Jan Zoethout Posted April 20, 2014 Share Posted April 20, 2014 Het borstelkopje dat ik voor het vintage handvatje uit een kwast van eBay heb gesloopt zou volgens de verkoper van High Mountain White zijn - zie advertentie http://www.ebay.com/itm/High-Mountain-White-badger-hair-shaving-brush-Extra-density-knot-21mm-A258-/181360134738?ssPageName=ADME:L:OU:NL:3160 Nu heb ik begrepen dat High Mountain White in ieder geval superzachte topjes zou hebben. Welnu, het kwastje met het vintage handvatje: ... heeft wel zachte topjes, maar lang niet zo zacht als die van "Nieuw kwastje (3)" met een silvertip knot van Ace Shaving. Ik meen zelfs een heel klein prikje te voelen ... of moet 'ie nog inwerken ? Mijn vraag is nu: wat zijn zo de eigenschappen van High Mountain White en waaraan kun je dat herkennen ? Ik vraag mij serieus af, of mijn HMW borstelkopje wel HMW is ... Of Is HMW al HMW omdat er HMW op staat ? Ofwel: het borstelkopje is HMW omdat de verkoper dat zegt ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted April 20, 2014 Share Posted April 20, 2014 Is de HMW betiteling niet een beetje hetzelfde als pure, best, finest en noem maar op? Daarmee bedoel ik dus dat er niet een vastomlijnd criterium is voor een bepaalde categorie, waardoor de fabrikant er eigenlijk een beetje de vrije hand in heeft hoe hij of zij de kwast noemt. Ik geloof wel dat Wim Bouwman een andere mening heeft hierover, maar ik kan dat draadje zogauw niet vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 (edited) Is de HMW betiteling niet een beetje hetzelfde als pure, best, finest en noem maar op? Daarmee bedoel ik dus dat er niet een vastomlijnd criterium is voor een bepaalde categorie, waardoor de fabrikant er eigenlijk een beetje de vrije hand in heeft hoe hij of zij de kwast noemt. Zo is het. Iedere fabrikant kan zijn eigen namen verzinnen. Wat de een Silvertip noemt, heet bij de ander Super of High Mountain White. In Brussel weten ze dit nog niet, anders kwamen ze wel met Europese richtlijnen. De term High Mountain White komt volgens mij van Plisson. http://blaireauxplisson.com/en/shaving-brushes/214-blaireau-ivoire-veritable.html#/size-20_large_size Of het beter is dan bijvoorbeeld de Silvertip van Muhle of de Super van Simpson weet ik niet. Het blijft een natuurproduct waarbij zelfs twee Simpsons van hetzelfde type al een totaal andere kwaliteit kunnen hebben. Het schijnt zo te zijn dat de tips witter worden naarmate de leefomgeving van de das kouder wordt. Je moet dus de wintervacht gebruiken. Het zou daarom wel eens kunnen dat "High" op de "Mountain" door de lagere temperatuur de tips witter zijn. Uiteraard wordt er hier en daar door de mindere merken ook vrolijk op los gebleekt en geblondeerd om de haren lichter te krijgen. Ik weet dat er hier veel varkensliefhebbers zijn, maar er gaat wat mij betreft toch niets boven een goede Silvertip (of hoe het ook mag worden genoemd). Edited April 22, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 Ik meen zelfs een heel klein prikje te voelen ... of moet 'ie nog inwerken ? Een Silvertip is meestal direct al zacht en hoeft niet zoals een varken in te werken. Misschien dat ze door gebruik iets zachter worden, maar dat heb ik nog nooit gemerkt. Mooie kwast overigens ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted April 22, 2014 Author Share Posted April 22, 2014 Dus een mindere High Mountain White van de ene leverancier kan minder zacht zijn dan een betere silvertip van de ander ? Vind de toppen van dit kwastje niet echt witter dan die van de Ace Shaving silvertip: Eerder andersom ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 Ik geloof dat die term voornamelijk door Plisson werd gebruikt, veel prijziger dan Plisson wordt het bijna niet. Het zijn veelal Chinese fabrikanten die die term nu ook gebruiken, bij de "oude" merken zie ik deze benaming eigenlijk niet of nauwelijks. Ik denk dat die fabrikanten makkelijk willen scoren met deze benaming, op het eerste gezicht lijkt het gewoon silvertip. Maar ja, silvertip kom je ook in allerlei gradaties/kwaliteiten/prijsklasses tegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted April 22, 2014 Author Share Posted April 22, 2014 Dacht dat High Mountain White afkomstig was van een andere ondersoort van de dasjes (meles meles ?). Wacht even tot er een expert opduikt die z'n licht over de kwestie laat schijnen .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimbouman Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Is de HMW betiteling niet een beetje hetzelfde als pure, best, finest en noem maar op? Daarmee bedoel ik dus dat er niet een vastomlijnd criterium is voor een bepaalde categorie, waardoor de fabrikant er eigenlijk een beetje de vrije hand in heeft hoe hij of zij de kwast noemt. Ik geloof wel dat Wim Bouwman een andere mening heeft hierover, maar ik kan dat draadje zogauw niet vinden. Ik? Nee hoor, ben het hier helemaal mee eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted May 14, 2014 Author Share Posted May 14, 2014 Op TSN heeft Teiste een verhelderend verhaal geschreven (http://shavenook.com/thread-badger-hair-grades-from-the-meles-meles-european-badger) over de verschillende haarsoorten op de Europese das (meles meles). High Mountain White komt gewoon van de nekharen van het beestje. Kennelijk komt mijn borstel van een das met nogal stugge nekharen ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts