Jump to content

Smile !

roef

Recommended Posts

Na maanden van schuren, schuren,schuren,( althans zo leek het) en een finishing door onze zeer gewaardeerde Buffel, die er ook nog een paar prachtige snakewood scales voor gemaakt heeft, is hij gisteren gearriveerd, mijn prachtige F.Herder.

Heb me er vanmorgen voor het eerst mee geschoren, even wennen want was de eerste keer met een wedge, maar het resultaat was prima en zowel het mes als ik hadden na het scheren een smile, mijn complimenten aan Buffel !

333g8y8.jpg10yq3y0.jpg2i70awg.jpg

:D

Hij is ook erg mooi geworden!

Ik moet er wel bij zeggen dat "rare kwast" de scales heeft gemaakt, dus de eer gaat daar ook naar toe!

Veel plezier er mee! Dat gaat vast wel lukken.

Edited by Guest

Het is inderdaad een erg mooi mes geworden!

Gaat aluminium niet vrij snel oxideren?

Dit valt reuze mee.

Doordat je het na iedere scheerbeurt droog maakt, veeg je ook over het aluminium. Hiermee poetst je het eigenlijk na elke scheerbeurt weer opnieuw op.

Nadat ik in het verleden een gepimpte 7/8ste Wacker Jugenstil ten tonele heb gevoerd met een alumnium wedge meen ik meer aluminium wedges te zien verschijnen. In ieder geval een van de hand van Buffel en laatstelijk van de hand van Roef in deze topic, met zijn schitterende letterhouten scales op een prachtig gerestaureerde vintage.

Ik heb al een half jaar jaar een nieuwe 6/8ste Dovo Bismarck liggen om te rescalen nadat ik twee andere Dovo’s Perlex al eerder onder handen had genomen (topics 4 en 15 december 2013; resp. Royal white Ebony en Cocobolo).

Het voornemen steunt op mijn conclusie dat de originele kunststof scales van de B’marck te ellendig zijn om te aanschouwen; cheapo, dik, saai, lomp en smakeloos. En dat terwijl de B’marck, weliswaar een massaproduct dat in de aanvang van het productieproces gewoon uit een stuk staal wordt gestanst, in mijn beleving een alleraardigst model is. Daumenloch en geen stabilisator hetgeen je niet zo vaak ziet.

Omdat ik nog een ruwe aluminium wedge had liggen en een paar al uitgezaagde scales in ebbenhout, kreeg ik gisteravond de geest en ben achter mijn werkbank gedoken en heb het klusje in een keer afgerond. Ik heb aan Roef verlof gevraagd om op zijn topic gezien de verwantschap door te borduren, waarin hij erg sympathiek terstond heeft bewilligd.

Bijgaand een paar plaatjes. De eerste paar van de afgesloopte originele scales. De overigen van het herstijlde product. Ik sta er elke keer weer verbaasd over hoe dominant scales zijn bij het vertoon van een mes. Vervangen van scales leidt er in mijn beleving toe dat je het oorspronkelijke product niet meer herkent.

Ik heb bewust alleen aan de pivotzijde een microbolt/nut gemonteerd.

J

Potdomme Joost. Da's weer een mooi klusje wat je afgeleverd hebt.

Overigens ook een mooi stuk mes. Prachtig ruggetje.

Heb je je wedge gelijmd trouwens? En wat is de reden dat de achterkant niet getoond wordt? ;-)

(Je hebt overigens absoluut gelijk voor wat betreft de invloed van scales op de uitstraling van een mes. Dat is mij met mijn besperkte ervaring ondertussen ook al opgevallen: mn near-wedge (waarover op een later moment meer) ziet er niet uit met zn huidige set.)

Ha Rik!

Baie dankie voor je complimenten!

Ik lijm de wedge altijd. Om verschillende redenen:

a. ook al zijn de binnenkanten van de scales aan de wedgezijde en de wedge nog zo vlak, alleen met verlijming bereik ik een volkomen versmelting van de onderdelen, zodanig dat je na afwerking zelfs met het fijnste werktuigje (of je nagel), geen overgang tussen scales/wedge kunt voelen;

b. zoals ik eerder schreef werk ik de kop van de scales en de oversized wedge pas af en modelleer daarbij, als de zaak in elkaar zit. En dat moet heel terdege zijn. Alleen een pin is niet toereikend gezien het zaag- en schuurgeweld. Bovendien zit daarbij een pin in de weg want deze belet dat je de scales plat en stabiel op de (zaag) tafel plaatst.

Ik neem aan dat je met de achterkant de monkey tail bedoelt. Het niet afbeelden vindt zijn reden in de mate van vergroting; het hele mes past niet in het beeld met het accent op de scales en de wedge. Daarnaast klem ik het mes om het vrij te krijgen van de ondergrond met zijn tail in de sluiting van een verbronsd kleuterpantoffeltje (ja, ja, van Joostje!) zodat hij daarom bij fotograferen niet geheel waarneembaar is. Ik zal de volgende keer een extra plaatje erbij doen. Plat op de glazen tafel.

J

Overigens heren, beste vrienden,

Effe off topic maar ik de wil de verwantschap van de onderwerpen wel vasthouden. Ik heb in verband met rescaling activiteiten, originele scales van een Dovo Perlex liggen en van een Bismarck. Ik kan ze wegdonderen of weggeven. Hij/zij die belangstelling heeft stuurt me effe een meeltje. Wie het eerst komt wie het eerst maalt.

Condities: stuur verpakkingsmateriaal naar mij, voldoende gefrankeerd. Ik fiets na ontvangst daarvan naar een Post.nl verzendpunt. Afleveringsgarantie ter zake van transport nihil.

J

Ik doelde op het heden door mij geopende onderwerp "Ontpinnen" waarin ik kond doe van het feit een mes van pin (en daardoor scales) ontdaan te hebben. Daar heb ik ondertussen een post met foto's aan toegevoegd, de laatste waarvan de scales toont. Creme Bismack scales met opschrift Bismarck Registered.

zeer geslaagde pimp! Nu nog je mes van Ulrik ontvangen en je kan je artistieke kunsten nog verder botvieren, wel heel erg benieuwd wat daarvan het resultaat zal zijn, al enig idee qua materialen en dergelijke of blaas je ons gewoon omver met een voltooid eind produkt?

Ha Richard!

Ik heb in het Ontpinnen onderwerp de door jouw geloste B'marck scales bekeken. Degenen die ik nu aanbied kunnen niet wedijveren met jouw klassiekers. Dus mijn weggevertjes zijn voor jou van geen belang. Je moet zelf iets met je gesloopte B'marck scales doen. Ik wil je daarbij wel helpen.

Je krijgt mijn verworpen Dovo scales niet. Zelfs al plak je € 50 aan postzegels bij.

Brave groet,

J