Jump to content

Ontpinnen

efsk

Recommended Posts

Heren, dames ook,

Een kort bericht om u allen op de hoogte te stellen van het feit dat ik heden mijn eerste mes heb ontdaan van de pivot-pin. Dit was nodig daar zich zichtbaar roest bevond op dat deel van het mes wat nooit tussen de scales uitkwam. Zo heb ik er nog een paar maar ik ben begonnen met dat mes wat sowieso het meeste werk behoeft en waarvan de scales bovendien al een beschadiging hadden. Het is maar dat je het minst kapot maakt als het misgaat.

Begonnen met rondom de pin te tapen en daarna voorzichtig, mn best doende de vijl horizontaal te houden, te vijlen. Paar keer heen en weer, blazen, kijken, enzoverder.

Dit bleek een uitstekend idee en al rap sprong het ringetje eraf en had ik bijna een millimeter beweegruimte. Zachtjes tikken met de ciseleerhamer op een klein spijkertje tegen de pin gehouden leverde net genog ruimte om de pin af te knippen op een lengte dat ik deze door de scales naar buiten kon duwen. Dus kan ik nu mes en scales verder reinigen.

Een leermoment: niet te kleine stukjes tape gebruiken. die vijl je namelijk opzij zodat er nu éen extra krasje op de scale zit. Dat had ik ingecalculeerd en was de reden om met dit exemplaar te beginnen.

Nu s effe ergens pins vandaan halen, dan kan ik leren hoe die erin te tikken straks. En dan verder met de set.

Vrindelijk gegroet.

Leuk om je ervaringen te delen, ik ga komende week beginnen met knutselen. Kun je toelichten waarom je gekozen hebt voor het vijlen van de pin ipv (bijvoorbeeld) uitboren met een kolomboor?

Leuk om je ervaringen te delen, ik ga komende week beginnen met knutselen. Kun je toelichten waarom je gekozen hebt voor het vijlen van de pin ipv (bijvoorbeeld) uitboren met een kolomboor?

Welnu, dat is eenvoudig: Ik heb geen kolomboor :-)

Ik heb een dremel overwogen, maar heb daar elders weer nadelen over vernomen: je schiet makkelijk uit, aldus de scales beschadigend (in dit geval is me dat ook gelukt, maar in de toekomst ga ik dat voorkomen) en het schijnt dat je met uitboren/uitfrezen je pin bovenmatig verhit. Dat houdt dan weer koeling in en allerhande ander ongemak, en het risico dat je je scales door de hitte beschadigd.

Kortom: lowtech met de vijl leek me het veiligst.

Ha Rik en Noxa!

Bij gebreke aan een bandschuurmachine met schotel past efsk de juiste methode toe. Je krijgt het klusje niet zonder beschadiging van de scales voor elkaar als het het mes met de pin niet is gefixeerd.

Vroeger greep ik wel naar de Dremel. Maar dan werk je met de het gereedschap en het te bewerken object vanuit de losse handen. Met als zeker gevolg: beschadiging van de scales.

Dat leverde bij mij niet zoveel malheur op want ik ben zelden een mes tegengekomen dat in het pimp traject over dusdanig kwaliteitsvol scalewerk bleek te beschikken dat alles eraan gedaan moest worden om dit te behouden.

Ik ben de gelukkige bezitter van een profi bandschuurmachine met schotelschuurder. Dus als ik het wat voorzichtig aan wil doen dan leg ik het mes op het verstekbankje en met subtiele druk slijpt ik de pin weg totdat ik de "en al rap sprong het ringetje eraf " sensatie van Rik ervaar. Dan blijven de scales heel.

Vide de plaatjes van mijn Dovo Bismarck slooppartij op de topic Smile

De kolomboor toepassen is mij minder bevallen. Om de boor te centreren moet je een miniatuur drevel toepassen in het hart van de pin. En dan gaat zelfs een puik boortje nog lopen ook al gebruik je behoedzaam een machineklem. Het boortje dient ca 1,4 mm dik te zijn en breekt bij het minste weglopen.

J