Jan Zoethout Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 (edited) Dit is het vervolg op draadje "Tekst op handvat "ophalen"". Het handvatje, waarvan ik aanvankelijk dacht dat het van kunststof was, bleek van porselein te zijn. Bovendien een redelijk oud handvatje - uit de 20er jaren van de vorige eeuw, toen anthrax een groot issue was in de scheerkwastenwereld. Enfin, hier de plaatjes die op eBay staan/stonden: Zoals op het laatste plaatje te zien, was de bovenkant van het handvatje nogal rafelig en het gat behoorlijk diep (43 mm). Met Dremel, schuurschijfje en diamantfreesje de bovenkant wat gefatsoeneerd en een kurk in het gat gelijmd: Het gat is nu 21 mm diep en heeft een diameter van 21 mm. Opgevuld met kurk, omdat het handvatje van zichzelf al zwaar genoeg is (niet opgevuld met muntjes dus) en om eventueel later het opvulmateriaal weer makkelijk te kunnen verwijderen. Nu is het wachten nog op een passende knot, ik ben van plan daarvoor een HMW borstel te slopen die ik gewonnen heb op eBay (http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=181360134738&ssPageName=ADME:L:OU:NL:3160): Slopen, omdat: - het een redelijk goedkoop kwastje is - ik wit niet echt mooi vind (saai !) - het model me ook niet aanstaat Met de Dremel en een schuurrolletje zal ik de HMW knot voorzichtig van z'n handvat ontdoen. Word vervolgd (kan best pas over een aantal weken zijn) ... Edited April 18, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Dat andere handvatje slopen kan maar zo eens een lastig klusje worden, ga je hem langzaam weg vrezen of probeer je hem door midden te zagen? Maar wel een leuk project, ben benieuwd naar het eindresultaat! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted April 14, 2014 Author Share Posted April 14, 2014 Ik ga dat handvatje langzaam weg frezen - lijkt me niet lastig, mogelijk wel tijdrovend ... Maar deze pensionado heeft de tijd Voordat ik begin te slopen probeer ik het (HMW) kwastje even uit, om te bepalen hoe de loft uiteindelijk moet worden ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stoppel Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Mooi handvatje, en bijna een eeuw oud! Dat heeft wel wat! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 Het "defecte" scheerkwastje, dat als knotdonor gaat dienen is zojuist gearriveerd: Kan geen defect ontdekken - hooguit een paar haren die de verkeerde kant opstaan ... Stevige haren met zachte toppen (eigenschap van HMW ?), loft 55 mm. Voelt goed aan, denk dat ik de loft zo laat voor 't vintage handvatje - morgen uitproberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted April 19, 2014 Author Share Posted April 19, 2014 Ongeduldig als ik ben, heb ik dit karwei toch maar afgemaakt. Eerst de HMW knot van z'n handvat ontdaan met Dremel, schuurrolletje en schuurschijf (heel voorzichtig): WIP (Work In Progress) Borstelkopje (plug 20 mm, totale hoogte 63 mm) en de rest van 't handvat. De diepte van het gat op 9 mm gebracht met kurk: En tenslotte het borstelkopje in het handvat gelijmd: Hoogte borstelkop 54 mm, taille 21 mm. Nog 2 plaatjes: Van bovenaf Van onderaf Is best een bruikbaar kwastje, en de historische relevantie is mooi meegenomen ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Dat heb je mooi opgelost, met een mooi resultaat. Kostte het veel tijd om die knot aan te ontfutselen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted April 20, 2014 Author Share Posted April 20, 2014 Heb niet zo op de tijd gelet, maar ik schat dat 't na anderhalf uur wel klaar was ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
roef Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Wat voor lijm gebruik je om de borstel te verlijmen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted April 24, 2014 Author Share Posted April 24, 2014 Wat voor lijm gebruik je om de borstel te verlijmen ? Ikzelf gebruik Bison Kombi Snel (verwerktijd 5 min., uitgehard na 1 uur), Henk Verhaar (van Henk's scheerkraam) geeft de voorkeur aan Kombi Professional of Kombi Pro XL (verwerktijd 1 uur, uitgehard na 24 uur) - allemaal 2-componenten epoxies van Bison. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roef Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Hartelijk dank voor de info ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts