Jump to content

[straights] Herpinnen / Rescalen - ringetjes ja of nee

efsk

Recommended Posts

Heren, dames ook

Enige tijd terug een mes uit zn scales gehaald. Dat ging vrij goed. Nu gaat de tijd komen dat het ding weer in elkaar moet. Overal zie en lees ik dat men dan tussen scales en mes extra ringetjes doet. Nu is het punt natuurlijk weer: die zaten er helemaal niet in origineel.

Kan ik ze natuurlijk gewoon weglaten, maar eigenlijk is de vraag: wat is de zin en onzin van de ringetjes tussen scales en mes.

Dank u voor uw inzicht.

Ha Richard!

De ringetjes hebben behoudens het hierna volgende geen andere functie dan te dienen als glijlagertjes tussen het mes en de scales.

Daarnaast gaat het mes ook "lekkerder" zitten. Veel messen verjongen zich aan de tangzijde nog al sterk ter hoogte van de pivot. Een beetje ruimte rond de pivot aanbrengen doet het mes beter lopen en lekkerder in de scales vallen, in het bijzonder als de wedge geen echte wig is en dus geen spreiding (bolling) van de beide scales bewerkstelligt (hetgeen ik - en daarin ben ik niet alleen - fraaier vind).

J

Het heeft zoveel zin als jij dat ziet. Als ze er oorspronkelijk niet tussen zaten vond de maker het niet nodig.

Volgens mijn bescheiden mening zijn ze niet echt noodzakelijk, maar daar zijn de meningen verdeeld onder.

Ha Richard!

De ringetjes hebben behoudens het hierna volgende geen andere functie dan te dienen als glijlagertjes tussen het mes en de scales.

Daarnaast gaat het mes ook "lekkerder" zitten. Veel messen verjongen zich aan de tangzijde nog al sterk ter hoogte van de pivot. Een beetje ruimte rond de pivot aanbrengen doet het mes beter lopen en lekkerder in de scales vallen, in het bijzonder als de wedge geen echte wig is en dus geen spreiding (bolling) van de beide scales bewerkstelligt (hetgeen ik - en daarin ben ik niet alleen - fraaier vind).

J

Beetje late reactie , maar ik zeg ja doen, o.a. om de reden die Joost aangeeft.

En mocht het mes nat worden bij de pivot dan is het sneller weer droog als er iets aan ruimte tussen de scales en de tang zit. Vooral bij scales gemaakt van poreuze materialen zoals bijv hoorn en hout is dat wel prettig