Jump to content

Paddle Strop Rasurpur.de

Noxa

Recommended Posts

Heren,

Ik weet dat enkele van jullie de paddle strop van Rasurpur gebruiken en ik wilde jullie vragen hoe deze bevalt? Welk leer hebben jullie erbij genomen en gebruiken jullie er stropping pasta op?

Ik ben al even voornemens deze strop aan te schaffen maar vanmorgen zag ik mijn strop hangen toen dacht ik, nu wordt het echt tijd voor vervanging.

Mij bevalt hij beter dan iedere hangende strop die ik tot nu toe heb gehad, afronding van de snede door verkeerde spanning wordt in ieder geval uit de Equation gehaald.

Qua leder valt er geen eentje tegen maar er zijn natuurlijk favorieten (bij mij de oil tanned en de bridle). Een uitleg die ik een vriend in de US stuurde:

napped oil-tanned cow leather - final stropping (Napped Leather Clear - use clean) A napped and then fine ground leather; comparable with so called Juchten leather. Universal use from pre-stropping to daily stropping or use it with a fine paste. This one comes with the TOP version of the Exchangeable Paddle Strop.

clear napped vegetable-tanned cow leather - pre stropping (Mineral Oil Tanned Brown - use with or without paste) A mineral oil tanned, napped and then fine ground leather. Due to the high content of oil you get a very good contact between edge and leather. Can be used with fine pastes too. This one comes with the TOP version of the Exchangeable Paddle Strop.

English Bridle - final stropping (use clean, very good for daily final stropping)

Black Latigo (Good for daily stropping. Not so good for pastes though.)

Premium Calf Brown - final stropping (A fine premium calf leather for daily stropping. You can use a very fine diamond paste on this one too. This one comes with the CLASSIC version of the Exchangeable Paddle Strop.)

Roughed Leather Black (A simple but effective roughed leather for pre-stropping or use it with a paste, this one is finer then the clear.)

Clear Roughed Leather (A simple but effective roughed leather for pre-stropping or use it with a paste, this one is a bit rougher then the Black.)

Edited by Guest

En gebruik je ook een ruwe zijde om grof te stroppen? Ik heb nu een strop met leer en canvas, staan de grove leer pads in verhouding met de canvas zijde van een hangende strop? Of moet ik dat anders zien.

Ik ben nooit zo'n voorstander geweest van canvas, gebruik liever een ietwat ruwere (of moet ik zeggen met meer draw) leder en daarna een echt glad (zeer weinig draw) leder.

Maar mocht je een ruw paneel willen gebruiken om te stroppen dan zou ik de zwarte aanraden omdat die iets fijner is als de andere. (zag dat ik een fout maakte in m'n eerste antwoord ivm de ruwe panelen, had twee keer black staan, is nu aangepast)

Ik denk dat de meesten het Minearal Oil Tanned Leather een goede vervanger van de canvas zijde zouden vinden met een latigo om te eindigen.

Met de lijst van snuff ben ik tot dit gekomen,

Martin,

I would like to order your supax paddle strop. I tried to read as much as possible and i ended up with these leathers:

Black latigo for final strop.

-2 x rough leather black (1 or2 for different diamond sprays)

-premium calf - daily strop

En gebruik je ook een ruwe zijde om grof te stroppen? Ik heb nu een strop met leer en canvas, staan de grove leer pads in verhouding met de canvas zijde van een hangende strop? Of moet ik dat anders zien.

Ik gebruik die basic voor het dagelijks stroppen. Het ruwere leder gebruik ik inderdaad als vervanging voor canvas.

I would like to order your supax paddle strop. I tried to read as much as possible and i ended up with these leathers:

Black latigo for final strop.

-2 x rough leather black (1 or2 for different diamond sprays)

-premium calf - daily strop

De latigo is een plezier om te gebruiken en de leather black heeft een beetje het zelfde gevoel als zou je op vilt werken wat weer ideaal is met diamand sprays (diegene die Martin verkoopt zijn trouwens top maar alleen de twee fijnste zijn volgens mij interessant of als je zelf slijpt zou ik hooguit de fijnste nemen voor touchups)

De premium calf zul je vast ook prettig vinden.

Ok, kun je uitleggen waarom je canvas niet prettig vind? Als leek werd me verteld dat het echt een must is.

Het is niet zozeer het niet prettig vinden maar ik vind het weinig of niks toevoegen aan het resultaat, enige uitzondering is bij het slijpen op coticules dan geeft een canvas strop wel een heel duidelijk resultaat bij het verlaten van de stenen, met andere stenen heb ik er geen behoefte aan. Ik geef gewoon de voorkeur aan twee verschillende leders. Daarmee zal ik vast tot een minderheid behoren dus moet je niet gelijk gaan na apen, gewoon weer een kwestie van persoonlijke smaak.

Terwijl ik vroeger hangende strops gebruikte en daar goed resultaat mee had vind ik de paddle strop merkelijk beter, weeral persoonlijk maar de kortere lengte en niet hoeven op spanning houden is voor mij prettiger. Sinds ik de paddle in gebruik heb gemerkt dat de messen zelfs verbeteren naarmate ze gestropt worden, touch ups zijn sindsdien nog niet aan de orde geweest.

Ik heb deze

NEW - Large Exchangeable Paddle Strop - TOP-Version

This is the same wide paddle strop as above just with more high end leathers.

One side has a clear napped vegetable-tanned cow leather and the other a napped oil-tanned cow leather.

You can use these leathers with or without pastes. If you want to use just one pastes with this strop, try the clear leather and leave the darker oil tanned one clean.

For those who want the superlative strop.

En er staat ook een flesje Diamond Sharpening Paste 0.25 micron klaar die ik ga gebruiken op de clear leather.

Ik heb geen ervaring met een hangende strop maar kan wel zeggen dat ik de paddle strop enorm eenvoudig in gebruik vind. Het mes zo vasthouden dat ik hem eenvoudig heen en weer kan bewegen en draaien om vervolgens met een lekker ritme ongeveer 60 keer heen en weer te gaan. Ik heb nog niet in het leer gesneden dus ook dat is voor een beginner prima. Dn het belangrijkste, het mes wordt er merkbaar scherper door,

Je bent niet gebonden aan leersoorten in de paketten, Je kan bij Martin aangeven als je andere leersoorten wil dan welke in pakket zitten, je mag switchen.

Ik heb 1x rough clear, 1x rough Black, mineral oil tanned Brown en Black latigo. De rough leathers zijn bedoeld voor pasta's, maar nog nix mee gedaan. Wel fijne panelen, lekker zacht, gebruik trouwens de Black wel ff na het scheren om te zorgen dat snede mooi droog is. Ik gebruik de mineral tanned oil Brown als prestrop, deze heeft veel draw, mes lijkt bijna te kleven. De latigo Black is het tegenovergestelde. Bijna geen weerstand.

Veel handige tips, ik zal kijken of ik vanmiddag de knoop door kan hakken. Overigens denk ik niet dat ik die diamant spray ga gebruiken, ik behaal nu al goede resultaten van de 10k en daar komt straks de 12k bij, dus ik verwacht niet dat ik dat nodig ga hebben.

Heb de mijne ook binnen. 1 x latigo. 1x premium calf, 1 x rough black en 1 x rough brown. Mooie set. Heb de 1 micron diamond pasta op de rough Brown gedaan. Werkt erg prettig een harde strop. Lekker op schoot. Nette aardige vent ook Martin.

Frans

• 3 months later...

Heren van de paddlestrop mag ik jullie een vraag stellen?

Ik ben mij al een tijdje in aan het inlezen en ben er uit dat ik op termijn wil gaan voor de paddlestrop van rasurpur.

Met pasta's ga ik niet aan de gang. Ik wil een kant insmeren met crox zoals in een ander topic door Joost is aangegeven. De andere kant wil ik gebruiken voor het stoppen voor de dagelijkse scheerbeurt.

Ik zie verschillende soorten paddles met ledersoorten. Voor waar ik het voor ga gebruiken is dan de classic version voldoende of raden jullie mij iets anders aan?

je kan gaan voor de classic version en eventueel andere lederpanelen bestellen in plaats van de origineel voorziene, doet Martin niet moeilijk over. Ik heb ze allemaal getest en het is gewoon kwestie van hoeveel "draw" (weerstand) je verkiest tijdens het stroppen.

Heel goed SH!

Met pasta's ga ik niet aan de gang. Ik wil een kant insmeren met crox zoals in een ander topic door Joost is aangegeven. De andere kant wil ik gebruiken voor het stoppen voor de dagelijkse scheerbeurt.

Unquote

J

• 3 weeks later...
Nu heb je geen excuses meer, nu kun je de messen op scherpte houden :-) Veel plezier ermee!

Ja nu moet ik wel!

De volgende keer laat ik de baard niet weer vier dagen staan, dan word de uitdaging toch iets te groot voor mijn niet bestaande techniek :D

• 4 months later...

Inderdaad, belachelijk duur. Dat heeft mij niet weerhouden, heb de topversie gekocht plus extra latigo. Bevalt prima. Heb zelf een houten box gemaakt, want de box die ze aanbieden is ook nogal aan de prijs, E 59,50.

Nou, ik twijfel wel of ik deze wil kopen. Niet alleen vanwege de prijs, maar ook omdat ik niet weet of ik het wel echt nodig heb. Ik denk dat een simpele spanriem ook voldoende is. Sowieso hoef ik er geen 4 andere leersoorten bij, dus het feit dat je kan wisselen van leer is voor mij nog niet echt een argument.

Je hebt bijvoorbeeld al een Herold spanriem voor 40 euro. Een kant schoon leer en een voorbewerkt met CrOx of feox.

Nadeel is dat deze smaller is, dus je kruislings moet stroppen. Maar dat doe ik nu ook al en went best snel.

Gelukkig heb ik er geen haast mee, dus kan ik er voorlopig nog lekker over twijfelen ;)

Naast het gebruiksgemak van een brede strop, kun je het ook mathematisch bekijken, je zult met een smalle strop vaker op en neer moeten gaan om de snede even vaak het leer te laten raken. En het is in principe een eenmalige uitgave.. Ik hoop dat ik je twijfel niet vergroot :D

Naast het gebruiksgemak van een brede strop, kun je het ook mathematisch bekijken, je zult met een smalle strop vaker op en neer moeten gaan om de snede even vaak het leer te laten raken. En het is in principe een eenmalige uitgave.. Ik hoop dat ik je twijfel niet vergroot :D

Ik wil 'm ook binnenkort gaan halen, mijn hangendestrop heeft inmiddels al veel te verduren gehad, vooral omdat weleens de spanning er vergeet in te houden.

Zit alleen nog te verzinnen over welk leer :-/