efsk Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Heren, dames ook. Er dient zo af en toe iets voorgesteld. Qua om de sleur te doorbreken, de zaken spannend te houden, weet ik wat. Omdat er wel een reden moet zijn deed ik dat tot nogtoe als ik een mes voor het eerst gebruikte. Daar ik benevens de drie reeds voorgestelde juweeltjes nog niets scheerklaar heb, hoewel er dat stadium naderen!, nu maar iets wat nog een beetje aandacht, tederheid en waar nodig grof geweld behoeft. Een soort van leder foedraal, of hoe spel je dat. Lelijke scales. Vreemd extra puntje achteraan. Smile. tussen de 6/8 aan de uiteinden en 13/16 in het midden. Near wedge (de foto waarvan spectaculair onscherp is en ik ben te lui een nieuwe te maken. Deze toon ik dus niet). Frans. Ik stel u voor: I.C. Vincent Garanti. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Leuk mesje op op te knappen, er zit nog meer dan genoeg "vlees" aan. Zal vast wel een fijne scheerder worden, een mes met een smile scheert best lekker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Dank voor het laten zien. Zijdelingse vraag: is die maattabel die je in de laatste foto laat zien ook ergens te krijgen? Het zou mij helpen in mijn zoektocht naar mijn volgende straight. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Heel leuk mes Richard! Zoals Buffel al zei, je hebt genoeg materiaal voor handen om op te schonen. En zoals ik al eerder schreef, de near wedges bekoren mij hoe langer hoe meer. In willekeurige volgorde: 1. Visueel, door het gebrek aan holling zit er veel zichtbaar "vlees" op de bevel. En dat leidt tot veel vlak op de snede met veel spiegelende glans van meer dan een halve mm! Mijn Stuart Kerr heeft bijna 1 mm! 2. De dreiging. De near wedges zijn "silent assassins". Je begint ter hoogte van het oor en gaat naar beneden. Je hoort weinig. Ik ben erg hardhorend dus ik hoor helemaal niks, in tegenstelling tot de 1/1 hollows, die hoor ik donders goed "praten". En dan gaat het allemaal zo easy en zo gladjes. En dan wordt je zeker bij de 2de pass wat nonchalant. Zeker als je vrouw tegen je gaat praten en een antwoord wil. En dan gaat er wel eens wat fout. Te herstellen met aluin. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Zijdelingse vraag: is die maattabel die je in de laatste foto laat zien ook ergens te krijgen? Het zou mij helpen in mijn zoektocht naar mijn volgende straight. http://sites.google.com/site/jospfeifenseite/Home/diverses/rasur/Tab.Klingenbreite.pdf?attredirects=0&d=1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Het mes kan best wat hebben dus na opknappen heb je er weer een mooie bij. Opletten met stroppen en scheren in verband met die versiering achter de hiel van het mes, als je blijft haken.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Zijdelingse vraag: is die maattabel die je in de laatste foto laat zien ook ergens te krijgen? Het zou mij helpen in mijn zoektocht naar mijn volgende straight. http://sites.google.com/site/jospfeifenseite/Home/diverses/rasur/Tab.Klingenbreite.pdf?attredirects=0&d=1 Thnx daar was ik ook al even naar op zoek! Mooi mes trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sacre Bleu Posted May 10, 2014 Share Posted May 10, 2014 Mooi mes hoor. Ik hou wel van die stevige jongens. Wel een vreemd puntje achteraan. Lijkt bijna op een herstel van schade aan de snede van het mes. Laat je nog weten hoe ie scheert? @ Snuff: ook mijn dank voor de tabel. Handig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 10, 2014 Author Share Posted May 10, 2014 Laat je nog weten hoe ie scheert? Zodra ik dit ding tot scheergereedheid heb gebracht zal ik hetzij in dit draadje hetzij in een nieuw onderwerp een herintroductie doen. Met bijbehorende overwegingen en een verse set foto's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 19, 2014 Author Share Posted May 19, 2014 Fokking bastard, dit ding. Met de 320 grit schuurpapier komt er nog geen krasje op het staal. Zo krijg ik m nooit schoon en glad! Kan er ondertussen beter een baksteen overheen halen zeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roef Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Dan zou ik beginnen met 180 en dan schuren, schuren schuren, ben zelf soms meer dan een dag aan het schuren geweest op een oude wedge Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 19, 2014 Author Share Posted May 19, 2014 Dan zou ik beginnen met 180 en dan schuren, schuren schuren, ben zelf soms meer dan een dag aan het schuren geweest op een oude wedge Dank. Zal ik straks eens halen. Ben natuurlijk weer gewoon veel te voorzichtig. Aan het kloten met een halve hakbijl en dan bang dat er krasjes opkomen, zoiets. Ondertussen natuurlijk wel iedere keer in mn klauwen snijden omdat ik vergeet die bevel te tapen. Nu ja, het houd je van de straat zal ik maar zeggen. Terwijl het met weer als dit helegaar geen straf is je eigen buiten te bevinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Je zou de bevel eerst bot(ter) kunnen maken, dan snij je jezelf niet in je tien geboden. Je kan ook eenvoudig een hulpmiddeltje maken, dat scheelt ook. Qua schuren inderdaad met 180 of nog lager beginnen. Is de ene stap klaar, door naar de volgende. Handig hierbij is om de ene korrel van links naar rechts, en de volgende van boven naar beneden te schuren. Als je dan de vorige schuursporen niet meer ziet, weet je dat je klaar bent met die stap. Ik doe 180-320-500-800-1200-2000 korrel, en dan polijsten met autosol metal polish (deze laatste met de dremel bij gebrek aan een buffing wheel). Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 19, 2014 Author Share Posted May 19, 2014 Qua schuren inderdaad met 180 of nog lager beginnen. Is de ene stap klaar, door naar de volgende. Handig hierbij is om de ene korrel van links naar rechts, en de volgende van boven naar beneden te schuren. Als je dan de vorige schuursporen niet meer ziet, weet je dat je klaar bent met die stap. Ik doe 180-320-500-800-1200-2000 korrel, en dan polijsten met autosol metal polish (deze laatste met de dremel bij gebrek aan een buffing wheel). Dat dwars op de vorige gang schuren doe ik inderdaad al, bij een ander project. Bij weer een ander project (maar dan dwalen we af en moeten we oppassen niet naar de doe het zelf te worden gezonden) zat er een waterplek tussen rug en goudets. Dan heb je een millimeter of 7 à 8 voor de verticale beweging. Tape over de ets beschermt de ets wel, maar als je éen keer 9 millimeter verticaal beweegt zit je schuurpapier vol plastic van het tape. Da's best lastig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Dat is inderdaad lastig. Maar je kunt in dat geval wel proberen om een heel smal strookje schuurpapier of bijvoorbeeld schuurstroken voor een figuurzaagmachine te gebruiken. Of op dat punt alleen horizontaal schuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 19, 2014 Author Share Posted May 19, 2014 Alleen horizontaal. Iets lastiger. Maar ik kom er wel. En zodra klaar kan ik weer wat tonen hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 We zijn benieuwd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Mooi mes, en zeker handig dat dekselse puntje achterop de schede. Deze werd vroeger gebruikt op pukkels en mee eters te verwijderen Uitkijken met stroppen. succes met opknappen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 22, 2014 Author Share Posted May 22, 2014 Mooi mes, en zeker handig dat dekselse puntje achterop de schede. Deze werd vroeger gebruikt op pukkels en mee eters te verwijderen Ik geloof dat ik dit niet helemaal goed lees. En vraag me af of ik het moet proberen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts