Jump to content

Vintage handvatje krijgt nieuwe knot

Jan Zoethout

Recommended Posts

Dit is het vervolg op draadje "Tekst op handvat "ophalen"".

Het handvatje, waarvan ik aanvankelijk dacht dat het van kunststof was, bleek van porselein te zijn.

Bovendien een redelijk oud handvatje - uit de 20er jaren van de vorige eeuw, toen anthrax een groot issue was in

de scheerkwastenwereld.

Enfin, hier de plaatjes die op eBay staan/stonden:

jYt63eR.jpg

1Yg45Ea.jpg

4oF5Olg.jpg

Zoals op het laatste plaatje te zien, was de bovenkant van het handvatje nogal rafelig en het gat behoorlijk diep (43 mm).

Met Dremel, schuurschijfje en diamantfreesje de bovenkant wat gefatsoeneerd en een kurk in het gat gelijmd:

55M1nDG.jpg

Het gat is nu 21 mm diep en heeft een diameter van 21 mm.

Opgevuld met kurk, omdat het handvatje van zichzelf al zwaar genoeg is (niet opgevuld met muntjes dus) en om

eventueel later het opvulmateriaal weer makkelijk te kunnen verwijderen.

Nu is het wachten nog op een passende knot, ik ben van plan daarvoor een HMW borstel te slopen die ik gewonnen heb op eBay (http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=181360134738&ssPageName=ADME:L:OU:NL:3160):

MLEOMRR.jpg

Slopen, omdat:

- het een redelijk goedkoop kwastje is

- ik wit niet echt mooi vind (saai !)

- het model me ook niet aanstaat

Met de Dremel en een schuurrolletje zal ik de HMW knot voorzichtig van z'n handvat ontdoen.

Word vervolgd (kan best pas over een aantal weken zijn) ... ;)

Edited by Guest

Dat andere handvatje slopen kan maar zo eens een lastig klusje worden, ga je hem langzaam weg vrezen of probeer je hem door midden te zagen?

Maar wel een leuk project, ben benieuwd naar het eindresultaat!

Ik ga dat handvatje langzaam weg frezen - lijkt me niet lastig, mogelijk wel tijdrovend ...

Maar deze pensionado heeft de tijd 8-)

Voordat ik begin te slopen probeer ik het (HMW) kwastje even uit, om te bepalen hoe de loft uiteindelijk moet worden ...

Het "defecte" scheerkwastje, dat als knotdonor gaat dienen is zojuist gearriveerd:

XvZrKqr.jpg

Kan geen defect ontdekken - hooguit een paar haren die de verkeerde kant opstaan ... 8-)

Stevige haren met zachte toppen (eigenschap van HMW ?), loft 55 mm.

Voelt goed aan, denk dat ik de loft zo laat voor 't vintage handvatje - morgen uitproberen.

Ongeduldig als ik ben, heb ik dit karwei toch maar afgemaakt.

Eerst de HMW knot van z'n handvat ontdaan met Dremel, schuurrolletje en schuurschijf (heel voorzichtig):

e4eGrcm.jpg

WIP (Work In Progress)

6Cg4IUc.jpg

Borstelkopje (plug 20 mm, totale hoogte 63 mm) en de rest van 't handvat.

De diepte van het gat op 9 mm gebracht met kurk:

TxPGEW0.jpg

En tenslotte het borstelkopje in het handvat gelijmd:

DokU2xC.jpg

Hoogte borstelkop 54 mm, taille 21 mm.

Nog 2 plaatjes:

7yCqbPP.jpg

Van bovenaf

YyalXzX.jpg

Van onderaf

Is best een bruikbaar kwastje, en de historische relevantie is mooi meegenomen ... 8-)

Wat voor lijm gebruik je om de borstel te verlijmen ?

Ikzelf gebruik Bison Kombi Snel (verwerktijd 5 min., uitgehard na 1 uur), Henk Verhaar (van Henk's scheerkraam) geeft de

voorkeur aan Kombi Professional of Kombi Pro XL (verwerktijd 1 uur, uitgehard na 24 uur) - allemaal 2-componenten

epoxies van Bison.