Sacre Bleu Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Ik weet niet zeker of dit de beste plaats is voor dit onderwerp, maar het gaat om de techniek van het scheren met een straight. Ik ben rechtshandig en scheer de linkerhelft van mijn gezicht met rechts. Toen ik mijn eerste straight kocht kreeg ik het advies van de verkoper om met rechts te blijven scheren: met die hand was ik immers het meest bedrijfszeker! Mijn vraag aan jullie: zijn er 'overpakkers'? Dus bijvoorbeeld rechtshandigen die hun linkerhelft met het mes in de linkerhand scheren? Of hebben jullie nog andere handigheden? Ik ben benieuwd naar jullie reacties. groeten, Sacre Bleu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Ik gebruik zowel mijn linker als rechter hand bij de bijbehorende zijde van mijn gezicht. Maar voor de finesse gebruik ik toch het meeste rechts. Ik denk dat het er eigenlijk niet toe doet met welke hand je welk deel van je gezicht scheert, als je er maar komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Mijn ervaring is dat er geen geschreven regel voor bestaat. Probeer het gewoon, gaat het beter dan met alleen rechts.. Zelf doe ik mijn linker nek met de rechter hand, terwijl de linkerwang met links gaat. Dus gewoon experimenteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Ik ben zelf net begonnen en heb me aangeleerd links met links en rechts met rechts te doen. Tenzij ik tegen de groei in ga, dan doe ik het net andersom. Voor de finesse gebruik ik wel rechts, omdat ik daar het zekerst ben. Maar ik ben nog aan het leren, dus best kans dat er nog wat dingetjes veranderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 ik doe links met linkerhand en rechts met rechterhand maar zoals reeds geschreven gewoon doen waar je het lekkerst bij voelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Ik ben zelf ook nog maar kort geleden begonnen met een open mes. Ik scheer rechts met rechts en links met links. Op die manier kan ik het beste zien waar ik scheer. Onder mijn kin wissel ik nog wel eens. Net wat het beste voelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Ik ben linkshandig. Dit betekent in de praktijk ambidexter, tweehandig. Want er waren vroeger geen melkkannetjes met de schenktuit op de rechtse kant. Dus je leerde je rechterhand wel te gebruiken. Dit is in de praktijk heel handig. Moet ik in een hoek ergens een schroef in draaien dan gebruik ik beide handen naargelang dit het handigste is. En als ik mijn biertje voor mijn neus krijg, dichter te grijpen met de linkerhand dan bezig ik die hand. En zo rechts wanneer het glas ter rechterzijde staat. Toch heeft deze tweehandigheid niet geleid tot het "overpakken" bij het scheren. Ik kan het wel. Maar het geeft onzekerheid; ik moet blijven observeren en kan met rechts niet leunen op mijn routine. Ik heb het ook met stroppen. Dit gaat met mijn rechterhand niet lekker. Ik ben overigens van mening dat ik als linkshandige, handiger af ben. Ik heb noodgedwongen voor de meeste situaties altijd ook mijn rechterhand in moeten zetten omdat de wereld op dominant rechts is ingesteld. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
karaqz Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Gewoon doen wat je zelf prettigst vind. Ik doe WTG links links en rechts rechts. Mijn nek ATG omgekeerd. Maar soms ook gewoon net wat het prettigst aanvoelt. Vaak is er qua hoeveelheid zicht en hoeveelheid je arm in de weg zit wel een "handigste manier" maar als die voro jou niet werkt houd het op. Als je gewoon niet handig bent met links is dit een kwestie van wennen. En als je wilt beginnen gewoon weer starten met voorzichtig je bakkenbaarden aan de linkerzijde met links te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Ik ben rechtshandig en ben begonnen met het scheren van m'n hele gezicht met de rechterhand. Toch voelde dat niet helemaal fijn en ben na een aantal weken ertoe overgegaan om de linkerkant met links te gaan scheren. Dat was eerst even wennen maar ik weet nu niet beter. Links gaat net zo handig als rechts. Het opscheren doe ik dan wel weer in z'n geheel met de rechterhand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Ik ben linkshandig en doe mn gezicht links met links en rechts met rechts. De hals anderom, links met rechts en vv. Gezien de groeirichting aldaar is dat het handigst wil ik nog zien wat ik doe. Tegen de vleug scheer ik me (nog) niet dus hoe dat gaat weet ik niet. De grootste gapende wonde overigens heb ik mijn eigen met links bezorgd. Verder ben ik het eens met Joost: wij linkshandigen zijn uiteindelijk beter af op deze aardkloot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
karaqz Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Ik ben rechtshandig en ben begonnen met het scheren van m'n hele gezicht met de rechterhand. Toch voelde dat niet helemaal fijn en ben na een aantal weken ertoe overgegaan om de linkerkant met links te gaan scheren. Dat was eerst even wennen maar ik weet nu niet beter. Links gaat net zo handig als rechts. Het opscheren doe ik dan wel weer in z'n geheel met de rechterhand. Hoe houd jij je mes vast als je de rechterzijde van je gezicht tegen scheert als ik vragen mag? Ikzelf heb hiervoor (rechts ATG rechterhand) nog niet echt een comfortabele grip gevonden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Ook hier beide handen, niet bevreesd zijn om te doen. Proberen en kijk of het wat voor je is. De eerste paar keer zal onwennig zijn maar went snel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
michigalex Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Ik ben van begin af aan gelijk links en rechts begonnen. In het begin was links flink wennen, ben namelijk stijf rechts. Maar ging steeds beter en nu weet ik niet anders meer. WTG: rechts met rechts, links met links ATG: rechts met links, links met rechts. XTG: net als ATG. Idd gewoon lekker proberen, succes en have Fun! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Hoe houd jij je mes vast als je de rechterzijde van je gezicht tegen scheert als ik vragen mag? Ikzelf heb hiervoor (rechts ATG rechterhand) nog niet echt een comfortabele grip gevonden. Dat doe ik, geloof ik, op dezelfde manier als het mee scheren. Alleen wijst dan de snede natuurlijk naar boven en het heft naar beneden. Een soort van backhandgrip dus. Aangezien het op de automatische piloot gaat zal ik nog eens goed op letten als ik me scheer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts