlathers gemaakt, en hier mijn bevindingen tot dusver. Ik zal uiteraard ook met beiden scheren en dit op een later tijdstip hier toevoegen. De Grinded Lemon zal ik in een ander topic toelichten. Ik heb geen ervaring met zepen met kokosgeur, dus een vergelijking kan ik niet trekken. Het blikje met schroefdeksel en zwart etiket met witte belettering vind ik een ouderwetse uitstraling hebben. Er zit slechts 65 gram in, maar persoonlijk vind ik dit geen probleem. Op die manier is je zeep sneller op, dus kun je meerdere soorten proberen . Het feit dat de zeep slechts €6,25 kost maakt het extra de moeite waard om eens te proberen. De puck ligt los in het blikje, dus je kan deze later altijd nog voor een andere zeep gebruiken. Bij het openen van het blikje ruik je een lichte, maar onmiskenbare kokosgeur. Het is geen zoete geur, maar gewoon kokos. Om te latheren heb ik mijn HJM das gepakt. Een schuimvreter, niet superveel backbone, maar goed genoeg voor ook hardere zepen. Deze goed laten weken, flink uitgeschud, en daarna goed over de puck gedraaid. Vervolgens flink kloppen. Het schuim komt nog niet echt. Beetje water erbij, verder kloppen. Nog meer water, nog meer kloppen. En nogmaals. Het blijkt een zeep te zijn die wel raad weet met een flinke slok. Uiteindelijk een bak en kwast vol schuim. Tweede test. Kwast goed weken. Eén keer stevig uitschudden. Daarna 15 keer draaien over de puck. Met aanhangend vocht in de kom en kloppen maar. Ik moet flink doorkloppen, maar uiteindelijk heb ik een bak en kwast vol schuim. Genoeg voor zeker 4 of 5 passes. Beter lijkt me om iets minder water in de borstel te hebben en dan water toe