joostmoree Posted April 26, 2014 Share Posted April 26, 2014 Ach, er is weinig gepubliceerd. Dan maar iets vergankelijks dat geen commentaar vordert. Met de kleinkinderen het grote Oranjegevoel gekoesterd. Met dito activiteiten. Allemaal prima. Vanavond dan maar mijn rotatie van de voorbije week naar de strop gehaald behoudens de Pauw, want die is voor zondagochtend. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
michigalex Posted April 26, 2014 Share Posted April 26, 2014 Lijkt me leuk om elke week een 7tal messen uit te zoeken!! Haal je ze nog steeds over crox of gebruik je nu vaker je Japanner? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 26, 2014 Author Share Posted April 26, 2014 Ha die Mich! Deze messen, gelijk de anderen zijn over de Jap gegaan. En zijn geheel klaar. Maar liggen in de reeks meerdere weken stil. Dus wanneer aan de beurt, de avond vooraf 10 keer luchtig Crox en daarna schoon leer. De ochtend daarop alleen schoon leer. Na de eerste pass altijd 20 strokes schoon leer. Ik doe geen 3de pass. Want na de 2de valt er niks meer te grazen. De eerlijkheid gebied me te ontboezemen dat wanneer ik met een biertje onder handbereik en met mijn lieve vrouw dito in de keuken rondom de aanvang van culinair, sta gaan lullen, ik de Nakayama gewoon effe pak en een mes daarover heen haal. Relaxte repetitieve beweging. Geeft me een gevoel van welbehagen. Een dierbare vriend van mij is zielknijper. Hij vindt dat heel therapeutisch. Overigens, elke week zeven nieuwe messen uitzoeken is inderdaad fantatso. Maar vergeet niet dat ik er vele jaren over heb gedaan om dit te bereiken. Het komt niet uit de lucht fietsen. Zeker niet als je de lat hoog legt. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 27, 2014 Share Posted April 27, 2014 Na de eerste pass altijd 20 strokes schoon leer. Ik doe geen 3de pass. Want na de 2de valt er niks meer te grazen. Mooie selectie weeral, deze week de iets kleinere jongens aan de beurt zie ik. Eigenlijk heb ik nog nooit tussen de passen gestropt, ga ik deze week toch eens proberen en zien of het voor mij wat uitmaakt. Kan niet zeggen dat ik met 2 passen klaar ben (alleen met de Feather DX). Een dierbare vriend van mij is zielknijper. Hij vindt dat heel therapeutisch. Toch niet Leo de schrijver van "gladde jongens"? Overigens, elke week zeven nieuwe messen uitzoeken is inderdaad fantatso. Maar vergeet niet dat ik er vele jaren over heb gedaan om dit te bereiken. Het komt niet uit de lucht fietsen. Zeker niet als je de lat hoog legt. Als ik zo een beetje reken dan kom je gezien het tijdstip waarop je begon en de collectie op nog geen twee messen per jaar uit, dat getuigt van zelfbeheersing Geduld is een mooie zaak en als je dan na jaren zoeken en uitproberen je collectie bekijkt kan een gevoel van trots niet onderdrukt worden, met reden. Moge de scheergoden je een hele gladde week gunnen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 27, 2014 Author Share Posted April 27, 2014 Inderdaad, allemaal 6/8ste behoudens die op de voorgrond, de Carl Schlieper is 7/8ste. Schlieper is een nog bestaande firma die zich toelegt op zakmessen. Is Leo de Brouwer een psychiater? Het verzamelen is niet gelijkmatig over de jaren uitgesmeerd geweest. De meeste messen zijn 6/8ste en verworven na 2005 toen ik Ebay als bron ging exploreren. De laatste jaren gaat het rustiger aan omdat ik, behoudens wanneer het een (hele) bijzondere 6/8ste betreft, mezelf nu focus op 7/8ste en hoger. Alhoewel, echt goede vintages zijn de laatste paar jaar moeilijker te vinden dan de bekende speld in de hooiberg. Mijn laatste 7/8ste Kropp werd mij door de verkoper buiten Ebay om aangeboden! En over NOS hoef ik je niks te vertellen. Daar begint de wereld pas rond de € 300 te draaien. Daarnaast met grote pauzes tussen de een en de daarop volgende, een custom. Die pauzes hoef ik niet zelf in te lassen. Dat doen de ambachtslieden zelf wel. Naar aanleiding van een recent verzoek aan Robert Williams om een nieuw project in de inweek en de voorwas te leggen, kreeg ik het volgende antwoord: "I can do this for you, Joost. Tell you what. Best thing is to follow up with me on this e-mail in 5 months and I'll stick you into the top of the work queue then. How's that? At that point we can sort out any remaining details." Dus, remember, be back in September! Hij zit met een orderportefeuille die de komende vijf maanden vol zit! En dan hebben we het over een prijsniveau - en dan moet je je rustig houden op het scale en vijlwerk front - van . . . . . .dat wil je niet weten! Dankjewel voor de scheergodenwens. Het was vanmorgen met de ERN heel glad maar wat mij op een groot vlak - de wang - normaal nooit gebeurt, gebeurde nu. In de 2de pass de gebruikelijke guillotine swoop met gebruikmaking van de volle meslengte resulteerde niet in een sneetje maar in een file'tje. Aluin maakte een eind aan deze Mensurschmiss. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
roef Posted April 27, 2014 Share Posted April 27, 2014 Dus je hebt het met aluin opgelost en niet met grove hechtingen zoals bij een Mensurschmiss gebruikelijk is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiepenkie Posted April 27, 2014 Share Posted April 27, 2014 Joost, Iedere keer als ik een foto van je prachtige collectie voorbij zie komen krijg ik een hebberig gevoel. Heb een gevoel bij de keuze die je maakt en het prepareren voor een week scheerplezier. Machtig mooi man deze hobby van echte mannen gereedschap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 27, 2014 Share Posted April 27, 2014 Is Leo de Brouwer een psychiater? Inderdaad, vandaar de vraag (connectie open messen - psychiater, of zou het een het ander aantrekken?) Het verzamelen is niet gelijkmatig over de jaren uitgesmeerd geweest. Ok maar als iemand opmerkingen maakt over je collectie kan je het wel zo brengen om ze de mond te snoeren Alhoewel, echt goede vintages zijn de laatste paar jaar moeilijker te vinden dan de bekende speld in de hooiberg. Dat is een waarheid als een koe, ze worden zeldzaam als je tenminste niet met geld wil strooien. Toch zijn er nog pareltjes die op verdoken plekjes liggen, zo heb ik me vanmorgen geschoren met een NOS Hugo Müller Solingen Wald 13/16" die ik onlangs op de kop tikte, zelden zo'n lekker scherend mes in handen gehad en nochtans hetzelfde geslepen als m'n andere messen. En over NOS hoef ik je niks te vertellen. Daar begint de wereld pas rond de € 300 te draaien. dat is al helemaal niet meer betaalbaar, zoals met alles waar geld mee te verdienen is zijn er veel kapers op de kust, jammer voor de echt gepasioneerden. Daarnaast met grote pauzes tussen de een en de daarop volgende, een custom. kijk met een custom vind ik dat niet erg die wachtperiode, die maakt deel uit van de speciale (zeer dure) uitgave, het verlangen naar en in contact staan met deze handwerkslieden ter voltooiing heeft toch iets speciaals dat een deel van z'n magie zou verliezen als je ze gelijk met een klik van de muis in je winkelwagentje kan plaatsen en de week daarop over het leder halen. Dankjewel voor de scheergodenwens. Het was vanmorgen met de ERN heel glad maar wat mij op een groot vlak - de wang - normaal nooit gebeurt, gebeurde nu. In de 2de pass de gebruikelijke guillotine swoop met gebruikmaking van de volle meslengte resulteerde niet in een sneetje maar in een file'tje. De goden zorgen er wel voor dat we met beide voetjes op de grond blijven staan 'k zal je dan maar een verder bloedeloze scheerweek toewensen en laat die postbode nou eindelijk de Ulrik in de bus duwen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 27, 2014 Author Share Posted April 27, 2014 Re postbode effe kort. De kleinkinderen zijn doende het grind naar de perken te verplaatsen. Quote "Sehr geehrter Herr Moree, zwei Wochen ist wirklich schon etwas lange. Es kann aber durchaus vorkommen, dass der Versand so lange dauert. Wenn die Klinge bis Ende dieser Woche nicht ankommt, lassen Sie es mich bitte wissen. Dann werde ich eine neue Klinge für Sie herstellen und versenden. Mit besten Grüßen, Ulrik Beyer Gesendet: Samstag, 19. April 2014 um 16:10 Uhr Von: "Joost Moree" An: "'Koraat Kento'" Betreff: RE: RE: RE: Klinge 8/8 Sehr geehrter Herr Beyer, Bis jetzt habe Ich die Klinge noch nicht empfangen. Ich hoffe das nichts los ist. Wir sind jetzt zwei Wochen weiter. Mit freundlichen Grüßen, Joost Moree Dr J.Z. Moree" Unquote J Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 27, 2014 Author Share Posted April 27, 2014 (edited) Daarnaast met grote pauzes tussen de een en de daarop volgende, een custom. kijk met een custom vind ik dat niet erg die wachtperiode, die maakt deel uit van de speciale (zeer dure) uitgave, het verlangen naar en in contact staan met deze handwerkslieden ter voltooiing heeft toch iets speciaals dat een deel van z'n magie zou verliezen als je ze gelijk met een klik van de muis in je winkelwagentje kan plaatsen en de week daarop over het leder halen. Geheel in overeenstemming met de teneur van bovenstaande mededeling schreef ik recent aan Stuart Kerr die een probleem heeft met zijn Heat Treatment company (Hij heeft nu zelf een oven in de USA besteld. En hij is super met aflaten tot 62HRC). Quote You know, the longing for something precious is more passionate then the satisfaction of the having. Besides I’m grateful there is a pause between a purchase of a custom razor and the next one. Gives some time to make savings for a follow up! There is nothing to apologize for. No concerns at all. I’m not exactly in a great need for a razor. When I shave once a day with every day another one it will take more than two months to meet razor number one again. I’m some sort of addicted to the matter so moderating the frequency of purchases by means of enabling pauses is a good thing. Edited April 27, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 27, 2014 Author Share Posted April 27, 2014 Snuff schreef: "Toch zijn er nog pareltjes die op verdoken plekjes liggen, zo heb ik me vanmorgen geschoren met een NOS Hugo Müller Solingen Wald 13/16" die ik onlangs op de kop tikte, zelden zo'n lekker scherend mes in handen gehad en nochtans hetzelfde geslepen als m'n andere messen. En nu zitten we met z'n allemaal op een plaatje te wachten! J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 27, 2014 Share Posted April 27, 2014 (edited) ok maar zo speciaal ziet het mes er niet uit hoor (m'n fotografische kunsten zijn ook niet bepaald van hoog niveau) Edited April 27, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted April 27, 2014 Share Posted April 27, 2014 In de 2de pass de gebruikelijke guillotine swoop met gebruikmaking van de volle meslengte resulteerde niet in een sneetje maar in een file'tje. Aluin maakte een eind aan deze Mensurschmiss. Dat had ik zoëven ook, maar dan in de eerste pass. En dat met mn makkelijkste mes. Een wat onwerkelijk gevoel dat je je mes daadwerkelijk in je vlees voelt snijden, maar in eerste instantie helemaal niets ziet. Vervolgens echter waren hechtingen misschien niet nodig, maar het bloedde nog even door de aluin heen. Desondanks mn gladste scheerbeurt ooit met het open mes, althans door eigen bediening. Ik maak echt stappen momenteel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 27, 2014 Author Share Posted April 27, 2014 Joost, Iedere keer als ik een foto van je prachtige collectie voorbij zie komen krijg ik een hebberig gevoel. Heb een gevoel bij de keuze die je maakt en het prepareren voor een week scheerplezier. Machtig mooi man deze hobby van echte mannen gereedschap. Ha die Henk! Het is inderdaad machtig mooi. Het is zondagavond dus routinematig mag ik weer in de lade grasduinen. Dat mag ik overigens door de week ook wel graag doen. En het pielen ermee. Beetje vasthouden. En zo. In een bureaulade bevindt zich een Onderbroek van mijn Grootmoeder. En wanneer ik aan het nadenken ben dan mag ik daarmee graag wat scales opwrijven. En, effe kijken of het mes toch wel echt "dead center" sluit. Want je weet maar nooit. En gaat het sluiten niet een beetje "floppy"? Eigenlijk hoop je van wel want dan kan je in overleg met je partner volkomen gerechtvaardigd naar je werkplaatsje afreizen om broodnodig orde op zaken te stellen. En dan loop je "toevallig" tegen een nog niet afgerond project aan. En dan wordt het machineparkje weer tot leven gewekt. En waar lopen we dan tegen aan? Tegen het doorgaan. Dit is allemaal ontzettend leuk toch? En heel stimulerend. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 27, 2014 Author Share Posted April 27, 2014 ok maar zo speciaal ziet het mes er niet uit hoor (m'n fotografische kunsten zijn ook niet bepaald van hoog niveau) Nou Ron! Zoveel onderbluf heb ik deze week nog niet meegemaakt.! Dit mes is gewoon af. Doet me sterk denken aan mijn Les +++ Croix J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts