Smooth Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Na een behoorlijk stuk scheerleven (ben 62) voelde ik me niet zo happy meer met Fusion. Had trouwens ook geen zin meer om te gaan voor een nieuwe volle kaart cartridges en vond dat ik Gillette al meer dan genoeg had gesponsord. Begon ook meer en meer een hekel te krijgen aan Sven Kramer. Zelfs voor de houder van zo'n apparaat moet je tegenwoordig soms nog flink in de buidel tasten. Ik herinner me nog (Opa vertelt) dat de houder vaak gratis werd aangeboden bij aankoop van wat cartridges. Een methode om je afhankelijk te maken. Een manier van zaken doen die bekend stond als "het Gillette-effect". Ook leefde bij mij het idee dat de mesjes in de cartridges minder lang scherp bleven en verdacht ik meneer Gillette ervan op die manier meer mesjes te slijten. Er word door de fabrikanten natuurlijk ook steeds iets nieuws op de markt gebracht (meestal oude wijn in nieuwe zakken). Om even een uitstapje te maken naar elektrisch scheren is Philips ook begonnen met een apparaatje met één scheerkop waarna revolutionaire vindingen volgden met 2 en later wel 3 koppen. Waarschijnlijk hebben ze nog gedacht over 4 maar was er geen kop (hoofd) te vinden waar dat een beetje comfortabel over heen gleed.......Als het dan vroeger eens elektrisch moest dan nog maar liever een Braun als minst slechte optie. Dus scheerde ik mij al vrij vroeg met cartridges waarin eerst één en later meerdere mesjes zaten. Altijd met normale scheerzeep en kwast. Schuim en gel misschien 1x geprobeerd maar kan het me niet herinneren. Mijn vader scheerde zich zolang ik kan heugen elektrisch maar heb ook een koperen groen uitgeslagen DE zien rondslingeren (Nee, is helaas niet bewaard gebleven). Inmiddels heb ik al cartridges gezien met 6 mesjes wat ik mijn ouwe huidje niet kan aandoen. Mijn vriend Google heeft me een paar maanden geleden op diverse sites en dit online "scheergenootschap" gebracht. Her en der heb ik dankbaar gebruik gemaakt van wat links naar Chinezen en een enkele Hollander om wat spullen aan te schaffen. Een paar DE houders; een paar kwasten en verschillende soorten mesjes; w.o. wat Dorco kado en Shark; Feather; Hema etc. Ook de zeepcollectie is uitgebreid na jaren geleden te zijn blijven steken bij DVH (ja ben al een beetje ingeburgerd wat de afkortingen betreft). TOBS Sandalwood is qua opschuimen en geur voorlopig favoriet. Dit was de story so far. Iedereen een fijn Paasweekend! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Welkom op het forum en ook een fijn weekend toegewenst Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Welkom bij de club. Veel plezier met het traditionele scheren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reza Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Welkom en veel scheer/lees plezier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Om misverstanden te voorkomen; Smooth had zich al voorgesteld in een ander topic. Volgens mij vorige week al(?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Mooi verhaal. Altijd leuk om te lezen hoe iemand er toe is gekomen om zich "anders" te gaan scheren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Om misverstanden te voorkomen; Smooth had zich al voorgesteld in een ander topic. Volgens mij vorige week al(?) Zo'n vermoeden had ik al Hoe vreemd dat jij die wel gelezen hebt Overigens uiteraard wel welkom Smooth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Om misverstanden te voorkomen; Smooth had zich al voorgesteld in een ander topic. Volgens mij vorige week al(?) Hoe vreemd dat jij die wel gelezen hebt jij ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Dus..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smooth Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 Sorry voor de misverstanden. Ben in mijn voorsteltopic door een forumlid uitgenodigd om "mijn verhaal" te schrijven. Op mijn vraag waar en hoe ik dat het beste kon doen kreeg ik als antwoord de suggestie om daarvoor een nieuw topic in "Algemeen" te openen. Dus............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Dus je vriendin heeft je eigenlijk bekeerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Mijn "dus....." was eigenlijk een reactie op snowmiss Bedankt voor je bijdrage, leuk om te lezen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 (edited) Mijn vader scheerde zich zolang ik kan heugen elektrisch Ik heb je verhaal nogmaals gelezen en dit vind ik best interessant. Mijn vader heeft zich zolang als ik mij kan herinneren ook altijd electrisch geschoren. Van hem nooit geleerd hoe ik me moest scheren. Dat is iets dat ik zelf ben gaan proberen met wegwerpmesjes en de dure cartidge mesjes en schuim / gel uit een spuitbus en kort daarna ook electrisch. Dat mijn vader mij niet heeft leren scheren verweet ik aan het feit dat het electrische scheren niet meer iets speciaals is, iets dat je overdraagt op een volgende generatie. Iets dat een "kunst" is en oefening behoeft. Maar.. Ik ben 35. Dat iemand van 62 ook al een vader heeft gehad die zich altijd electrisch schoor had ik nooit kunnen bedenken. Edited April 18, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Meneer Smooth: er is geen misverstand. Ieder scheergerelateerd verhaal is hier een welkom verhaal als je het mij vraagt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Ik ben 35. Dat iemand van 62 ook al een vader heeft gehad die zich altijd electrisch schoor had ik nooit kunnen bedenken. Goed gespot! Fascinerend idee eigenlijk. 62 betekent geboren in 1952, Dus plaats ik zijn vader ergens voor 1932. Enig checken op de wikipedia leert dat het electrisch scheerapparaat stamt uit 1928 en de philishave 1939. Het is niet onwaarschijnlijk te denken dat Smooth sr. met een der eerste philishaves begonnen is dus. Overigens schoor mijn vader zich ook al electrisch. Ik heb het twee keer geprobeerd en ben tot zijn afgrijzen overgestapt op nat met spuitbus. Het afgrijzen betrof het natscheren, niet de spuitbus. Het is desondanks goedgekomen tussen ons. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Mijn vader schoor altijd met een Braun. Zo ben ik ook begonnen. Echter op mijn 18e overgestapt op cartridges en een kwast en dvh en palmolive. Mijn vader is naar verloop van tijd door mijn overgestapt op cartridges en spuitbus. Ik krijg hem niet naar DE. Link to comment Share on other sites More sharing options...
michigalex Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Mijn pa ook alleen elektrisch, ik zelf eerst ook, maar rond 18e overgestapt op Gilette mach 3 tm proglide. Sinds vorige zomer de overstap naar DE, november begonnen met straight. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Mijn vader heeft altijd cardridges gebruikt (de modellen die in de mode waren bij Gillette). Hij heeft mij ook niet echt dingen uitgelegd, alleen dat ik beter eerst kon douchen voor het scheren. Zelf ben ik begonnen met scheerapparaten die cool zijn. Een rode Mach3 (of waarschiijnlijk een voorloper daarvan) die gelinkt was naar een James Bond film. Een rood/grijze Philishave die ergens aan gelinkt was (F1 ofzo) en een gouden Mach3 (die gelinkt was aan James Bond.... Goldeneye waarschijnlijk). Ja de marketing werkte best goed op mij, tot ik de prijzen (Fusion) belachelijk vond en ben overgestapt op merkloze cardridges (die vaak van Dorco zijn en ook gewoon goed). Twee jaar geleden uit nieuwsgierigheid een krabbertje gekocht omdat het er wel fascinerend uitzag en daarin blijven hangen Ik ben 35. Dat iemand van 62 ook al een vader heeft gehad die zich altijd electrisch schoor had ik nooit kunnen bedenken. Goed gespot! Fascinerend idee eigenlijk. 62 betekent geboren in 1952, Dus plaats ik zijn vader ergens voor 1932. Enig checken op de wikipedia leert dat het electrisch scheerapparaat stamt uit 1928 en de philishave 1939. Het is niet onwaarschijnlijk te denken dat Smooth sr. met een der eerste philishaves begonnen is dus. Overigens schoor mijn vader zich ook al electrisch. Ik heb het twee keer geprobeerd en ben tot zijn afgrijzen overgestapt op nat met spuitbus. Het afgrijzen betrof het natscheren, niet de spuitbus. Het is desondanks goedgekomen tussen ons. Mijn gok zou zijn dat de periode waar Smooth het over heeft eerder rond 1960 ligt omdat het zijn herrinneringen zijn en babys weinig onthouden. Nog steeds een periode waarvan ik niet verwacht had dat er electrisch geschoren werd trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 In de 60-er jaren werd er volop electrisch geschoren. Ik herinner me de lichtblauwe/grijze tweekops Phillips van mijn vader. En later de driekops apparaten. Een krabber heeft hij bij mijn weten niet gehad. Het is dus niet zo vreemd dat ik ook begonnen ben met een elektriek tweekops apparaat. Na een jaar of vijf had ik dat wel gezien en ben overgestapt op Gillette cassettemes. Best wel stoer vond ikzelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smooth Posted April 19, 2014 Author Share Posted April 19, 2014 Bedankt voor jullie leuke reacties. Het grappige is als je een beetje terug in de tijd gaat dat de mensen vroeger (en velen nog wel) door elke door commercie ingegeven vernieuwing vaak zomaar hun oude spullen en gewoonten aan de kant schuiven voor iets nieuws wat dan ook beter zou moeten zijn. Vintage is al lange tijd in. We schieten straks weer met pijl en boog................................. Geven we scheepsladingen AK47 terug aan Poetin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Grappig, mijn opa schoor zolang ik me kan herinneren ook altijd met de electrieke scheerapp, mijn moeder heeft de beste man nooit met een open mes of krabber gezien, en toch kwam bij overlijden van opa zijn borstel, bakaliete krabber en openmes uit solingen te voorschijn.Verpakt op zolder in een mooie scheerdoos waar ook nog een leuke steen uit belgie zat. Vooruitgang noemde ze het toen, des te grappiger dat oudgediende en de jeugd terug stappen uit het snelle leven van nu om het relaxte van toen te ervaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiepenkie Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Heb dit draadje doorgelezen en moet erkennen dat ik mijn ouwe heer met een DE mesjes heb zien scheren en ook erg veel met het elektrisch apparaat van Philips. Ben zelf van 1961 en het zou wel eens kunnen zijn dat elektrisch scheren modern en door de reclame het summum van scheren moest zijn. Wie niet mee deed was hopeloos ouderwets. Om te overleven en om de boot niet te missen moesten de traditionele mesjes makers natuurlijk ook met wat nieuws komen. Zie daar de geboorte van het cartridge mesje. Misschien moeten we de cartridge fabrikanten dankbaar zijn dat er nog steeds nat geschoren wordt. Terugdenkend heb ik zelf praktisch nooit elektrisch geschoren en dat geldt ook voor mijn mannelijke kennissen en vrienden. Wel veel spuitbussen scheerschuim en makkelijk en zo snel mogelijk natuurlijk. Nu ben ik zo ouderwets geworden dat ik mij liever met het open mes scheer. Heb mij voorgenomen om mijn zoon wel goed in het scheerleven te zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thorical Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Het is een heel herkenbaar verhaal, mijn ouwe schoor zich ook door de week elektrisch. (soms 2 keer per dag) Binnen zijn familie was er zelfs een soort spanning tussen de Braun scheerders en de Philips aanhangers. Fout/ oorlog/ Duits. Met hoogtij dagen werd er een DE gebruikt en ik weet nog dat er scheermesjes in de Trix vloei zaten en dat er dan die met die met die mesjes gehaald moesten worden. Je had ook vloei met vissen/vogelplaatjes of kauwgum. Zelf heb in mijn pubertijd ook een duur elektrisch ding gekregen en dat is handig als er 3 stoppels van de kin weggeschoren moeten worden maar als er serieus haren van de hals verwijderd moeten worden dan zijn het ondingen. Ze veroorzaken meer razorburn dan de botte mesjes die mijn moeder gebruikte voor haar benen. Mijn super dure Philips met tondeuse heeft nog lang mogen functioneren als 2e (op de zaak) apparaat voor mijn vader. En ik ben overgestapt op eerst een DE en later via de GII meegeëvolueerd naar mijn laatste meervoudige systeem, de Gillette Sensor Exel. Nog een blauwe maandag een 6 voudig systeem geprobeerd maar al snel kwam ik er achter dat dat helemaal niet werkt. Het gekke is dat ik me niet meer kan herinneren wat voor scheerzeep ik in het begin gebruikt heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts