Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heren,

Tot mijn grote voldoening trof ik vandaag (eindelijk) een serieus nederlandstalig forum over scheren aan. Daar wil ik uiteraard bij horen!

Ik zal mij kort introduceren.

Ik scheer mij met een open scheermes. Daar heb ik er ongeveer 10 van in 'dagelijks gebruik'. Waaronder het mes waar mijn grootvader zich nog mee heeft leren scheren! Het merk is helaas niet meer te achterhalen (de etsing is er vanaf gepoetst bij het slijpen, helaas). Ik scheer mij er nog heel af en toe mee.

Daarnaast heb ik een Dovo (half-hol geslepen, 5/8) die ik een dikke 30 jaar geleden heb aangeschaft onder invloed van de Westerns die ik toen fanatiek bekeek. Zo een wou ik er ook! Gewoon gekocht en begonnen met scheren. Spanriem er later bij gekocht. Maar kon 'm toch niet naar tevredenheid scherp houden. Ik heb me daarna met GII-mesjes geschoren. Totdat ik in de gelegenheid was om het slijpen van (scheer-)messen op de steen te leren.

Tja, toen is er een wereld open gegaan. Ik noem Ebay, marktplaats, Maas polijstpasta, waterstenen, scheerriemen.

Zoals gezegd, ik heb er ongeveer 10 in roulatie voor de dagelijkse scheerpraktijk. Waaronder een Wacker (5/8, hol geslepen) die ik van mijn 'slijpinstructeur' kreeg. Het was een lijk, de plastic schalen waren met sello-tape aan elkaar gebonden. "Oefen hier maar op." was het begeleidende commentaar. De schalen heb ik verwijderd, het mes opgekalefaterd (van grof naar fijn schuurpapier, polijsten, waterstenen) en herschaald met schalen die ik via internet heb gekocht. Daarnaast heb ik een aantal Le Grelots. Mijn favourieten.

Tegenwoordig ben ik voor de bijl aan het gaan voor scheercremes en aftershaves. Binnenkort ga ik naar Londen, dus ik ben bezig mijn verlanglijstje op te stellen. Ik vrees dat ik geen fondsen ga hebben om taxfree nog wat whiskies in te slaan....

Ik ben van plan om een actief forumlid te worden.

Tot zover.

Groeten,

Sacre Bleu

Posted
Daarnaast heb ik een aantal Le Grelots. Mijn favourieten.

Ik ben van plan om een actief forumlid te worden.

welkom, dat is wat we net nodig hebben actieve leden :)

en je krijgt alleen toegang tot het forum als je foto's plaatst van je Grelots! ;)

we kijken uit naar je bijdragen

Posted

Welkom en veel plezier hier. En had er al iemand gezegd dat we heel graag foto's zien?

Posted

Genosse,

Dank voor jullie warme welkomstwoorden.

En dan nu de foto's.

Allereerst mijn eerste straight: de Dovo. Een klassieke wedge, 5/8. Heeft mij destijds de somma van 55 guldens gekost. Voorzien van een keurige imitatie-paarlenmoeren heft.

o9qxqh.jpg

Vervolgens het mes van mijn grootvader.

Het merk is niet meer te achterhalen. Ik denk dat het mes minstens 80 jaar oud is. Half hol geslepen, 5/8. Uiteraard scheert ie nog prima. Wat ik erg mooi vind is de (met celluloid weliswaar) ingelegde schouder.

qn5ume.jpg

Dan komen we bij de familie Le Grelot.

Al mijn Grelots komen van Ebay. Het zijn dus niet de messen die bijvoorbeeld bij Rasurpur.de te koop zijn.

2vi43h4.jpg

Bovenaan een 6/8 Champion. Was een absoluut lijk toen ik 'm ontving. Met veel liefde en geduld opgekalefaterd. Hierbij moest hij afstand doen van de opdruk op het lemmet. Hij betaalt mij keer op keer terug met buitengewoon aangename scheerbeurten.

De tweede en derde van boven zijn identieke messen, half-hol, 5/8. Echter de tweede van boven heb ik min of meer in de staat kunnen houden waarin ik hem voor E 5,= (echt waar) op Ebay heb kunnen kopen. De opdruk met 'Marque de qualité, Médaille d'Or Paris 1931' heb ik kunnen behouden. Het plastic heft heb ik vervangen. Die heeft ook een dovo-heft gekregen.

Nummer 3 van boven heeft de opdruk verloren. Het scheerresultaat is er echter niet minder om.

xmikqa.jpg

Dan heb ik twee messen van het type 'Royal Canada'. Die zien er een tikkie minder fraai uit, maar ze scheren zalig. Ik heb ze eigenlijk enkel geslepen. Deze gebruik ik voor op reis. Mocht er wat mee gebeuren dan zou dat jammer zijn, maar niet rampzalig.

dcx9vm.jpg

Als ze op reis gaan dan zitten ze in een etuitje dat je bij die goedkope Hema-leesbrillen krijgt:

2je5va0.jpg

Tenslotte het zwarte schaap van de familie Le Grelot: de Champion 5/8. Met dit mes heb ik helaas geen klik. Die gaat binnenkort in de verkoop. Op de foto samen met zijn grote broer (de deugniet is die met het lichte heft):

ifsj1v.jpg

Vervolgen wij met wederom een fraai exemplaar: de Mann & Federlein 'Mannos' Extra Fina, 6/8. Die heb ik uit Argentinië laten overvliegen. Een buitengewoon aangename scheerdert. Ook met ingelegde schouder. Vind ik toch wel wat hebben. Het is overigens wel allemaal kunststof wat de klok slaat.

21e6kog.jpg

We zijn er bijna, nog even doorbijten.

Broederlijk met elkaar op de volgende foto zijn de Brossard veritable (wedge, 5/8) en de Bismarck (half of full hollow, daar wil ik af wezen, 6/8).

2eqatdc.jpg

De Brossard heeft op het heft de opdruk 'Rasoir spécial pour Barbe Dure'. Buitengewoon aangenaam scheermes. Elke keer als ik mij hiermee geschoren heb dan vraag ik me af: "waarom scheer ik me hier niet vaker mee?" Het antwoord komt dan uit de la met de andere messen: "Omdat wij ook aandacht verdienen!" Een van die aandachtstrekkers is de Bismarck. Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat het een 'ondermerk' zou zijn van Dovo. In ieder geval een zeer aangename scheerpartner.

Dan heb ik nog twee mannenbroeders, de Pass (half-hol, ik vermoed 7/8) en de Clauss (half-hol, 6/8). De laatste is geproduceerd in Fremont USA. De Pass (Solingen) heb ik van mijn vrouw gekregen. Ben ik menig uurtje zoet mee geweest (ik heb het over de Pass, met mijn vrouw ben ik gelukkig al weer vele jaren zoet).

104rak9.jpg

Nou ben ik er wel zo'n beetje. Tenslotte nog een familie-portretje:

a1ixvl.jpg

Zijn er nog vragen?

Posted

Helemaal de Wacker vergeten. Komt ie:

vdlq9j.jpg

5/8, half hollow. Hiermee is het grote restauratie-verhaal begonnen. Ik scheer me er echter weinig mee, het mes is net een beetje te licht naar mijn smaak.

Verder heb ik nog een aantal project-messen liggen. Maar op de één of andere manier kom ik de laatste tijd weinig tot het schuren, polijsten etc.

Posted

Monsieur Bleu: u hebt een mooie collectie messen. En ook bij u in de lade.

Wellicht verdient het aanbeveling een linkje naar deze laatste twee posts te plaatsen on het subforum Straights? Of aldaar de gehele famille gewoon ook voorstellen.

Posted

Welkom u en de familie