Jump to content

SOTD 7 april - 13 april 2014

cutthroat

Recommended Posts

- EJ ED89L

- Permasharp (7*)

- Mühle 81M520

- TOBS rose cream

- Aluin

- Pinaud Clubman aftershave lotion

- Kruidvat ASB

Deze 7e beurt is tevens de laatste voor deze Permasharp. Het mesje voelt steeds ietsje meer harkerig en heeft ook steeds ietsje meer moeite om de boel glad te krijgen. Ik zou er nog wel een beurt uit kunnen persen, maar het is goed zo.

Na drie passes (WTG, XTG en ATG) en een enkele touch-up onder de kin was het resultaat een DFS. De aluin gaf redelijk wat prik, en op mijn wang had ik een bloedpuntje wat met wat koud water al weer dicht zat. Afgemaakt met de heerlijke Pinaud en de licht vettige Kruidvat ASB. Klaar voor een nieuwe week!

Semogue SO 2 band

TFS LE Olio Essenziale Dure

Gillette bar handle New Deluxe

Feather

Osage Rub

Deze TFS zeep had weinig gebruikt vanaf het begin, maar rook nu alleen nog maar naar zeep.

Afgelopen week heb ik de zeep kruislings ingekerft de en vervolgens een druppel of 10 essentiële olie van limoen over de zeep verspreid. Deksel erop en een paar dagen laten staan.

Vanochtend had ik een geweldige TFS "Lime".

Als ik hier iedere keer neerzet welke krabber en welk mesje ik heb gebruikt, val ik in herhaling; ik varieer namelijk nauwelijks. Ook wat kwasten betreft; ik varieer tussen twee varkensharen Omega kwasten (af en toe krijgt de Semogue nog een kans). De lol zit voor mij echt in de verschillende aftershaves, en een beetje in de variatie in zepen en cremes.

Vandaag heb ik de Palmolive "lavendel" weer gebruikt; Palmolive Classic creme waaraan ik zelf lavendel-olie heb toegevoegd. Flink roeren en omscheppen in een IKEA Grundtal bakje om de ingrediënten te mengen, en de tijd moet de rest doen. Twee scheergangen met een Feather Popular krabber met een Personna mesje, en daarna "afgeblusd" met een scheutje Hâttric Classic aftershave. Voor de verzorging een beetje REWE aftershave balsem erop. Jammer dat die uit het assortiment lijkt te zijn, het is namelijk een uitstekende balsem!

Harkos® Jeruzalem Fibre

Klar Kabinett

Pearl TTO

Gillette Silver Blue 3e x

Harkos® Bay Rum

Harkos® ASB

WTG, XTG, ATG > BBS

Vandaag de eerste keer de zelf samengestelde kwast gebruikt.

Jerusalem Fibre by Harkos®

Zoals te verwachten, deed de Fibre knot van Mühle, dat wat er van mag worden verwacht. In een mum een scuttle vol met lekkere Klar schuim. Gillette mesje in de Pearl scheert moeiteloos. Hoef niet op de hoek en druk te letten en ATG gaat net zo soepel en effectief als WTG. Nu kijken hoelang dat zo blijft.

Chinese Gillette Tech

Hema mesje

EJ best badger

TFS neroli strong

Davidoff cool water aftershave balm

Davidoff cool water EDT

Als pre shave een warme douche. Davidoff cool water douchegel gebruikt om de hele serie van Davidoff te gebruiken.

Het was een goede scheerbeurt en ik ga vandaag lekker geurend de dag door. :)

EJ DE89L

Astra Platinum (uit sample pack)

EJ scheercrème Sandelhout (sample)

Semogue (de SOC Pure Badger Cherrywood)

Aluin

EJ ASB Sandelhout (sample)

De 7e scheerbeurt. Dit keer was het sample scheren dag.

Het gaat steeds beter alleen de keel is nog lastig scheren. Ben nog steeds wat trillerig, zowel ATG als WTG. Baby smooth lukt me echter (nog) niet. Her en der een paar haartjes.

De EJ scheercrème Sandelhout (sample) beviel goed. Weinig schuim maar ruikt lekker.

Voor het eerst de Astra Platinum gebruikt. Beviel op zich goed maar is scherper dan de Personna die ik hiervoor gebruikt heb. Meer kleine wondjes. Weet niet of dit mijn ADS wordt.

De EJ ASB Sandelhout (sample) is niet bevallen. Smeert wel goed uit op de huid, ruikt lekker maar is niet mijn ding denk ik. De Osage Rub geeft meer een kick na het scheren.

Nu nog op zoek naar een ASB die wel goed bevalt (een ASB die repair werkt).

De EJ ASB Sandelhout (sample) is niet bevallen. Smeert wel goed uit op de huid, ruikt lekker maar is niet mijn ding denk ik. De Osage Rub geeft meer een kick na het scheren.

Nu nog op zoek naar een ASB die wel goed bevalt (een ASB die repair werkt).

Ik was ook geen fan van de EJ ASB. Van de balsems die ik heb geprobeerd, vind ik de gewone Sanex "Sensitive" uit de supermarkt nog het beste.

- Chinese Gillette tech

- Chinese Gillette ss/ Bic chrome platinum (1*)

-Omega 10019

- DVH

- Aluin

- Floid suave

- Arko C

Vandaag voor het eerst de Chinese Gillette tech met het bijbehorende mesje. Wat een kutmesje is dit zeg!!! Alsof je je staat te scheren met het deksel van een vers opengedraaid conservenblikje. Na 1,5 haal mesje eruit geflikkerd en een Bic erin gedaan. Niet dat ik hier nou zo gelukkig van werd (matig scherp en smooth), maar het was stukken beter als dat Chinese prutding. Met de Chinese combi ook een redelijke snee opgelopen bij een vouw naast mijn bovenlip. Of dat dit nou kwam door het mesje of door de slechte afwerking van de krabber weet ik niet.

Na een soort van 3 passes (WTG, XTG en ATG) vond ik het wel prima. Het resultaat is ook maar een SAS, maar so be it. De aluin prikte als een gek en de Arko had ik echt nodig om de opkomende scheerbrand tegen te gaan. Vandaag dus een slechte dag, hopelijk morgen weer beter.

Harkos® Jeruzalem Fibre

Cella

Merkur 39c Slant

Gillette Silver Blue 4e x

Harkos® Bay Rum

Harkos® ASB

WTG, XTG, ATG > BBS

Wat was ik vanmorgen weer blij met mijn kwast, 66 jaar en nog steeds plezier van dergelijke onbenulligheden, maar goed, blijkbaar leeft het kind in mij vrolijk voort. De Cella werd gewoon geweldige slagroom in minder dan 30 seconden. De Gillette deed het uitzonderlijk goed in de slant, goede combinatie, maar ook boven gemiddeld goed mesje. Lijkt wel, of die nu bij de vierde keer is ingelopen, dus benieuwd wanneer hij sneuvelt.

Gillette Old style OC < 1930

Lord super stainless (1*)

Omega 10019

Arko extra performance

Sanex dermo active ASB

l'Oreal Men Expert Hydra intensive creme

Een hele fijne scheerbeurt met het Lord mesje in combinatie met de oude Gillette open kam krabber. Een DFS in twee passes (WTG en XTG) en een enkele touch up bij de kin. Afgemaakt met de hydra intensive vochtinbrenegende creme (verjaardagscadeau van mijn dochter) :D

Vanmorgen heb ik de Personna, na een dag of vijf?, maar eens vervangen door een Feather mesje. De eerste scheerbeurt met zo'n Feather is altijd geweldig; je voelt het mesje bijna niet eens! Verder de Arko zeep (origineel, citroentjesfris), en wat Sanex Sensitive aftershave. Naderhand nog wat Cella Classica cologne ... dat blijft een lekker klassieke geur.

Hurrraaaayyy! my first shave of the day! :D

Nou vooruit, de eerste keer dat ik er eentje plaats dan...

Omega 10019

Vergulde hand scheerzeep

Fram elite Solingen 4/8

Zegna Z

Was de 3e keer dat ik met het mes op de keel stond, verbandtrommel naast me (je weet maar nooit :roll: ) maar wonder boven wonder bleef mijn gezicht intact! 3 volledige passes en mijn toch al jonge huidje werd er nog jonger op! Op de één of andere manier voelt het scalperen van de kaken erg natuurlijk aan, heb me dan ook niet bepaald ongemakkelijk gevoeld.

Heb het mes eerst zo'n 20 maal zorgvuldig over de spanriem gehaald maar merk toch echt dat het mes niet scherp genoeg is. Het mes heeft al moeite met de haren op mijn arm, om maar te zwijgen over mijn stoppels...

[attachment=0]IMAG0429.jpg[/attachment]

Het mes heeft al moeite met de haren op mijn arm, om maar te zwijgen over mijn stoppels...

Als dat het geval is, dan heb ik respect voor je dat je de sheef ueberhaupt hebt afgemaakt... :?

Contacteer hier iemand van de slijpers op het forum om je mes strak te laten zetten.

Daarna wordt scheren met een open mes echt genieten.

Een vlijmscherp mesje is echt een vereiste voor een relaxte scheerbeurt.

Tuesday

Hot water prep

Wade & Butcher For Barbers Use 8/8 spike point razor - Custom silvertip badger in fancy bubinga wood handle - TOBS Lavender cream - cold water splash - shower - Kolonya "Lavanta" lavender EdC

Moeiteloze scheerbeurt met een vertrouwd mesje.

De "Lavanta" komt uit Istanboel en eindelijk heb ik een geurtje dat past bij m'n lavendel creme en zeep.

[align=center]IMG_2070.jpg.1ddac0ea6e16bbf2fdb4d18a598b47ac.jpg[/align]

- Chinese Gillette tech

- Bic chrome platinum (2*)

- Mühle 81M520

- Klar Kabinett

- Aluin

- Pinaud Clubman aftershave lotion

- DVH ASB

Met deze tweede beurt weet de Bic me nog niet te overtuigen. Het mesje voelt redelijk scherp en smooth, maar heeft toch wat moeite met de XTG pass.

Weer drie passes (WTG, XTG en ATG) en een paar touch-ups op de hals gemaakt, wat resulteert in een goede DFS op de hals en een BBS op het gezicht. De aluin brandt weer flink, zelfs op mijn gezicht, en dat heb ik praktisch nooit. Toch weer een redelijk prettige scheerbeurt gehad.

Gillette Old style OC < 1930

Lord super stainless (2*)

Omega 10019

Bartex als pre shave

Arko extra performance

Sanex dermo active ASB

l'Oreal Men Expert Hydra intensive creme

Ook een tweede fijne scheerbeurt met het Lord mesje in combinatie met de oude Gillette open kam krabber. Een DFS in twee passes (WTG en XTG) en een enkele touch up bij de kin.