Jump to content

Verschillen tussen messen 6/8 5/8 enzo

Ice

Recommended Posts

Dit is de breedte maat aanduiding:

De breedte van een scheermes wordt weergegeven in achtsten van een inch. De gangbaarste messen zijn 5/8" breed wat overeenkomt met 1,8 centimeter. Hoe langer of zwaarder de baard hoe breder het scheermes mag zijn. Zachtere of lichtere baarden kunnen met een smaller mes geschoren worden. Welk mes men gebruikt is echter grotendeels een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Open_scheermes#Maten

Als het mes scherp is dan maakt het formaat niet zo heel veel verschil in resultaat anders dan dat je een kleiner mes iets vaker moet afspoelen / afvegen en je met een groter mes grotere passes kunt maken. Dit is overigens in het begin sowieso niet aan te raden om te doen.

Met elk formaat mes kun je je baard scheren.

Ga voor wat je het meeste aanspreekt en begin heel voorzichtig te oefenen.

Ik heb zelf een behoorlijk stugge, harde en snel groeiende baard, en scheer me nu (als beginner, ik ben een maand geleden begonnen) met een 5/8. Dit is een prima maat om mee te beginnen. Het mes is smal genoeg om nog overzicht te houden, maar breed genoeg om voldoende schuim vast te houden. Ik spoel het mes na elke gang aan 1 kant af (dus bijvoorbeeld linkerkant vna het gezicht scheren, afspoelen, rechterkant van het gezicht scheren enzovoort). Ik heb in het begin een 6/8 gebruikt, maar ik heb het idee dat de 5/8 wendbaarder is, en dat is voor een beginner die alles nog moet leren wel zo handig.

Dat neemt niet weg dat ik erg nieuwsgierig ben naar 7/8 en 8/8 ;)

Wat Mesmer zegt: zorg dat je mes écht scherp is, anders wordt de ervaring een heel stuk minder plezant. Messen vanuit de winkel zijn, zoals eerder gezegd, meestal niet echt scheerklaar.

Heren,

Zoals Mesmer duidt, en ik en anderen al eerder op dit forum hebben gepubliceerd, maakt het geen donder uit met welke breedtemaat je scheert. Elk behoorlijk geometrisch getrouw mes draait op het concept: "dikte van de spine: breedte van het mes = als 1 : 4. Of daaromtrent met kleine speelruimten.

Dus er is eigenlijk geen enkele rationele reden - als het puur gaat op het bereiken van het scheerresultaat - om je te bewegen op een breder terrein dan zich afspeelt tussen een Wiener Schaber en een middle of the road 5/8ste.

Maar!

Als we ons tot deze ambitie zouden beperken dan waren we al eerder uit geluld geweest.

Want laten we eerlijk zijn. Althans zo breng ik het. Het voortbrengen van topmessen boven de 6/8ste maat, vordert een bovengemiddeld vakmanschap. Zij zijn er dan ook veel minder, Terugblikkend op de historie. Zij waren duur. Alleen zich te permitteren door de Boven Burger. En die trend zet zich nog steeds voort. Want men wil een breder mes. Want dat is exclusief. Men wil zich onderscheiden van modaal door gebruikmaking van gereedschappen die schaars zijn.

Want dat geeft emotie. En ik doe daar ook aan mee. Ik denk dat dit heel menselijk is. Als er 10.000 Nachtwachten waren geschilderd door even zoveel Rembrandt's dan keek niemand daar meer van op of om.

Let wel! Alles relativerend. Ik sta mij hedenmorgen als een ridder te voet te scheren met een gewoon 13/16 Dovo Bismarckje gevat in ebbenhouten scales met een alu wedge. En ik denk daarbij, wat gaat dit drommels goed Joost! En wat ziet dit er eigenlijk best wel goed uit. Want met het zelf maken van de scales heb je alles uit de kast gehaald wat je in je had.

En morgen . . Sta ik bij wijze van spreken in de sanitaire ruimte van een camping aan de voet van de oevers van het Ijsselmeer. En pak mijn 9/8ste Kropp. De hele campingbevolking rukt uit om te bezien wat ik voornemens ben om te gaan doen. . . . Het is allemaal ijdelheid wat ons drijft.

Maar daar is toch niks mis mee!

Zomaar wat voorjaarsoverwegingen na lekker eten en het restant van de fles nog op mijn bureau terwijl de zon diffuus mijn schrijfplek bespeelt.

En toen espresso!

J

Zomaar wat voorjaarsoverwegingen na lekker eten en het restant van de fles nog op mijn bureau terwijl de zon diffuus mijn schrijfplek bespeelt.

En toen espresso!

J

Het zijn dit soort toevoegingen die jouw berichten extra fijn maken om te lezen :)

Een situatie-omschrijving die zomaar in een goed boek zou kunnen passen.

Later mijn scheer verhaal, ik heb vorige een hersenschudding opgelopen, en paar dagen is door mijn baas bedankt met shiften van 6 uur tot 18uur

Later mijn scheer verhaal, ik heb vorige een hersenschudding opgelopen, en paar dagen is door mijn baas bedankt met shiften van 6 uur tot 18uur

Beterschap! Mijn vriendin heeft vorige week ook een hersenschudding opgelopen en dat is niet niks. Een ernstig geval van kopkluts dient goed verzorgt te worden.

Beterschap man. Met een hersenschudding kun je maar beter te voorzichtig zijn dan niet voorzichtig genoeg. Veel rust is geboden spreekt hier ervaring. Voor je het weet laat je nog meer essentieels weg uit je zinnen ;-)