Mesmer Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Heren, Ik heb onlangs een schitterend open scheermes gekocht: viewtopic.php?f=6&t=116&start=1770#p32396 Mijn wangen er al voor de eerste keer mee geschoren. Geweldige ervaring! Binnenkort daar een topic over. Maar nu ik een open scheermes heb hoort daar ook een strijkriem of spanriem bij voor het dagelijkse onderhoud lijkt me. Kunnen jullie mij iets aanraden? Ik kwam deze tegen bij mananshaving. Die van Dovo of Muhle lijkt me interessant maar ik heb werkelijk geen idee wat handig is of zelfs wat ik echt nodig heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 De meest voorkomende tip bij je eerste strop is; "koop vooral geen dure strop, de kans is groot dat je je mes er een keer in zet". Ik heb dat inmiddels ondervonden bij mijn strop, weliswaar is dat vaak goed op te poetsen maar het blijft eeuwig zonde als je een strop van 100 euro vernageld bij je 3e keer stroppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
karaqz Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Wat noxa zegt. Als ik jou was zou ik een poor man strop kit kopen bij Larry. Dat is zon beetje de meeste bang for a buck die je kunt krijgen. Dat is een simpele maar functionele strop met olie erbij. Een een balsahout plankje met voor als de hangende strop niet meer voldoende is. http://whippeddog.com/products/view/poor-man-strop-kit Je kunt natuurlijk ook meteen een goede/dure strop en spanriem kopen dat moet je zelf weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 http://www.revisor-solingen.de/html/ersatzteile_23.html Deze kost maar €50 ( het plaatje klopt helaas niet ) Het is een prima stop die niet belachelijk veel kost. De Dovo variant kost al gauw een stuk meer. Strops van mindere breedte zijn wat lastiger om op te leren. Een "hone base" waar al eens over gesproken is hier, is ook een erg goede optie. De kans dat je daar op insnijd , is ook een stukje kleiner. Je zou ook zelf iets kunnen maken van een mooi stukje leer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Goed te horen dat het mes dat je bij me kocht bevalt, scherp genoeg? Hangt natuurlijk van je budget af maar ik zou gaan voor een paddle ipv een hangende strop, je hoeft niet op de spanning te letten en nu ik er op aanraden van Joost zelf eentje kocht moet ik zeggen dat ik hierbij zal blijven (en ik heb toch verschillende goede hangende strops geprobeerd). Deze vind ik een aanrader omdat je gewoon de panelen kan vervangen mochten ze ooit beschadigd raken en je hebt keuze uit een aantal echt heel goede lederkwaliteiten http://www.rasurpur.de/english/shop/shop.html en dan onder Straight Razor Accessories doorklikken naar strops. Large Exchangeable Paddle Strop - Classic-Version of de top versie als je het geld ervoor hebt dan raad ik tevens de Diamond Sharpening Paste 0.25 micron aan, veruit de beste die ik ooit mocht proberen en daarmee hou je je mes zeker voor een heeeeeel lange tijd scheerklaar zolang je nog de ervaring niet hebt om zelf te slijpen (je weet dat je het mes ten alle tijde mag terugsturen om het opnieuw scheerklaar te maken zonder kosten). Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Goed te horen dat het mes dat je bij me kocht bevalt, scherp genoeg? Hangt natuurlijk van je budget af maar ik zou gaan voor een paddle ipv een hangende strop, je hoeft niet op de spanning te letten en nu ik er op aanraden van Joost zelf eentje kocht moet ik zeggen dat ik hierbij zal blijven (en ik heb toch verschillende goede hangende strops geprobeerd). Deze vind ik een aanrader omdat je gewoon de panelen kan vervangen mochten ze ooit beschadigd raken en je hebt keuze uit een aantal echt heel goede lederkwaliteiten http://www.rasurpur.de/english/shop/shop.html en dan onder Straight Razor Accessories doorklikken naar strops. Large Exchangeable Paddle Strop - Classic-Version of de top versie als je het geld ervoor hebt dan raad ik tevens de Diamond Sharpening Paste 0.25 micron aan, veruit de beste die ik ooit mocht proberen en daarmee hou je je mes zeker voor een heeeeeel lange tijd scheerklaar zolang je nog de ervaring niet hebt om zelf te slijpen (je weet dat je het mes ten alle tijde mag terugsturen om het opnieuw scheerklaar te maken zonder kosten). Succes! Bedankt Snuff, die paddle strop is zojuist naar nummer 1 op de "must buy, can't resist list" gesprongen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted April 8, 2014 Author Share Posted April 8, 2014 Goed te horen dat het mes dat je bij me kocht bevalt, scherp genoeg? Hangt natuurlijk van je budget af maar ik zou gaan voor een paddle ipv een hangende strop, je hoeft niet op de spanning te letten en nu ik er op aanraden van Joost zelf eentje kocht moet ik zeggen dat ik hierbij zal blijven (en ik heb toch verschillende goede hangende strops geprobeerd). Deze vind ik een aanrader omdat je gewoon de panelen kan vervangen mochten ze ooit beschadigd raken en je hebt keuze uit een aantal echt heel goede lederkwaliteiten http://www.rasurpur.de/english/shop/shop.html en dan onder Straight Razor Accessories doorklikken naar strops. Large Exchangeable Paddle Strop - Classic-Version of de top versie als je het geld ervoor hebt dan raad ik tevens de Diamond Sharpening Paste 0.25 micron aan, veruit de beste die ik ooit mocht proberen en daarmee hou je je mes zeker voor een heeeeeel lange tijd scheerklaar zolang je nog de ervaring niet hebt om zelf te slijpen (je weet dat je het mes ten alle tijde mag terugsturen om het opnieuw scheerklaar te maken zonder kosten). Succes! Het mes is zeker scherp genoeg ik ben eigenlijk wel verbaasd dat ik mijn wangen zonder te snijden heb kunnen scheren. Geeft hoop en ik ben in ieder geval niet afgeschrikt. Morgen een stukje verder scheren. Alleen het in de spiegel zien waar ik scheer om onder andere te voorkomen dat ik in mijn oren snijdt is nog best lastig. Maar zoals gezegd, meer in een nieuw topic binnenkort. On topic: Zo... Dat ziet er goed uit!! Met de diamond pasta wordt het voor deze maand iets te duur want andere hobby's vragen met het mooie weer ook veel geld (motorrijden en polaroid fotografie) maar als ik maar lang genoeg tegen mezelf zeg dat het best kan, dan wordt het denk ik die top versie haha. En dan is dat ook alles op scheergebied tot mijn salaris er weer is (met een vermanende stem wederom tegen mezelf) Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 http://www.wacker-rasiermesser.de/abziehriemen/index.html lijkt me ook niet ongeschikt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 http://www.wacker-rasiermesser.de/abziehriemen/index.html lijkt me ook niet ongeschikt?klopt, die zijn wel een stuk smaller en korter. Het werkt wel, een grote werkt nu eenmaal fijner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Het werkt wel, een grote werkt nu eenmaal fijner. Size DOES matter leren wij hier Helder verhaal. Dank jullie allen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Het staat me bij dat hier eerder over is gepubliceerd. Maar, ik jat van Marli Huijer, filosoof/arts, hoogleraar filosofie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, De titel: "In de herhaling toont zich de meester". "In de praktijk van alledag is herhaling een van de belangrijkste voorwaarden om tot vernieuwing en variatie te komen. Voortreffelijkheid in de kunst, de wetenschap, de sport, in een ambacht of in de keuken wordt eerst en vooral bereikt door handelingen ritmisch te herhalen. De kunstenaar, sporter of kok moet steeds weer opnieuw beginnen. . . . . . . " En zo besloot ik om nu nog maar een biertje te nemen.. . . Heb ik ook al een paar keer eerder gedaan! J PS. Het verveelt niet! Dat biertje! En de riem betogingen natuurlijk evenmin! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 En deze? http://www.couteau-laguiole.com/en/extra-large-double-sided-interchangeable-magnetic-razor-strop-supex-0-5575-126-8-8-0-0.html Is wellicht dezelfde Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 is inderdaad dezelfde Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts