Jump to content

Eerste ervaringen

CB3

Recommended Posts

Ik scheer me nu een week met DE krabber. En dit had ik willen weten voor ik begon:

1. Scheren met een krabber is net zo gemakkelijk, veilig en comfortabel als met de moderne scheermesjes. Niks meer of minder. Het verschil is dat je iets meer controle hebt en ik zeep mijn gezicht twee keer in en scheer dus twee keer achter elkaar. Dat over de scheerhoek en niet te hard drukken klopt wel, maar dat leer je gewoon door het te doen, niks moeilijks aan.

2. Om te beginnen hoef je alleen een krabbertje en een paar mesjes te bemachtigen. De scheerkwast en -zeep komen wel als je definitief besluit met een ouderwetse krabber te blijven scheren. Je kunt je intussen gewone scheerschuim of crème gebruiken en na het scheren een plensje koud water gebruiken.

3. Ik heb tien DE mesjes bij de Hema gekocht. Dat zijn de beste scheermesjes die je om de hoek kunt krijgen, tien stuks voor €2,10, ze gaan een week of twee per mesje mee, dus ik heb meteen genoeg voor twintig weken.

4. Daarna kun je op internet allerlei andere mesjes kopen. Er zijn proefpakketjes om je favoriete mesje te vinden. Om te weten of een mesje bevalt moet je er eerst minimaal twee weken of vijf keer mee scheren. Je huid heeft die tijd nodig om aan het mesje te wennen. Als je een proefpakketje hebt, liefst steeds twee identieke mesjes na elkaar gebruiken voor je een nieuw merk probeert.

5. Nagenoeg iedereen die ze heeft getest en dat op internet zet komt uiteindelijk tot dezelfde conclusie: Voshkod, Astra Platinum en Feather zijn de fijnste mesjes. Feather zijn erg scherp en worden alleen voor gevorderden aanbevolen (lijkt me onzin, want met scherpe mesjes snijdt je je niet sneller dan met minder scherpe mesjes, maar ik heb het nog niet uitgeprobeerd). Ik ga zelf voor de Voshkod mesjes, op intuïtie besteld.

6. De hoogst gewaardeerde scheerzeep is van Proraso, ze hebben ook scheercreme, dat voelt iets lekkerder maar is duurder in gebruik. De PreShave is ook heerlijk als je van menthol houdt. Iets duurder, maar meer geurtjes zijn de TSF intenso zepen van Barbierde de Figaro en om de hoek koop je het beste Vergulde Hand. Neem je tijd om er een mooi belletjesvrij schuim van te maken.

7. Aluin is niet nodig. Wat je na het scheren opdoet is niet anders als na electrisch of Gilette fusion e.d.

8. De fijnste krabbers ooit gemaakt zijn zonder twijfel de nieuwe van Standardrazors.com, hoewel het verschil met een gewone Merkur of die goeie ouwe krabber van je vader niet erg groot is. Standardrazors is nog tamelijk onbekend, maar de gebruikers zijn enthousiast.

9. De mensen in dit forum en die erover schrijven zijn niet de gemiddelde gebruikers van Double Edge safety razors; ze zijn fan en verzamelaars. Ze kopen dus vaak veel te veel krabbertjes, mesjes die je in geen tien levens opmaakt, allerlei zepen en meerdere kwasten. Dat is leuk, maar zo wordt het wel juist weer een dure manier van scheren.

10. Ik weet niet waarom, maar de kans bestaat dat ik ook tot die curieuze groep van nummer 9 ga behoren. Het scheren met zo'n mesje is niet eens echt veel gladder maar wel veel fijner dan mijn Fusion ProGlide (met RazorPit-daardoor gaan die mesjes 10 keer zo lang mee) waar ik tot een paar weken geleden erg enthousiast over was.

Edited by Guest

Leuk om te lezen maar een aantal punten maken wel duidelijk dat je nog maar een week aan de krabber bent ;-) Berichtje opslaan op je pc en dan over een jaartje nog eens herlezen, zul je hartelijk om lachen :-) Maar je bent op de goede weg!

Welkom,

Ik heb ook nog maar een paar scheerbeurten achter de rug met de Krabbers.

Ondanks het iets meer moeite kost, maar de algehele resultaat velen malen beter is dan wat ik gewend was met mijn Fusions & Nivea sensative spul.

Heb geen last meer van ingegroeide haren bij mijn adamsappel, of andere irritaties bij mijn baard. Dus NO MORE systeem mesjes voor mij!

