Mesmer Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Heren, Aan het einde van deze maand ben ik jarig en heb besloten om mijzelf te trakteren op een straight.(bedrag tot € 200,--) Dat zal dan mijn tweede worden. Ik hoop dat u mij van wat advies kan voorzien. Mijn eerste straight heb ik van Snuff gekocht. Een prachtige Caschmiso 105 11/16" Ik ben blij dat ik de stap naar de straight heb genomen want scheren met dit mes is een geweldige ervaring. Nu ben ik dus aan het rondkijken naar een tweede "verjaardags" straight. Ik had Snuff al via pb een paar vragen gesteld, ook omdat ik de straight die hij te koop heeft staan erg mooi vind, en hij raadt me aan eens te kijken naar een 6/8" of 7/8". Ook op zijn advies ben ik gaan kijken bij http://rasiermesser-manufaktur.de/Rasiermesser/ waar ik de volgende toch ook wel erg mooi vind: http://rasiermesser-manufaktur.de/Rasiermesser/Bunthornheft/6-8-Rasiermesser-mit-spanischem-Kopf.html Handvaten van hout spreken me niet zo aan maar deze van hoorn vind ik erg speciaal en het mes met spaanse punt ziet er ook interessant en zeker als het proberen waard uit. Vervolgens ben ik bij Revisor gaan kijken waar dit mes mij toelacht, wellicht door het mooie rode handvat: http://www.revisor-solingen.de/html/6-8_6.html Ook bij http://www.wacker-rasiermesser.de/rasiermesser/ gekeken maar die straights zitten voor nu boven mijn beschikbaar budget. Mijn aandacht gaat nu vooral uit naar een straight van Ralph Aust. Alvast twee vragen: - zitten er nadelen aan een handvat van hoorn? - er is bij Ralph Aust te selecteren van wel staal het mes moet zijn: koolstofstaal of roestvrij staal. Ik heb voor mijn Opinel voor roestvrij gekozen omdat ik het ook wel buiten gebruik en het mes scherp genoeg is. Ik hoor ook vaak dat een mes van koolstofstaal een heel stuk scherper te krijgen is. Wat heeft de voorkeur voor een straight? En... als iemand ergens nog een mooie straight te koop weet staan of zelf te koop heeft hoor ik het ook graag. Alleen het zoeken en nadenken over wat ik wil is al enorm leuk (en ondertussen van alles leren over de verschillende messen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 De twee messen die je toonde zijn beiden mooi, zelf kiezen? zou voor de Aust gaan. Let wel het hoornen handvat gaat er niet precies uitzien als op de foto's! Hoorn is iets wat net als hout toch wel leeft, het kan vervormen bijvoorbeeld. Maar dit gebeurd meer met materiaal die niet op de juiste manier gesneden is of onder verkeerde omstandigheden gestapeld is geweest. Zelf nog nooit problemen gehad met geen van beiden. Hoorn kan wel eens om de maand een streling met olie gebruiken om het in goede conditie te houden (gebruik zelf Camelia olie, ook voor het metaal van m'n messen, geen geur in tegenstelling met bijvoorbeeld wapenolie Balistol). Een koolstofstaal mes vraagt om extra zorg na het scheren en de omstandigheden waarin je het bewaard. Er zijn de laatste weken trouwens verschillende mensen die op de forums schreven over Aust en hartsteel messen die heel kleine roestvlekjes vertonen, van de Hartsteel messen wist ik dat al een tijdje, van de Aust messen kijk ik op want er zijn genoeg mensen die ik ken die er eentje bezitten en dit niet voorhebben. (waarschijnlijk dus mensen die Aust een beetje onderuit willen halen). Een carbon stalen mes slijpt inderdaad iets makkelijker maar zo'n verschil is het nu ook niet weer, daarentegen zal een RVS mes als het eenmaal scherp is de snede meestal langer behouden. 'k zou niet over één nacht ijs gaan en goed rondkijken en wie weet krijg je hier wel aanbiedingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Mesmer, Gezien de review http://www.straightrazormagazine.com/2013/06/review-ralf-aust-78-prototype.html en alle daarop volgende juichende berichten zou ik zonder meer gaan voor de Aust 7/8ste. Spanish point is de meest mooie en uitdagende maar ook de minst vergeeflijke. Zoek een compromis. De amerikaanse punt. Deze Aust staat A-1 op mijn verlanglijst en ik moet zeggen dat ik al een paar keer op de grens heb gestaan van op de knop te drukken. Maar Ik heb binnenkort nog minimaal een Koraat te gaan. En een ander is mijn Giant 9/8ste Snake aan het afbouwen. En ik heb voor september een rendez vous met nog een andere voortbrenger geagendeerd. Dus ik moet me beheersen. Misschien dat ik volgende week die aanvechting heb weten te onderdrukken. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted May 12, 2014 Author Share Posted May 12, 2014 Ah de keuzes... Een 7/8" lijkt me nog best groot als tweede mes. Ik heb alleen de tabel die Snuff eerder deelde als vergelijking dus wellicht verkijk ik me er op. De opmerking over het soort punt zet mij ook weer aan het denken.. Wellicht dan toch beter een amerikaanse. De keuze voor het soort staal had ik eigenlijk al gemaakt: Edelstahl / RVS. Maar ik zie dat de 7/8" alleen in Normalstahl / Carbon te krijgen is. En tot slot heb ik van een forumgenoot een aantal mooie straights onder ogen gekregen. Ik denk nog even verder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Ha Mesmer mijn eerste mes was een 13/16". Dat scheelt niet zo gek veel zou je zeggen en scheert prima. Feitelijk wordt er alleen maar meer geblokkeerd BOVEN het punt waar je moet kijken. Mijn meest recente mes met vreemd ruggetje is vanaf de tang gemeten 7/8, hoewel het blad 11/16 is: je houdt het dus vast op 7/8 afstand. De gewenning is dat de snede eerder bij je gezicht is en dat leer je snel genoeg Spaanse punt ken ik nog niet uit ervaring, maar mn meest serieuze snee heb ik gemaakt met mn makkelijkste (5/8) mes met een rond punt. Ik weet dus niet of je je erdoor moet laten afschrikken. Maar ik heb makkelijk praten: de punt van het mes komt gezien de lengte en breedte van mijn bakkebaarden niet in de buurt van de plek waar het het meest kwaad kan, de oorlel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Aan de andere kant, zo'n Spaanse punt is wel HEEL gaaf! En je moet het toch een keer leren, nietwaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 hmmm niet zo moeilijk deze keuze. Ralph Aust zou het worden als ik mocht kiezen. De punt is enig zins rond gemaakt zoals te zien is op de foto van de site, dus niet zo gevaarlijk als een echte spike. De punt zal denk ik geen probleem opleveren, je hebt immers al enige ervaring met scheren met een straight. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted May 12, 2014 Author Share Posted May 12, 2014 zijn er nog meer heren die een mening hebben over de keuze tussen Normalstahl / Carbon en Edelstahl / RVS? Ik neig naar de tweede. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Is net zoals bij krabbertjes, of ze nu van RVS zijn of niet als je er geen uiterste zorg voor draagt krijg je problemen. Een carbon staal mes die je zorgvuldig reinigt van zeepresten en afdroogt met een tissue en daarna van een laagje olie voorziet zal geen problemen geven (enkele messensoorten uitgezonderd die voor de scheerbeurt beëindigt is al roestvorming hebben). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wave Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Is Stainless Steel harder than high carbon steel? Typically, it’s softer; not harder. It is, however, more ductile, partially due to the softness of the steel and largely due to the alloy composition. All alloys in steel are included for a reason and to provide some special properties for the finished steel. Alloys used to make a steel less susceptible to staining and corrosion are added because of those properties and not because they add superior edge qualities. On the contrary, they are compromises. The best stainless steels are still quite good, but make no mistake about it, there are some tradeoffs in hardness, grain size, ductility and carbide structures compared to straight tool steel, which is the heart and soul of all cutting steels. While there are a lot of different high carbon tool steels, most are very low alloy steel. Air cooled steels (like A2) and Semi-Stainless like (D2) are among the most highly alloyed. High speed steels (like M2 and M4) are highly alloyed, also with the alloying designed to minimize grain structure change and softening at high working temperatures. Stainless steel is “air quenched” while most cold work tool steels are Water or Oil quenched. The simple structures of the latter steels is capable of creating very fine edges with fine grain, provided it has been heat treated well, tempered well and hasn’t been overheated while being worked afterward. Simple steels are my personal favorite for razors, which needn’t be particularly tough but need to be extremely sharp. They’re prone to staining and rust without proper care but I feel the suitability of the steel is ideal for razors and so the susceptibility to corrosion is a very acceptable compromise. Of course, the perfect steel would have the finest edge of all and be totally corrosion proof, but this magic formula still eludes metallurgists and bladesmiths of the 21st century. Bron: http://customstraightrazors.com/wordpress/honing-lore-qa/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Ik draai ook al lang om de aust met spaanse punt. Heel erg gaaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted May 18, 2014 Author Share Posted May 18, 2014 pfff... dit is nog niet makkelijk maar ik heb vandaag besloten dat het de 6/8" Rasiermesser mit spanischem Kopf wordt met de volgende opties: STAHLART: Edelstahl SERRIERTER ERL OBEN UND UNTEN: Mit Serriertem Erl RÜCKENGRAVUR: Mit Rückengravur HEFTFORM: Klassisch Want ik kan zo lang nadenken als ik wil maar dit was het mes dat mij als eerste enorm aansprak. Het meest lastige vond ik besluiten of het van Normal Stahl of Edelstahl moest zijn.. Uiteindelijk na het lezen van heel veel verhalen op oa. straightrazorplace en na bedacht te hebben dat iemand die kwaliteitsmessen levert ook kwaliteitsmessen van Edelstahl levert besloten daarvoor te gaan. En ook omdat ik mezelf wel voor de kop kan slaan als er toch een vochtvlekje of zelfs een roestpuntje verschijnt op een Normalstahl mes (niet dat dit vanzelfsprekend zal gaan gebeuren). Dan zou ik wensen dat ik toch voor Edelstahl was gegaan dus kan ik dat net zo goed direct doen haha. Goed voor mijn mes zorgen doe ik sowieso. Ik laat het weten, inclusief de foto's, als het mes binnen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
michigalex Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Mooie koop, ben benieuwd naar de looks!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Gaaf man! Ik ben jaloers hoor. Serieus: ik hoop dat ze je een hoop plezier en fijne scheerbeurten geeft. Nu nog een mooie standaard erbij, want het is echt een plaatje! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Gefeliciteerd met je besluit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Mooi stuk ijzer Mesmer! Wat voor houtsoort voor het heft doe je erbij? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted May 18, 2014 Author Share Posted May 18, 2014 Mooi stuk ijzer Mesmer! Wat voor houtsoort voor het heft doe je erbij? geen hout maar hoorn Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Dat ziet er best goed uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted May 18, 2014 Author Share Posted May 18, 2014 En nu duimen dat dit mooie mes mij voor mijn verjaardag bereikt Link to comment Share on other sites More sharing options...
moxie66 Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Mooi stuk ijzer Mesmer! Wat voor houtsoort voor het heft doe je erbij? geen hout maar hoorn geweldig, heel mooi!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Nou Mesmer, we zijn benieuwd naar de plaatjes!. Doe er een bij van de verjaardagstaart! En, de cognoscenti van de Spaanse kop (daar hoor ik bij)) herken je overal met sneetjes bij de aanzet van de oren en hoger - of lager hangt er van af waar je begint - ! J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Aust is meestal heel snel met leveren dus ik duim voor je. Die spaanse kop is prima hoor , de mooiste eigenschap is dat het af en toe zorgt voor wat nederigheid en de mens aldus weer met beide voeten op de grond plaatst Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Misschien iets voor je volgende verjaardag? Een 31/8", in gesculpteerd ivoor. Best nu al beginnen sparen Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Ik vind het mes erg mooi. De scales mogen wel wat barokker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 31/8 ?!? Wordt denk ik wel wat lastig onder de neus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts