Jump to content

Voor de Opinel liefhebbers

Johan

Recommended Posts

Mijn dochter was haar zakmes kwijtgeraakt :( , en moet dus een nieuwe kopen. Ik zei haar dat ze het beste online kon kijken, bij o.a. Knives and Tools (www.knivesandtools.nl) .

Toen ik daar zelf keek, zag ik dat de Opinel messen op dit moment bij Knives and Tools in de aanbieding zijn. Scheelt toch zo'n 10% zag ik.

Dus voor wie nog geen Opinelletje heeft ... dit is het moment :D

(ik vind zelf de #6 ideaal qua grootte)

ook hier een #8 RVS, blinkt gewoon uit door zijn simpelheid....

enkel scherp maken, ik durf de uitdaging met de wetstenen nog niet goed aan, bang om ze eerder botter dan scherper te maken....

ook hier een #8 RVS, blinkt gewoon uit door zijn simpelheid....

enkel scherp maken, ik durf de uitdaging met de wetstenen nog niet goed aan, bang om ze eerder botter dan scherper te maken....

Ik heb een simpele waterslijper met roterende steentjes. Werkt prima voor een Opinel.

Naast stenen heb ik ook een Spyderco Sharpmaker, voor het snelle werk. Op een keramische slijpstaaf, zoals bijvoorbeeld van de Ikea, kun je een goed geslepen mes heel erg lang scherp houden, zonder al teveel slijtage.

Ik heb zoiets: Zwilling Henckels Twinsharp messenslijper.

Werkt ook erg makkelijk voor de keukenmessen. Trekt je het mes gewoon doorheen.

Waardeloos ding vond ik dat; veel te grof naar mijn smaak.

Deze heb ik zelf: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-global-minosharp-220br-waterslijper.htm#

Mooi ding maar toch ook al bijna 45 euro.

Dat vind ik behoorlijk veel geld om je zakmes scherp te maken/houden.

Ik heb zoiets: Zwilling Henckels Twinsharp messenslijper.

Werkt ook erg makkelijk voor de keukenmessen. Trekt je het mes gewoon doorheen.

Waardeloos ding vond ik dat; veel te grof naar mijn smaak.

Deze heb ik zelf: Global Minosharp 220BR waterslijper

Voor mijn zakmessen en mini-machetes voor op het landgoed is grof geen enkel probleem. Keukenmessen nog even langs het aanzetstaal en klaar.

Mooi ding maar toch ook al bijna 45 euro.

Dat vind ik behoorlijk veel geld om je zakmes scherp te maken/houden.

Voor één zakmes wel. Maar ik hou er ook de keukenmessen mee scherp, en de zakmessen van de kinderen gaan er regelmatig langs.

Natuurlijk kan het ook met een wetsteentje, maar deze slijper werkt snel en supersimpel.

Ik heb mijn rvs #8 net uitgebreid gebruikt in de tuin. Ik zou niet zonder kunnen, ook niet op vakantie.

De #8 vind ik prima als hobbymes in huis, of op de camping. Maar als zakmes vind ik hem eigenlijk te groot.

Kleiner dan de #6 wil ik ook niet, want ik vind de vergrendeling wel essentieel.

Zijn er hier dan mensen zonder Opinel? :shock:

:D We hadden al eerder vastgesteld dat klassieke scheerders ook vaak van zakmessen houden. Met name de Opinel liefhebbers zijn hier goed vertegenwoordigd. Met zo'n Opinel is (mits goed geslepen) ook prima te scheren.

De #6 RVS is net zo duur als in Nederland ... en die had ik nog niet, dus ik kon de verleiding niet weerstaan ;)

(gelijk besteld met de nieuwe Victorinox van mijn dochter)

@marco, nee, Opinels zijn helemaal niet duur, en ze zijn ook makkelijk aan te passen. Mijn #8 is nog redelijk origineel, maar de #6 heb ik een kleiner handvat gegeven, zodat ie lekkerder in mijn broekzak past.

hier ook een opinel bezitter,

heb een effile 8

na 10 jaar voor het eerst laten slijpen door een winkeltje hier bij mij in de buurt, kan er weer een tijdje tegenaan

@marco, nee, Opinels zijn helemaal niet duur, en ze zijn ook makkelijk aan te passen. Mijn #8 is nog redelijk origineel, maar de #6 heb ik een kleiner handvat gegeven, zodat ie lekkerder in mijn broekzak past.

3y5urysa.jpg