Noxa Posted April 13, 2014 Posted April 13, 2014 Heren, Na vele maanden mee kijken hoe jullie oude vergaan gewaande scheermessen weten om te zetten in functionele pareltjes, begint het bij mij te kriebelen om dat ook eens te proberen. Ik ben dan ook op zoek naar wat tips en pointers hoe ik dat aan moet pakken. Uiteraard heb ik me zo links en rechts wat ingelezen en begrijp ik dat het er in de essentie om gaat het mes schadevrij te demonteren, het staalwerk en de scales op te schuren/polijsten om vervolgens het mes weer in elkaar te zetten. Voor zover ik nu kom heb ik dus de volgende materialen nodig om te kunnen starten: 1. Geduld 2. Een oud scheermes 3. Een kolom-boormachine (dremel??) om de pin uit te boren 4. Een bankschroef (misschien niet essentieel, maar wel praktisch) 5. Schuurpapier met oplopende korrels 6. Micro-mesh polijst papier 7. Draad + ringetjes, messing of zilver en hoe dik? 8. Bolhamer/ciseleerhamer Ik vraag me onder andere af kun je het metaalwerk ook machinaal (bijvoorbeeld met een dremel) schuren of polijsten? En ik ga er eigenlijk van uit in het begin met de hand te gaan schuren om later te upgraden naar een slijp/schuur-machine, of is het aan te raden deze stap over te slaan en meteen te beginnen met een machine?
joostmoree Posted April 13, 2014 Posted April 13, 2014 Ha Noxa, Alhoewel er op het www bibliotheken zijn volgeschreven over restauratie, wil ik je toch wel wat vertellen. 1. Geduld : Heel veel is essentieel 2. Een oud scheermes: koop liever een Ebay exemplaar van een paar tientjes om mee te beginnen dat een beetje is opgeredderd door een profi. En leer daarmee je het lazerus te polijsten, te honen en "to strop till you drop". En zeker geen full hollow roestig kreng. Want die schuur je meteen naar de bliksem. Als je per se roest en pitting te lijf wilt gaan koop dan een (near) wedge. Dan heb je genoeg "vlees" om tekeer te gaan. En, leer scales maken en perfect met een hemelse wedge monteren alvorens je je werpt op roestig staal met pitting. 3. Een kolom-boormachine (dremel??) om de pin uit te boren: van die pin kom je ook af met fijn vijlwerk en er eruit tikken. Een slijpschijf op de Dremel beschadigt vaak de scales. Tenzij dezen bij voorbaat de prullenbak in kunnen want dan is de Dremel een uitstekend sloopwerktuig. 4. Een bankschroef (misschien niet essentieel, maar wel praktisch): een bankschroefje met rubber op de klemmen is fantastisch bij het verlijmen van een wedge tussen de scales. Daarnaast heeft een bankschroef vaak ook een geïntegreerd aambeeldje. En dat heb je nodig. 5. Schuurpapier met oplopende korrels: Ja! ga voor het ordinaire spul naar de Hema. Voor het fijne werk, waaronder begrepen waterproof, naar de automaterialen/onderhoud zaakl 6. Micro-mesh polijst papier: Ken ik niet maar moet prima spul zijn. 7. Draad + ringetjes, messing of zilver en hoe dik?: Ik ben geen pinner maar microbolts/nuts fan. Ik bezig nu met uitzondering 2 mm messing maar ben helemaal bekeerd voor 1,6 mm (niet roestarm want dat is het mes ook niet) staal. Wil je pinnen dan denk ik dat je voor messing moet gaan. Geil je op zilver ga dan meteen voor goud. Zou ik niet doen want in deze sport gaat toch al goudgeld zitten. En als je je dat kunt permitteren poog dan met het verschil tussen goud en messing te sparen voor goede mechanische apparatuur zoals een bandschuurmachine; tafel/kolomboor enz.. 8. Bolhamer/ciseleerhamer: absoluut noodzakelijk. Ciseleerhamer heeft voorkeur want dit is een eleganter instrument met een fijne bolkop en aan de andere kant een breder vlak met dus een grotere "sweet spot". J
Guest Posted April 13, 2014 Posted April 13, 2014 Vermijd de dremel als je machinaal wil schuren. Deze brengt meer schade aan dan je lief is. Zou beginnen zoals bovenstaande al aangeeft met schuurpapier en geduld.
efsk Posted April 13, 2014 Posted April 13, 2014 5. Schuurpapier met oplopende korrels: Ja! ga voor het ordinaire spul naar de Hema. Voor het fijne werk, waaronder begrepen waterproof, naar de automaterialen/onderhoud zaakl Ah, automaterialen. Dat is een goeie plek om te gaan kijken, had ik niet aan gedacht en bij de ijzerwarenhandel kwam ik niet hoger dan korreltje 1000. Dat blijkt niet genoeg. Het voorkomen van het snijden in de vingers hetgeen me heden overkwam (niets ernstigs, wel pijnlijk en onhandig, zo precies in de duim) is zeker weer een kwestie van voorzichtig neem ik aan? Ergens zie ik zo'n oesterhandschoen meer schade toebrengen aan het mes dan voorkomen aan de vingertjes...
joostmoree Posted April 13, 2014 Posted April 13, 2014 Bij werken met de bandschuurmachine de essentiële vingertoppen en knokkels tapen met papier plakband dat ook door schilders wordt gebruikt om af te plakken. Of Leukoplast. Het linnen type zonder gaas bedoeld om losse gaasjes te plakken. Bij werken aan messen de snede afplakken met twee laagjes cellotape. J
Noxa Posted April 14, 2014 Author Posted April 14, 2014 Heren hartelijk dank voor uw input, daar kan ik wat mee. Kunnen jullie uitleggen wat er is gaat als ik het staal wil schuren/polijsten met een dremel? Gaat dat te hard, of is het onregelmatig? Ik ben inmiddels wat winkels afgeweest voor het schuurpapier, maar geen van allen kwam hoger dan korrel 1000. Iemand een goede tip voor een online winkel? Leukoplast genoeg voor handen, ik werk in het ziekenhuis . Misschien moet ik ook maar vast wat pleisters mee nemen....
karaqz Posted April 14, 2014 Posted April 14, 2014 Heren hartelijk dank voor uw input, daar kan ik wat mee. Kunnen jullie uitleggen wat er is gaat als ik het staal wil schuren/polijsten met een dremel? Gaat dat te hard, of is het onregelmatig? Ik ben inmiddels wat winkels afgeweest voor het schuurpapier, maar geen van allen kwam hoger dan korrel 1000. Iemand een goede tip voor een online winkel? Leukoplast genoeg voor handen, ik werk in het ziekenhuis . Misschien moet ik ook maar vast wat pleisters mee nemen.... Je kunt nog een schilder proberen. De mijne heeft ook hoger dan 1000 liggen hier
rare kwast Posted April 14, 2014 Posted April 14, 2014 met een dremel gaat het vaak onregelmatig en verander je de geometrie. Daarnaast loop je het risico dat het te warm wordt. Voor schuurpapier kun je inderdaad ook eens kijken bij een schilders speciaalzaak, die ook de betere merken verkopen. Deze hebben vaak tot korrel 2500 (wet or dry van 3M bijvoorbeeld). Let er wel op dat je niet te grote stappen neemt met korrel grofheid. De krasjes die korrel 400 achterlaat, schuur je niet snel weg met korrel 1200. Stappen van K100-200max. is wel raadzaam. Succes!
joostmoree Posted April 14, 2014 Posted April 14, 2014 Heren hartelijk dank voor uw input, daar kan ik wat mee. A. Kunnen jullie uitleggen wat er is gaat als ik het staal wil schuren/polijsten met een dremel? Gaat dat te hard, of is het onregelmatig? B. Ik ben inmiddels wat winkels afgeweest voor het schuurpapier, maar geen van allen kwam hoger dan korrel 1000. Iemand een goede tip voor een online winkel? C.Leukoplast genoeg voor handen, ik werk in het ziekenhuis . Misschien moet ik ook maar vast wat pleisters mee nemen.... Ad A. Ik heb een Dremel en een aantal accessoires Dremel levert van die kleine dunne ronde miniatuur schuurschijfjes die flexibel zijn. Daar kan je voorzichtig wel wat mee. Maar zeker bij een full hollow gaat het ook met een beperkt toerental te hard op de eerste locatie. Daarna verliest het heel snel zijn slijpkracht. Daardoor krijg je geen gelijkmatig resultaat. Ook al door gauw teveel druk op een te kleine plek. Met de hand, waterproof schuurpapiertje dubbelgevouwen rond een wijnfleskurk geniet in mijn beleving gezien de doseerbaarheid en de lange slag een voorkeur. Als je op een viltschijfje een polijstmiddel aanbrengt dan zijn de resultaten - bij mij - niet gelijkmatig. Te klein polijstend oppervlak draait al snel een veel te hoog toerental op een millimetergebied van het mes.Met als beste resultaat een oneven satijnpolish. Gebruik je fijner polishmateriaal dan slingert dit in het rond van het dragende medium af. Het toerental is te hoog. Ad B. Je moet bij de automaterialenhandel zijn. Bijvoorbeeld: http://splashurl.com/qdxw5e2 Die jongens gaan zonder probleem tot 2K. En dat is heel fijn. Ik ga met schuurpapier meestal niet fijner dan 600. En daarna naar het groene sponsje of de allerfijnste staalwol. Dit laatste product is ook erg plezierig op af te werken hardhoudsoorten zoals ebben; cocobolo; blackwood; letterhout. En daarna? Ellebogenwerk. Bijvoorbeeld: http://splashurl.com/p6mledn Ad C. Als je maar niet jat van je baas! J PS. Ik ben ouderwets. Dus heb geen ervaring met (3M) Micro Mesh spulletjes. Blijkt ook heel goed te zijn. En ik heb ook wel eens wat gelezen over de Dremel viltschijfjes in samenwerking met Commandant 4. Het blijft tobben.
Guest Posted April 14, 2014 Posted April 14, 2014 je kan ook eens bij polijstweb.nl kijken voor schuurpapier ben je tevens op de goede adres voor polijstmateriaal.bv. Autosol
Marcel Posted April 14, 2014 Posted April 14, 2014 Ik kon in mijn omgeving op meerdere plaatsen terecht voor wet & dry schuurpapier t/m 2k, van 3M. Metaalpoets die ik zelf erg fijn vind, is Maas. In Nederland niet te krijgen geloof ik maar via ebay wel. Een tube gast heel lang mee.
cutthroat Posted April 14, 2014 Posted April 14, 2014 Ik vond op SRP een goeie tip om schade en kramp aan de vingers te voorkomen. Schuurpapier (nat en droog) vond ik op De Zilverwinkel Veel succes!
efsk Posted April 14, 2014 Posted April 14, 2014 A propos de zilverwinkel: iemand bekend met die ciseleerhamer (http://www.dezilverwinkel.nl/ciseleerhamer-26-mm-p-275.html)? Is dat er eentje van geschikt gewicht qua dat dat niet vermeld is?
henkverhaar Posted April 15, 2014 Posted April 15, 2014 PS. Ik ben ouderwets. Dus heb geen ervaring met (3M) Micro Mesh spulletjes. Blijkt ook heel goed te zijn. Micromesh is geweldig. Ik gebruik het bijvoorbeeld voor vulpennen gedraaid op de draaibank. Op sommige houtsoorten kan het direct - hoogglans a la minute. Maar de meeste pennen worden afgewerkt met een CA-BLO mix (olie op de draaiende bank aanbrengen, in laten trekken, dan overtollige olie afnemen, dan CA lijm aanbrengen, ook met draaiende bank. De CA lijm reageert al werkend met zichzelf EN met de olie en vormt een harde, slijtvaste, en door de olie minder kwetsbare laag. Dit een aantal keren herhalen en dan met micromesh tot 12000 tot hoogglans polijsten. Micromesh is, naar ik me heb laten vertellen, ontwikkeld om cockpit'glas' uit perspex (plexiglas, polymethyl metacrylate) dat in gebruik (vliegen) mat is geworden weer helder en doorzichtig te polijsten.
Noxa Posted April 15, 2014 Author Posted April 15, 2014 Leuk om te weten Hv. Die hele fijne grits worden ook gebruikt om doffe koplampen weer op te schuren. Eerste opknapper is binnen, staal ziet er best aardig uit maar er zit een klein barstje in de snede. Scheren zal dit mes nooit meer doen maar hij zal dienst gaan doen als donor scales en oefen object.
cutthroat Posted April 15, 2014 Posted April 15, 2014 Ik weet niet hoe het barstje loopt, maar ik heb een oefenobject met een barst die horizontaal vanaf de teen loopt. Ik zit nog te denken om deze in te korten.
Noxa Posted April 15, 2014 Author Posted April 15, 2014 Barst zit in de snede richting de rug ongeveer 1,5cm vanaf de schouder en is zo'n 2mm diep. Te veel om weg te slijpen/zagen/honen.
joostmoree Posted April 16, 2014 Posted April 16, 2014 Niet getreurd heren! Ook al klopt het gerestaureerde mesje niet helemaal , je hangt er een 19de eeuws kaartje aan en je verkoopt hem gewoon! Zie volgende link. http://splashurl.com/pdyk9k4 J
efsk Posted April 16, 2014 Posted April 16, 2014 Heden in de modelzaak op de Loosduinseweg te Den Haag ciseleerhamertjes merk modelcraft gevonden, de grootste waarvan uitstekend geschikt lijkt voor het tikken op pins voor het bedrag van 8,10. Ik ben nu de moed aan het verzamelen pins te verwijderen om de laatste beetjes roest te verwijderen, daarna kan ik dan lekker timmeren.
joostmoree Posted April 16, 2014 Posted April 16, 2014 Ha Rik! Site van die zaak? Ik heb zo'n hamertje natuurlijk maar het ontmoet geen bezwaar kennis te nemen van het overige dat deze zaak zou kunnen bieden. J
efsk Posted April 16, 2014 Posted April 16, 2014 Ha Rik! Site van die zaak? Ik heb zo'n hamertje natuurlijk maar het ontmoet geen bezwaar kennis te nemen van het overige dat deze zaak zou kunnen bieden. J Loosduinsekade, bleek het te zijn. De Houtloods blijkt de tent te heten.
Recommended Posts