efsk Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Heren, Dames ook, Al geruime (relatief gezien dan) tijd ligt in mijn lade een prachtmes te wachten. Prachtmes, maar oerlelijk plastic doosje. Gelukkig scheer je je daar niet mee. In ieder geval, vijfachtste, NOS, aangeschaft om twee redenen: 1. Wat heeft iemand bezield zn scheermessenmerk "Tennis" te noemen 2. Het opdruk "Für zarte Haut". Punt is natuurlijk, ik als (nog) niet-slijpende scheerder kon er nog eventjes niets mee en bovendien dacht ik eerst maar eens een aantal keren te scheren zonder steeds van mes te wisselen. Nu wil het gelukkig toeval dat ik met Joost afgesproken had mn Rameau te slijpen zonodig dus ik had de vrijheid maar genomen om ook deze Tennis mee te nemen. (Eigenlijk had ik de vrijheid genomen nog meer mee te nemen voor een paar vragen. Moe en bezweet, want fietsende, bij Joost gearriveerd het een en ander bekeken en -sproken over wat ik mee had gebracht, waarop het losging. Eerst bekeken we de inhoud van een zekere lade. Dat wil zeggen: ik keek en luisterde, en Joost vertelde. (En mijn gedachten dwaalden kort af daar ik opeens een huiselijk tafereel voor me zag: Zondagavond, uurtje of half elf, tandjes gepoetst pyamaatje aan, bedtijd. Mevrouw Joost doet de lampen reeds uit en Joost zegt "Ik kom zo, even de rotatie voor de week klaarleggen." Lade open, Joost kijkt en peinst. Deze, of toch die... Hm. Wrijft even over de kin, kijkt wat, pakt, legt terug, combineert, en uiteindelijk, kwart over drie, de keuze gemaakt, sluipt hij zachtjes de trap op om tevreden aan wat resteert van de nachtrust te genieten.) De eerder getoonde 6/8 Tennis waar het hier niet over gaat werd door Joost vakkundig behamerd tot hij weer netjes in het midden sloot en niet meer loszat waarop we een biertje namen en de keuken bezetten. Op de 6/8 werd eerst een bevel gezet waarna beide Tennissen en de Rameau over de fijne gritten gingen. En Joost maar vertellen. En laten zien wat hij deed en waarom. Een voor mij bijzonder leerzame en aangename ervaring, ondanks dat de pint zich goed deed voelen in de benen. Uiteindelijk alle drie nog over de Japanse natuursteen hier door Joost zelve luidkeels bezongen en over de strop, en toen was het klaar. Sterk als een eenzame fietser kromgebogen over mijn stuur tegen de wind baande ik mijn eigen een weg over de vele kilometers steenworp tussen Joosts woning en mijn residentie om vervolgens, dankzij andere verplichtingen, eerst een dag later te kunnen gaan scheren. Maar ik dwaal af.) Heden dan toch het mes ter hand. Goeie douche met voorweek in de Vergulde Hand, Vervolgens voorweek in de Golddachs en stroppen maar. Hoofd weer nat, wederom kwasten en daar gaan we mensen. Wat een mes... Het probleem wat zich hier voordoet is dat ik me niet eerder met deze Tennis geschoren heb. Ik kan Joost dus nog niet verhalen over de verschillen tussen voor en na. Dat komt later, als ik de Rameau weer over de wangetjes heb laten glijden. Voor nu echter: Wat een mes. Zachtjes fluisterend glijdt het door het baardhaar. Bijna als vanzelf volgt het de rondingen van het gelaat. Zelfs mijn kin kreeg ik glad vandaag! De wangetjes heb ik tegen de vleug in gedurfd heden, en zelfs dat liep zonder problemen. D'accord, redelijke brand met de aluin, maar stel je eens voor hoe dat was geweest met een mes wat NIET voor zarte Haut geschikt is! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Dat heb je fraai neergepend! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Leuk te lezen, zo op de vroege zaterdagmorgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Geweldig! Ik heb het met veel plezier gelezen Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Mooi verhaal. Ik kan me voorstellen dat het een plezier is om een paar uren bij Joost door te brengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Mooi geschreven (in "Joost" stijl ) en schitterend om te lezen. Kan me voorstellen dat het een genot en uitermate leerzame ervaring moet zijn waarbij de tijd al vlug uit het oog verloren wordt. Je boft maar dat je zo dicht bij hem woont! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Dit zijn de ervaringen waarbij je het meeste leert, als je kan kijken hoe iemand het doet en daarbij nog a la minute vragen kan stellen. De resulterende verbetering in het scheren laat zich meteen voelen, je hebt maar geluk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Prachtig verhaal Richard! Zelfs Mevrouw Joost (Mena) heeft er van genoten en dat wil wat zeggen want zij is bij het ventileren van "Haar Straight Razor Bevindingen" in het algemeen niet overtuigend hilarisch! J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts