Jump to content

Kruidvat huismerk kwast

Pastapipo

Recommended Posts

Ik heb van de week de kwast van het huismerk van Kruidvat gekocht voor 3,50.

Ik moet zeggen dat ik positief verrast ben. Hij voelde eerst heel stug aan, heb hem eerst een nachte in warm water laten weken en 2 dagen erna gebruikt met DVH extra fris.

Volgensmij is het varkenshaar, redelijk hard iniedergeval. Wel fijn voor de harde zepen zoals DVH, nog niet geprobeerde op cremes. Op het gezicht voelde hij ook best comfortabel aan.

Neem mijn mening met een korreltje zout, enige reference die ik heb is een Wilkinson dassenharen kwast van 20 euro :D

Hij wordt nog wel wat zachter als het goed is (de haren moeten splitten). Een nacht laten weken maakt denk ik niet veel uit daarvoor, je moet hem weken, drogen, weken, drogen enz ;)

Gewoon langer gebruiken, heb het vaker gehoord ja. Heb hem ook vooral gekocht voor straks op vakantie, kan ik hem tenminste weggooien als hij niet fatsoenlijk kan drogen daar. Maar hij is fijner dan ik had verwacht haha :)

Dat is inderdaad de manier om een varkensharen kwast goed op gang te krijgen. Weken in warm water (hooguit 10 minuten, meer heeft volgens mij geen zin), proeflatheren (de stank eruit) en goed drogen, en die cyclus herhalen, al dan niet met proeflatheren. Sommige varkensharen kwasten zullen nooit zacht worden, maar de betere zeker wel. Als de haaruiteindes natuurlijk zijn, zullen de uiteindes meestal splijten. Als de uiteindes op maat gesneden zijn om de knot vorm te geven, dan kun je veelal heel erg lang wachten totdat de haren zacht worden.

De snelste wijze om stank uit een kwast te krijgen is door te latheren met shampoo. Dit is geen exacte wetenschap, maar eigen ervaring met mijn badger en boar kwasten. Door het een paar keer te herhalen zijn de haren al na een keer of 7/8 gaan splitsen.

De snelste wijze om stank uit een kwast te krijgen is door te latheren met shampoo. Dit is geen exacte wetenschap, maar eigen ervaring met mijn badger en boar kwasten. Door het een paar keer te herhalen zijn de haren al na een keer of 7/8 gaan splitsen.

Dus ze splitsen er ook sneller door? Van de geur heb ik iniedergeval geen last :)

Dus ze splitsen er ook sneller door? Van de geur heb ik iniedergeval geen last :)

Dat idee heb ik wel gekregen bij de boar kwast in vergelijking met andere verhalen. In principe wordt je kwast er niet slechter op, dus je zou het gerust zelf kunnen proberen. Waarschijnlijk zal je met normaal gebruik er iets langer over doen, omdat je gereicht lathered en dus niet excessief loopt te kloppen met je kwast, waardoor de tijd dat je met je kwast bezig bent cumulatief korter is. Ik heb de factor tijd niet zo intensief bijgehouden in de bovenstaande test, dus het zal me niet verbazen als dat ook bepalend is voor het beginnen van splitsende haren.

De haren splijten door het drogen, het is dus belangrijk dat de kwast tussen scheerbeurt door goed opdroogt.

Als de haren op lengte geknipt zijn, is de kans vele malen lager dat de haren gaan splijten. Als ze dat überhaupt nog gaan doen.

Goede varkensharen kwasten van bijvoorbeeld Semogue of Omega hebben altijd natuurlijke haaruiteindes. Het kan in sommige gevallen wel enkele tientallen scheerbeurten duren voordat een kast echt is ingewerkt.

Het is trouwens ook van belang om de kwast goed te weken voor het scheren, zeker bij een nieuwe kwast. Even snel de kwast onder warme kraan houden is dan niet genoeg.

Toen ik begon met klassiek scheren deze kwast aangeschaft en gebruik deze nog om af te wisselen met mijn andere kwast. En zelfs na 1 jaar bevalt de kwast nog prima en is er weinig op aan te merken.

Zeer goede prijs kwaliteitsverhouding!

• 2 weeks later...

Mijn exemplaar (ca 2 a 3 jaar geleden) was niet geweldig. De lijm zat tot halverwege de borstel, de borstel viel binnen enkele dagen uit het handvat en na het drogen leek-ie op een punker die met explosieven zijn kapsel doet. Het ergste was eigenlijk nog dat zeker de helft van de haren verkeerd om waren geplaatst; follikel boven dus dat gaat nooit splijten. Ik heb hem nog wel een tijdje gebruikt maar ben toch blij er van af te zijn.

Hopelijk is jouw exemplaar wat beter gelukt! Hij lag wel lekker in de hand.

Als de borstel toch uit handvat valt dan ga je toch terug naar de Kruidvat? Goedkoop of niet, je hebt toch recht op een degelijk product.

• 1 month later...

Ach, zo'n goedkope kwast kan best goed uitpakken. Ik heb ook nog steeds de no:6 kwast van Bestshave (koste minder dan 2 euro) en doet het nog prima al heb ik er nu wel een best-black-badger kwast van EJ bijgekocht omdat ik die mooier vond.

Zonde van je geld koop een Semogue of een Omega kwast.

ik heb al 2 jaar een kruidvat kwast en deze voldoet echt prima.

absoluut niet zonde van mn geld dus.

vorige week met shampoo gewassen en in de cremespoeling gezet, is weer heerlijk zacht. die 2 euro ofzo is dus toch goed terecht gekomen.

Ach, zo'n goedkope kwast kan best goed uitpakken. Ik heb ook nog steeds de no:6 kwast van Bestshave (koste minder dan 2 euro) en doet het nog prima al heb ik er nu wel een best-black-badger kwast van EJ bijgekocht omdat ik die mooier vond.

Dat verbaast me niet; die bestshave #6 heeft een wel erg gunstige prijs/kwaliteit verhouding. De mijne doet ook al een paar jaar mee met de rest en houdt zich prima. Wat groot naar mijn smaak maar perfect voor Cella dat zich sowieso het beste gedraagt met grote varkensharen kwasten lijkt wel.

• 1 month later...

Ik heb dit kruidvat kwastje. Hij bevalt me goed. Voor een drogisterijmerk prima scheerkwast. Ziet er solide uit( mooi stevig houten handvat) en prima kwaliteit varkenshaar.

Voor een liefhebber van varkenshaar een prima kwast. En niet duur.

Zonde van je geld koop een Semogue of een Omega kwast.

ik heb al 2 jaar een kruidvat kwast en deze voldoet echt prima.

absoluut niet zonde van mn geld dus.

vorige week met shampoo gewassen en in de cremespoeling gezet, is weer heerlijk zacht. die 2 euro ofzo is dus toch goed terecht gekomen.

Inderdaad een prima investering een kwast voor die paar euro en al 2 jaar in gebruik. Kan je geen buil aan vallen. Ik verbaas me soms nog over de budgetkwasten, dat ze lang niet allemaal zo slecht gemaakt zijn. Ik heb mijn kruidvatkwast ook al een lange tijd en hij is nog prima, denk dat ie nog wel wat jaren mee kan.

• 5 years later...

Ik ben begonnen met nat scheren met de Kruidvat kwast opzich een best fijn kwastje voor het geld. Maar ik ben dan ook nog geen andere gewent. 

Persoonlijk vind ik de Kruidvat kwast ideaal voor op vakantie of als je snel een kwastje nodig hebt.

Werkt ook goed op de hardere zepen. Ook bij mij was hij in het begin wat stug. Na ongeveer 7 tot 10 scheerbeurten werd hij steeds zachter. 

Ik merk wel dat de mijne erg veel haaruitval heeft per scheerbeurt plus minus 5 haren soms meer en dat al 2 maanden lang. Inmiddels heb ik dan ook de NOM graudas en yaqi timber wolf 26mm besteld, NOM komt vandaag binnen. 

Ik heb hem ook gehad. Ik heb hem teruggebracht. Elke scheerbeurt verloor hij haren. Voor vakantie gebruik ik een goedkope omega syntheet €3,50 en vergeleken met de Kruidvat kwast een topper.

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) play met Tapatalk