3gor4 Posted May 20, 2014 Posted May 20, 2014 Hallo mede scheerders, Ik zit met een klein dilemma. Op mijn onderkin heb ik een kruin zitten en de lastige gedeelte zit voornamelijk waar de haar vanaf mijn adamsappel richting mijn kin groeit. En dat onder een hele kleine hoek. Dus als ik WTG scheer, zie je nog steeds flinke stoppels zitten. Zie het als een komkommer die je heel erg schuin snijdt en dus lange plakken krijgt (dus ook meer oppervlakte). Hierdoor zie je de stoppels erg goed. Zelfs XTG, met een nieuw feather mesje, krijg ik het niet mooi weg. En als ik ATG scheer dan voel ik het al trekken ipv snijden en gegarandeerd dat het gaat bloeden, dus ik probeer het niet eens ATG op dat gedeelte. Moet er wel bij vermelden als ik een nieuw feather mesje pak, ik altijd begin bij mijn bakkebaarden en afwerk langs de wangen, snor, kin en dan pas aan mijn onderkin ga beginnen. Zou het betekenen dat mijn mesje dan al bot is? Uiteraard trek ik mijn hele kin naar boven/ voren en trek ik mijn halshuid naar beneden om de huid daar goed strak te trekken. Voor mij was het altijd al een probleem gebied geweest, echter kon ik met de Gilette Fusion als ik het zeer rustig aan deed op dat gebied wel ATG scheren. En met een nieuw mesje, anders was het vragen om irritatie! Maar er moet toch haast wel een manier zijn om het goed te doen met een krabber!! Ik denk dat ik iets fout doe!! helluppp!!
Harkos Posted May 20, 2014 Posted May 20, 2014 Heb hetzelfde, maar krijg het wel glad. Scheer eerst van onder naar de kaak. Dan van de kaak naar beneden. Daarna van de kaakhoek naar en over de adamsappel. Als laatst even voelen en met touch up de restjes, indien nog aanwezig er af. Gaat meestal goed, maar een heel enkele keer wat "kaasschaaf" schade. Bereik dan ook BBS op het strotje .
3gor4 Posted May 20, 2014 Author Posted May 20, 2014 Heb hetzelfde, maar krijg het wel glad. Scheer eerst van onder naar de kaak. Dan van de kaak naar beneden. Daarna van de kaakhoek naar en over de adamsappel. Als laatst even voelen en met touch up de restjes, indien nog aanwezig er af. Gaat meestal goed, maar een heel enkele keer wat "kaasschaaf" schade. Bereik dan ook BBS op het strotje . Bij mij voelt het ook wel glad aan als ik mijn vinger WTG mee strijk. Maar ATG dan voel je het wel. Ik scheer ook eerst vanuit mn hals richting mn kin. Alleen daarna ken ik niet vanuit mn kin richting mn hals scheren. Dan lijkt het net alsof het mesje onder de haar glipt en vervolgens de haar omhoog lift en een stukje huid. En dat laatste scheer ik er dan af... Zo krijg ik van die bloedplekjes op elk haartje... En schuin eroverheen van beide kanten heeft ook weinig baat.... En welke krabber gebruik je hiervoor? Ik gebruik een Edwin Jagger DE89 LBL icm Feather mesje.
PI56 Posted May 20, 2014 Posted May 20, 2014 Het enige wat ik dan kan bedenken is dat je de huid nog strakker naar beneden moet trekken.
Mesmer Posted May 20, 2014 Posted May 20, 2014 Bij mij helpt het juist om de huid iets opzij te trekken. Niet te strak. Laat het eens een dag langer groeien en bekijk heel goed hoe het groeit. Trek dan je huid wat naar beneden, naar links, rechts, schuin.. Om te kijken of er een manier is om de draai wat minder te krijgen en te zien hoe je je dan het beste kunt scheren. Het blijft oefenen. Aan je spullen ligt het zeker niet. Wellicht wel aan de druk omdat je het daar erg graag glad wil hebben en dat niet goed lukt.
