Jump to content

Nog een eerste projectje

cutthroat

Recommended Posts

Ik heb laatst voor een paar euro een mes op de kop getikt. Het is er eentje van Böntgen & Sabin. Zal wel niks bijzonders zijn, maar dat maakt niks uit. Geïnspireerd door alle schitterende restauraties hier en op SRP wilde ik proberen of me dat ook lukt. Het herstellen tot een visueel mooie staat is bij mij dus prioriteit bij dit mes.

Het mes verkeerd nog in redelijk goede staat. Weinig tot geen pitting en niet zoveel roest. Wel vol met kleine, ondiepe krasjes. Gisteren een pakketje schuurpapier oplopend van 180 tot 2000 grit en polijstmiddel binnen gekregen, dus zojuist van start gegaan. Enige nadeel van dit mes is dat er een ets op zit. De zwarte aanslag/prut/patina (?) zit ook op de ets, dus die afplakken is geen optie. Tips hoe hier mee om te gaan zijn van harte welkom.

Als het herstellen van het mes lukt, worden nieuwe scales maken een volgend project, want de originele scales zijn een soort van poep-bruin massief plastic. Ik denk hierbij aan iets in hout met messing pins en misschien ook een messing spacer. Maar dat is nog toekomstmuziek.

Alle tips en suggesties, ook aangaande of dit een goed mes is om aan te kopen of juist te laten liggen, zullen een warm onthaal krijgen :D

20140401_195101.jpg

20140401_195120.jpg

20140401_195142.jpg

20140401_195221.jpg

Mooi mes om mee te beginnen, als je de etsing wil behouden en met de zwarte plekjes kan leven op de ertsing kan je deze afpakken met electratape. Zo kan je de rest bewerken tot zover jij wilt. Raad je wel aan om heb lost te halen van het handvat zodat je helemaal schoon krijgt. Succes er mee.

Ik heb laatst voor een paar euro een mes op de kop getikt. Het is er eentje van Böntgen & Sabin. Zal wel niks bijzonders zijn, maar dat maakt niks uit.

Alle tips en suggesties, ook aangaande of dit een goed mes is om aan te kopen of juist te laten liggen, zullen een warm onthaal krijgen :D "

Effe strak Cutthroat, heb je dit mes nou op de kop getikt of ben je voornemens om te overwegen om dit op de kop te tikken?

J

@Kalerolf: ik heb het mes los gehaald van de scales zodat ik het in zijn geheel mooi kan krijgen. De truc met de tape ken ik, maar wil het liefst èn de ets behouden èn de zwarte aanslag verwijderen.

@Joostmoree: ik heb deze al in het bezit (zie ook mijn opmerking aangaande het ontvangen schuurpapier en dat ik daarmee al aan de gang ben gegaan). Ik heb deze primair aangeschaft om mee te kunnen oefenen. Dat het niks bijzonders zou zijn is dus niet erg, maar het zou een leuk extraatje zijn als het wel een leuk/goed/bijzonder mes is. Ook tips aangaande waarom jullie dit mes juist wel of niet zouden aanschaffen zijn welkom. Op die manier leer ik waar ik in de toekomst op moet letten.

Ik heb laatst voor een paar euro een mes op de kop getikt.

En bedoel je dan inderdaad 4 of 5 euro of zijn het er een paar (10-20) meer? Dan weet ik waar ik aan kan denken als ik weer eens in een 2e hands winkel kom.

Ha C!

Effe pulsief. Als ik alle plaatjes heb bestudeerd en mij vervolgens focus op plaatje drie van boven af; dan denk ik het navolgende (ik ben een beetje lompe man met dito gedachten).

Het ijzer ziet er goed uit. Oblique point. Dat zie je niet zoveel in de Lage Landen!. Maar alles wat aan het ijzer hangt is niks.

Als ik deze ongeregeldheid vanavond op mijn werkbank had liggen sloopte ik morgenochtend alle aanhang eraf. En schoonde het mes op tot en met hoogglans. Dan nieuwe scales. Als je die niet zelf kan maken, dan maar kopen. Je weet de weg wel? Of niet? Dan vragen.

J

PS. Waarom hoogglans? De kwaliteit van de opdruk is niet waard een neiging tot bewaring daarvan met vermeend patina te koesteren. Poetsen! En wat blijft dat blijft. Ook al is het vaag.

Ik ga zelf ook binnenkort beginnen met het opknappen van mijn kringloop straight. Ook scales maken is de bedoeling. Ik hou dit topic dus in de gaten, er zullen vast goede tips voorbij komen!

Ha Joost,

De scales eraf slopen (met beleid) was ook het eerste wat ik heb gedaan. Ten eerste omdat ik dan het mes goed kan kuisen, ten tweede omdat ze spuuglelijk zijn. Wel heb ik de wedge en spacer vooralsnog bewaard.

Andere scales zijn een must, en daar wil ik in eerste instantie zelf mee aan de slag. Zoals gezegd iets in hout met messing (denk ik). Maar laten we niet op de band vooruit lopen.

Gisteren aan het schuren geweest met 180 en 240 korrel. Omdat ik op mijn gemak op de bank zat, en dus geen optimale lichtcondities had, kon ik het niet zo goed zien maar dacht dat er toch nog wel pitting aanwezig was. Zojuist bij daglicht gekeken, zie de foto hieronder.

20140405_112839.jpg

Dus ik zal denk ik toch weer terug moeten naar een lagere korrel, of niet? De ets zal ik nog eens wat gedachten geven. Hoogglans is mooi, maar de ets ook.

@Marco: gewoon doen! Lees ook de "How to" sticky in de Workshop sectie op SRP. Daar staat een hoop informatie. Ik heb naar een voorbeeld daar een schuurblokje gemaakt zodat je niet binnen de kortste keren verkrampte vingers hebt.