Jump to content

beginner met wat vragen

Ice

Recommended Posts

hoi iedereen

Ik heb mij al even voorgesteld als nieuw forum lid.

Ik heb nog geen straight gekocht, is een shavette even goed om het leren als een gewoon mes?.

shavette zou enkele om te beginnen en er na overstappen naar de real deal.

Is het belangrijk een preshave te gebruiken voor het glijden van het mes?.

Of is het enkel voor de huid?.

Weet jullie messchien of er in Belgische of Nederlands Limburg een winkel is waar ik een scheermes kan kopen?.

Als jullie nog goed materiaal te koop aanbieden mag je dat ook altijd laten weten.

Kunnen jullie mij een link voorstellen naar een goed filmpje met uitleg?.

Zijn bepaalde de dingen waar op te kijken bij aankoop van een zeep?.

Ik gebruik momenteel Vergulde Hand,ben ik niet zo tevreden mee vind dat hij mijn huid uitdroogd en moeilijk schuimt.

Mijn excuses als er een of meerdere vragen al zijn beantwoord geweest in het verleden.

Alvast bedankt martijn

hoi iedereen

Ik heb mij al even voorgesteld als nieuw forum lid.

Ik heb nog geen straight gekocht, is een shavette even goed om het leren als een gewoon mes?.

shavette zou enkele om te beginnen en er na overstappen naar de real deal.

Ik persoonlijk vind de shakete maar niks en zeker niet te vergelijken met een echte straight. Sla die stap over en leer het meteen met een echt mes, het kost wat meer maar ik denk dat het je de teleurstelling van een shakete bespaart.

Of is het enkel voor de huid?

Sommige zweren erbij anderen vervloeken het, werkt het voor jou dan is het prima.

Weet jullie messchien of er in Belgische of Nederlands Limburg een winkel is waar ik een scheermes kan kopen?.

Antwerpen zit een winkel (http://www.messenwinkel.eu) en anders online.

Als jullie nog goed materiaal te koop aanbieden mag je dat ook altijd laten weten.

Zie het markt gedeelte op dit forum. Staat zat leuks tussen.

http://sharpologist.com

Zijn bepaalde de dingen waar op te kijken bij aankoop van een zeep?

Ik gebruik momenteel Vergulde Hand,ben ik niet zo tevreden mee vind dat hij mijn huid uitdroogd en moeilijk schuimt.

Probeer eens 1 van de huis zepen van Barbiere Di Figaro, die zijn niet duur en schuimen heel makkelijk. Anders kun je ook nog Tabac kopen (heeft elke drogist) dat is een hele goede zeep maar het moet je geur zijn.

Mijn excuses als er een of meerdere vragen al zijn beantwoord geweest in het verleden.

Alvast bedankt martijn

Graag gedaan.

Velen zijn het er niet mee eens, ik zou zeggen (zeker als je niet te veel geld wilt uitgeven meteen) waarom niet. Een shavette is wat minder vergevingsgezind maar verder vind ik niet zoveel anders dan een open mes. Er zullen wat kleine verschillen zijn maar grofweg (zeker als je de overstap maakt van een cartridge) komt het overeen. Ikzelf scheer me net zo lief met een shavette als met een echte straight. Enige wat ik mis aan een shavette is het geluid van een full hollow.

Samengevat, de een vind het niets de ander wel. Om de prijs van een (eventueel 2dehandse) shavette hoef je het iig niet te laten.

Is persoonlijk. Moet je gewoon een x proberen. Wij kunnen niet voorspellen of jij dat prettig gaat vinden.

De messenwinkel is al genoemd. Enige nadeel is dat die niet handmatig scheerklaar gemaakt worden. (niet op een steen iig)

http://www.manandshaving.nl/main/alles_wat_je_wil_weten_over_hoe_je_moet_scheren_met_het_open_scheermes.aspx

http://udoc.nl/reader/ae7372

http://www.scheercursus.be/

Als je op youtube even zoekt kom je vanzelf wat goede fimpjes tegen :)

Zijn bepaalde de dingen waar op te kijken bij aankoop van een zeep?.

Is ook nogal persoonlijk. Begin met goedkope zeep of creme uit de drogist of supermaakt.

Als vergulde hand niet bevalt kun je bv palmolive eens proberen.

Met alles omtrent het scheren is het zo dat je het zelf zult moeten ervaren. Wat voor de een verschrikkelijk is, is voor de ander de hemel.

Ik zou zelf niet beginnen met een shavette. Zeker niet als je sowieso van plan bent om over te stappen op een straight. Voor 40 euro moet je wel een goed geslepen en gestropte straight kunnen vinden. Vergeet niet dat je na de aanschaf van een straight ook al snel een strop zult kopen en wellicht wat olie om je straight te beschermen.

Probeer gewoon eens een andere zeep die je bij een online winkel kunt kopen. Bijvoorbeeld de groene Prorasso. Ik ben zelf erg fan van de stick van Dr. Harris maar koop regelmatig andere zepen gewoon om te proberen. Onderaan de homepage staan een aantal winkeliers. Bij de kruidvat kun je overigens ook voor 2 euro de Palmolive classic creme kopen. Vind ik zelf ook niet verkeerd.

Als je op youtube zoekt op "straight razor" kom je genoeg filmpjes tegen. Bijvoorbeeld die van geofatboy

of deze

Hoi Ice

kijk hier eens op de vraag en aanbodafdeling voor een mes, daar staan er wel wat voor alleszins schappelijke bedragen. En begin meteen met een strop. Doe niet meteen de duurste want je schijnt je eerste stuk te maken gedurende het leerproces.

Tips voor scheerzeep: lees de afdeling scheerzeep :-) Daar staat het er vol mee. Bij zogeheten Turkse supermarkten kun je ook eens naar Arko kijken, dat hebben ze er vaak als creme en soms als stick. Dat spul heeft wel zo zn fans hier en kost niks. Mijn Arkostick was 99 centen. Vind m iets te zeep ruiken, maar dat zegt niks. Ik ben bijvoorbeeld wel weer Vergulde Hand liefhebber.

Enfin. Succes met je keuze, en met je ontdekkingstocht. En niet vergeten: foto's en verhalen!

Edited by Guest

welkom!

Persoonlijk zou ik voor een goede zeep gaan waarvan de geur bevalt. In Maastricht zit Jaspers en Zoon: http://www.allewinkels.net/drogist/maastricht/firma-j-jaspers-en-zoon/

Daar kan je o.a. Proraso kopen (en Omega kwasten). DR Harris is inderdaad geweldig, in Amsterdam in een winkel te koop... Genoeg reviews te vinden op Youtube en sites over zepen.

Lynn Abrams heeft een lange introductie in het scheren met een straight:

Daarnaast heb je ook nog het boek Shaving Made Easy uit 1905... http://ia600406.us.archive.org/7/items/shavingmadeeasyw0020th/shavingmadeeasyw0020th.pdf

Succes!