rare kwast Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Toch maar eens een projectje tonen op het forum. Ik had nog een knoeperd van een 9/8 mes in de doos liggen wat er maar eens aan moest geloven. Het is een Friedr Ern & Co mes wat behoorlijk wat heeft geleden. Helaas kan ik niet veel vertellen over de herkomst van het mes en hoe oud het bijvoorbeeld is (als iemand er meer over kan vertellen….graag De scales waren helaas rijp voor de prullenbak, dus moest ik zelf maar wat maken. Ik heb nog wat mooie plankjes liggen van Taxushout, wat ik mooi kan spiegelen zodat de nerf mooi rondom doorloopt . Niks niet exotisch, het groeit gewoon in ons mooie kikkerlandje. Scales getekend, uitgezaagd, geplakt, geschuurd, gelijmd, geboord, gepind, nog meer schuren…pffff, eindelijk afwerken. Het wigje/spacer is trouwens gemaakt van een stukje Ebben wat ik ook nog had liggen. Ik heb gekozen voor een laag Rubio monocoat. Een goede vriend van mij had dit op de plank staan en dankbaar als ik hem ben mocht ik er wat van gebruiken. (Het is namelijk niet bepaald het goedkoopste met een prijs van wel €80,- per blik!!), maar goed, een paar druppels waren voor mij genoeg. Het is een 2 componenten coating die slijtvast is en waterafstotend. Het wordt veel gebruikt op vloeren en keukens/werkbladen (op de afbeelding staat een Walnoot monocoat, die heb ik niet gepakt maar heb de pure/blanke versie gebruikt). Met en doek aanbrengen, laten intrekken, en na 20 minuten het resterende er weer afvegen. Vervolgens goed laten uitharden, en een dag later kun je het mooi opboenen. (De andere scales op de afbeeldingen zijn gemaakt van ijzerhart en letterhout. IJzerhart voor een Henckels 45, en het letterhout is voor iemand anders, dus zal het daar verder niet over hebben). De monocoat moet 24 uur uitharden, dat gaf mij mooi de tijd om het mes te gaan schuren, dus de pot “elbow grease” maar tevoorschijn getoverd.…allemachtig wat een werk, pfff. Behoorlijk diepe pitting. Door het enthousiasme met het schuren ben ik vergeten om hier wat foto’s van te maken. Ik ben begonnen met korrel 240 en ben geëindigd met korrel 2500. Het mooiste is wanneer alle pitting verwijderd kan worden, maar gezien er al heel veel uurtjes in zijn gaan zitten, ben ik persoonlijk wel tevreden met dit resultaat. Daarnaast, wanneer ik verder zou gaan schuren, blijft er niks meer over van de inscriptie, plus dat je het risico loopt dat het blad veranderd in aluminiumfolie, en dat is zeer zeker niet de bedoeling (het is namelijk geen wedge waar je lekker tekeer op kunt gaan) . De snede is verder vrij van pitting dus mijn missie is geslaagd, het mes weer veranderen in een gebruiksobject! Nu is het aan buffel om hem scheerklaar te maken wordt vervolgd dus… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joël Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Dat mes is bijna een hakbijl ziet er weer netjes uit en de scales ook erg mooi gedaan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 serieus mooi geworden zeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Dat is een heel mooi mes geworden. Ik ben benieuwd hoe dat straks gaat scheren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rare kwast Posted April 12, 2014 Author Share Posted April 12, 2014 Ben zelf ook heel benieuwd hoe het scheert....wel heel erg groot hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Je zou hem nog ophalen....hij is klaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 mooi werk! geniet van je eerste scheerbeurt, je zult alvast niet vaak het scheerschuim dienen af te spoelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Watergeus Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Mooi gedaan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Schitterend mes! Echt een ontzettend mooi resultaat. Ik hoop ooit ook zo'n hakbijl op de kop te kunnen tikken, want die dingen zijn serieus indrukwekkend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Wow, mooi werk met die scales. En een indrukwekkend mes inderdaad! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Mooi mes en zeker zulke mooie scales, top. Veel scheerplezier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Mooi!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Ziet er erg mooi uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 In een woord: Schitterend!. Fantastische scales!. En het toepassen van taxushout is werkelijk uniek! Mijn complimenten. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
rare kwast Posted April 13, 2014 Author Share Posted April 13, 2014 Allen dank voor de reacties. leuk! Vandaag heb ik er de eerste scheerbeurt mee gehad...wat een enorm mes! Buffel heeft hem werkelijk fantastisch geslepen, vlijmscherp! Maar of ik het nu als fijn heb ervaren, ik weet het nog niet. Doordat hij zo groot is blokkeerd hij vaak mijn zicht, en persoonlijk vind ik dat niet echt prettig. voor mij dus liever een 6 of 7/8. En zoals mijn onderschrift: leren wennen is het accepteren van het ongemak. Ik vind dat een mes direct vanaf het begin als comfortabel ervaren moet worden. Het schoonmaken en afdrogen na de tijd was ook wel een ervaring op zich. Normaal pak ik voor het afdrogen een stukje toiletpapier om de scales ook aan de binnenzijde af te drogen...bij dit mes is een toiletpapiertje niet voldoende, hier past er wel een hele handoek tussen!! komende week zal ik hem nog eens pakken, en maak dan wel mijn keuze (bovendien beleef ik genoeg voldoening aan het opknappen van zo oud mes. misschien wel meer dan dat ik het voor mijzelf fijn vind scheren) Ik weet dat er tal van mensen zijn, die erbij zweren om met zo'n groot mes te scheren dus wie weet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
maarten1986 Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Wat een mooi mes. Zie er super uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 En zoals mijn onderschrift: leren wennen is het accepteren van het ongemak. Ik vind dat een mes direct vanaf het begin als comfortabel ervaren moet worden. Daar heb je wel een punt, vaak merk ik meteen bij een nieuw mes of het in de rotatie zal blijven of niet. Ook al bijt ik op m'n tanden en geef het een twintigtal scheerbeurten de tijd als het de eerste keer niet beviel is de kans dat dit omslaat klein. Je kan het altijd doorschuiven naar iemand die wel graag met grotere messen scheert of ruilen tegen iets wat je meer ligt. In ieder geval weet je nu toch hoe zo'n kanjer voelt en scheert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts