Jump to content

Server onbereikbaar

Mesmer

Recommended Posts

Ik heb al een paar weken regelmatig last van een onbereikbaar forum. Via wifi, 3g, Safari op de iPad en chrome op de laptop en telefoon. Maakt allemaal niet uit.

Vanavond is het erg vaak raak. Ik heb in het afgelopen half uur al zeker 4 keer de melding gekregen dat de server onbereikbaar is.

Traag is niet zo erg, ik heb wel geduld, maar ik heb vandaag ook al een paar posts opnieuw moeten maken omdat ze na het wegvallen van het forum verdwenen waren. Dat is minder leuk.

Ps. Ik heb zeker 6 keer op "versturen" geklikt, server onbereikbaar gezien, op terug geklikt en weer op versturen geklikt voor dit topic echt geplaatst werd..

Ik heb het probleem vanavond met Firefox; kon zelfs niet inloggen. Zodra ik "Aanmelden" klikte, kreeg ik de foutmelding. Via het bekijken van een topic en dan aanmelden lukte opeens wel. Daarna probeerde ik te reageren en weer de foutmelding.

Met IE lijkt het nu goed te werken.

E zit een foutje in de configuratie van een name server:

Name server ns195.axc.nl

Name server ns196.axc.nl

Reverse adres voor 159.253.7.213 (213.7.253.159.in-addr.arpa.) niet aangetroffen.

Maar dat is geen verklaring voor het zo vaak kort uitvallen. De server verliest ergens de verbinding alsof iemand de stekker er af en toe uit trekt.

Hier ook ziggo en daarnaast 3g van tmobile en Vodafone. Het is volgens mij net de pech dat ik online ben als de storingen er zijn.

Probleem zit aan de serverkant en heeft niets met onze eigen provider en browsers te maken

Probleem zit inderdaad aan de server kant, vrij weinig aan te veranderen - ik heb andere providers die veel minder stabiel draaien ;)

Ligt trouwens niet aan het software gedeelte, meer aan kiddies die dan weer een ddos proberen, of upgrades aan het datacenter, dat soort dingen

Ik heb bij elkaar ongeveer 15 jaar 2 grote fora gerund. Zowel de technische als inhoudelijke kant.

Zo vaak als de server hier onbereikbaar is heb ik in die 15 jaar slechts 1 keer meegemaakt en dat kwam door een kabelbreuk bij het datacentrum in Amsterdam. Ik zou er iig geen genoegen mee nemen als dit bij mijn host voorkwam.

Ik heb bij elkaar ongeveer 15 jaar 2 grote fora gerund. Zowel de technische als inhoudelijke kant.

Zo vaak als de server hier onbereikbaar is heb ik in die 15 jaar slechts 1 keer meegemaakt en dat kwam door een kabelbreuk bij het datacentrum in Amsterdam. Ik zou er iig geen genoegen mee nemen als dit bij mijn host voorkwam.

Wanneer ben je daarmee gestopt? DDOS aanvallen zijn, met name, de laatste jaren een enorme aderlating op de performance. Maar ook hier geldt UEKAZ.

Ik run nog steeds een aantal sites. Geen fora meer. DDos is inderdaad de laatste jaren meer "in" lijkt het maar een aantal jaren terug waren de kiddies ook al innhet bezit van de Low Orbit Ion Canon om sites plat te leggen. Vaak had dat toen gelukkig alleen enorme vertraging tot gevolg.

Maar dan nog. Als de server waar dit forum draait zo vaak plat ligt dan zitten er waarschijnlijk sites op die server die als doelwit gemarkeerd staan. Je mag verwachten van een host dat die hier iets aan doet. Desnoods zet hij dit forum met een aantal "safe" sites op een andere server.

Ik run nog steeds een aantal sites. Geen fora meer. DDos is inderdaad de laatste jaren meer "in" lijkt het maar een aantal jaren terug waren de kiddies ook al innhet bezit van de Low Orbit Ion Canon om sites plat te leggen. Vaak had dat toen gelukkig alleen enorme vertraging tot gevolg.

Maar dan nog. Als de server waar dit forum draait zo vaak plat ligt dan zitten er waarschijnlijk sites op die server die als doelwit gemarkeerd staan. Je mag verwachten van een host dat die hier iets aan doet. Desnoods zet hij dit forum met een aantal "safe" sites op een andere server.

Mja, merk nu ook dat de caching van phpbb wat voor vertraging zorgt, stond niet optimaal. Komende week dus even in de gaten houden, zou beter moeten zijn.

Het is vanavond net zo erg als gisteren. Zojuist ben ik een lange post kwijtgeraakt doordat er geen verbinding met de server was. Wellicht dat ik deze morgen weer opnieuw weet te tikken maar jammer is het wel.

Eerst een externe editor is bij lange posts sowieso aan te bevelen. Te lang tikken timet je sessie uit en dan is het ook weg als de server wel bereikbaar is. Wat de laatste tijd inderdaad niet vanzelfsprekend is.

Ik had gisteren (maar ik weet zo niet meer of het nou eind van de middag of al in de avond was) ook dat het forum niet bereikbaar was. Maar ik doe dit vanaf mijn mobiel, dus ik durf niet te zeggen of het aan deze server lag of aan wat anders. Andere websites werkten wel.

Misschien een externe monitoring (tijdelijk) proberen? Dan heb je beter inzicht in de outtages en heb je ook wat om met de hoster in overleg te gaan.

Volgende stap inderdaad, ik vermoed namelijk dat ze zeker wel weten dat er wat aan de hand is :)

Daarna ga ik gewoon logging starten op 1 van m'n unix of linux servertjes die her en der gehost staan, als ze zeggen dat ik maar moet gaan bewijzen dat het zo is.

Voor nu is het in ieder geval nog afwachten wegens nog geen feedback op mijn support ticket.