Jump to content

To tape or not to tape


efsk

Recommended Posts

Heren, dames ook,

 

Enige tijd geleden heb ik hier geinformeerd naar stenen ter slijpen van de messen. Diverse antwoorden bekomen, zeer nuttig voor mij, en ondertussen voorzichtigjes aan het oefenen met een c12k overgenomen van buffel. Langzaam snap ik hoe het werkt en ga ik de stap maken naar aanschaf bevelzettende stenen.

 

Ter verdere mentale voorbereiding echter:

 

Hoe denkt men hier over de zin en onzin van het tapen van de rug om te slijpen? Uw diverse, al dan niet tegenstrijdige, meningen worden zeer op prijs gesteld.

Link to comment
Share on other sites

Voor zover mijn wetenschap strekt, is er een aantal redenen om te tapen. Ik beschrijf ze zonder de bedoeling te hebben uitputtend te zijn.

 

1. Als je een echte full wedge wilt slijpen en/of over de Crox halen, gebruik je twee lagen tape over de spine. Als je dat niet doet - je lift de spine niet - moet je om de snede tot nul te brengen de beide zijden van het mes in hun volle breedte afslijpen/verjongen. Dit is een gebed zonder end want je wordt genoopt veel materiaal van het hele mes af te nemen.

 

2. Als een mes zwaar gecorrigeerd moet worden omdat er sprake is van een zware smile of frown, moet er veel materiaal van de snede worden verwijderd. En als dit is gebeurd is er heel veel materiaal te verwijderen voordat de bevel opnieuw is gezet. Je wilt slijtage van de spine voorkomen. Dus minimaal twee lagen tape voor de gang naar de stenen. En gedurende die gan regelmatig verversen.

 

3. Als een mes is geëtst dient bij het slijpen/stroppen de het medium rakende deel van de spine te worden ontzien met minimaal een laag tape.

 

4. In de conventionele messenwereld is het fenomeen "secondary bevel" ontwikkeld en ook in de straight wereld naar binnen geslopen. Een in haar volle omvang ultra dunne snede is kwetsbaar. Er wordt gekozen voor meer massa. De standaard hoek of groter zonder tape. Maar dan lopen de snijkwaliteiten (vermeend) terug. Dus wat doen we? Nadat de standaard bevel is aangebracht en volledig gehoned brengen we een/twee lagen tape aan op de spine waarmede we deze liften en honen uiterst kort opnieuw uitsluitend de snede met de opnieuw bepaalde ideale hoek. Het hoek verschil tussen wel/niet tapen is zo gering dat voor het stroppen de tape kan worden verwijderd, want de strop herkent de aangebrachte nuance niet..

 

J

Link to comment
Share on other sites

Daar kan je moeilijk nog iets aan toevoegen. in al de bovenstaande situaties tape ik, bij oude messen die geen echte geldwaarde hebben of versieringen tape ik niet omdat het voor mij dan niks uitmaakt of er van de spine metaal afgaat.

Link to comment
Share on other sites

Op de 1000 wil ik nog wel een tape doen voor de ergste slijtage te voorkomen.

Dan op de 3000 gaat meestal de tape eraf, persoonlijk vind ik dat je dan meer gevoel hebt met de steen en het mes.

Het liefst slijp ik dus zonder tape.

Link to comment
Share on other sites

Bij het bevel zetten op bijvoorbeeld een atoma gaat de tape supersnel naar de filistijnen en soms moet je meerdere keren opnieuw tapen. Op een 1k steen valt dat mee of het moet zijn dat je echt lang erop bezig bent (dan kan je beter naar een atoma of DMT terugvallen). Alles wat hoger is als 1K geeft weinig slijtage op de tape, je steen zal eerder volslippen met metaal residu dan met tape deeltjes. Wel kan je best bij iedere progressie in de stenen nieuwe tape op plaatsen anders loop je kans van de steen te vervuilen met restjes van de vorige.

Link to comment
Share on other sites

Bij voorkeur gebruik ik geen tape, op de coticule wel eens tape tijdens de laatste waterfase.

 

Soms heb je een mes dat niet meewerkt of heb je geen zin om na het doorlopen van de complete dillucot verdunningsfasen en je mes heeft nog niet de maximale scherpte behaalt om weer een paar stappen terug te gaan en nogmaals te proberen.Dan voorzie ik de rug van het mes wel eens van een laagje tape. Door de iets grotere hoek van het mes op de steen hoef je maar minimaal materiaal af te nemen en bereik je sneller de maximale scherpte. Puur gemak dus.

 

Maar om nu altijd tape te gebruiken op de rug raad ik af, de slijphoek veranderd (wordt te groot) omdat het mes na veelvuldig honen de afstand van de snede tot aan de rug van het mes kleiner wordt, maar de rug van gelijke dikte blijft. Al zal het jaren duren voordat dit merkbaar is.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik zelf tape (nog) niet. Bekend nadeel hierdoor is dat duidelijk te zien is dat het mes op de steen is geweest.

De tape slijt zelf natuurlijk ook, is dat van invloed op de slurrie die ontstaat?

 

Mijn vraag is: welke / wat voor soort tape wordt dan gebruikt?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja mensen, nog maar even terug op dit onderwerp.

Doende met een mes met goudetsing of hoe heet dat een laagje tape over de rug aangebracht. Lekker bezig, vervolgens tape verwijderen en wat denk je wat? De tape trekt iets, niet veel maar toch, goud van het blad af. Dat is natuurlijk precies niet de bedoeling.

Kortom: hoort dat, vraag ik me af. Is er een manier waarmee dit wordt voorkomen? (ja, geen tape gebruiken. heel leuk ;-) )

Gebruikte tape is zwart isolatietape voor de electra.

Link to comment
Share on other sites

Bij veel messen is de versiering ook niks meer of minder als versiering, mooi om in de lade te leggen maar voor dagelijks gebruik ...... Over de jaren heb ik alle messen met dit soort tierlantijntjes de deur uitgedaan.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben méér en méér tape beginnen te gebruiken. Bij alle messen. Omdat ik het zaakje niet vertrouw. Bij wedges sowieso om de schoonheid van het mes te bewaren maar ook bij hol geslepent messen: er zijn immers nogal wat messen in omloop met problemen van de geometrie. Als je dan zonder tape begint verneuk je je mes compleet. Is bij mij gebeurd met een mes van 250 EUR. Van iemand anders. Not funny. At all.

 

Sommigen menen dat je door het gebruik van tape de originele hoek van het mes mee om zeep helpt. Dit wijzigt over time inderdaad de originele hoek maar volgens mij is dat niet anders dan wanneer je zonder tape werkt. Ik hang namelijk de theorie aan dat scheermessen door het hardingsproces dikwijls zachter zijn aan de rug, waardoor je automatisch meer slijtage zou krijgen aan de rug, waardoor je automatisch de hoek wijzigt doordat één slijpbeweging méér van de rug dan van de snede weghaalt. (Wat je natuurlijk ook zou kunnen oplossen door een beetje een 'torque' beweging te maken richting het scherp waardoor je meer druk zet op de snede.)

 

Wat ik soms doe bij ongeslepen wedge messen: ik begin met meerdere lagen tape, meestal 3 lagen (jawel!). Ik ga door tot ik armhaar kan scheren. Als ik op dat ogenblijk zie dat het bij vrij smalle bevels blijft, gebeurt het dat ik opnieuw begin met een laagje tape minder enz. Omslachtig, ik weet het.

Link to comment
Share on other sites

Als je dan zonder tape begint verneuk je je mes compleet. Is bij mij gebeurd met een mes van 250 EUR. Van iemand anders. Not funny. At all.

 

Wat ik soms doe bij ongeslepen wedge messen: ik begin met meerdere lagen tape, meestal 3 lagen (jawel!). Ik ga door tot ik armhaar kan scheren. Als ik op dat ogenblijk zie dat het bij vrij smalle bevels blijft, gebeurt het dat ik opnieuw begin met een laagje tape minder enz. Omslachtig, ik weet het.

 

Dat van die ongeslepen wedges ga ik meenemen, ga dat ook eens zo proberen.

 

Ik herinner me dat mes van 250 euro nog, wellicht een goede waarschuwing voor de goede zielen die een mes voor een ander slijpen, WAT als het mis loop? ttz als het mes niet helemaal goed is en je toch je best doet om het geslepen te krijgen en achteraf de eigenaar jouw de schuld geeft? Je doet het om een ander te helpen maar als je zoiets als Wim meemaakt is de fun er heel snel af!

Link to comment
Share on other sites

(ja, geen tape gebruiken. heel leuk ;-) )

Gebruikte tape is zwart isolatietape voor de electra.

 

Nog leuker Richard! Gebruik zwart isolatietape tegen de electra! Of goudkleurig. Dat kan je laten zitten! ;)

 

J

Link to comment
Share on other sites

Spijtige zaak. Na gister op de Chosera 2k een snede hersteld te hebben die eruit zag als een figuurzaag dacht ik m vandaag effe te scherpen om me mee te scheren. Helaas! Ik kreeg het mes botter met de coticule dus dat ging effe mis. Derhalve stel ik jelui heden geen nieuw exemplaar voor. Gelukkig droeg de messentrekker me vandaag de Deutsche Arbeit hier eerder voorgesteld op zodat ik me alsnog genoegelijk geschoren heb zojuist. Hoewel minder glad dan eerder deze week.

Dit alles terzijde.

Link to comment
Share on other sites

Ha Decraew!

 

Als ik in het google vakje intik: "taping your straight razor", dan krijg ik in een oogwenk voor mijn neus: "Ongeveer 75.900 resultaten (0,49 seconden)". Die ga ik hier niet behandelen. Maar los van deftige problemen als "microchipping" en het maken van een tweede of zelfs derde bevel op een snede, wordt tapen - en dat blijkt ook uit jouw betoog - in hoofdzaak gedaan om de rug van het mes tegen honewear te beschermen.

 

Dat bereik je in principe met 1 laagje tape. Met dien verstande dat als zoals velen doen, een near wedge zonder bevel naar een 1K steen (eigenlijk bedoeld voor aanscherpen van een zeis ;) ) wordt gebracht, dat ene laagje vlot naar de bliksem is en moet worden vervangen. Met 2 K beginnen doet het probleem al sterk teruglopen.

Heeft een mes eenmaal een bevel en is door de hele reeks heen gevoerd tot en met 10K, dan blijft er nog wat te polijsten met een zo weinig afnemend vermogen in de reeks van 12K, 16K, 30K of een (Japanse/Belgische) natuursteen, dat uit mijn ervaring tapen niet nodig is. Want er is immers geen gevaar meer om je tegen te beschermen.

Als daarna het mes niet meer toppie is met alleen zorgvuldig stroppen, dan is een "touch up"op zijn plaats maar dan ga je niet terug naar de !K en vervolgens weer door de hele reeks heen. Je gaat dan naar de 16K of hoger waar tapen zinloos is.

Anders gezegd, een mes ontmoet maar een keer in zijn goed onderhouden leven tape. Bij het maken van een bevel en slijpen tot 10K.

Ik heb het hier niet over herstellen omdat er een stuk uit is geslagen tegen de kraan of door vallen op de keramiek badkamervloer en dergelijke).

En dat maakt de zorg over het om zeep helpen van de hoek van de snede door het gebruik van tape tot een non issue. Zeker ook omdat gedurende het honen de dikte van de tape ook afneemt en daarmee dus ook de minuscule foute hoek.

Bij een gemiddeld 6/8ste mes dat een juiste hoek rug/snede heeft tussen de 16 en 18 graden dwing je met tape de hoek tot een afwijking van enkele tienden van een graad. Bij een breder mes is dat nog minder. Dus eenmaal in de week honen met tape wordt dus een hoekprobleem voor je achterkleinzoon.

Maar nogmaals, een goed onderhouden mes ontmoet uitzonderingen daargelaten nimmer meer een steen onder de 12K waarboven tapen zinloos is. Of zelfs contraproductief. Want boven de 12K honen zonder tape heeft als resultaat dat zo er iets van een foute hoek is ontstaan, de 12K en hoger dit in een oogwenk hersteld, zo stroppen dit niet zou doen.

 

Blijft mijn vraag. Wat is de zin van tapen met drie lagen tape? Behalve dat je dan wat minder snel een bandje wegens slijtage moet vervangen? Je schakelt als de facet niet klopt omslachtig terug naar 2 x tape. Waarom dan niet beginnen met maximaal 2 x tape? Om dit er vervolgens boven 10K van af te rukken.

 

J

Link to comment
Share on other sites

Blijft mijn vraag. Wat is de zin van tapen met drie lagen tape? Behalve dat je dan wat minder snel een bandje wegens slijtage moet vervangen? Je schakelt als de facet niet klopt omslachtig terug naar 2 x tape. Waarom dan niet beginnen met maximaal 2 x tape? Om dit er vervolgens boven 10K van af te rukken.

 

J

 

Wel Joost, zoals je weet: hoe meer lagen tape, hoe groter de hoek. Even van de veronderstelling uitgaande dat je mét die meerdere lagen tape nog steeds een aanvaardbare hoek hebt, zal je dus met meerdere lagen tape op kleinere snijvlakken krijgen, wat esthetisch gezien wel mooier is. Overigens, als het bovenste laagje versleten is vervang ik dit door een nieuw laagje. Wat ik al snel een paar keer moet doen wegens het gebruik van een DMT 600 of daaromtrent. Dit speelt uiteraard enkel bij (near) wedges, bij full-hollows maakt dit geen gebenedeide reet verschil.

 

Persoonlijk lig ik overigens niet wakker van de gevolgen op langere termijn, met het aantal scheermessen dat ik liggen heb is die langere termijn een probleem voor zij die mij volgen zullen.

 

Ik ben nog niet klaar en wordt dus vervolgd, maar ik moet dringend mijn rechtmatige plaats op de Brusselse Ring gaan innemen. Schuiven maar!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.