Snuff Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Naar aanleiding van een discussie met Max (een custom maker uit de US velen wel bekend) die volgende stelling naar voor bracht ben ik benieuwd wat de heren alhier hun mening daarover is? Hij wil geen hoorn of wat voor hout (al dan niet bewerkt of doordrenkt) toepassen als handvat gezien zijn zeer slechte ervaringen hiermee, deze grondstoffen zijn volgens hem de oorzaak van zeer veel problemen en een slechte keuze. Persoonlijk heb ik dit nog niet kunnen vaststellen maar mijn ervaring is beperkt tot misschien zo'n tweehonderd messen die ik al door m'n handen mocht laten glijden. Ik kan er inkomen dat bepaalde soorten hout/hoorn van mindere kwaliteit of niet gestabiliseerd gaan werken of barsten maar er zijn zat mensen die deze grondstoffen gebruiken voor het maken van handvaatjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Hoorn lijkt me inderdaad een minder goede keuze, omdat slecht tegen langdurige blootstelling aan vocht kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Ik kan niet inhoudelijk reageren op welk materiaal beter zou zijn, maar mijn vraag is, dat hij dus alleen kunststof gebruikt of eventueel metaal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
karaqz Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Veel natuurlijke materialen kunnen ook gaan "werken" waardoor een mes/de snede mogelijkerwijs tegen de scales aankomt aan de binnenzijde. Dit heb je met kunststof natuurlijk niet. Denk dat hij het puur hier om doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
decraew Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Misschien heeft hij gelijk. Feit is dat ik nog maar een paar vintage handvaten uit hout gezien heb, en die waren allen in zeer slechte staat. Ook hoorn kan inderdaad vervormen. Máár daar staat tegenover dat bv. hoorn zeer gemakkelijk en prettig te bewerken is, en het is bovendien een zéér mooi materiaal. Misschien niet gemaakt voor de eeuwigheid, maar als ze nog een 40-tal jaren meegaan ben ik content ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Veel natuurlijke materialen kunnen ook gaan "werken" waardoor een mes/de snede mogelijkerwijs tegen de scales aankomt aan de binnenzijde. Dit heb je met kunststof natuurlijk niet. Nou... Vlak vervormd celluloid niet uit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
karaqz Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Veel natuurlijke materialen kunnen ook gaan "werken" waardoor een mes/de snede mogelijkerwijs tegen de scales aankomt aan de binnenzijde. Dit heb je met kunststof natuurlijk niet. Nou... Vlak vervormd celluloid niet uit... Geen ervaring mee. Wel lees ik het regelmatig bij scales uit vooral dierlijke materialen als waarschuwing bij staan. Geloof het overigens direct hoor. Wist dat gewoon niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roef Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Hoorn is een prachtig materiaal dat uitstekend geschikt is voor scales, je moet hoorn echter niet continu aan vocht blootstellen en dus de scales na het scheren netjes afdrogen en daarna het mes droog opbergen, zoals iedereen al doet om het staal van het mes tegen roest te beschermen. je moet hoorn echter wel onderhouden, dat wil zeggen dat je 1 a 2 keer per jaar het hoorn even in de (gezoete) amandelolie legt om uitdroging te voorkomen. Wat de verschillende houtsoorten betreft, de verschillende naaldhout soorten zijn door hun structuur niet bijzonder geschikt voor scales tenzij ze volledig dekkend worden behandeld, dit geld overigens ook voor scales van loofhout, die echter beter geschikt zijn voor scales, zeker de hardere soorten. Het probleem met hout ( zowel naald als loofhout) is het vochtpercentage wat in het hout aanwezig is en de wijze waarop het hout gedroogd is. Vroeger werden stammen na het kappen tot platen gezaagd en daarna opgelat gedurende zeer lange tijd aan de lucht gedroogd, hierbij raakte het hout zijn vocht heel geleidelijk kwijt wat uiteindelijk de kwaliteit ten goed kwam. Het aan de lucht drogen wordt uiteraard niet meer gedaan en is al lang geleden vervangen door kunstmatige droging in een droogkamer, waarbij relatief snel het hout wordt terug gedroogd tot een handels vochtpercentage van 18-20%, voor de verwerking van hout in de meubelindustrie, dus interieur toepassingen ( dus ook scales) zal het hout echter verder gedroogd moeten worden naar ca. 9-10%, gaat dit echter te snel dan ontstaan er spanningen in het hout die meteen of later zullen resulteren in scheuren en barsten, zeker als hout na het drogen plotseling weer wordt blootgesteld aan vocht, vandaar dat sommige messenmakers een beetje huiverig zijn om hout voor de scales te gebruiken. Indien hout echter op de juiste mannier is gedroogd en je je mes na het scheren weer netjes afdroogt dan zullen de problemen wel meevallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 (edited) Heren, Met betrekking tot hout Ik ken/heb geen vintages met houten scales. Evenmin NOS want dezen zitten in mijn waarneming/beleving altijd in kunststof verpakt. Ik heb geen ervaring met de toepassing van Europese houtsoorten, Wel met tropische. En als ik dan in het museum in Luxor (Egypte) zie hoe 3.000 jaar oude houten gebruiksvoorwerpen uit ebbenhout opgetrokken mij glanzend en 100% gaaf staan toe te glanzen, dan dunkt mij dat met dergelijke houtsoorten als materiaal helemaal niks mis is. A-1 materiaal bij restauratie. En zeer mooi. En een enorme keuze.aan topmateriaal. Met betrekking tot hoorn Ik heb geen vintages met hoorn Evenmin Nos. Wel nieuw. Revisor 8/8ste. En ik heb daarnaast voor rescale oefeningen wel wat plaatjes hoorn verwerkt. Ik wordt van hoorn niet overtuigd vrolijk. Mijn voornaamste bezwaar is dat het bij uitdunnen te zwak wordt en zich niet goed in een vochtig milieu doet passen. Ik ben brildragend. En heb twee hoornen brillen. Redelijk top of the bill. Dus ik weet het materiaal overigens bijzonder te waarderen. Maar het probleem is - en dat treft in het bijzonder hoornen scales - het feit dat hoorn als "levend" materiaal een geheugen heeft. Hoornen producten zijn in beginsel opgetrokken uit krom materiaal. Dit wordt gevlakt. Maar heeft een sterke neiging om in verlopende tijd daarna zijn oorspronkelijke vorm weer aan te nemen. De veren van mijn brillen gaan na verloop van tijd zich weer strekken willekeurig ten opzichte van elkaar. Dat is gemakkelijk te corrigeren. Maar bij een mes niet. Als scales "warpen"' dan betekent dit in het algemeen: scales uit elkaar halen en pogen de boel weer te strekken.. Met betrekking tot been Dit is materiaal hier niet naar voren gebracht. Ik vind dit prachtig materiaal. Eindeloos. Inert. Vochtbestendig. Hoog te polijsten. Moeilijk verkrijgbaar in de maten die we nodig hebben voor scales. Het mooist als het vergaand uitgedund is. Met als bezwaar dat het weliswaar keihard is maar bij het wat al te vlot dichtslaan van een mes en flinke scherf prijsgeeft. En ook de pivot zich niet erg goed houdt bij gebrek aan vervormbaarheid/taaiheid. Maar ik ben de hele tijd bezig met het verkrijgen van giraf - en kameelbeen in de verlangde kwaliteit. Met betrekking tot celluloid Ik heb een faux schildpad Wosty in het rariteitenkabinet van mij vrouw liggen. Ik weet dat celluloid verzamelaars in het bijzonder beducht zijn voor de vreselijk besmettelijke celluloid-rot die hele verzamelingen de vernieling in kan jagen als niet tijdig het quarantaine middel wordt toegepast. J PS Dit artikel is geplaatst voordat ik het samenvallende epistel van Roef heb gelezen. Edited April 30, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 30, 2014 Author Share Posted April 30, 2014 Wel met tropische. En als ik dan in het museum in Luxor (Egypte) zie hoe 3.000 jaar oude houten gebruiksvoorwerpen uit ebbenhout opgetrokken mij glanzend en 100% gaaf staan toe te glanzen, dan dunkt mij dat met dergelijke houtsoorten als materiaal helemaal niks mis is. Bij deze houtsoorten zie ik ook weinig bezwaar, die moeten toch minstens een mensenleven mee kunnen, ik neem aan dat mensen toch zorgzaam met hun messen omspringen dus... Maar ik ben de hele tijd bezig met het verkrijgen van giraf - en kameelbeen in de verlangde kwaliteit. Joost ben je bekend met http://www.highlandhorn.com/bone-gunsmithing-and-knifemakers-materials/10.htm ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Ha Ron! Baie Dankie voor de voortbrenging van de highlandhorn site. Ik kende deze niet. Maar in mijn beleving heeft deze leverancier hetzelfde probleem als anderen. Onder andere in Zuid Afrika. Men is gefocused op scales voor gebruiks/jachtmessen. 13 cm. Dat is te kort. Het ruw materiaal is uitbundig aanwezig maar daar kan ik niks mee. Ik kan wel een heel dijbeen of kuitbeen van een kameel/giraffe kopen maar ik mankeer de machines om dit de bearbeiden. Het rendeert ook niet om dezen aan te schaffen. Want wat moet ik vervolgens met materiaal voldoende om 30 of zo messen in het been te steken. Ik zoek dus beenleveranciers van het halfproduct 16 cm x 4cm x 0.3,5 cm plankjes. Die vind ik niet. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
roef Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Beste Joost, Ook ik draag al vele jaren hoornen brillen, indien je ze regelmatig ( 1 a 2 x per jaar) in een badje van (gezoete) amandelolie legt dan heb je geen enkel probleem met het zgn geheugen want het hoorn zal zich voeden met de olie en de spanningen in het materiaal zullen reduceren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Ik citeer Roef: "Vroeger werden stammen na het kappen tot platen gezaagd en daarna opgelat gedurende zeer lange tijd aan de lucht gedroogd, hierbij raakte het hout zijn vocht heel geleidelijk kwijt wat uiteindelijk de kwaliteit ten goed kwam." Dit ken ik. Ik ben opgegroeid op een werf. Jachtbouw. Daar werd zeer veel mahoniehout verwerkt. De aanblik van opgelatte in planken verzaagde boomstammen vergeet ik nooit Ze lagen er altijd. Jaar in jaar uit. En een gekochte verzaagde stam lag er vele jaren voor bewerking. Dat Max Sprecher geen zin heeft om in kleine niches dit soort natuurlijk topgrondstof met groot afbrandrisico te verwerven en te bewerken, dat begrijp ik wel. Want acrylaat van gisteren kan je vandaag risicoloos bewerken en slijten. De 21ste eeuwse reputatie van bakeliet! J PS Even gnuiven. Roef gaat er als vanzelfsprekend van uit dat "oplatten" een voor iedereen bekend fenomeen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roef Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Je hebt gelijk Joost, bedankt voor de aanvulling ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Beste Joost, Ook ik draag al vele jaren hoornen brillen, indien je ze regelmatig ( 1 a 2 x per jaar) in een badje van (gezoete) amandelolie legt dan heb je geen enkel probleem met het zgn geheugen want het hoorn zal zich voeden met de olie en de spanningen in het materiaal zullen reduceren. Roef, Ik neem dit ter harte. En ga er beslist iets mee doen. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 30, 2014 Author Share Posted April 30, 2014 Maar in mijn beleving heeft deze leverancier hetzelfde probleem als anderen. heb in het verleden wel eens voor iemand plaatjes besteld die niet op voorraad waren, toen hebben ze me toch kunnen helpen, vermoed dat ze zelf hebben verzaagt, je kan het altijd eens vragen. Zo wilde ik ook een keer zwarte hoorn met zo weinig mogelijk tekening erin, hebben ze toen ook voor mij uitgezocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts