Jump to content

Het grote DIY topic


Joël
 Share

Recommended Posts

Hier het grote DIY topic

 

Voel je vrij om al je zelfgemaakte dingen waar je trots (of juist niet) op bent om deze te posten.

 

Ik neem zelf alvast de aftrap met een nog niet gereed heft:

 

Maak scan je lemmet en maak een tekening:

3444hf5.png

Print het uit en plak het op een stuk hout:

ju6yv9.jpg

Zaag het uit, met een decoupeerzaag in mijn geval

Pak een glas bier, echt bier geen pils en kijk naar wat je gemaakt hebt:

1fxqgo.jpg

En kijk of het allemaal past:

2eki2b8.jpg

Wordt vervolgt

Link to comment
Share on other sites

Dit was overigens mn eerste poging een heft te maken, met een gold dollar 66 overigens

 

ameaa8.jpg

 

Aan het lemmet zijn de nodige aanpassingen gedaan en alle bewerkingssporen eruit geschuurd en gepolijst.

Link to comment
Share on other sites

Je moet ook pas aan het bier gaan als je klaar bent :mrgreen::lol:

 

Dat brengt nochtans de artiest in me naar boven ;-)

De Gold Dollar vind ik best geslaagd trouwens (en ze scheren nog lekker ook, zei Ron stilletjes)

Link to comment
Share on other sites

Dat brengt nochtans de artiest in me naar boven ;-)

De Gold Dollar vind ik best geslaagd trouwens (en ze scheren nog lekker ook, zei Ron stilletjes)

 

helemaal mee eens, ze scheren idd erg lekker, en bedankt voor het compliment :)

Link to comment
Share on other sites

Hier nog foto;s van het heft met de alu wig aangelijmd en het heft in de olie.

 

1zxqpnp.jpg

 

Het is gekookte lijnolie verdunt met terpentine,even in laten trekken en straks de overtollige olie afvegen en daarna uit laten harden voor de volgende lagen.

 

Voor het olien klaar is zijn we een aantal dagen verder, mooi tijd om het lemmet van de GD op te schuren en te polijsten

Link to comment
Share on other sites

Hier nog foto;s van het heft met de alu wig aangelijmd en het heft in de olie.

 

1zxqpnp.jpg

 

Het is gekookte lijnolie verdunt met terpentine,even in laten trekken en straks de overtollige olie afvegen en daarna uit laten harden voor de volgende lagen.

 

Voor het olien klaar is zijn we een aantal dagen verder, mooi tijd om het lemmet van de GD op te schuren en te polijsten

Ziet er goed uit hoor!! Heb je wel eens Tung-olie geprobeerd? Dat geeft een waterafstotende finish en laat de kleur/nerf van het hout mooi naar voren komen. Het werkt ook nog eens heel snel, 2 a 3 keer insmeren in je kunt het de zelfde dag nog gebruiken.

Link to comment
Share on other sites

Ha Joël!

Ik had een aantal dagen eerder al een A-viertje volgeschreven ter zake van jou rescale oefeningen maar zoals ik elders berichtte schreef ik dit bericht niet in Word formaat doch direct in het Snelle Reactie menu. Dit verdampte omdat ik niet ingelogd/aangemeld ware.

Enfin, niet meteen zin en tijd om de pennenvrucht te her redigeren. Toch weer even opgepakt, maar nu met een andere insteek.

Voordat ik het ga hebben over wat jij hebt gedaan - prima werk! - en wat ik in afwijking daarvan doe, een vraag. Wat voor gereedschappen/machientjes heb je die je ook toepast? Ik wil voorkomen dat we elkaar technieken gaan adviseren die gegeven de uitrusting niet toepasbaar zijn.

Ik heb bijvoorbeeld als belangrijk item een breedbandschuurmachine met schotelschuurplaat.

 

J

Link to comment
Share on other sites

Allereerst iedereen bedankt voor de complimenten! :D

 

Ziet er goed uit hoor!! Heb je wel eens Tung-olie geprobeerd? Dat geeft een waterafstotende finish en laat de kleur/nerf van het hout mooi naar voren komen. Het werkt ook nog eens heel snel, 2 a 3 keer insmeren in je kunt het de zelfde dag nog gebruiken.

Nooit geprobeerd, ik had lijnolie nog staan dus vandaar dat erop gesmeerd. Google leerde mij dat Tung olie minder verkleurd /vergeeld als lijnolie?

 

Ha Joël!

Ik had een aantal dagen eerder al een A-viertje volgeschreven ter zake van jou rescale oefeningen maar zoals ik elders berichtte schreef ik dit bericht niet in Word formaat doch direct in het Snelle Reactie menu. Dit verdampte omdat ik niet ingelogd/aangemeld ware.

Enfin, niet meteen zin en tijd om de pennenvrucht te her redigeren. Toch weer even opgepakt, maar nu met een andere insteek.

Voordat ik het ga hebben over wat jij hebt gedaan - prima werk! - en wat ik in afwijking daarvan doe, een vraag. Wat voor gereedschappen/machientjes heb je die je ook toepast? Ik wil voorkomen dat we elkaar technieken gaan adviseren die gegeven de uitrusting niet toepasbaar zijn.

Ik heb bijvoorbeeld als belangrijk item een breedbandschuurmachine met schotelschuurplaat.

 

J

 

Hoi Joost!

 

Ik heb een decoupeerzaag en schuurpapier, voor het aluminium voor de wig de dremel erbij gepakt.

 

Zie hieronder het resultaat tot nu toe.

 

if26q0.jpg

 

Ik moet alleen de wig nog wat afschuren, dat steekt hier en daar nog een fractie uit op het hout.

 

Eigenlijk is alles gelukt, alleen bij een volgend heft maak ik de wig wat dunner en het heft wat slanker, het oogt nu in mijn beleving wat lomp. en het mes valt door de dikke wig nu wat ver tussen het heft. Zie de foto hieronder

 

6zc6yg.jpg

 

Maar verder ben ik best tevreden over het resultaat tot nog toe.

Link to comment
Share on other sites

Ha Joël!

Ik lees dat je heel weinig gereedschap toepast. Wat ik je wilde vertellen over mijn technieken is gebaseerd op de aanwezigheid van een bandschuurmachientje met schotel. Nu die er niet is heeft een uiteenzetting waarbij ik in ga op jouw werk, weinig zin.

Wel denk ik dat je zonder machientje als bedoelt vrij vlot zult vastlopen. Met alleen schuurpapier en je handjes ben je min of meer veroordeeld tot het maken van het maken van rechte "plankjes"en zeker wanneer je met harde houtsoorten werkt of gaat werken.

 

De mooiste scales zijn in mijn beleving afgerond. Ze lopen aan de zijkanten op bijna niets uit. Als jij dit resultaat straks wilt bereiken met je letterhout en hebt alleen maar handjes en schuurpapier, dan moet je een week verlof nemen! Je Dremel zal van weinig dienst daarbij kunnen getuigen. Voor het maken van een perfecte ronding moet een vlak statisch zijn. De Dremel in de ene hand en het werkstuk in de andere en het miniatuur schuurvlak zal denk ik niet tot juichende resultaten leiden.

 

Wat het berekenen van de dikte van de scales (mede ingaand op de vraag van Tony), het volgende. Ik pleeg voordat ik de scales ga afronden alleen het pivotgat te boren waarbij beide scales met tweezijdig plakband aan elkaar vastzitten zodat ik zeker weet dat het resultaat een "dead center closing" oplevert.

De punt van de scales heeft dan nog zijn definitieve model en formaat niet. Vervolgens monteer ik de scales op het mes (microbolt/nut). Daarna plaats ik de ruwe wedge (bij mij altijd een spacer om een bolling van de scales te voorkomen want dat vind ik niet mooi) los tussen de punt van de beide scales (knijpen met duim en wijsvinger) en sluit het mes. Ik kan dan bij benadering zien hoeveel er nog wat van de wedge af moet om een goede sluitstand te bereiken.

Om de oversized wedge uit te dunnen gebruik ik weer dubbelzijdig klevend plakband (Hema; perfect) en plak de wedge vast aan de top van mijn wijsvinger en haal hem (de andere zijde van de wig) subtiel over de schuurband. Neem een proef of de passing 100% is. Indien niet dan herhaling van de oefening. Uiteraard kan dit ook met de hand maar dan is er nogal wat ellebogenwerk aan de orde.

Daarna maak ik de zijden van de in dikte perfecte wedge zeer glad met fijn schuurpapier en lijm de oversized wedge na aftekening van de plaatsing met potlood, met acrylaatlijm in een charge tussen de scales met het mes gemonteerd. Dit gebeurt met aanzienlijke druk want ik klem de boel in een bankschroefje voorzien van met rubber beklede bekken (destijds bij de Aldi).

 

Een halve minuut later kan ik al beginnen met afwerken van de oversized wedge. Als er veel materiaal uitsteekt eerst met een zaagje en vervolgens wordt de punt van de scales met wegde in een keer in zijn definitieve vorm geschuurd (oblique; Thiers-Issard; rond; recht; enzovoorts.

Doe je dit met een machientje dan zult merken dat het materiaal van scales - hoera voor de acrylaatlijn en het klemmen -volkomen flush , als versmolten, samengaat met de wedge, zodanig dat je hoe scherp je ook observeert, je geen enkele overgang scales/wedge meer kunt voelen/waarnemen.

Daarna volgt het boren van het gaatje in de punt om de pin aan te kunnen brengen of je laat het aanbrengen van een pin achterwege en boort het gaatje dus niet.

 

Samengevat: ik bereken de dikte van de wedge dus niet. Ik begin met een overmaat schatting; neem waar en corrigeer.

J

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor je uitgebreide uiteenzetting Joost.

 

Heb je een advies voor mij voor een eventuele aanschaf van een bandschuurmachine ?

Is een met een schotel erbij een groot voordeel ?

 

 

Tony

Link to comment
Share on other sites

Dag Tony!

 

Ik ben begonnen met een http://splashurl.com/pmwss7e

Deze kan ik je adviseren. Ik ben ondertussen een paar treden hoger maar dat doet niet af aan de functionaliteit van het voorgestelde item. Een schotel erbij (geïntegreerd is bij de aanschaf het meest economisch) is in mijn beleving essentieel. Immers, haaks (90 graden) en daarbij verstelbaar, staat naast de schotel een hoekaanslag. Juist bij het 100% afwerken van de scales/wedges is de schotel een essentieel instrument. In een (relatieve) oogwenk werk je hiermede de scales/wedge assimilatie en het verlangde model en het formaat, vlekkeloos af. En alles op een messcherpte hoek van 90 graden zonder vage geile rondingen.

Ter adstructie vide bijlage.

 

J

 

PS. Bedenk, dit is een giga blow up; dus elk gebrek(je) wordt genadeloos blootgelegd. In werkelijke dimensie is het perfect.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mooi werk Joel,

 

Kan je me een advies geven voor het berekenen van de dikte van de wig.

Is de wig een wedge of een spacer

 

Tony

 

Hoi Tony,

 

De dikte van de spacer is gewoon op de meten aan de dikte van je mes, bepaal voor jezelf tot hoever je het mes wilt laten sluiten en meet daar op die positie de dikte van het lemmet. Dat is de dikte van de spacer of wig. bij mij zit er een lichte hoek in de spacer dus noem je het een wig denk ik? Je ziet ook op de foto dat beide helften van het heft iets uit elkaar staan.

Link to comment
Share on other sites

Ha Joël!

Ik lees dat je heel weinig gereedschap toepast. Wat ik je wilde vertellen over mijn technieken is gebaseerd op de aanwezigheid van een bandschuurmachientje met schotel. Nu die er niet is heeft een uiteenzetting waarbij ik in ga op jouw werk, weinig zin.

Wel denk ik dat je zonder machientje als bedoelt vrij vlot zult vastlopen. Met alleen schuurpapier en je handjes ben je min of meer veroordeeld tot het maken van het maken van rechte "plankjes"en zeker wanneer je met harde houtsoorten werkt of gaat werken.

 

De mooiste scales zijn in mijn beleving afgerond. Ze lopen aan de zijkanten op bijna niets uit. Als jij dit resultaat straks wilt bereiken met je letterhout en hebt alleen maar handjes en schuurpapier, dan moet je een week verlof nemen! Je Dremel zal van weinig dienst daarbij kunnen getuigen. Voor het maken van een perfecte ronding moet een vlak statisch zijn. De Dremel in de ene hand en het werkstuk in de andere en het miniatuur schuurvlak zal denk ik niet tot juichende resultaten leiden.

 

Wat het berekenen van de dikte van de scales (mede ingaand op de vraag van Tony), het volgende. Ik pleeg voordat ik de scales ga afronden alleen het pivotgat te boren waarbij beide scales met tweezijdig plakband aan elkaar vastzitten zodat ik zeker weet dat het resultaat een "dead center closing" oplevert.

De punt van de scales heeft dan nog zijn definitieve model en formaat niet. Vervolgens monteer ik de scales op het mes (microbolt/nut). Daarna plaats ik de ruwe wedge (bij mij altijd een spacer om een bolling van de scales te voorkomen want dat vind ik niet mooi) los tussen de punt van de beide scales (knijpen met duim en wijsvinger) en sluit het mes. Ik kan dan bij benadering zien hoeveel er nog wat van de wedge af moet om een goede sluitstand te bereiken.

Om de oversized wedge uit te dunnen gebruik ik weer dubbelzijdig klevend plakband (Hema; perfect) en plak de wedge vast aan de top van mijn wijsvinger en haal hem (de andere zijde van de wig) subtiel over de schuurband. Neem een proef of de passing 100% is. Indien niet dan herhaling van de oefening. Uiteraard kan dit ook met de hand maar dan is er nogal wat ellebogenwerk aan de orde.

Daarna maak ik de zijden van de in dikte perfecte wedge zeer glad met fijn schuurpapier en lijm de oversized wedge na aftekening van de plaatsing met potlood, met acrylaatlijm in een charge tussen de scales met het mes gemonteerd. Dit gebeurt met aanzienlijke druk want ik klem de boel in een bankschroefje voorzien van met rubber beklede bekken (destijds bij de Aldi).

 

Een halve minuut later kan ik al beginnen met afwerken van de oversized wedge. Als er veel materiaal uitsteekt eerst met een zaagje en vervolgens wordt de punt van de scales met wegde in een keer in zijn definitieve vorm geschuurd (oblique; Thiers-Issard; rond; recht; enzovoorts.

Doe je dit met een machientje dan zult merken dat het materiaal van scales - hoera voor de acrylaatlijn en het klemmen -volkomen flush , als versmolten, samengaat met de wedge, zodanig dat je hoe scherp je ook observeert, je geen enkele overgang scales/wedge meer kunt voelen/waarnemen.

Daarna volgt het boren van het gaatje in de punt om de pin aan te kunnen brengen of je laat het aanbrengen van een pin achterwege en boort het gaatje dus niet.

 

Samengevat: ik bereken de dikte van de wedge dus niet. Ik begin met een overmaat schatting; neem waar en corrigeer.

J

 

Hoi Joost,

 

Dat verlijmen van de spacer aan weerszijden lijkt me een uitstekend idee, ik heb het slechts aan 1 zijde verlijmd, die zijde loopt netjes over in het hout, de andere zijde is het duidelijk minder netjes.

 

Wat betreft het afronden, dat lijkt me niet bij alle modellen heft mooi. Bij dit model met punten aan de uiteinden lijkt me dat geen porem. Ik wilde de hoeken afkanten op 60 graden ofzo. Maar eerst ga ik nabij de pivot nog een deel afschuren om het heft wat slanker te maken.

Ook gezien het gebrek aan ervaring met hout ben ik voorstander van beginnen met een zachte aanpak, als dat niet lukt zwaarder geschut inzetten. eenmaal teveel afgeschuurd en je kan het weggooien. En als het allemaal niet lukt maakt de bandschuurmachine op de zaak wel gehakt van het letterhout.

 

 

Dag Tony!

 

Ik ben begonnen met een http://splashurl.com/pmwss7e

Deze kan ik je adviseren. Ik ben ondertussen een paar treden hoger maar dat doet niet af aan de functionaliteit van het voorgestelde item. Een schotel erbij (geïntegreerd is bij de aanschaf het meest economisch) is in mijn beleving essentieel. Immers, haaks (90 graden) en daarbij verstelbaar, staat naast de schotel een hoekaanslag. Juist bij het 100% afwerken van de scales/wedges is de schotel een essentieel instrument. In een (relatieve) oogwenk werk je hiermede de scales/wedge assimilatie en het verlangde model en het formaat, vlekkeloos af. En alles op een messcherpte hoek van 90 graden zonder vage geile rondingen.

Ter adstructie vide bijlage.

 

J

 

PS. Bedenk, dit is een giga blow up; dus elk gebrek(je) wordt genadeloos blootgelegd. In werkelijke dimensie is het perfect.

 

Ziet er prachtig uit Joost! Echt heel netjes, ook de ronding, bij dit model echt perfect. ik hoop ooit een heft te maken dat zo mooi is als deze!

Link to comment
Share on other sites

Mooi werk Joel,

 

Kan je me een advies geven voor het berekenen van de dikte van de wig.

Is de wig een wedge of een spacer

 

Tony

 

Hoi Tony,

 

De dikte van de spacer is gewoon op de meten aan de dikte van je mes, bepaal voor jezelf tot hoever je het mes wilt laten sluiten en meet daar op die positie de dikte van het lemmet. Dat is de dikte van de spacer of wig. bij mij zit er een lichte hoek in de spacer dus noem je het een wig denk ik? Je ziet ook op de foto dat beide helften van het heft iets uit elkaar staan.

Deze manier zag ik ook op SRP voorbij komen. Met een (digitale) schuifmaat is de voornoemde dikte uiterst makkelijk te meten. De eventuele spacer zal volgens mij dikker uit moeten vallen dan de wig. Maar ik heb hier nog geen ervaring mee, dus corrigeer me als ik het verkeerd zie.

Link to comment
Share on other sites

Ha Joël,

Quote

“Wat betreft het afronden, dat lijkt me niet bij alle modellen heft mooi. Bij dit model met punten aan de uiteinden lijkt me dat geen porem. Ik wilde de hoeken afkanten op 60 graden ofzo. Maar eerst ga ik nabij de pivot nog een deel afschuren om het heft wat slanker te maken.”

Unquote

Ik ben het met je eens dat de hoekige Thier-Issard modellering aan kop en kont van de scales zich niet optima forma laat samengaan met afgeronde scales die in de lengte glooiend op nul aflopen. De hoekige afwerking past het beste met “plank”vlakke scales.

De hoekige vormgeving is een vondst van TI die als geniaal is te bestempelen. Waarom? Het ziet er bij de eerste oppervlakkige blik verdomd goed en gelikt uit en is het meest simpele model te fabriceren en heeft alzo de laagste kostprijs.

 

Je pakt 2,5 mm uitgangsmateriaal. Je pakt een malletje. Je zaagt het uit. Haalt de scherpe kantjes eraf. En klaar is de Franse Kees, Corneille.

De formule is al enige tijd naast TI ook opgepakt door Wacker en Aust. En zij zijn niet de enigen. Met als resultaat zo iets onesthetisch en lomp dat ik de laatste Wacker met Blackwood scales uit elkaar heb moeten halen om het huiswerk van de legendarische maker over te doen.

 

Je trekt zelf de conclusie dat je bij een volgende oefening wat meer elegantie moet betrachten. Deze bevinding juich ik toe. Ik ben in mijn lade gaan kijken wat ik daar met Thiers-Issard model scales had liggen. Het bleek tot mijn verwondering slechts een mes te zijn. Ook het plankje-model. Van jaren geleden.

Maar, uitgedund. Van een zekere elegantie. Ebbenhout. Morgen voeg ik wel een plaatje toe. Want ik schrsif dit bericht na uitgebreid dineren vanuit mijn nest in comfortabele halfzitstand. Dus niks camera.

 

Doch, echt mooi werk is alleen te bereiken als de plankjes-model-vormgeving wordt verlaten. Het is te gemakkelijk en vereist te weinig inzet, ambachtelijkheid en creativiteit. En is/wordt daarom artistiek in mijn beleving nooit een topper.

 

Bedenk, je prestatie is bepaald niet gering. Mijn reactie is zeker niet negatief. Je hebt met je beperkingen een voortreffelijk stuk werk geproduceerd.

Mijn relaas heeft als oogmerk je op te stuwen.

Het door jou bewandelde pad en de nog te bewandelen paden maakt je van leerling tot gezel. Heb je dat niveau bereikt en wil je meester worden, verlaat dan tijdig het plankjes pad.

 

Brave groet,

 

J

Link to comment
Share on other sites

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je uitgebreide reactie, inmiddels ben ik weer wat wezen rommelen, ik wilde wat uitproberen met het letterhout.

 

Omdat ik het beste stuk wilde bewaren voor na de experimenten heb ik het mindere stuk eruit gezaagd om een heft te maken.

 

Wat betreft het schuren, het is inderdaad hard spul maar het is prima te schuren vind ik. Ik denk dat het behoorlijk verschil maakt wat voor kwaliteit schuurpapier je gebruikt. wat betreft schuurpapier gaat de voorkeur uit naar norton of anders 3m als het even kan. Die blijven langer goed en nemen veel sneller materiaal af in vergelijking tot de goedkopere huismerken schuurpapier. Die van de Hema heb ik overigens geen ervaring mee maar ik bedoel de huismerken van de bekende bouwmarkten.

 

Zie hieronder de foto van het heft onder constructiue met de wedge die erin komt.

 

2s7usys.jpg

 

Mocht je nog aanbevelingen hebben hoor ik dat graag!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.