Jump to content

Restauratie J&R Dodge's Straight Razor

MisterT

Recommended Posts

Hallo medeforumers,

Graag jullie vakkundig advies met betrekking tot de restauratie van dit oude J&r Dodge's scheermes.

Nu kan ik wel van alles gaan lopen prutsen, frunniken, schuren en polijsten en weet ik nog niet wat allemaal meer, maar in concreto wil ik graag weten of er nog sprake kan zijn van een mooie restauratie voor dit scheermes.

Ik zal eerst een foto plaatsen voor een algehele indruk.

[attachment=1]DSC04188.JPG[/attachment]

Nu zou ik graag van jullie willen weten of dit mes nog de moeite waard is.

Het ziet er wellicht erger uit als het in werkelijkheid is maar het is helemaal glad met lichte oppervlakkige roesplekken, dus geen putjes

[attachment=0]DSC04189.JPG[/attachment]

Zoals jullie kunnen zien heeft het mes één slecht plekkie, of is het een PLEK in het snijvlak en niet meer te restaureren, cq op te knappen om je mee te scheren.

Nu was ik toch al van plan om me op den duur met een straight razor te gaan scheren, maar dit oude mes wil ik wel graag een tweede leven geven.

Het is volgens mij toch echt een heel oud mes want ik kan er bijna niets van vinden op het internet, zijn deze zo zeldzaam of wat is hier de reden voor dat je hier bijna niets over vindt.

Heb ik iets bijzonders :mrgreen: of is het gewoon iets ouds zonder waarde :lol: dat had ik ook graag geweten, tenminste als jullie hier iets meer over kunnen vertellen, maar dan nog wil dit oude scheermes een tweede leven geven.

Dus heren graag jullie vakkundige mening over dit mes

Dat had ik ook graag geweten, tenminste als jullie hier iets meer over kunnen vertellen

Edited by Guest

Nu zou ik graag van jullie willen weten of dit mes nog de moeite waard is.

Het ziet er wellicht erger uit als het in werkelijkheid is maar het is helemaal glad met lichte oppervlakkige roesplekken, dus geen putjes

De moeite waard? Een supermooi mes zal het niet worden, maar een goede scheerder wellicht wel. Ik beschik blijkbaar over andere ogen want ik zie dus wel meer als oppervlakkige roestplekken?

Zoals jullie kunnen zien heeft het mes één slecht plekkie, of is het een PLEK in het snijvlak en niet meer te restaureren, cq op te knappen om je mee te scheren.

Dat is toch meer als een plekkie, dit vraagt om een DMT of Atoma om het nodige metaal te verwijderen, wel voorzichtig doen want het mes kan breken. Maar is weg te werken.

Heb ik iets bijzonders :mrgreen: of is het gewoon iets ouds zonder waarde :lol: dat had ik ook graag geweten, tenminste als jullie hier iets meer over kunnen vertellen, maar dan nog wil dit oude scheermes een tweede leven geven.

Als je het opknapt en te koop zet zul je hoogstwaarschijnlijk ergens rond de 30 euro rapen, het is niet omdat iets oud is dat het ook waardevol of zeldzaam is maar laat dat je er niet van wederhouden om het op te knappen.

Snuff zegt is waar opgeknapt rond de 30 eurie in de staat zoals hij nu is zou ik er 7 euro voor bieden.

Hij is het wel degelijk waard om op te knappen mits er geen scheurtje bij het hapje zit.

Het hapje is wel weg te slijpen overigens, maar je verliest in breedte en verwijderen van dit hapje is niet binnen 10 minuten gedaan.

Wat betreft roest, je kan hem best toonbaar maken maar ook hier geld niet binnen korte tijd gedaan,zeker niet als je alles op de hand moet doen.

Ik zeg haal hem uit elkaar en beginnen en vergeet niet foto te plaatsen van het eindresultaat

Goedendag heren,

Bij deze, na noeste arbeid de vooruitgang/progressie van het opknappen van de J&R.

[attachment=1]IMG_6357 a.jpg[/attachment]

En nog eentje.

[attachment=0]IMG_6362a.jpg[/attachment]

Tja wat moet ik ervan zeggen als amateur, graag jullie mening/zienswijze en/of adviezen.

Ik ben begonnen met het verwijderen van de scales, daarna met schuurpapierkorrel van 320 om een wijnkurk en opeenvolgend met waterproofschuurpapier 600 om een wijn kurk.

Daarna ben ik gaan polijsten met schuurpasta (blauw) en met een fijne polijstpasta op een polijstschijfje van 75 mm.

Aansluitend weer met blauwe polijstpasta gepolijst.

Graag jullie reacties, of het iets wordt hahaha.

Groet,

Theo

Dat is al een flinke vooruitgang! Voor meer informatie en tips over hoe een mes te herstellen, kijk hier maar eens op je gemak.

Ik begin, afhankelijk van de staat van het mes, met korrel 180 of 240 te schuren. Daarna korrels 240, 500, 800, 1200 en 2000. Als laatste polijst ik het Autosol metalpolish of Dialux bleu. Dan heb je echt een spiegel gepolijst oppervlak. Uiteraard kan een mes ook vragen om een minder gepolijst oppervlak (bijvoorbeeld omdat dit bij het uiterlijk van het mes past, of omdat je een bepaalde uitstraling wilt hebben). In dat geval doe je minder of andere stappen.

Belangrijk met schuren is dat je pas een volgende korrel pakt als je de schuursporen van de vorige gang niet meer ziet. Het makkelijkst werkt dit door elke stap loodrecht op de vorige te doen.

• 2 months later...

Heren,

Ik weet niet wie de beheerder is, maar ik heb een probleem met het plaatsen van foto's in dit draadje.

Ik krijg elke keer de melding Sorry, de forum bijlagequota is bereikt

Huhhhhhhhhh wat gaat er fout ?

Ziet er overigens al aardig uit. Zou nog even doorgaan in hogere grits. En gebruik vanaf korrel 600 wd40 om een nog gladdere opervlakte te krijgen.

8f58cdf4a585cf0e6479fb4fbfa57acd.jpg

Instelling tapatalk aanpassen

Euh Rolf, wellicht een rare vraag maar wat bedoel je met instellingen tapatalk aanpassen ???? waar kan ik dat vinden ??