Harkos Posted May 20, 2014 Posted May 20, 2014 Bij mij is van belang dat het mesje goed scherp is, anders lukt het ook niet om het goed glad te krijgen. De krabber maakt niet zoveel uit voor mij .
3gor4 Posted May 20, 2014 Author Posted May 20, 2014 Nou ik ga me morgen weer scheren en neem alle gegeven tips in acht. Maar zo'n feather mesje zal toch wel niet 'bot' zijn tijdens zijn eerste scheersessie?
Marcel Posted May 21, 2014 Posted May 21, 2014 Dat lijkt mij ook sterk, maar als je de krabber onder de verkeerde hoek houdt kan dat misschien zo lijken. Alleen lijkt me dat nog best een prestatie met een DE89.
efsk Posted May 21, 2014 Posted May 21, 2014 Ik meen me een verhaal te herinneren over een kerel die voor het scheren eerst een uur met zn baard onder water in een heet bad moest zitten en dan voor éen scheerbeurt twee feathers nodig had. Wat je dan voor baardgroei hebt is me niet helemaal duidelijk, wellicht heet je iron man en groeit er staalwol uit je kin (oppassen met dat bad, roest!) maar blijkbaar is zelfs een feather niet onoverwinnelijk.
3gor4 Posted May 21, 2014 Author Posted May 21, 2014 Net mezelf weer een scheerbeurt gegeven. Uiteraard een douche genomen, en standaard routine met warme handdoek op het gezicht en vervolgens Proraso groen creme opgeklopt om daarna aan de gang te gaan met het EJ DE89 icm Feather mesje (mesje 2e keer in gebruik). Ben dit keer als eerst begonnen op de plek des onheils met de haargroei richting mee, en daarna de rest van mn baard eraf geschoren. (Even een opmerking tussendoor, bij mijn snor zag ik mijn huid trekken. En ja, ik doe een 'O' maken met mijn mond en probeer mijn bovenlip zo ver mogelijk over mijn bovenste tanden naar binnen te trekken). Vóór de 2e shave heb ik mezelf even afgespoeld en weer schuim op mn baard gekwast. Hier ben ik dwars op de haargroei richting gegaan en bij de plek des onheils had ik geen problemen ondervonden. 3e shave, afgespoeld, opgekwast en begonnen met tegen de richting in op de plek des onheils te scheren. Hier heb ik echt hele korte aaitjes gedaan. Ik voelde het trekken en het was niet aangenaam. 4e shave zelfde routine gehanteerd en zoals bij de 3e shave me huid naar de andere kant getrokken (tip van Mesmer). De resultaat is beter dan de vorige keer. Heb me weliswaar een beetje opengehaald maar niet zeer storend verder. Ik zou het voor de rest ook niet weten. Maar ik snap niet hoe het mesje al na twee keer gebruikt te zijn kan trekken op sommige plekken!? Misschien moet ik ook mijn huid meer de tijd gunnen om te wennen aan het scheren met een krabbertje!?
Snuff Posted May 21, 2014 Posted May 21, 2014 Ik kan niet zien waar je ergens woont maar zoek eens of er iemand in je regio woont die eens kan toekijken terwijl je jezelf scheert, dan weet je waarschijnlijk meteen waar de oorzaak ligt. Volgens mij is het vooral een kwestie van ik heb zware moeilijke baardgroei en het moet er allemaal af en daarom onbewust te hard drukken op de krabber.
Mesmer Posted May 21, 2014 Posted May 21, 2014 Misschien een ogenschijnlijk tegenstrijdige tip maar ik gooi hem er toch in: probeer het eens met een enorm mild mesje, bijvoorbeeld die van de HEMA (makkelijk snel te kopen). Tijdens het scheren alleen tot doel hebben het mesje zacht over je gezicht te krijgen, te aaien. Handig is dan om je krabber aan het einde van de steel met een paar vingers vast te houden. Het ook bij drie passes houden. Ik ben benieuwd wat dan het resultaat is.
3gor4 Posted May 22, 2014 Author Posted May 22, 2014 Ik kan niet zien waar je ergens woont maar zoek eens of er iemand in je regio woont die eens kan toekijken terwijl je jezelf scheert, dan weet je waarschijnlijk meteen waar de oorzaak ligt. Volgens mij is het vooral een kwestie van ik heb zware moeilijke baardgroei en het moet er allemaal af en daarom onbewust te hard drukken op de krabber. Ik woon in Rotterdam. En niemand van mijn kennissen of vrienden scheert met een krabber en al helemaal niet met een open mes. En ik hou mijn mesje zoals aangeraden met 3 vingers vast. Moet er wel bij zeggen dat me laatste scheerbeurt zeker een stuk beter afging dan de scheerbeurt ervoor. Stuk minder razor burn en na een uur al helemaal geen last meer van razor burn. Misschien een ogenschijnlijk tegenstrijdige tip maar ik gooi hem er toch in: probeer het eens met een enorm mild mesje, bijvoorbeeld die van de HEMA (makkelijk snel te kopen). Tijdens het scheren alleen tot doel hebben het mesje zacht over je gezicht te krijgen, te aaien. Handig is dan om je krabber aan het einde van de steel met een paar vingers vast te houden. Het ook bij drie passes houden. Ik ben benieuwd wat dan het resultaat is. Hmmm, ik zal ze eens halen als ik in de buurt ben van de stad. Ik heb echter nog wel wat Derby mesjes liggen. Zijn die ook 'mild' genoeg?
Noxa Posted May 22, 2014 Posted May 22, 2014 He en even een rare opmerking misschien, waarom niet genoegen nemen met een scheerbeurt met 1 of 2 passes. Dan neem je voor lief dat het niet super glad is, maar voorkom je irritatie en schade aan je huid. Ik ben na jaren van proberen er achter gekomen dat elke dag WTG en ATG scheren simpelweg niet lukt en ik met 1 pass WTG glad genoeg ben en daarbij nul irritatie heb. Het gaat uiteindelijk om baard reductie, immer is een BBS na een paar uur alweer terug gegroeid in beginnende stoppels. En ik denk dat een goed verzorgde huid dan meer waard is dan spiegelglad.
3gor4 Posted May 22, 2014 Author Posted May 22, 2014 He en even een rare opmerking misschien, waarom niet genoegen nemen met een scheerbeurt met 1 of 2 passes. Dan neem je voor lief dat het niet super glad is, maar voorkom je irritatie en schade aan je huid. Ik ben na jaren van proberen er achter gekomen dat elke dag WTG en ATG scheren simpelweg niet lukt en ik met 1 pass WTG glad genoeg ben en daarbij nul irritatie heb. Het gaat uiteindelijk om baard reductie, immer is een BBS na een paar uur alweer terug gegroeid in beginnende stoppels. En ik denk dat een goed verzorgde huid dan meer waard is dan spiegelglad. Dat is het hem nou juist. Op dat ene lastige plek groeien de haren bij mij onder een hele kleine hoek. Dus als ik het WTG scheer, zie je de stoppels heel erg. Terwijl bijvoorbeeld mijn wangen, bakkebaarden en snor aan een WTG en XTG genoeg heb voor een mooi scheer resultaat. Maar onder mijn kin is de huid wat dunner dan op de rest van mijn gelaat. Dus als ik daar ATG scheer. Dan moet ik weer een dag wachten tot ik kan scheren. Anders krijg ik daar irritatie. Echter, als ik het bij WTG en XTG houd onder mijn kin, dan kan ik mezelf om de dag scheren zonder vervelende irritaties. Ben weliswaar beginnende en heb ook niet eens meer dan 5 keer geschoren met een krabber. Maar het gaat elke keer al beter en kan na elke scheerbeurt weer niet wachten op de volgende. En dat terwijl ik met het scheren van Gilette Fusions een hekel had aan scheren, waar ik nu dus alle plezier heb met het scheren.
Recommended Posts