Betreft de DE mesjes, heb ik er nog zeer weinig ervaring mee en heb ook gelijk gekozen voor de Feathers en dat gaat voor zo ver aangenaam icm met een EJ DE89 LBL.

Daarnaast heb ik gekozen voor de meest gekozen/ geadviseerde scheercreme, TOBS Sandalwood welke ik nou al beter vind scheren dan Proraso groen.

Verder zal ik voorlopig met deze opstelling verder scheren om mijn techniek te verfijnen en voor mezelf een referentiepunt te maken voor in de toekomst.

Als ik andere zepen en scheercreme's ga proberen, en of andere mesjes.

Het kan een dure hobby wezen, maar dat was het bij mij toch al met de Fusions, die bij mij 4 keer meegingen op mijn zware baardgroei.

Shave on!!!

Leuk om te lezen maar een aantal punten maken wel duidelijk dat je nog maar een week aan de krabber bent ;-) Berichtje opslaan op je pc en dan over een jaartje nog eens herlezen, zul je hartelijk om lachen :-) Maar je bent op de goede weg!

Zal ik doen ;-), maar ik heb het ook geplaatst om reacties uit te lokken, dus vertel me vooral wat er allemaal niet deugt en naïef is!

Ik ben iets langer geleden (maandje of 2) van Fusion overgestapt op DE krabber. Het bevalt ook mij uitstekend en ja ook ik heb inmiddels 5 krabbers en wel 4 merken mesjes en 2 soorten scheercremes aangeschaft. Bijna alles via Mistertao etc. Dus was alles bij elkaar ongeveer even duur als een grootverpakking Fusion cartridges. Heb een tijdje na een paar scheerbeurten elke keer wat anders gepakt. Heb het nu over een andere boeg gegooid en ga me nu een paar weken met dezelfde krabber en soort mesje scheren. Denk dat ik door langer hetzelfde gereedschap te gebruiken voor mezelf beter een oordeel daarover kan geven. Als eerste heb ik een Feather Popular met Feather mesjes geselecteerd.

Er zijn hier (gelukkig) veel fans en verzamelaars waar we heel veel van kunnen opsteken. Niet alleen hoe duur we het kunnen maken maar ook waar je een Gillette Tech voor een paar dollar kunt kopen zonder verzendkosten.

Zal ik doen ;-), maar ik heb het ook geplaatst om reacties uit te lokken, dus vertel me vooral wat er allemaal niet deugt en naïef is!

Het gaat er niet om of dat wat je zegt niet deugt, maar de meest gehoorde uitspraak hier is UEKAZ (Uw Ervaring Kan Anders Zijn), op de Engelstalige fora meestal aangeduid met YMMV (Your Milage May Vary). En dit dekt de lading gelijk.

Smooth: valt nog mee, maat inderdasd: Ergens las ik dat je huid een paar weken moet wennen aan een bepaalde manier van scheren, daarna weet je pas of deze combi je past. En qua zepen, ik denk nu nog, misschien naïef; als het schuimt dan doet alleen de geur ertoe, afwisseling is Just for plesure...

Ik heb zelf voornamelijk dat ik me sinds de DE opeens graag schreer, liefst dagelijks! Het is niet gladder of sneller als met de ProGlide, wel prettiger.

Een ervaring die iedereen hier denk ik erg bekend mee is.

Voor wat betreft je opmerking over zepen, het gaat niet alleen om de geur. De ene zeep werkt prettiger met een bepaalde kwast, voelt prettiger als het warm of koud is, verzorgt beter, noem maar op. Daarbij speelt de factor geur uiteraard ook een belangrijke rol, maar niet de enige.

Daar moet je zelf achter komen.

• 3 weeks later...

Paar weken verder en de Standard Razor in huis. Ooooo een goeie krabber maakt dus wel degelijk verschil! Geen Razor Burn meer en nóg prettiger scheren :-) De eerste Gilette Tech heb ik kado gedaan. Ik ben nog steeds erg enthousiast over die Voshkod mesjes, ik heb intussen een paar andere merken geprobeerd. En het maken van lather (goed scheerbaar schuim) is best lastig. Ik was ongeduldig en gebruikte te weinig zeep. Ik ben aan het leren en het is leuk. Bedankt voor alle reacties!

Ik ben begonnen met een Rimei, toen een Derby TTO gekocht, toen een Chinese Gillette Tech, Toen een EJ DE89 Barley, toen een echte Tech, toen een Lord L6 en nu heb ik een open open comb Pearl TTO besteld. In ongeveer twee jaar tijd is dat eigenlijk toch best weel veel als ik het zo opnoem, ik dacht dat het meeviel.