joostmoree Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 (edited) Investeer in dingen en belevingen die hun waarde behouden en niet voorbij gaan. Onder waarde is in deze thread niet te verstaan een begrip dat zich in een geldeenheid laat uitdrukken. Maar waarde die de som is van kostelijk basismateriaal en datgene wat je met uiterste inspanning daaraan zelf hebt toegevoegd. Iets dat waarde heeft omdat je het koestert en warmte verleent. En dat is een waarde die blijft. Een waarde die zich bij voorbaat verdient door te worden geschoven naar een volgende generatie. Of meteen met een sprong door naar je kleinkinderen. Lees hier over aan het eind van dit berichtje. En om waarde toe te voegen, heb je bloed (je snijdt of zaagt je in je poten), zweet en ellebogenwerk (poetsen) uit de kast gehaald. Laat staan de tranen. Daarvoor moet je investeren. Investeren is hier primair niet geld inpompen, maar verstandige keuzen maken. Lezen. Voorbereiden. Praten. Schrijven. En in de bezigheid en het beoogde resultaat daarvan veel energie steken. Echter, als het basismateriaal niet kostelijk is, zal het ook na uitputtende bearbeiding niet blijven. Als de Nachtwacht uit latexverf ware opgetrokken dan had dit kunstwerk de 18de eeuw niet gehaald. En hadden we de glimlach van Mona Lisa nooit kunnen aanschouwen. Ik roep jullie dus op in kostelijk (beperkt geschonden) uitstekend basismateriaal te investeren. Materiaal dat gezien de kwaliteit na bearbeiding verdient iets van jezelf - jouw stempel - mee te krijgen. En dus blijft. Ik had al een ouwe Flic. Een plaatje van haar bevond zich in mijn tussendoor bericht van mijn rotatie van deze week. Als eerder medegedeeld betrapte ik nog een Flicje. Zij kwam gisteren binnen. Meteen aan de slag. Veel werk. Ik heb patina behouden. Niet alleen ter wille daarvan maar behoud van bladgoud noopte mij daartoe. Vervolgens naar de stenen en het leder. Ik houd nu al van dit mesje. Terwijl ik dit schrijf houd ik haar vast. Een dergelijke band zal ik met een Gold Dollar of een Titan nooit opbouwen. Hedenmorgen de eerste scheerbeurt. Buiten iedere competitie. Beetje jammer dat haar originele scales met reliëf in topconditie is want dan is de aanvechting tot vervanging te onderdrukken. Met deze frustratie kom ik het weekend wel door. Ik schiet met het tot dusverre voortbrengen van niet meer dan een stuk of een kleinkinderen van den mannelijken kunne, tekort. Ik zal de zeunen een duwtje geven. Bijlage: plaatje. Met opzet een beetje onthecht. Daarover later meer. J PS. Ik schrijf wat ik voel Edited April 5, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Ziet er goed uit Joost! Als mn krabbertje opgeknapt is ga ik aan de straight beginnen. Als het me bevalt zal ik dit verhaal over kostbaarheid zeker in mn achterhoofd houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Joost jij hebt nog iemand om het aan door te geven, wat er met mijn spullen straks gebeurd ik zou het niet weten, was al geregeld maar is verandering ingekomen aangezien die persoon plots niks meer van zich liet horen. Toch wel een beetje jammer. Mooie vondst, scheert hij identiek aan je eerste? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 6, 2014 Author Share Posted April 6, 2014 Ron, ik sta er niet direct bij het doorschuiven stil maar ik benadruk hiermede dat wanneer je met iets aan de slag gaat en daarin "investeert", het wenselijk is dat vervolgens het resultaat de moeite waard is om door te schuiven. De "nieuwe Flic" is in alle opzichten een kloon van degene die ik al had met dien verstande dat haar goldwash iets beter bewaard is gebleven en zij bijna nihil aan honewear heeft. Ik heb nog even maar mijn Ebay historie van een paar jaren terug gekeken en zelfs de betaalde koopprijzen zijn bijna gelijk. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 De ietwat mindere bekendheid zal daar wel aan ten grondslag liggen vermoed ik. Met dat "onthecht" maak je me nu wel nieuwsgierig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Ja Ron, ik ben je nog een reactie verschuldigd als toelichting op mijn drijfveer tot "onthechting" bij het afbeelden. Ik probeerde prutsend met een mengvorm van overbelichten met daarna een beetje dromerig contrast bijvoegen het mesje los te maken van de ondergrond. Wat ik bedoelde met "daarover later meer" staat me eigenlijk niet meer zo bij. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts