Jump to content

GB razor

Tony

Recommended Posts

Vorige week kreeg ik een oude scheerdoos in handen met o.a. enkele roestige messen. Bij het zien van de cutler marks op de tang van de grootste ging mijn hart toch wat sneller kloppen, het bleek een GB razor te zijn van Alfred Field & Co. Bijna een full wedge en op een haar na een inch breed. Gezien het korte staartje waarschijnlijk van voor 1900. De andere messen zijn ook welkom: een 6/8 Fr. Herder A.S. en een Liese & co van 7/8 groot.

De GB is inmiddels geschuurd tot en met 1K en zoekt een nieuw handvat. Ik denk dat ebbenhout hem goed zal staan en ik zoek nu een adres waar ik dat in de juiste dikte kan kopen. Als iemand mij een adres kan adviseren dan hoor ik dat graag.

Tony

5a24b98e3a3b9_dedrie.thumb.jpg.aa74f66b93643c05ef9c65ae2f6a4380.jpg

5a24b98e3edf6_gb1k.thumb.jpg.320b94e544d282034fe909459eb27462.jpg

ik zoek nu een adres waar ik dat in de juiste dikte kan kopen. Als iemand mij een adres kan adviseren dan hoor ik dat graag.

Welke dikte zoek je? (en uiteraard verdere afmetingen), Ik heb ebbenhout wat nog gezaagd moet worden... :mrgreen:

Stuur anders maar een pm

Hoi Tony,

Ben benieuwd hoe die eruit gaat zien als er een ebbenhouten heft aan vastzit :)

Gaaf altijd die grote wedges, deze zal veel schuurwerk geweest zijn maar dan heb je ook wat!

Tony,

Voor plankjes, iets te dik dus hard werk, zie http://www.craftsupplies.nl/ebben/1391-ebben-plaatjes-95mmx200mm-.html

Voor grootverbruikers adviseer ik evenwel (zaagservice voorhanden) mijn reguliere Berlijnse leverancier: http://www.edelholzverkauf.de/product_info.php?cPath=23_22&products_id=5716

Morgen zal ik wat schrijven over je messen. En de weg nog te gaan.

Ik kom net thuis en het wordt te laat.

J

Tony,

Mogelijk trap ik open deuren in maar na nog een tijd schuren met steeds fijnere schuurmiddelen vervolgens polijstwerk zou je wellicht nog het volgende kunnen doen,

Het mes heeft een beetje zogenaamde "heavy toe". Dit doet niet af aan de scheereigenschappen maar als je over een diamant schuurplaat beschikt of iemand in de buurt hebt die er over beschikt dan zou je kunnen overwegen wat breedte of te offeren en de snede recht te trekken.

Dan is het pivotgat wat groot. Je zou dit kunnen dichten met bijvoorbeeld 6305951 - Bison Kombi Metaal en vervolgens na uitharding een nieuw gaatje boren van een grootte gelijk aan je pin materiaal

J

Bedankt Joost voor je reakties.

De geometrie van het mes is duidelijk anders dan ik gewend ben en wel zodanig dat ik mij afvraag hoe men in het verleden dacht dat een mes als deze geslepen moest worden. Toen ik het mes in handen kreeg was er wel een snede zichtbaar maar niet bij de hiel. De vorige eigenaar heeft het mes dus alleen voor 50 procent kunnen gebruiken. Ik heb er maar een foto van gemaakt om het te verduidelijken.

De achterkant van het mes is een spiegelbeeld van de voorkant.

Het verwijderen van de verdikking bij de hiel is een optie die ik voor ogen heb daar ik anders nooit het mes vlak op een steen kan krijgen. De snede zelf is recht gezien het werk met een chosera 800. Eerst met tape en later zonder.

Tony

5a24b98e41d03_gbgeo.thumb.jpg.a484eb2ee0ddb47228677390f76cc8c9.jpg

Tony,

Dan is het pivotgat wat groot. Je zou dit kunnen dichten met bijvoorbeeld 6305951 - Bison Kombi Metaal en vervolgens na uitharding een nieuw gaatje boren van een grootte gelijk aan je pin materiaal

J

Dat is nog eens een goed idee, heb hier nooit bij nagedacht maar je hebt wel eens van die scheermessen met een stukje 'vrije slag' doordat het pivot gat te groot is, behoorlijk irritant tijdens honen of stroppen.

"Het verwijderen van de verdikking bij de hiel is een optie die ik voor ogen heb daar ik anders nooit het mes vlak op een steen kan krijgen."

Unquote

Daar zit je toch met een probleem Tony . Voor zover te dezen van belang concludeer ik dat de spine aan de tang zijde pakkumbeet een mm dikker is dan aan de teen. Je zou inderdaad kunnen overwegen de spine aan de tang zijde uit te dunnen. Een mm dunnen van een wedge is niet niks dus daar moet iets gespierder bij aan de pas komen dan een Chosera 800 .

En dat zal een hele hoop honewear in het zicht brengen.

Nog even, hoe is je edge geometrie aan de teen? Die moet zo'n beetje 16 graden zijn. Ander zou je ook na uitdunning van de spine aan de tang zijde aan het eind van de rit hele rare verhoudingen overhouden.

De kunt het verloop van de spine uiteindelijk ook handhaven. De slijptechniek waartoe je dan wordt veroordeeld is zoals mij vaag bijstaat te hebben gelezen, een extreme "rolling double X stroke"

Zie: http://splashurl.com/mqbwykz

J

Joost,

Bedankt voor je inbreng

.

Klopt, ik heb met mijn diamant plaatjes bij de teen en hiel wat moeten verwijderen zodat de rug aan beide kanten nu beter aansluit bij het honen. Ik gebruik vrijwel altijd een Rolling stroke bij het honen en mijn coticules zijn daarop ingericht middels aflopende kanten. Met mij Okuzu gaat dat echter minder makkelijk. Die Rolling stroke ga ik echter wel nodig hebben want het mes heeft helaas een lichte kromming op de snede, waardoor van een kant de snede in het midden heel licht los komt van de hone, zichtbaar bij het slurry pushen.

Die 16 graden in het midden klopt, bij de teen is hij nu ruim 15 graden.

Ik zal binnenkort wel een nieuwe foto posten.

Tony

Ha C'throat',

Dat doen we volgens de zogenaamde "Boerenlullenmethode". Gejat van Robert Williams. Zoals ik al eerder schreef. Ik weet niks en jat alleen maar. En tob daarmee voort

"So, how do we know what the bevel angle really is? There’s an easy way to tell. Proper edge geometry for a razor is set by the maker and consists of a blade width that is 4 times the size of the spine width where the spine contacts the blade and the edge contacts a hone. An 8/8 razor should have approximately a 1/4″ width spine. Slightly thicker or slightly thinner would be OK but it shouldn’t vary considerably from the 4:1 ratio if the blade has good geometry; say somewhere between 4.2:1 and 3.7 to 1."

Unquote

Of anders gezegd. De breedte van het mes moet zich verhouden tot de dikte van de spine in een verhouding van rondom 4 : 1

J

P.S. En zoals ik al eerdere breedvoerig heb geschreven, deze regel is van toepassing op elk mes, ongeacht de breedte van het mes en de dikte van de spine.

Ha Joost,

Bedankt voor de opheldering. Die verhouding van 1 : 4 kende ik al, alleen had ik niet beseft dat de hoek gewoon berekend wordt omdat een open mes altijd onder (in principe) dezelfde hoek geslepen wordt. Dit is namelijk met keukenmessen niet zo. Kijk maar naar het verschil tussen messen van bijvoorbeeld Japanse en Europese makelij. Ik ging er vanuit dat de hoek op één of andere manier gemeten werd, gelijk een hoek getekend op papier, en vroeg me dus al af hoe die geodriehoek toch op dat mes gehouden moest worden ;)

• 2 weeks later...

Ik heb de afgelopen weken wat minder tijd gehad voor de scheermessen maar ben wel wat verder gekomen. Ik heb me er inmiddels al een keer ermee geschoren en heb spullen bij elkaar gezocht om er scales bij te maken. De rug heeft zoals Joost al voorspeld had een wat bredere slijtage opgelopen van de slijpstenen en achteraf gezien had ik misschien van de hielzijde moeten afblijven. Omdat ik geen enkele ervaring heb met houtbewerking ben ik begonnen met eiken om te oefenen, op de foto ebbenhout (met dank aan Rare kwast) en een stukje ivoor voor de uiteindelijke scales.5a24b98ea9043_gbineiken.thumb.jpg.24aa825d8e37d887e55b42ffc49a65d6.jpg

Goede oefening Tony!

Maar een suggestie. Eikeltjeshout is het niet voor scales. Tenzij je technieken gaat toepassen met twee componentenharsen voor de afwerking. Of zo. Maar dat valt buiten dit bestek. Vandaag of morgen slaagt een project. Maar helaas niet in tropisch hardhout maar in eiken. En dan ben je er dus niet. Ik stel voor dat je ook voor de oefeningen top basismateriaal gebruikt. Het kost niet veel; ik buk voor een dubbeltje maar voor minder dan € 8 ben je klaar (http://www.craftsupplies.nl/339-plaatjes-hout).

Voor wat meer "swingende" vormgeving van de scales verwijs ik naar een zee van berichten die er in de laatste maanden op de forum zijn verschenen.

Veel aanmoediging!

J

Bedankt voor je aanmoediging Joost. Ik heb de beschikbaarheid geregeld van een bandschuurmachine en een elektrische figuurzaag en moest voor mijzelf het vertrouwen hebben dat ik het proces voldoende onder de knie heb. Ik ben inmiddels begonnen met een stukje hardhout en de eikenhout fase is voorbij. Bedankt voor het adres, het is jammer dat de cocobolo niet voorradig is. Zijn hun plankjes vlak genoeg om van 4 a 5 mm te mogen uitgaan? Heb je een suggestie mbt de houtsoort voor een beginnende scale maker?

Tony

Bedankt voor je aanmoediging Joost. Ik heb de beschikbaarheid geregeld van een bandschuurmachine en een elektrische figuurzaag en moest voor mijzelf het vertrouwen hebben dat ik het proces voldoende onder de knie heb. Ik ben inmiddels begonnen met een stukje hardhout en de eikenhout fase is voorbij. Bedankt voor het adres, het is jammer dat de cocobolo niet voorradig is. Zijn hun plankjes vlak genoeg om van 4 a 5 mm te mogen uitgaan? Heb je een suggestie mbt de houtsoort voor een beginnende scale maker?

Tony

Ha Tony!

Je bericht als geciteerd levert veel bagage aan tot respons.

Ik zal mij spenen van wijdlopigheid.

De mechanische gereedschappen die je tot de beschikking hebt gekregen zijn essentieel. In mijn beleving kom je zonder dezen niet verder. Je kunt wel gehandicapt met de hand resultaten tot stand pogen te brengen maar het afbrandrisico is groot.

Ik pleeg door te gaan tot op het bot dan wel het bittere eind. Wat het eerst komt. Maar dat is geen algemene norm.

Dus machinale hulp is een essentiale om de vreugde bij de bearbeiding te behouden.

Ik heb nooit plankjes betrokken van de geadviseerde firma. Maar gezien de standaard diktematen daarvan ga ik er van uit dat er voldoende materiaal aanwezig is om bij afslanking vlakfouten weg te werken.

Memento dat ik altijd uitga van 3,5/4 mm (uitzondering ebben 3 mm of minder) en altijd strevend naar de uiterste elegantie in harmonie met de natuur van het mes. (Even plat: fuck de plankies).

Let wel! Uitgangspunt is ca 3 mm. |Als we klaar zijn is daar minder dan 2mm van over.

Er is generaal maar een specifieke houtsoort te adviseren voor de beginner.

De allerbeste. Ga niet pielen met materiaal van een paar € minder.

Ebben is in 2,5/3 mm wat moeilijk te bekomen. Maar een perfect alternatief is African Blackwood (Grenadille). Een van de houtsoorten met de hoogste hardheid en een soortelijk gewicht van 1,27 en alleen voor kenners te onderscheiden van ebben.

Cocobolo is fantastisch. Heeft de eigenschap dat het bij bearbeiding (stof) allergische reacties oproept. Vide een andere topic. Maar ja, ik krijg die zelfs van een Hemaworst niet.

Om te benadrukken dat ik in mijn omvang een lieve man ben die niet altijd grauwt en onderwijzerig terecht wijst en soms de giftige pen roert drong het zich aan mij op dat ik best wel wat verzaagd AAA 111 3,5 mm Cocobolo in voorraad heb waarvan ik een plankje aan je wil afstaan, mits je laat blijken dat je dit verdient. En omdat je zo gedreven doende bent.

J

Goede oefening Tony!

Maar een suggestie. Eikeltjeshout is het niet voor scales. Tenzij je technieken gaat toepassen met twee componentenharsen voor de afwerking. Of zo. Maar dat valt buiten dit bestek. Vandaag of morgen slaagt een project. Maar helaas niet in tropisch hardhout maar in eiken. En dan ben je er dus niet. Ik stel voor dat je ook voor de oefeningen top basismateriaal gebruikt. Het kost niet veel; ik buk voor een dubbeltje maar voor minder dan € 8 ben je klaar (http://www.craftsupplies.nl/339-plaatjes-hout).

Voor wat meer "swingende" vormgeving van de scales verwijs ik naar een zee van berichten die er in de laatste maanden op de forum zijn verschenen.

Veel aanmoediging!

J

Hartelijk dank voor deze link. Ik zoek al een poosje naar een webwinkel waar ze voor een redelijke prijs plaatjes mooi hout in dunne plankjes verkopen. Dit laatste vooral omdat ik (nog) niet in de gelegenheid ben om hout precies op dikte te maken. Ik zal hier dus een paar plankjes vandaan halen, want ik heb een eerste mes gepolijst en wel wachtend op scales liggen.

Ha C'throat!

Ik ben even bezige bij. Dus morgen vroeg op. Ik ga nu de klamme lappen opzoeken.

Ergo:

Let me sleep on it, baby, baby, let me sleep on it

Let me sleep on it and I'll give you an answer in the morning!

Vrij naar: Meat Loaf, Paradise By The Dashboard Light.

J

Ik heb de afgelopen weken wat minder tijd gehad voor de scheermessen maar ben wel wat verder gekomen. Ik heb me er inmiddels al een keer ermee geschoren en heb spullen bij elkaar gezocht om er scales bij te maken. De rug heeft zoals Joost al voorspeld had een wat bredere slijtage opgelopen van de slijpstenen en achteraf gezien had ik misschien van de hielzijde moeten afblijven. Omdat ik geen enkele ervaring heb met houtbewerking ben ik begonnen met eiken om te oefenen, op de foto ebbenhout (met dank aan Rare kwast) en een stukje ivoor voor de uiteindelijke scales.[attachment=0]gb in eiken.jpg[/attachment]

Toch vind ik het een mooi mes geworden. Bij wedges zie je toch vaak plat afgesleten ruggen en vergeleken daarmee vind ik deze nog erg meevallen, en het belangrijkste is toch dat er mee te scheren valt. :D

Ik vind de eiken scales ook best leuk, misschien nog wat schuren en beitsen/lakken/olien. Als je er niets mee doet dan zuigt het te makkelijk water op.

Hart Steel en TI gebruiken trouwens ook eiken voor hun scales.

@Joost

Die bandschuurmachine is gewoon geweldig voor dit soort werk, de elektrische figuurzaag is niet echt noodzakelijk maar wel plezierig. Ik heb een aantal vintage near wedges die wel beter scales nodig hebben dus ik kom graag op je aanbod van een cocobolo plankje een keer terug. Op het ogenblik ben ik bezig met scales voor de GB en een Fr. Herder AS van 27 mm die nog zonder fatsoenlijke scales zit. De volgende is de Candidus van 24 mm waar ik mogelijk je Cocobolo voor kan gebruiken.

Vast bedankt voor je aanbod.

Tony

wedges.thumb.jpg.31575cb7e4416d332f9e5c2c1312f40a.jpg