Jump to content

Het scherp van de snede

efsk

Recommended Posts

Ik zou u allen nog laten weten of ik verschil merk tussen een scheerklaar geleverd mes waar ik net mee heb leren scheren en datzelfde mes vakkundig door Joost onder handen genomen. Dat betekent dus dat ik een scheerbeurt nodig had met mijn Rameau La Colombe. Ik toon hier geen foto's, dat heb ik al gedaan van dit mes, maar ik herhaal nog maar eens hoe mooi het eigenlijk is.

Mijn navorsingen lijken erop te duiden dat het ijzer gesmeed is tussen 1852 en 1889: dit mes is honderd jaar ouder dan ik! Stel je eens voor, geconcipieerd op de trekschuit, middels trein, auto, vliegtuig, diverse wereldoorlogen en een paar maanlandingen aanbeland bij iemand die er een paar moderne scales opzet om vervolgens via internethandel, electronisch bankieren en een postbode weer dat te doen waar het voor bedacht is, namelijk scheren.

Dat waren honderdvijftig jaar, waarna het in de keuken belandt van iemand die van wanten weet. Eerst eens over wat synthetische stenen, materiaal modern, maar de handelingen zoals ze reeds eeuwen- en eeuwenlang verricht worden. En dan, als je denkt je bent er, neme men een japans brokkie steen. Zo oud als de aardkloot zelve. De aardrijkskundelessen van Dolf, met een vest wat hij zo vaak droeg dat het rechtop kon blijven staan, liggen te lang achter me om een era aan te kunnen geven, maar ergens in het tegenwoordige Japan stond een berg al een aantal (geologische) eonen te wachten tot er eens iemand bedacht dat je er wat zinvols mee kunt, anders dan beklimmen. Huppekee, pikhouweel erbij, paar wiggen, moeilijk doen en daar ligt dan een stuk steen op iemands aanrecht.

Die iemand hanteert vervolgens steen (paar miljard jaar) en mes (honderdvijftig jaar) liefdevol en kundig over elkander tot de bevel glimt en spiegelt als een, ja als een spiegel dus. Zou de bevel niet te smal zijn om wat te zien, zou je je erin kunnen scheren. In plaats daarvan scheer ik me ermee.

Welnu: het maakt verschil. En hoe! Het glijdt een stuk makkelijker over de huid, een stuk stiller ook door de baardharen. Niet meer KGRT, maar haast melodisch. De kin gaf dan wel meer problemen dan met de Tennis, maar minder dan met dit mes voorheen. Met twee passes gladder dan hiervoor met drie. Stuk beter uitkijken ook meteen, want ook onvergeeflijker. Bestaat dat, bij het open mes? Dat het ene mes aggressiever is dan het andere?

Nu ja, geen bloedingen die na effe lekker soppen met de aluin nog zichtbaar waren en voor het eerst in tijden eens een keer (op de valreep) 's ochtends geschoren.

Fijne dag allemaal en dank je Joost. Jouw arbeid heeft mijn scheerbeleving aanzienlijk verbeterd.

Dringend DNA test laten doen, kan niet anders of jij bent een zoon van Joost ;-)

Dank voor je inbreng, leuk gebracht. Zo zie je maar dat je een mes niet te snel moet afschrijven.

Mooi gefilosofeerd Richard! En dankjewel voor je complimenten. Mooi dat je er tevreden mee bent. Als je die vier mesjes uit de weekset onderhanden hebt genomen (schoonmaken; schuren; poetsen) dan ontvang ik je weer graag weer voor de eindigende aanraking.

Wat betreft je kinproblemen de vraag, "Trek je je huid wel helemaal strak voordat je erover heen gaat?"

Heren, wat de DNA test betreft, een eerste oppervlakkige blik op ons beider exterieur maakt een illusie van iedere mogelijke genetische verwantschap met dien verstande dat blijft staan dat we beiden van het humane type zijn :D .