Jump to content

Geërfde scheermessen herstellen

Mickmabsoot

Recommended Posts

Hallo,

Tijdens het opruimen van het huis van mijn opa ben ik een paar Straightrazors tegengekomen en een oude stropriem, nou wil ik deze gebruiken maar is een ervan flink bot en de ander is nog te doen. hoe kan ik deze het beste herstellen naar een bruikbare staat? Of is het beter om deze ergens te bewaren en een nieuwe te kopen. Aangezien ik ze niet kapot wil maken omdat ze emotionele waarde hebben. Eentje heeft hij zelfs een zelfgemaakt aluminium stuk gegeven :D

Foto van de Straightrazors

81e31508-ab8c-44a9-9356-1275fef0e53a.jpg

Thanks alvast!

Mickmabsoot

Ik ben geen expert op het gebied van straight razors, maar het lijkt er op dat beide messen al meer dan flink wat "hone wear" hebben; slijtage agv het slijpen. Ik zou ze lekker met rust laten en op zoek gaan naar wat anders om zelf te gebruiken.

Ik ben geen expert op het gebied van straight razors, maar het lijkt er op dat beide messen al meer dan flink wat "hone wear" hebben; slijtage agv het slijpen. Ik zou ze lekker met rust laten en op zoek gaan naar wat anders om zelf te gebruiken.

Bedankt voor de snelle reactie, is wel het beste denk ik. zal ze een mooi plekje geven en een nieuwe aanschaffen want het is wel leuk om mee te scheren haha :D

Mickmabsoot

• 2 weeks later...

Bovenste zou ik niets meer mee doen, teveel honewear bij de 'teen' (uiterste puntje van het mes) als je dat recht wil trekken moet minstens de helft van de breedte eraf en hou je geen mes meer over ;)

De onderste is nog wel wat van te maken hoor. De honewear op de 'rug' van het mes is nog niet zo erg dat het niet te gebruiken is. oppoetsen, laagje tape over de rug van het mes heen, recht slijpen, klaar slijpen en je kunt 'm gebruiken.

Ze hebben inderdaad beide erg veel slijtage maar bij de zwarte loopt deze heel gelijkmatig, een teken dat hij goed onderhouden is. De slijtage op zich doet niets af aan de bruikbaarheid ervan, hij is alleen in de loop der tijd wat smaller geworden dan dat hij de fabriek verliet.

Die met het aluminium handvat zou ik ook niet zonder meer afschrijven, hoewel er een ronding aan het voorste gedeelte zit is dit niet hinderlijk tijdens het scheren, zelf heb ik ook een mes waar dit bij is en vind het zelfs erg makkelijk, met name in de nek nabij de adamsappel. Het is veel lastiger als de snede hol is (frown), dan is het noodzakelijk om dit te verwijderen maar de ronding (smile) nabij de punt zou ik zo laten en er geen onnodig materiaal verwijderen. Het vereist wel een aangepaste techniek bij het slijpen van het mes en een beetje ervaring hiermee.

Het lijkt er wel op dat de hiel wat extra werk vereist maar het is zeker te doen.

Zelf ben ik geen voorstander van het gebruik van tape bij het slijpen van scheermessen, die dingen zijn zo gemaakt dat bij het slijpen zowel staal van de snede als van de rug verwijdert word waardoor het mes niet alleen smaller word maar ook platter en de verhouding en dus de hoek van de snede ongeveer gelijk blijft tijdens de gehele levensduur. De hoek van de snede is bij de meeste scheermessen ongeveer ergens tussen de 15 en 20 graden, als je slijpt met tape op de rug en het mes word smaller dan kan de hoek groter worden waardoor het mes snijd als een scherp zakmes maar scheren moeizaam word.

Het oppoetsen van de scheermessen kun je het liefst het eerst proberen met een metaal poetsmiddel, mocht er diepere oxidatie of krassen opzitten kun je dit met fijn schuurpapier wegkrijgen en daarna poetsen. Voor een mooi resultaat, schuren tot korrel 2000 en dan polijsten. Kijk hierbij uit met elektrische machines, door wrijving kan het metaal heel snel te heet worden en zijn hardheid verliezen, als dat gebeurd behoud het mes zijn scherpte niet.

Na schuren/poetsen/polijsten is het vrijwel altijd noodzakelijk om het mes weer te slijpen daar dit bijna nooit gedaan kan worden zonder de kwetsbare snede aan te raken.