3gor4 Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Gegroet allemaal, Ik ben Igor, 27 lentes jong, woonachtig in Rotterdam en ben werkend op zee als scheepswerktuigkundige. Afgelopen anderhalve jaar heb ik regelmatig met de gedachte gelopen om af te stappen van de cartridge mesjes en over te stappen naar een open scheermes. Omdat ik een hele zware en stugge baardgroei heb zijn mijn Gilette Fusion mesjes na 3 x scheren (2 dagen stoppels) al BOT . Tevens kosten die fusions een fortuin Echter heb ik me pas de afgelopen maand een beetje in het ouderwets scheren verdiept. Tot ik mijn keuze zetten op het krabbertje te proberen (geeft mij herinneringen van de spulletjes in de badkamer van mijn opa). Daarnaast wil ik ook beginnen met een krabber omdat ik bang ben om mezelf open te halen met een open scheermes. Paar dagen geleden ben ik langs de barbier (eric flanderhijn) in Leiden geweest om wat spulletjes te kopen zoals: * Krabber - Edwin Jagger DE89LBL * Mesjes - Feather's * Scheercreme - TOBS sandalwood * After shave - TOBS sandalwood gel * Kwast - Thiers Issard met witte handvat Omdat ik enkele weken geleden langs de Hotel New York Barber in R'dam was geweest voor een knipbeurt en met de barbier aan de praat raakte over het ouderwets scheren en dat ik met de huidige fusion wel eens last had van uitslag raadde hij me aan; een aluïn blokje aan van Capt. Fawcett en Proraso scheercreme (groen). Alleen daar mee heb ik me nog maar twee keer geschoren, dan wel met Gilette Fusion, voordat ik weer aan boord moest en de scheercreme van Proraso en het aluïn blokje niet mee wou nemen in mijn handbagage met de angst dat ik het weer moest inleveren op de vliegveld Maar het was zeer zeker een hele verbetering t.o.v. Nivea scheerschuim voor de gevoelige huid en naspoelen met koudwater. Vandaag heb ik me er eindelijk aan gewaagd om mezelf te scheren met het krabbertje. Op advies van Eric Flanderhijn had ik de gratis bijgeleverde Derby mesje in het krabbertje gestopt omdat hij zei dat de Feathers een stuk scherper waren. Mijn scheerroutine van vanmorgen; * Douchen en gezicht en hals wassen met palmolive handzeep (doe ik altijd eigenlijk, als er een handzeepje voor het grijpen ligt). * Na het douchen een warm/ hete handdoek rond m'n baardgroei wikkelen. * Scheercreme van TOBS sandalwood opschuimen met kwast in een kommetje. * Nog een keer (voor de zekerheid) een warm/ hete handdoek rond m'n baardgroei wikkelen voor een paar minuten. * Het op gemaakte schuim op m'n baard kwasten. En dan kon het gekrab beginnen. Waar ik natuurlijk heel erg voorzichtig onder mijn bakkebaarden begon om de hoek e.d. aan te kunnen voelen. Dit ging redelijk goed tot ik met het Derby mesje boven m'n lip kwam en merkte dat het mesje aan mijn snorharen trok. Toen dacht ik dus, okey dat Derby mesje gaat er nu uit en ga meteen over op de 'scherpste' Feathers. En wat sneed dat Feather mesje toch heerlijk door m'n baardgroei. Uiteraard schoor ik eerst met de baardgroei mee, en de tweede keer schuin. Durf namelijk op dit moment nog niet tegen de richting in te scheren. * Na het scheren met koud water afspoelen. * Aluïn blokje over m'n baard getrokken. (voelde wel degelijk meer branderig gevoel, dan na mezelf geschoren te hebben met een Fusion cartridge). * Weer afspoelen met koud water. * Overtollige water afgedept met het warm/ hete handdoek (was ondertussen al koud geworden). * En ingesmeerd met TOBS sandalwood after shave gel. En ik moet jullie zeggen.. ik ben helemaal verkocht en kijk er nou al naar uit om me weer z.s.m. te scheren. Maar dat even ter zijde, heb ik me hier natuurlijk aangemeld om jullie ervaringen te lezen en mijn ervaring met jullie te delen over alles wat met scheren te maken heeft. Happy shaving guys 'n girls!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamp Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Welkom hier veel lees en scheerplezier gewenst Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 welkom, gaat je best goed af zo te lezen. Heb gelijkaardige baardgroei, bij mij waren een hoop mesjes die anderen prettig vinden niet bruikbaar of gaven maar middelmatige resultaten. De Feather was ook voor mij meteen een schot in de roos. Misschien een sampler packje bestellen met allemaal verschillende dan weet je meteen wat best werkt voor jouw en bespaar je later op het in bulk aankopen. Succes en behouden vaart! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Welkom en veel lees- en scheerplezier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Welkom Igor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Welkom Igor. Mooi dat je eerste scheerbeurt met een De resulteert in een verlangen naar meer. Dat betekent dat het goed gaat. Veel leesplezier hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Welkom op het forum! Goede keuze om over te stappen, dat zouden meer mensen moeten doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Hoi! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barbiere di Figaro Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Welkom en veel plezier hier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Welkom hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Welkom, je hebt in elk geval goede spulletjes gekozen om mee te beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Van harte welkom Igor! Gaat je al goed af, maar dat kan ook niet anders met zulke spullen. De EJ heb ik (en vele anderen hier) ook, en is een goede en fijne krabber. Zeker om mee te starten. Dat open mes is niet zo eng hoor. Gewoon rustig aan doen en opletten. Zit alleen wel een flinke leercurve aan, en ik weet niet of het zo handig is om dit aan boord van een deinend schip te gebruiken Die prik van de aluin gaat nog wel weg. Je huid moet wennen aan deze manier van scheren, en je hebt nog geen techniek ontwikkeld. Blijf in gedachten houden dat je moet aaien, en niet drukken. Handig hulpmiddel is om je krabber met twee vingers bij het puntje van de steel vast te houden. Veel plezier en succes in ieder geval! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbo35 Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Welkom en veel lees- en scheerplezier! en leuke TT Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plato Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Welkom! Ik zie dat jouw eerste ervaring iig beter is dan die van mij Ik ben nog steeds lerend, maar ik heb de eerste paar keer een Derby gebruikt en kwam erachter dat dat ook voor mij totaal niet werkt. Succes verder! Link to comment Share on other sites More sharing options...
karaqz Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Welkom hier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
FairArie Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Welkom Igor! Hoe groot is jouw aluinblok dat je het niet mee durfde te nemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
3gor4 Posted May 17, 2014 Author Share Posted May 17, 2014 Misschien een sampler packje bestellen met allemaal verschillende dan weet je meteen wat best werkt voor jouw en bespaar je later op het in bulk aankopen. Succes en behouden vaart! Naar verluidt zijn de Feather's de scherpste mesjes die er beschikbaar zijn, wat dat betreft denk ik dan 'never change a winning team'. Mochten er nog scherpere mesjes beschikbaar zijn, dan hoor ik dat graag van jullie! Dat open mes is niet zo eng hoor. Gewoon rustig aan doen en opletten. Zit alleen wel een flinke leercurve aan, en ik weet niet of het zo handig is om dit aan boord van een deinend schip te gebruiken Die prik van de aluin gaat nog wel weg. Je huid moet wennen aan deze manier van scheren, en je hebt nog geen techniek ontwikkeld. Blijf in gedachten houden dat je moet aaien, en niet drukken. Handig hulpmiddel is om je krabber met twee vingers bij het puntje van de steel vast te houden. Veel plezier en succes in ieder geval! Ja, de deining, handig om dan de krabbertje achter de hand te houden. En als we rustig in een haven liggen - eventueel in de toekomst - de open mes tevoorschijn halen om gladjes de wal op te gaan Thnx voor de tip van de twee vingers, zal het gauw proberen! Voor de komende tijd zal ik mijn techniek met de krabber verfijnen en m'n huid de tijd geven om te wennen aan deze veel 'closer shave' en z.s.m. tegen de richting in te kunnen scheren voor dat zijde zachte baby billetjes resultaat. Bedankt iedereen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
3gor4 Posted May 17, 2014 Author Share Posted May 17, 2014 Welkom Igor! Hoe groot is jouw aluinblok dat je het niet mee durfde te nemen Ongeveer 6 x 4 x 2 cm. Maar nam gewoon het zekere voor het onzekere en zou het zonde vinden als ze me blokje zouden afpakken. Dadelijk denken ze dat het een soort bom is ofzo, want ook zij nemen geen concessies betreft de veiligheidseisen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 *knip* Voor de komende tijd zal ik mijn techniek met de krabber verfijnen en m'n huid de tijd geven om te wennen aan deze veel 'closer shave' en z.s.m. tegen de richting in te kunnen scheren voor dat zijde zachte baby billetjes resultaat. Bedankt iedereen! Bedenk goed dat scheren niets anders is dan het stapsgewijs reduceren van de baard. BBS is niet de heilige graal, een fijne en comfortabele scheerbeurt met een acceptabel resultaat is dat eerder. Ik dacht in het begin ook dat je BBS moest nastreven. Je hebt niets aan BBS als je een trekkende huid en scheerbrand van hier tot aan Tokyo hebt. Je kunt dan beter een DFS hebben, en nergens last van. Daarbij, die BBS is in no time verdwenen en niemand, behalve jijzelf, heeft het gemerkt. Werk inderdaad aan je techniek, dan volgt het resultaat vanzelf. Succes (en vooral plezier)! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert79 Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Welkom Ook ik had een EJ DE89 icm een Derby en ik Ben ook van die mesjes afgestapt.Ik Ben zelf nu veel met Gillette mesjes en Souplex en Ben er erg happy mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stoppel Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Welkom! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts