Snuff Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Wat stil hier bij de gebruikers van het traditionele mes Stel dat je de kans krijgt om één droom mes te verkrijgen, ongeacht of het nieuw of oud staal is, goedkoop of duur, klein of groot, zeldzaam of gewoon verkrijgbaar. Het is natuurlijk een momentopname want keuzes en voorkeuren zijn onderhevig aan verandering. Foto's welkom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Ik denk deze: Ali's Blade San Mai Old Iron 7/8 Super beautiful !! fully handmade by Ali's Blade in France, 7/8 Straight razor with Amazing C145 steel ! Super cool looking folded Old iron as clading, beautiful razor ! Very big but with a very good balance and shape ! Grind: 1/4 hallow Steel: C145 (1,45 % c.) Clad wuth Old Iron Scales: Black Rosewood Geleend van Japanese Natural Stones website Link to comment Share on other sites More sharing options...
karaqz Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Ik ga ook voor een mes van Ali. Sorry dat dat een beetje on orgineel lijkt nu. 11/16 Full Hollow supra flex Alleen de kleuren iets anders dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Het zijn dan ook erg mooi gemaakte messen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 11, 2014 Author Share Posted April 11, 2014 zeer mooie messen, hoop er ooit echt eentje in m'n hand te kunnen houden om een idee te krijgen qua gevoel, balans en dergelijke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shaggy Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Ik zou zeker een Ali of een Lewis willen, maar om de een of andere reden spreken de messen van Dylan Farnham me enorm aan door de gebruikte technieken en vormgeving. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Smaken verschillen maar ik vind hetgeen jij produceert een stuk mooier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Ha Ron! Wat een goed initiatief! De Ali is inderdaad een droommes. Deze droom heeft zich in die zin gerealiseerd dat ik er een heb. Eerder vertoond. 8.8ste near wedge Hamon. Dus weer opbrengen voegt niks toe. Maar het kost het uiterste van mijn zelfdiscipline niet elke keer naar dit mes te grijpen. Want ik heb eerder verteld dat ik geen van mijn messen tot liefkind wil maken. Ieder mes heeft zijn routinematige plaats in de rotatie. Ik heb grote bewondering voor Farnham. Met enige reserve. Ik ben niet zo'n fan van de skeletor/backbone oefeningen. Stuart Kerr heeft ook een paar exercities op dat gebied achter de rug. Beetje over de top in mijn visie. Ik fantaseer over een 9/8ste van Robert Williams. De Birnando. Near wedge. Niet met de scales als afgebeeld maar met oblique ivoor scrimshaw scales. Maar dan niet als plankjes maar afgerond. Plaatjes die niet aan het verlangen voldoen. Jullie kennen mijn 8/8ste quarter hollow Williams met Hippo scales. Met de toon die deze heeft gezet wil ik voortgaan. J PS Naast mijn eigen oefeningen natuurlijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 12, 2014 Author Share Posted April 12, 2014 Ik zou zeker een Ali of een Lewis willen, maar om de een of andere reden spreken de messen van Dylan Farnham me enorm aan door de gebruikte technieken en vormgeving. Persoonlijk vind ik er echt kunstwerken tussen zitten bij Dylan alleen vraag ik me bij sommige messen af of het stroppen en vooral het slijpen wel moeiteloos verloopt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 12, 2014 Author Share Posted April 12, 2014 Ik fantaseer over een 9/8ste van Robert Williams. De Birnando. Near wedge. Niet met de scales als afgebeeld maar met oblique ivoor scrimshaw scales. Maar dan niet als plankjes maar afgerond. Plaatjes die niet aan het verlangen voldoen. Als je droomt dan doe je het wel meteen goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shaggy Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Smaken verschillen maar ik vind hetgeen jij produceert een stuk mooier! Nou moet ik blozen.... Ik hoop dat ik ooit in de richting kan komen van deze namen. Het is jammer dat ik te weinig tijd heb om eraan te werken, anders waren er al een paar klaar geweest Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Brian Browne. 8/8 barbers notch in G10. Ik heb meerdere dromen J Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Gewoon doordromen. BB 8/8 Spanish point in Jade G10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 slot Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Robert Williams. 8/8 quarter hollow. Narwal ivoor staat een beetje op de meest zorgelijke Cites lijst. Ik denk dat als je dit in je bagage hebt terug van een Kerstreisje naar New York, je de jaarwisseling in het Huis van Bewaring kunt doorbrengen. In Belgie heet deze inrichting (las ik op de gevel) gewoon nog: "Gevangenis". J Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Heren, Het lijkt erop dat gij uw verlangens hebt verwerkt of het hebt opgegeven. Ik heb zoals ik al met Snuff communiceerde contact opgenomen met Robert Wiliams voor een nieuw project. Ik heb het verkeerde vak gekozen. R.W. zit vol tot september. Kennelijk heb ik als penvriend een streepje voor. In september bespreken we een plan. En dan kom ik wat hoger op de productielat. Maar dat mag allemaal niet bommen. Tijd is aan mijn zijde. Ik heb als afgebeeld in mijn hoofd. Maar mogelijk 9/8ste. Want die heb ik nog niet. En, het sparen er voor en het er naar uitzien is belangrijker dan het hebben. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted May 3, 2014 Author Share Posted May 3, 2014 M'n verlangens zijn bijlange niet geblust, geld aan het bijeen sprokkelen om deze te vervullen al ben ik er nog niet uit bij wie de custom moet vandaan komen, geeft niet want zolang het geld er niet is kan ik blijven rondkijken, het is nu eenmaal een grote uitgave en die mag je volgens mij niet in een opwelling maken. Je hebt geluk want voorkruipen in de rij zit er bij Robert voor niet veel mensen in, zoals ze wel eens zeggen connecties zijn vaak belangrijker dan geld. Hij heeft enkele mooie gelijkaardige messen gemaakt in het verleden, gelukkig komen er nooit twee identieke op de markt wat toch wel dat extraatje betekend voor een verzamelaar/liefhebber. Ivoor zit er niet meer in vermoed ik gezien ze niet meer buiten de US mogen versturen en ik weet dat dit je blijft fascineren. Komt er ook een gravure in het handvat? En zo ja al enig idee? De tang bij deze op de foto lijkt me heel ergonomisch, bij veel messen mis ik de langere tang zodat ik twee vingers daar kan plaatsen. Helaas is 1,5K voor mij een beetje teveel van het goede maar ik ga meegenieten van de foto's die ter zijner tijde op het forums hun intrede zullen doen. Toch wel weer opwindend uitkijken naar een nieuw artisanaal topmes, ik wens je alvast vele zalige scheerbeurten toe! Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Je hebt geluk want voorkruipen in de rij zit er bij Robert voor niet veel mensen in, zoals ze wel eens zeggen connecties zijn vaak belangrijker dan geld. Ik denk niet dat hier sprake is van een mini Old Boys Network. Ik schrijf af en toe een briefje van RW en daar reageert hij op. En ik heb twee van zijn producten. Dus misschien sta ik aan de voet van de "preferred client" ladder. Ivoor zit er niet meer in vermoed ik gezien ze niet meer buiten de US mogen versturen en ik weet dat dit je blijft fascineren. Komt er ook een gravure in het handvat? En zo ja al enig idee? Dat klopt. Maar het ivoor van nijlpaard tanden schijnt geen probleem te zijn althans een mes van dat materiaal voorzien bereikte mij zonder Cites hobbels. Wat betreft mijn fascinatie voor ivoor en mijn oefeningen ter zake verwijs ik naar een copie van een e-mail bericht dat ik zo even naar Canada verzond en dat ik hierna publiceer. Of ik een voor een gravure door de knie ga hangt af van de prijstelling. Ik heb geen idee. De tang bij deze op de foto lijkt me heel ergonomisch, bij veel messen mis ik de langere tang zodat ik twee vingers daar kan plaatsen. Zo'n lange monkey tail is super! Helaas is 1,5K voor mij een beetje teveel van het goede maar ik ga meegenieten van de foto's die ter zijner tijde op het forums hun intrede zullen doen. . . . . . quote] 1,5 K gaat me ook boven mijn pet. Dus de scrimshaw zal het mogelijk niet worden. Hippo 8/8ste 1/4de hollow Elite was vorig jaar ca. $ 700,00 J Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Als hiervoor gemeld, mijn e-mail aan Canadian Ivory Quote Dear reader, I restore vintage straight razors. Most of the time the scales of them are useless or made out of worn plastic material. I use exclusive materials for making new ones, like rare tropical woods. Some of my custom made razors have giraffe bone, camel bone and hippo ivory scales. I ran into your site and read: Quote “NEW PRODUCT – We are now offering mammoth ivory slabs for a number of uses including knife scales, jewelry, musical instruments, pendant slabs and raw material for working on a lathe. Most is cut into ¼” thick slabs but other sizes are available. Please email or call and we can provide a list of pieces available.” Unquote I’m very much interested in the material. Would you be so kind as to tell me your terms for the purchase of - for instance- 6 slabs with with the size: 6,3 /1.25 / 1/8th? (in millimetres: 160 / 32 /3.2) Homogeneous (white) is preferred but some discoloration/deviation of the slabs is not insurmountable. That could make the scales lively. But they are to be straight , solid, hard and no cracks are allowed. This will make the slabs useless. I added pictures of razors as an example of what the slabs are to serve for. Kind regards, Joost Moree Unquote En de boer, hij ploegde voort . . . . Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Ha Joost, In Alkmaar zit een smederij atelier dat gefocust is op messen en zwaarden. Zij verkopen ook mammoet ivoor, maar ook nog wat andere zaken. Ik weet niet of ze hebben wat je zoekt, maar wilde je de link niet onthouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Ha die C'throat! Dank voor de site. Door het vele grasduinen naar spullen kende ik de site al. Maar goed er nog een keer door heen te lopen. Het probleem bij deze leverancier - zoals bij alle anderen tot dusverre - is dat hun scale materialen allemaal zijn afgekort op ca. 12 cm. Bedoeld voor handvatten van jacht- en andere dergelijke gebruiksmessen. En om een beetje uit de voeten te kunnen en iets meer dan bescheten wedge-einden voor een straight te kunnen maken is minimaal 16 centimeter lengte een goed uitgangspunt. Soms droom ik dat ik op een sloop tegen een 19de eeuwse piano aanloop met 52 witte ivoren toetsen. Genoeg voor 26 messen. En dan word ik badend in mijn zweet wakker omdat de droom bijna altijd uitloopt op een nachtmerrie. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts