talibeard Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Serieuze kandidaat of niet-interessante instapper? Mijn eerste review op the Shaving Society! Ik zal beginnen met een persoonlijke scheerkwast-geschiedenis zodat alles wat perspectief krijgt; zo'n 10 a 15 jaar geleden begonnen met een grote varkensharen Vero (23x60 mm) gevolgd door een Wilkinson das (tja, geen ruggengraat en veel prik) en das/varken (wel ruggengraat en nog steeds prik). Nog silvertip geprobeerd (Omega en Mühle; meer aaien dan masseren en gewoon niet mijn ding) en daarna helemaal terug bij de zwijntjes. Ik ging ook steeds meer over op facelathering en de kwasten werden steeds korter. Mijn huidige favoriete varkensharen kwasten zijn de Vulfix #2189 en #6 zowel als de Omega's 50014 en 40033 maar ik moet toegeven dat er nog heel wat meer in de kast staan. Na het lezen van zeer positieve recensies 3 jaar geleden toch weer eens das geprobeerd; de Simpsons Commodore X1 (best; 21x46 mm) en de Vulfix #2273 (super badger (identiek aan Simpsons best) 19x40 mm), beide gekocht bij Paul Kox. Die bevielen al heel wat beter dan voorheen, vooral de behoorlijk dicht ingeplante Commodore was gewoon een lekker kwastje. Bij de Vulfix werd door diverse Amerikaanse vendors gewaarschuwd voor deze a-typische en erg 'stugge' Vulfix maar eigenlijk is-ie op het randje van floppy, in ieder geval voor zo'n varkensliefhebber als ik. Recentelijk bij BdF de Simpsons Berkeley 46 (best) als verjaardags/vaderdags kadootje uitgekozen maar kon de verleiding van die kortharige Special (19x40 mm) niet weerstaan hoewel ik eigenlijk bang was de Vulfix met een ander handvat te krijgen; dezelfde specificaties en nog goedkoper ook.... De kwast zelf; de best kwaliteit van Simpsons is erg mooi en geeft een mooie mix van huidvriendelijke haartoppen met een behoorlijke ruggengraat. De grepen van zowel Simpson als Vulfix bevallen mij erg goed; kunststof van hoge kwaliteit met een hoog soortelijk gewicht geven meer kwaliteitsgevoel dan menig houten of hoornen greep. De Special is duidelijk minder dicht ingeplant met das dan de Commodore of de Berkeley maar vanwege zijn kortere haren en het feit dat bij het opschuimen de borstel relatief compact blijft is hij toch voldoende stevig om deze varkens-liefhebber te bekoren. In vergelijking met de Vulfix, die op papier het dichtste bij komt, is de Special juist veel dichter ingeplant; meer borstel voor minder geld dus van hetzelfde bedrijf! De Special is stug genoeg om ook harde zepen makkelijk op te nemen en zelfs voldoende voor 3 passes. Ik heb hem nu een keer of 20 gebruikt, en zit nog in mijn wittebroodsweken, maar hij heeft zeker een vaste stek in mijn rotatie veroverd! Deze Simpson vliegt een beetje onder de radar maar dat is naar mijn mening zeer onterecht; het is een zalig facelather-kwastje en zijn vraagprijs meer dan waard. Conclusie; de Special in best is een volwaardige scheerkwast van hoge kwaliteit. Hij is minder geschikt voor bowllathering vanwege zijn formaat maar een serieuze kandidaat voor een veeleisende facelatherer. Echt meer kwast dan ik op voorhand had durven hopen! Ik zal een apart draadje openen voor eventuele discussie over deze recensie zodat dit forum aan uitsluitend recensies voorbehouden blijft: viewtopic.php?f=10&t=155 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts