Jump to content

Near wedge ter oefening

cutthroat

Recommended Posts

Heren,

Na alle verhalen alhier over wedges en near wedges wilde ik er eentje op de kop tikken ter oefening van het opknappen en leren slijpen.

Dus, na enig zoeken, een near wedge gevonden die voor een klein bedrag bij mij op de deurmat viel. Zal niks bijzonders zijn, maar dat was ook niet de intentie. Voorzien van spuuglelijke plastieke scales, maar het staal lijkt in goede conditie. Bijgaand enkele foto's.

20140508_193241.jpg

20140508_193336.jpg

20140508_193409.jpg

Het mes is in werkelijkheid niet zo vlekkeloos als op de foto lijkt. Er zitten flink wat horizontale hele fijne krasjes en een paar plekjes op. Ik denk dat ik met wat hoge grits en polijsten er al ben. De scales zijn, naast spuuglelijk, ook scheef. Niet dat ze warped zijn, maar de twee helften zitten niet op dezelfde hoogte. Dus nieuwe scales zijn wel nodig.

Voor de rest is het oefenen met slijpen als de stenen binnen zijn.

Ziet er redelijk uit. Zal na nieuwe handvat en polijst/slijpen een fijn mesje worden om mee te scheren.

Tape gebruiken bij slijpen is goede overweging mijn inziens

Nou C!

Ik vind dat die near wedge er retegoed uitziet. Als het opredderen niks meer inspanning kost dan wat poetswerk dan heb je reden genoeg om in ieder geval met het mes heel tevreden te zijn.

Zoals Rolf schrijft is tapen in het slijptraject wenselijk. Ik denk zelfs noodzakelijk!

En. . . . de scales, zijn bepaald niet verrukkend. Moge daar binnenkort betere tijden voor aanbreken!

J

Tapen ga ik zeker doen, want ik ben nog niet bedreven in het slijpen. Daarom ook maar eens oefenen op een mes met flink wat vlees.

@Joost: voor wat betreft de scales ben ik aan het kijken naar wat leuks bij jouw huisleverancier ;)

Ik ben benieuwd! Bocote is een erg mooi materiaal. Maar ik krijg ook al een grote aankoopdrang als ik naar al dat moois bij Edelholzverkauf kijk. Jammer dat er daar zoveel materiaal op 120mm zit. Ik zie in ieder geval uit naar je foto.

Ha C'throat!

Met name de zeer exclusieve soorten zoals Amboyna Burl zijn bijna altijd te kort. Maar er blijft gernoeg te smullen over. Ik wijs er mogelijk ten overvloede op dat ze een zeer goede zaagservice hebben dus ook al vind je geen 3-4 mm dik dan maken ze dat voor je. Ik heb destijds een balkje Cocobolo gekocht en laten verzagen in plankjes van 3 mm. Ik gebruik voor een paar scales een plankje nodig.

Bij dezen een paar plaatjes van de Bocote scales. Ze hebben nu een lengte van 14,5 cm. Het pivotgat zit een beetje te dicht bij de punt geboord. Maar het is geen probleem de scales wat in te korten en na afwerking een nieuw pivotgat aan te brengen van een nader te bepalen grootte.

De scales zijn afgerond en in het midden 2 mm dik en aflopend naar bijna 0. Ze zitten nu vast aan elkaar met tweezijdig klevend plakband.

Ik lees het wel.

J

Het mes ziet er ogenschijnlijk goed uit. Voordat je er veel poetswerk aan gaat verrichten zou ik me er het eerst van gewissen of het goed slijpbaar is. Met een zwarte viltstift de snede en de rug zwart maken en over een wetsteen halen. Je ziet dan snel genoeg hoe het met de geometrie van het mes gesteld is. Verder zou ik ook vaststellen wat de snijhoek is. Het is zonde om er veel werk in te stoppen als je aan het eind van het traject moet vaststellen dat je hem niet scheergereed kan krijgen.

Succes,

Tony

Ha C'throat!

Met name de zeer exclusieve soorten zoals Amboyna Burl zijn bijna altijd te kort. Maar er blijft gernoeg te smullen over. Ik wijs er mogelijk ten overvloede op dat ze een zeer goede zaagservice hebben dus ook al vind je geen 3-4 mm dik dan maken ze dat voor je. Ik heb destijds een balkje Cocobolo gekocht en laten verzagen in plankjes van 3 mm. Ik gebruik voor een paar scales een plankje nodig.

Dat van de Amboyna Burl is inderdaad erg jammer. Zogauw ze die hebben koop ik gelijk een blok! Maar er is zeker genoeg te smullen! Ik vind de walnoot burl ook niet te versmaden, jammer alleen dat de mooiste soorten weer in de korte maat zijn. Maar ook diagonaal gezaagd zebrano of Red Palmira palm vind ik erg mooi. De zaagservice had ik al ontdekt. Nadeel is dat, om dat financieel aantrekkelijk te maken, je een heel blok moet aanschaffen waardoor je weer een hele stapel plaatjes hebt. Ja, je bent Hollander of niet ;) . Maar daar zijn misschien in de Marktsectie wel liefhebbers voor te vinden. Ik wist niet precies hoe dik de plaatjes moesten zijn, dacht zelf aan 4-5 mm in verband met schuurverlies. Maar 3 of 4 mm moet inderdaad ook te doen zijn.

Bij dezen een paar plaatjes van de Bocote scales. Ze hebben nu een lengte van 14,5 cm. Het pivotgat zit een beetje te dicht bij de punt geboord. Maar het is geen probleem de scales wat in te korten en na afwerking een nieuw pivotgat aan te brengen van een nader te bepalen grootte.

De scales zijn afgerond en in het midden 2 mm dik en aflopend naar bijna 0. Ze zitten nu vast aan elkaar met tweezijdig klevend plakband.

Ik lees het wel.

J

De scales zien er bijzonder mooi uit. Volgens mij komt de teenkant van de scales mooi uit met de rechte teen van de wedge. Met wat aanpassingen moet dat zeker passend te maken zijn. Ik ben dus zeker geïnteresseerd, en hoor dan ook graag wat je ervoor wilt hebben.

Het mes ziet er ogenschijnlijk goed uit. Voordat je er veel poetswerk aan gaat verrichten zou ik me er het eerst van gewissen of het goed slijpbaar is. Met een zwarte viltstift de snede en de rug zwart maken en over een wetsteen halen. Je ziet dan snel genoeg hoe het met de geometrie van het mes gesteld is. Verder zou ik ook vaststellen wat de snijhoek is. Het is zonde om er veel werk in te stoppen als je aan het eind van het traject moet vaststellen dat je hem niet scheergereed kan krijgen.

Succes,

Tony

Dat is inderdaad een goede. Ik zal sowieso de maten van de hoogte en de dikte van de rug vast opnemen. De hiel loopt wel redelijk af, maar met wat oefening is dat vast wel scherp te krijgen. En anders vraag ik de slijpveteranen alhier om hulp :D . Het is alleen wachten op mijn stenen. De door mij bestelde Naniwa SS 12000 was niet voorradig, dus de bestelling wordt pas verzonden als de bestelling compleet is. Nu maar hopen dat de gratis Nagura die je bij de Naniwa krijgt er dan ook al is, en niet pas halverwege juli ofzo :?

De scales zien er bijzonder mooi uit. Volgens mij komt de teenkant van de scales mooi uit met de rechte teen van de wedge. Met wat aanpassingen moet dat zeker passend te maken zijn. Ik ben dus zeker geïnteresseerd, en hoor dan ook graag wat je ervoor wilt hebben.

Unquote

C.!

Ik hoef er niets voor te hebben. Ik bood je de scales toch aan! En ik ben geen koopman. Ik zal met je welbevinden de scales aan de pivotzijde inkorten en een nieuw pivotgat boren. Hoe groot wil je dit gat hebben? Ga je met een pin aan de slag? 1,6 mm? Of wil je dit allemaal zelf doen? Stuur voor je adres en zo een privébericht.

J

Ha Joost,

Dat vind ik bijzonder vriendelijk van je! Mijn dank daarvoor. Uiteraard mag je de scales inkorten. Als maat voor het gat doe maar 1,6 mm. Ik heb nu materiaal liggen voor pins in deze maat. Ik moet alleen nog ringen bestellen bij Microscrews. Ik zal dan ook gelijk wat boutjes en moertjes bestellen. Op wat voor lengtemaat moet ik dan rekenen? En, als laatste en extra vraag, voor de ringen die aan de binnenkant van de scales geplaatst (kunnen) worden, kunnen dan dezelfde ringen gebruikt worden of heeft een ander materiaal de voorkeur? Ik weet niet wat de maat van het pivotgat in de wedge is, maar mocht dit 2 mm zijn, is dat natuurlijk eenvoudig aan te passen.

Mocht je overigens nog tips voor houtsoorten van Edelholzverkauf hebben (of andere zaken), dan hoor ik deze graag. Ik ben pas net deze weg aan het bewandelen, dus wat "bewegwijzering" is altijd welkom.

Groet,

Ramon

Ha Ramon!

Ik ben er van af gestapt aan de buitenzijde van de scales bij beziging van micro bolts/nuts ringetjes te monteren. Vide mijn rescaling projecten van drie Dovo's. Aan de binnenzijde gebruik je de ringetjes die bij de micro bolts passen.

Ik zal de pivotzijde een beetje inkorten en van een gaatje van 1,6 mm voorzien.

Als je met 1,6 mm wilt pinnen dan kan je natuurlijk eendere ringetjes als voor de zelfde maat boutjes passen, aan de binnenzijde bezigen.

Je hebt voor het werken met microbolts een lengte nodig van 15 mm. Daaronder bevindt zich de maatvoering 12 mm maar dat is ontoereikend.

De firma Microscrews levert 1.6 mm dikke messing microbolts, met een toereikende lengte van 15 mm doch alleen met de "hoge" kop. Dit is geen probleem want als je na montage voor vastklinken een lagere kop wilt dan schuur/vijl je hem platter.

Mooier vind ik in voorkomende gevallen de 1,6 mm stalen microbolts zoals ik die bij gemelde Dovo's heb toegepast. Die voert de firma Microscrews evenwel niet. Daarvoor moet je naar GHW-Modellbauversand in het Germanenland. Koop geen rvs want dat is hard bij te werken. En je mes is toch ook niet uit rvs opgetrokken toch?

Het gat in de scales aan de wedgekant is 2 mm. Maar zoals ik propageer, dient een wedge te worden gelijmd. Als je daarbij een ondermaats pinnetje/boutje monteert, dan dient deze alleen tot decorum en ontmoet de ondermaat omdat zij geen constructieve functie heeft, geen bezwaar.

Wat Edelholzverkauf betreft zou ik me als beginner richten op African Blackwood. Ik heb het zelf ook van deze firma. Het is van heel goede kwaliteit. En beslist een concurrent van ebbenhout. Ik moet ebben en AB naast elkaar leggen om het verschil in zwartheid te onderkennen. Richt je op 3-4 mm. Ga niet voor dikker. Want je schuurt je het lazarus. Het moet immers op grootste dikte uitkomen op 2 mm+! En op de kanten op 0 mm+!. Mijd het plankjes concept. Daar heb ik er ook nog een paar van.

Ik denk dat we het hierbij - hier - moeten laten. Anders worden we mogelijk door onze mod naar de knutselaarssectie verwezen. :)

J

Ha Joost,

Wederom mijn hartelijke dank voor de uitleg. Ik zal een dezer dagen een bestelling bij Microscrews gaan plaatsen. Ook Edelholzverkauf zal ik verblijden met een bijdrage. Ik kan niet beloven dat ik het bij African Blackwood hou (laten we het erop houden dat ik mezelf ken) :D

• 3 months later...
Ha Ramon!

Als je met 1,6 mm wilt pinnen dan kan je natuurlijk eendere ringetjes als voor de zelfde maat boutjes passen, aan de binnenzijde bezigen.

Je hebt voor het werken met microbolts een lengte nodig van 15 mm. Daaronder bevindt zich de maatvoering 12 mm maar dat is ontoereikend.

De firma Microscrews levert 1.6 mm dikke messing microbolts, met een toereikende lengte van 15 mm doch alleen met de "hoge" kop. Dit is geen probleem want als je na montage voor vastklinken een lagere kop wilt dan schuur/vijl je hem platter.

Mooier vind ik in voorkomende gevallen de 1,6 mm stalen microbolts zoals ik die bij gemelde Dovo's heb toegepast. Die voert de firma Microscrews evenwel niet. Daarvoor moet je naar GHW-Modellbauversand in het Germanenland. Koop geen rvs want dat is hard bij te werken. En je mes is toch ook niet uit rvs opgetrokken toch?

J

Joost,

help mij ajb even. Ik wil wat van die microscrews hebben. Ik kom bij GHW ook alleen maar de hoge kop tegen bij een lengte van 16 mm. En jij propageert de lage kop. Maar die staat er alleen maar tot 10 mm.

Joost,

help mij ajb even. Ik wil wat van die microscrews hebben. Ik kom bij GHW ook alleen maar de hoge kop tegen bij een lengte van 16 mm. En jij propageert de lage kop. Maar die staat er alleen maar tot 10 mm.

Excuus voor de verlate reactie Kogel. Wat je zegt is juist. De lage kop is bij staal 1,6 mm niet verkrijgbaar. Ik propageer de lage kop bij 2 mm messing. De kop van de 1.6 mm staal is evenwel zo klein dat deze mij niet stoort. Bovendien wordt er wat materiaal afgenomen bij het vlakslijpen van de met de kniptang ingekorte bout nadat het moertje is geplaatst. En een beetje vijl en polijstwerk zoals al is geschreven door voorgangers, brengt je precies waar je zijn wilt.

J