cutthroat Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Een zeer goede middag scheergenoten, Omdat ik al langere tijd geïnteresseerd ben in de nobele kunst van het scheren met een open mes, stond de wens om dit te proberen hoog op mijn lijstje. Er zijn vele mooie en nog mooiere messen te koop, zowel nieuw als gebruikt of zelfs antiek. Maar omdat ik ten eerste niet de benodigde vaardigheden heb om een mes scheerklaar te maken, en ten tweede geen grote som geld wil uitgeven om iets te proberen, heb ik van Buffel één van zijn gemodificeerde Gold Dollar 66's overgenomen. Dit mes vond ik begin van de week in mijn brievenbus. Omdat ik normaliter om 4.45 uur in de badkamer sta om mijzelf gereed te maken voor weer een nieuwe dag (en het dus daarbij ontbreekt aan tijd en rust om dingen op mijn gemak uit te proberen), heb ik het mes opzij gelegd voor een geschikt moment. Vandaag was dat moment. Ik was vrij vanwege een "studiedag" van mijn kinderen (waarom dit een studiedag genoemd wordt is mij tot op heden een raadsel: noch de kinderen, noch de leraren studeren die dag). Vanochtend dus rustig opgestaan, de kinderen en mijzelf voorzien van een broodje en een vochtige aanvulling daarop. Daarna naar boven getogen en terwijl de kinderen zichzelf uitkleedden, mijn gezicht en hals goed gereinigd met een Gillette gezichtsscrub. Hierna een goede klodder Proraso preshave crème in mijn baard en snor gemasseerd. Vervolgens het badje vol laten lopen voor de kinderen en het jeugdige grut met speelgoed en al hierin gestopt. Gelukkig kunnen mijn kinderen zich in bad uren (als ik of mijn wederhelft hier niet eerder een halt toe roepen) uitstekend zelf en elkaar vermaken. Ik had dus alle tijd en rust om me aan mijzelf en de Gold Dollar te wijden. Eerst een heerlijk romig schuim geklopt van de TFS bergamotto neroli met de Mühle 81M520. Vervolgens mijn preshave behandeling afgerond met een Kyle's prep. Gezicht en hals goed ingezeept, en klaar voor actie. Het mes ter hand genomen en voorzichtig onder mijn rechter bakkebaard aangezet. Goede hoek zoeken en met kleine haaltjes naar beneden werken. Mijn mond zo ver mogelijk open en de huid goed omhoog trekken hielp me bij het ronden van de kaaklijn. Voor ik het wist was de rechterkant van mijn gezicht schuimvrij. En wel zonder sneetjes of bloedpuntjes, en nog redelijk glad ook! Door naar de linkerkant van mijn gezicht. Ik wilde van het begin af aan deze kant met links leren doen, dus mes in de linkerhand, aanzetten onder de bakkebaard, en ook hier met kleine haaltjes naar beneden. Dit was een grotere uitdaging omdat ik zo rechts (handig) als de pest ben. Ik kon merken dat ik links niks gewend ben, want ik had toch wel last van een beetje trillerigheid. Maar voorzichtig en rustig aan. Ook hier de kaaklijn gerond met de voornoemde methode. Hier twee kleine bloedpuntjes opgelopen, maar dat had ik wel verwacht. Tevens iets minder glad als aan de rechterzijde, maar ook dit had ik al geanticipeerd. Heel voorzichtig de snor en kin aangepakt, en ik kan beamen dat dit wat lastigere gebieden zijn, maar niet onoverkomelijk. Het schuim op de hals was inmiddels wat opgedroogd, dus opnieuw ingezeept. Het mes voorzichtig langs de hals gewerkt, ook hier links-links en rechts-rechts. De huid op mijn adamsappel opzij getrokken, want ik weet dat dat een lastige plek bij me is. Klaar! Omdat dit alles boven verwachting goed ging, wilde ik een XTG gang proberen. Dus opnieuw ingezeept, en aan de rechterzijde begonnen. Dit voelde onnatuurlijk voor me. Dus een beetje zoeken naar een comfortabele houding en hierdoor kwam ik uit op een combinatie van XTG en ATG, dus diagonaal omhoog. Voorzichtig op deze wijze van kin naar oor gewerkt. Vervolgens gewisseld naar links (wederom met de linkerhand) en ook hier diagonaal omhoog gewerkt. Voorzichtig kin en onder de neus meegenomen. Vooral onder de neus was ik toch wat zenuwachtig, omdat ik wat meer weerstand had, en je toch visioenen krijgt van een aangezicht met een halve bovenlip of neus . Maar met voorzichtig en rustig aan doen is dit toch goed gekomen. Hierna was de hals aan de beurt. Dit ging al weer wat beter. Ook hier weer rustig aan, voorzichtig bij de adamsappel (ook hier de huid opzij getrokken), en voor ik het wist was ook hier het schuim verdwenen. In totaal vier of vijf bloedpuntjes opgelopen, maar dat mocht de pret niet drukken. Gezicht en hals afgevoeld en tot mijn verbazing bleken deze behoorlijk glad te zijn. Voor de vorm nog een keer ingezeept en mijn trouwe Edwin Jagger DE89L geladen met een Personna mesje tegen de groei in over mijn gezicht en hals gehaald. Nog een touch-up onder de kin, en ik was gezegend met een schitterende BBS! Voor de nabehandeling begonnen met koud water, en hier voelde ik al dat de aluin geen pretje ging worden. Aluin over mijn gezicht en hals gehaald: Fire in the hole!! De Floid suave brandde ook wat maar gaf ook een klein menthol kickje. Snel de boel geblust met TFS bergamotto neroli forte ASB. Na een tiental minuten voelde mijn huid toch wat trekkerig, dus ik heb nog wat ASB van DVH gesmeerd voor de vettigheid. Deze scheerbeurt zal me nog lang bijblijven, en dat bedoel ik in de positieve zin. Het is hard werken, goed opletten en je bewust zijn van alles wat je doet, maar de (voor nu alleen nog slechts mentale) beloning is evenredig groot. Deze manier van scheren is me uitermate bevallen, en ik ben blij dat ik me geen open-mes-maagd meer hoef te noemen. Een enorme ervaring voor in het rugzakje. Ik zal mezelf dan ook gaan bekwamen in deze vorm van scheren, beginnend met de volgende "trainings-sessie" morgenochtend. Een paar plus- en leerpunten: + Met de eerste keer behoorlijk glad gekregen + Hele gezicht en hals mee kunnen nemen + Fantastische ervaring - De handigheid en het spiergeheugen links moet flink getraind worden - Onder de neus en op de kin zijn wat lastigere plekken - Het zicht is soms wat beperkt Tot slot wil ik Buffel ook langs deze weg bedanken voor zijn geduld en vakmanschap! Ook heb ik nog een laatste vraag: is het na deze scheerbeurt noodzakelijk om het mes te stroppen, moet dat voor de volgende beurt, allebei of geen van beide (afhankelijk van hoe het mes morgen voelt)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Wat een feest heh. Gefeliciteerd! Het beperkte zicht, zo leert de empirie, went snel. Het onwennig met de verkeerde hand iets minder snel, maar toch ook. Wat mij opvalt: jij doet de hals links met links en rechts met rechts. Ik ben per mijn eerste open-mes-beurt begonnen met de tip die ik ergens op dit forum las, namelijk kruislings. Ook niet makkelijk, maar het blokkeert het zicht iets minder en voelt althans voor mij wat minder ongemakkelijk aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted April 17, 2014 Author Share Posted April 17, 2014 Dank voor de felicitatie! Het wennen van de linkerhand zal inderdaad wel even duren, en ook de juiste hoek vinden voor maximaal zicht zal ongetwijfeld goed komen. Ik heb juist begrepen dat je links met links en recht met rechts doet, tenzij je tegen de groei in gaat. Dat zal ook wel van je persoonlijke voorkeuren afhangen. Er zijn tenslotte ook mensen die alles met één hand doen. Ik ben in ieder geval in een euforische stemming door deze, voor mijn gevoel, zeer geslaagde scheerbeurt. Het voelt alsof ik een enorm obstakel heb overwonnen Dit smaakt naar meer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Fijn dat het mooi ging Waarschijnlijk heb je nog iets te veel druk gezet, vandaar de bloedpuntjes en de "burn ". Maar het voelt goed he? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Dank voor de felicitatie! Het wennen van de linkerhand zal inderdaad wel even duren, en ook de juiste hoek vinden voor maximaal zicht zal ongetwijfeld goed komen. Ik heb juist begrepen dat je links met links en recht met rechts doet, tenzij je tegen de groei in gaat. Dat zal ook wel van je persoonlijke voorkeuren afhangen. Er zijn tenslotte ook mensen die alles met één hand doen. Even doorbijten dan ben je over een tijdje dankbaar dat je meteen zowel links als rechts hebt leren scheren. ik doe links met links en rechts met rechts tenzij ik tegen de draad in scheer dan wissel ik van hand, 't is maar wat je het best afgaat denk ik. aangaande het stroppen Sommige mensen stroppen na het scheren, vooral om eventuele restjes op het mes te verwijderen alhoewel als je een mes goed afspoelt met warm water en met een tissue voorzichtig droogmaakt is het proper genoeg. Of met de redenering dat het mes dan al klaar is voor volgend gebruik. Of omdat ze het stroppen leuk vinden en als beginner is het oefenen meegenomen natuurlijk. Voor het scheren stroppen is voldoende, meer mag maar moet niet naar mijn bescheiden mening. Hoeveel heen en weerbewegingen is persoonlijk, dat gaat van enkele malen tot 100 keer als ik zie wat op de forums wordt geschreven. Tegenwoordig gebruik ik geen linnen meer om te stroppen maar gewoon het leer en dat bevalt me prima. Maar weet je de echte reden waarom die GD van Buffel zo lekker scheert? O ja dat mocht ik niet vertellen Veel plezier met de open messen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Gefeliciteerd! Fijn dat het goed bevallen is! Als ik ooit nog toe kom aan mijn mes opknappen zal ik er ook eens aan beginnen Leuk scheerkommetje, waar en hoeveel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted April 17, 2014 Author Share Posted April 17, 2014 Dank allemaal voor de felicitaties en bemoedigende woorden. @Buffel: zou zomaar kunnen. Die puntjes en brand geven niks, horen bij de leercurve. Ik zal de komende dagen nog voldoende kunnen oefenen. @Snuff: ik ga zeker volhoouden. Ik heb al vaker gehoord dat sommigen zelfs resten schuim op hun strop smeren teneinde deze in goede conditie te houden. In dat licht bezien valt er dus wel wat te zeggen voor stroppen na het scheren. Ook heb ik gelezen dat het wijs is het mes een dag te laten rusten om het metaal de kans te geven zichzelf te herstellen. Ik zal beide opties in de loop van de tijd proberen en zien wat me het beste bevalt. @Marco: kommetje was 50 cent bij de kringloop. Cadeautje van mijn vrouw. Haar nu nog zo gek krijgen dat ze me ook andere scheerattributen (en dan in het bijzonder oude messen) cadeau doet . Zeker gaan proberen dat open mes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 @Snuff: ik ga zeker volhouden. Ik heb al vaker gehoord dat sommigen zelfs resten schuim op hun strop smeren teneinde deze in goede conditie te houden. In dat licht bezien valt er dus wel wat te zeggen voor stroppen na het scheren. Ook heb ik gelezen dat het wijs is het mes een dag te laten rusten om het metaal de kans te geven zichzelf te herstellen. Ik zal beide opties in de loop van de tijd proberen en zien wat me het beste bevalt. ik zou het schuim zover mogelijk van m'n strop houden, er zijn er die vanalles erop smeren maar behalve er eens over gaan met je handen zodat je huidvet erin trekt (paar keer heen en weer wrijven als je eens in de badkamer komt en eraan denkt) is dat niet nodig. Wie denk je dat met het verhaal kwam dat je messen moet laten rusten zodat ze zich herstellen? Diegenen die er beter van werden als de mensen meerdere messen kochten natuurlijk. Een kok of slager laat toch ook z'n messen niet rusten en ik ken genoeg mensen die zich iedere dag met hetzelfde mes scheren dus tot zover het verhaaltje althans zo zie ik het. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Altijd weer die kringloop.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted April 17, 2014 Author Share Posted April 17, 2014 De tip van af en toe met de palm van je hand over de strop wrijven heb ik ook ter harte genomen. Ik heb een Poor Man's strop kit aangeschaft. Daar zat wat olie bij en volgens de instructies kun je die gebruiken om in de strop te masseren. Maar diezelfde instructie meld ook de handpalm routine. Ook de schuimresten en andere verontreinigingen houd ik verre van de strop. Als ik iets van jullie heb geleerd is het wel dat absoluut niets in contact mag komen met je strop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Nou..., Ik heb een oude strop ingezeept met Mitchels Wool Fat, daarna met een mok in gewreven tot alles weg was. De strop is weer heerlijk soepel , de "draw" is ook weer terug gekomen..Dus het kan wel ( proberen op eigen risico natuurlijk!!) Ik had er over gelezen, en dacht waarom niet! Maar in principe is wrijven met de handpalm voor het stroppen voldoende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Mooi verhaal om te lezen. Voor mij is het nu een alweer een paar weken geleden dat ik met een straight heb mogen scheren en het is erg herkenbaar. Het smaakt inderdaad naar meer het blijft jammer dat er aan het eind van het salaris een stukje maand over blijft Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Effe plagen C'! Sinds 29 december 2013 draag je jouw geuzennaam op dit forum maar heden blijkt dat je de daar aan verbonden activiteit nog niet eerder had opgepakt! Zo te lezen is de gelijknamige oefening minstens zo goed uitgepakt als destijds met je eerste lieve vriendin. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted April 17, 2014 Author Share Posted April 17, 2014 Deze naam was met voorbedachte rade gekozen. Scheren met een open mes was tenslotte een wens. Als opmaat en om mezelf bekend te maken met het traditionele natte scheren ben ik begonnen met een krabber. Deze vorm van scheren beviel me vanaf dag één al enorm, en nog steeds kijk ik dagelijks reikhalzend uit naar de volgende keer dat ik de krabber ter mag nemen. Maar nu ik de volgende stap heb genomen... En wie zegt dat de gelijknamige oefening destijds met mijn eerste lieve vriendin was? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Ha C'! Off topic! Ik blijf plagen. Je roept terecht twijfel op. Wellicht waren er in dat tijdgewricht geen maagden meer voorhanden. Of er gingen meer lieve vriendinnen aan de eerste succesvolle oefening vooraf. Einde iedere plagerij. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 Als eerste nog een klein vervolg op gisteren: Het viel me op dat ik vanochtend behoorlijk minder stoppels had dan ik gewoon ben van een krabber. Nu had ik al begrepen dat je van een open mes scheerbeurt langer glad bent, maar dit was wel een aparte gewaarwording! Vanochtend in alle rust naar de badkamer getogen. Gezicht en hals goed gewassen met heet water en zeep. Daarna Proraso preshave in de baard gemasseerd. Terwijl dit in de week stond, ben ik het mes over de strop gaan halen. Dat valt nog niet mee zeg! En het mes over de strop halen, én niet te veel druk zetten, én het mes plat houden, én het mes in de beweging iets kruislings laten lopen (heb een Poorman's strop, dus deze is wat smaller), én over de rug laten draaien.... Pffoe, en ik dacht dat het scheren al werken was . Maar goed, na een keer of 50/60 (was op een gegeven moment de tel kwijt ) was het klaar. Mooi schuimpje geklopt van de BdF mistero. Hierna nog even een Kyle's prep gedaan, en daarna het aangezicht goed in de zeep gezet. Mes weer rechts met rechts aangezet onder de bakkebaard. Rustig naar beneden werken, kaaklijn ronden. Dat gaat redelijk goed. Nu links met links. Dit gaat nog onwennig, maar volgens mij (of is het mijn fantasie die me parten speelt?) gaat het al ietsje beter als gisteren. Sowieso al een stuk minder trillerig. Eén klein bloedpuntje aan deze kant. Hierna waren de bovenlip en de kin aan de beurt. Dit ging zeker beter als gisteren, al moet ik nog wel wennen aan het juist aanzetten hier. Verder geen problemen hier. Door naar de hals. Ik heb hier de manier geprobeerd die efsk gisteren noemde. Links met rechts en andersom. Dit werkt wat makkelijker, maar geeft ook de mogelijke neiging tot overmoedig gedrag, getuige twee bloedpuntjes op de hals. Rustig aan vriend, ken je plek! Voor de tweede maal ingezeept, en weer de Gold Dollar ter hand genomen. De gang heb ik weer diagonaal proberen te houden, maar op sommige plekken werkte dwars beter. Dus op die plekken maar gewoon dwars gedaan. Ik zal nog wel rare dingen doen in de ogen van menig door de wol geverfde open-mes-scheerder, maar laat mij maar lekker rommelen en uitproberen wat voor mij lekker werkt. Gezicht geen probleem, maar onder de neus plooide ik mijn lip niet goed. Hierdoor vormde deze een klein opstakel voor het mes. Dus aantikken, en een miniscuul sneetje. Klein beetje bloeden, maar niks overmatigs, en het was ook met enkele minuten al weer dicht. De hals vormde geen problemen, afgezien van dat ik daar nog zoekende ben naar de juiste hoek van het mes om de kuilen naast het strottehoofd mee te nemen zonder deze verder te verdiepen met het mes. Ik was al best tevreden over het bereikte resultaat, maar toch nog een keer ingezeept en, net als gisteren, mijn met een Personna mesje geladen trouwe Edwin Jagger tegen de richting in de laatste stoppels laten elimineren. Nog een enkele touch-up onder de kin, en een BBS resultaat! De nazorg bestond weer (zoals altijd) uit spoelen met koud water (uh oh), en het aluinblok: [glow=red]BRAND[/glow] . Die verdomde leercurve ook . Als afsluiter wat Pinaud Clubman aftershave lotion met wat Arko C. Weer een geslaagde scheerbeurt. Ik ben weer zo trots als een aap met zeven lullen Wel valt me op dat het mes wat trekkerig voelt. Het glijdt niet zo door mijn baard zoals ik gewend ben van mijn krabber geladen met een vers mesje. Dit was me gisteren ook al opgevallen. Nu is het voor mij boven alle twijfel verheven dat dit aan mijn techniek ligt, en niet aan het vakmanschap van Buffel. Maar wellicht dat jullie me met wat raad en daad terzijde kunnen staan. Voor de rest ben ik redelijk tevreden. Er is inderdaad een behoorlijk steile leercurve, maar de resultaten vallen me tot nog toe erg mee. Ik had meer problemen verwacht. Als het zo door blijft zetten vrees ik dat ik om ben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Als eerste nog een klein vervolg op gisteren: Het viel me op dat ik vanochtend behoorlijk minder stoppels had dan ik gewoon ben van een krabber. Nu had ik al begrepen dat je van een open mes scheerbeurt langer glad bent, maar dit was wel een aparte gewaarwording! is een bekend fenomeen, zal nog duidelijker worden als je eenmaal de straight goed onder de knie hebt. Terwijl dit in de week stond, ben ik het mes over de strop gaan halen. Dat valt nog niet mee zeg! Het is gewoon een handeling die je lichaam niet kent, dat vraagt oefening maar dat verloopt aardig vlot, kwestie van een paar weken en dan is je spiergeheugen zo ver dat je er niet meer bij nadenkt. Een paddle strop heeft het voordeel dat dit makkelijker verloopt dan bij een hangende strop (bij mij toch). Wel valt me op dat het mes wat trekkerig voelt. Het glijdt niet zo door mijn baard zoals ik gewend ben van mijn krabber geladen met een vers mesje. Dit was me gisteren ook al opgevallen. Nu is het voor mij boven alle twijfel verheven dat dit aan mijn techniek ligt, en niet aan het vakmanschap van Buffel. Maar wellicht dat jullie me met wat raad en daad terzijde kunnen staan. Je zult nooit hetzelfde gevoel hebben als bij een krabbertje, het is niet beter of slechter, gewoon anders. Bij een straight duurt de leerfase nu eenmaal een paar maand, bij een krabber enkele dagen. Gewoon volhouden, ik ga niet zeggen dat je enorme sprongen zult maken maar beetje bij beetje worden je scheerbeurten beter, je ontdekt wat best werkt voor jouw en na enkele maanden zul je merken dat de scheerbeurten enorm verschillen met die in het begin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 Ik ben me er terdege van bewust dat zowel stroppen als scheren handelingen zijn waar mijn lichaam aan moet wennen, maar dat dit met het verstrijken van de tijd beter zal worden. Elke handeling vereist nu eenmaal oefening om te kunnen verbeteren. Ik zal het nodige proberen en uittesten, maar volhouden zal ik zeker! Voor wat betreft de paddle strop: ik had deze gezien, en ik vind het een schitterend ding! Maar omdat ik voor het uitproberen een goedkope strop wilde, heb ik die van Larry genomen. Misschien dat ik op een gegeven moment zelf zo'n paddle strop met verwisselbare panelen zal maken. Misschien in een mooie houtsoort als walnoot of zoiets. Kan ik gelijk oefenen in mijn andere, onlangs opgenomen hobby: houtbewerken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Dat trekkerig had ik ook de eerste paar beurten. Juist toen ik een afspraak had gemaakt voor een extra slijpbeurt werd dat minder: blijkbaar had ik de slag ondertussen wat beter te pakken. (Overigens, zo heeft men hier kunnen lezen, heeft de slijpbeurt wel degelijk goed geholpen.) Stroppen doe ik met de strop langs de rand van de tafel gelegen. De hand die het mes vasthoudt beweegt zich zo naast de tafel en heeft alle ruimte, de strop is goed vlak. Poor man's paddle zal ik maar zeggen. Dat maakt het voor mij weer wat makkelijker omdat ik me dan alleen op de beweging kan concentreren en niet hoef te letten op het strak houden van de strop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Mooi dat je tevreden bent over je eerste scheerbeurten met het open mes. Nu volhouden. Dan komt de routine en de souplesse vanzelf. Maar wordt niet overmoedig want dat gaat bloeddruppels kosten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiepenkie Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Cutthroat, Mooi man dat het zo goed verlopen is. Ikzelf ben zoals je denk ik weet nu 3 maanden bezig. Scheer mij me de straight nu lekkerder dan met een DE. Ben nu zover dat ik begin te merken dat ik tijdens het scheren op moet passen de concentratie door gewenning niet te gaan verliezen en mijzelf daardoor ga snijden. Na 3 maanden loop ik nog steeds zo trots rond als een aap met zeven lullen. Veel scheerplezier met de straight. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted April 20, 2014 Author Share Posted April 20, 2014 Gisteren moest ik op tijd de deur uit vanwege de zwemles van mijn zoon. Het ontbrak daardoor aan tijd en rust, dus wilde ik niet het open mes ter hand nemen. In plaats van te kiezen voor de krabber heb ik de scheerbeurt maar een dagje overgeslagen. Wel heb ik later op de dag het mes gestropt. Ten eerste omdat dit toch moest, en ten tweede voor de oefening. Het ging dit keer al beter en makkelijker als de eerste keer. Vanochtend had ik wel alle tijd en rust, dus mezelf op de badkamer geparkeerd en gezicht en hals goed gewassen. Daarna Proraso groen goed in de baard gemasseerd. Terwijl dit in de week stond, een lekker schuimpje geklopt van Klar Kabinett, en de preshave afgerond met een hete handdoek. Het mes ter hand genomen, en on y va! Het was weer even zoeken naar de juiste hoek, maar de zenuwen, zoals bij de eerste beurt aanwezig, waren aanmerkelijk minder. De eerste gang gemaakt en extra op de "aai factor" gelet. Voor ik het wist waren gezicht en hals vrij van schuim. En zonder schade! Door naar de tweede gang. Weer een beetje tussen dwars op en tegen de richting in. Dit ging wat moeizamer, maar desalniettemin ging het toch redelijk vlot. Twee bloedpuntjes, waarvan er één een bultje was dat niet meer is. Het resultaat was redelijk glad, maar om de laatste stoppels te elimineren de trouwe EJ tegen de richting in laten gaan. Het resultaat was baby billetjes glad! Na het spoelen met koud water de proef op de som: aluin. Op het gezicht gaf deze nog redelijk wat prik, maar minder als vorige keren. Op de hals daarentegen gaf de aluin nauwelijks prik. Afgerond met Pinaud en de balsem van het Kruidvat, en ik heb een erg goede paasscheerbeurt gehad. Ik begin er al merkbaar meer handigheid en plezier in te krijgen, maar het mes blijft krasserig aanvoelen. Ik zal me wat meer op het stroppen concentreren, en misschien zelfs de strop op een stukje hout vastzetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiepenkie Posted April 20, 2014 Share Posted April 20, 2014 Nou Cuttroat, Jij bent om. de EJ86 ga je alleen nog maar gebruiken wanneer je haast hebt, of een neutje op hebt . Ik heb het zelfde. Scheer mij inmiddels liever met de straight dan met iets anders. Gisteren door tijdgebrek met de DE geschoren met minder resultaat en meer razorburn. Mooi man veel plezier ermee. Groet Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted April 20, 2014 Author Share Posted April 20, 2014 Nou.... Doordeweeks sta ik al om 4.45 uur in de badkamer, en heb ik niet zoveel tijd (en ben nog niet zo wakker). De krabber blijft doordeweeks dus wel in de routine, maar ik heb me voorgenomen om in ieder geval één gang met het open mes te doen teneinde meer handigheid hierin te krijgen. Alleen in de weekenden doet de oefening niet veel goeds denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 20, 2014 Share Posted April 20, 2014 Quote "Ik begin er al merkbaar meer handigheid en plezier in te krijgen, maar het mes blijft krasserig aanvoelen. Ik zal me wat meer op het stroppen concentreren, en misschien zelfs de strop op een stukje hout vastzetten." Unquote Ja C'throat, ik denk inderdaad dat je mes niet helemaal 100%. Geluid maken bij het verschalken van de stoppels mag. Zeker bij een 1/1 hollow is dit prima zelfs en een genot om naar te luisteren, hoe hardhorend ik ook ben. Het houdt het midden tussen zingen en ruisen. Maar krassen is niet de bedoeling. En juist als de scherpte niet optimaal ik neemt de kans op scheerwondjes/snijden toe. Overigens, de morgenstond heeft goud in de mond, maar zo vroeg in de badkamer heeft een vervelende tegenhanger zeker als je behoorlijk wat slaap nodig hebt. Korte avond want vroeg naar bed! Ik hoop voor je dat dit ritme niet wordt genoopt door filegeweld. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts