Johan Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Mijn dochter was haar zakmes kwijtgeraakt , en moet dus een nieuwe kopen. Ik zei haar dat ze het beste online kon kijken, bij o.a. Knives and Tools (www.knivesandtools.nl) . Toen ik daar zelf keek, zag ik dat de Opinel messen op dit moment bij Knives and Tools in de aanbieding zijn. Scheelt toch zo'n 10% zag ik. Dus voor wie nog geen Opinelletje heeft ... dit is het moment (ik vind zelf de #6 ideaal qua grootte) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Zijn er hier dan mensen zonder Opinel? De #8 heeft mijn voorkeur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Ik heb mijn rvs #8 net uitgebreid gebruikt in de tuin. Ik zou niet zonder kunnen, ook niet op vakantie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mario Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 ook hier een #8 RVS, blinkt gewoon uit door zijn simpelheid.... enkel scherp maken, ik durf de uitdaging met de wetstenen nog niet goed aan, bang om ze eerder botter dan scherper te maken.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted May 12, 2014 Author Share Posted May 12, 2014 ook hier een #8 RVS, blinkt gewoon uit door zijn simpelheid.... enkel scherp maken, ik durf de uitdaging met de wetstenen nog niet goed aan, bang om ze eerder botter dan scherper te maken.... Ik heb een simpele waterslijper met roterende steentjes. Werkt prima voor een Opinel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bert Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Wat zou een eenvoudige en goedkope manier zijn om de zakmessen scherp te krijgen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
FairArie Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Ik heb zoiets: Zwilling Henckels Twinsharp messenslijper. Werkt ook erg makkelijk voor de keukenmessen. Trekt je het mes gewoon doorheen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Ik gebruik deze voor mijn Opinel (rvs) http://www.bever.nl/gatco-messenslijper-tri-seps-slijpset-2851a30004?id_colour=5806 Werkt perfect. Het mes is echt mega scherp. Als ik een a4tje laat zakken op het mes dan snijdt het perfect door het papiertje heen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Met waterproof schuurpapier en een muismat kom je ook een heel eind... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted May 12, 2014 Author Share Posted May 12, 2014 Ik heb zoiets: Zwilling Henckels Twinsharp messenslijper. Werkt ook erg makkelijk voor de keukenmessen. Trekt je het mes gewoon doorheen. Waardeloos ding vond ik dat; veel te grof naar mijn smaak. Deze heb ik zelf: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-global-minosharp-220br-waterslijper.htm# Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Naast stenen heb ik ook een Spyderco Sharpmaker, voor het snelle werk. Op een keramische slijpstaaf, zoals bijvoorbeeld van de Ikea, kun je een goed geslepen mes heel erg lang scherp houden, zonder al teveel slijtage. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bert Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Ik heb zoiets: Zwilling Henckels Twinsharp messenslijper. Werkt ook erg makkelijk voor de keukenmessen. Trekt je het mes gewoon doorheen. Waardeloos ding vond ik dat; veel te grof naar mijn smaak. Deze heb ik zelf: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-global-minosharp-220br-waterslijper.htm# Mooi ding maar toch ook al bijna 45 euro. Dat vind ik behoorlijk veel geld om je zakmes scherp te maken/houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FairArie Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Ik heb zoiets: Zwilling Henckels Twinsharp messenslijper. Werkt ook erg makkelijk voor de keukenmessen. Trekt je het mes gewoon doorheen. Waardeloos ding vond ik dat; veel te grof naar mijn smaak. Deze heb ik zelf: Global Minosharp 220BR waterslijper Voor mijn zakmessen en mini-machetes voor op het landgoed is grof geen enkel probleem. Keukenmessen nog even langs het aanzetstaal en klaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted May 12, 2014 Author Share Posted May 12, 2014 Deze heb ik zelf: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-global-minosharp-220br-waterslijper.htm# Mooi ding maar toch ook al bijna 45 euro. Dat vind ik behoorlijk veel geld om je zakmes scherp te maken/houden. Voor één zakmes wel. Maar ik hou er ook de keukenmessen mee scherp, en de zakmessen van de kinderen gaan er regelmatig langs. Natuurlijk kan het ook met een wetsteentje, maar deze slijper werkt snel en supersimpel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted May 12, 2014 Author Share Posted May 12, 2014 Ik heb mijn rvs #8 net uitgebreid gebruikt in de tuin. Ik zou niet zonder kunnen, ook niet op vakantie. De #8 vind ik prima als hobbymes in huis, of op de camping. Maar als zakmes vind ik hem eigenlijk te groot. Kleiner dan de #6 wil ik ook niet, want ik vind de vergrendeling wel essentieel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 (edited) Wat zou een eenvoudige en goedkope manier zijn om de zakmessen scherp te krijgen? Ik heb een Lansky De Luxe Sharpening Systeem met 5 stenen. Die kan ik iedereen aanraden. http://lansky.com/index.php/products/dlx-5-stone-system/ Edited May 13, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Zijn er hier dan mensen zonder Opinel? We hadden al eerder vastgesteld dat klassieke scheerders ook vaak van zakmessen houden. Met name de Opinel liefhebbers zijn hier goed vertegenwoordigd. Met zo'n Opinel is (mits goed geslepen) ook prima te scheren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Toen ik daar zelf keek, zag ik dat de Opinel messen op dit moment bij Knives and Tools in de aanbieding zijn. Scheelt toch zo'n 10% zag ik. Als je ze via hun Duitse website bestelt, zijn ze nog veel goedkoper, bijvoorbeeld: € 6,20 voor een nr 6; € 6,50 voor een nr 8. http://www.knivesandtools.de/de/ct/opinel.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Ik dacht altijd dat het om redelijk prijzige messen ging. Maar hier in Leidschendam bij Ad Schilperoort ("hardwarestore") liggen ze ook voor rond de 10 euro. Niet duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted May 13, 2014 Author Share Posted May 13, 2014 De #6 RVS is net zo duur als in Nederland ... en die had ik nog niet, dus ik kon de verleiding niet weerstaan (gelijk besteld met de nieuwe Victorinox van mijn dochter) @marco, nee, Opinels zijn helemaal niet duur, en ze zijn ook makkelijk aan te passen. Mijn #8 is nog redelijk origineel, maar de #6 heb ik een kleiner handvat gegeven, zodat ie lekkerder in mijn broekzak past. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daapse Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 hier ook een opinel bezitter, heb een effile 8 na 10 jaar voor het eerst laten slijpen door een winkeltje hier bij mij in de buurt, kan er weer een tijdje tegenaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted May 13, 2014 Author Share Posted May 13, 2014 @marco, nee, Opinels zijn helemaal niet duur, en ze zijn ook makkelijk aan te passen. Mijn #8 is nog redelijk origineel, maar de #6 heb ik een kleiner handvat gegeven, zodat ie lekkerder in mijn broekzak past. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Briljant. En lekker het schuim helemaal over zijn mond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts