Jump to content

Project paddle-strop/case

Noxa

Recommended Posts

Heren,

Bij mijn meest recente marktplaats aankoop zat een mooie paddle-strop/case. Op de marktplaats foto's leek het doosje niet echt geschikt voor een opknap beurt en was ik voornemens alleen het mes op te knappen.

Eenmaal ontvangen bleek het mes in goede conditie (wel wat hardnekkige pitting, working on that) maar de scales waren totaal vergaan. De scales zijn van hoorn en is helemaal gebarsten en zit onder de krassen, kortom die moet ik gaan vervangen. Helaas heb ik nu de middelen en materialen niet voorhanden om dat klusje aan te pakken.

IMG_2757.jpg

Dus heb ik me gestort op de case die meegeleverd was en warempel deze bleek nog lang zo vergaan niet. Zie hier de eerste stappen naar het opknappen van de case.

De case in originele staat, het leer is volledig uitgedroogd en vergaan.

IMG_2711.jpg

Dus eerst heb ik het leer aan weerszijde verwijdert:

IMG_2709.jpg

En met een beetje schuren komt dit er onder vandaan, een mooi houten doosje met goed werkende deksel. De schroef waarmee de deksel scharniert kreeg ik niet los maar voldeed nog aan zijn taak dus die heb ik laten zitten.

IMG_2712.jpg

De binnenkant was bekleed met een laagje papier naar ik dacht.

IMG_2718.jpg

IMG_2719.jpg

En zo ziet het er nu uit:

IMG_2756.jpg

De volgende stap is het hout beitsen of lakken, ben daar nog niet helemaal uit. En daarna de binnenkant bekleden met, ik denk, vilt of iets dergelijks. En als laatste wil ik er een reep leer en een reep canvas op plakken zodat het weer functioneel is als strop.

Iemand tips over de beits/lak en waar ik een mooi stukje leer en canvas op de kop kan tikken?

Ik ben niet direct in staat om je te adviseren waar je leder en canvas moet vandaan halen in Nederland maar anderen zullen daar wel op inpikken. Netjes gedaan en straks hopelijk weer volledig functioneel.

Vanmiddag bij de lokale schoenmaker een mooi stukje leer op de kop getikt. Het stuk is groot genoeg om het 2 keer te kunnen gebruiken, misschien is de achterkant geschikt als vervangen voor canvas?

Hij gebruikt zelf een strop met een stuk leer waar hij grafiet poeder op deed. Ik had overigens nog nooit gehoord dat grafiet goed dienst kon doen als strop pasta.

Leuk kistje!

Voor canvas zou ik naar een zaak gaan die doet in kunstschildersbenodigdheden. Fourniturenzaken hebben het misschien ook.

Ik principe zijn er vele media waarmee je een mes kunt stroppen. Zelfs op een gevouwen krant. Grafiet maakt het leer spekglad! Maar het neemt wel af alhoewel dit minimaal is. Grafiet is net als de deeltjes in een diamandspray, koolstof. Op SRP is er wel wat over te lezen.

J

Thnx joost,

Ik heb inmiddels besloten voor de zijden van de paddle strop het zelfde leer te gebruiken, waarbij ik het leer aan weerszijde omdraai. Aan 1 kant lijm ik het gladde leer en aan weerszijde komt de ruwe achterzijde van het leer.

Dat levert 2 voordelen op. Ik hoef niet meer op zoek naar een stuk canvas, maar belangrijker is dat het geheel een er strakker uit gaat zien.

Inmiddels staat de case in de olie en komend week ga ik de binnenkant bekleden en het leer lijmen.

IMG_2770.jpg

Voor de scales heb ik een mooi stuk perenhout op de kop getikt waar ik donderdag mee ga stoeien.

IMG_2771.jpg