Jan Zoethout Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Heb op eBay een handvatje gewonnen: Op de onderkant van dit handvatje staat tekst die ik wil "ophalen": Met "ophalen" bedoel ik dus de lettertjes zodanig inkleuren dat de tekst leesbaar is en blijft. In B&B staat een verhaaltje over hoe dat te doen: http://badgerandblade.com/vb/showthread.php/393713-Lettering?highlight=lettering. Alleen: wat moet ik me voorstellen bij "a Sharpie oil based paint pen" in onze contreien ? Hoe heet zoiets bij ons, en vooral: waar haal ik dat vandaan ? Bij de kantoorboekhandel ? Bij een doe-het-zelf zaak ? Elke aanwijzing is welkom Link to comment Share on other sites More sharing options...
FairArie Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Sharpie koop je bij de betere boekhandel; check beslist.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Ik zou denken een soort van fijnpuntige permanente marker. Als de letters verdiept (gegraveerd o.i.d.) zijn, dan zijn er andere mogelijkheden. Je zou een inkt of verf erover kunnen wrijven en dan nawrijven met een spons. Een hele mooie oplossing, maar ik zou zo niet weten waar te krijgen, is een soort klei-achtig prutje wat je aanbrengt en dan het overtollige materiaal verwijderd. Dit wordt ook wel bij krabbers gedaan die opgeknapt worden om bijvoorbeeld de cijfers op de stelring weer te "vullen". Link to comment Share on other sites More sharing options...
FairArie Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Zijn de letters erop gedrukt of is het gegraveerd en opgevuld? Als het laatste het geval is, zou je je licht op kunnen steken bij bedrijven die natuurstenen plaquettes maken (eerste steen, grafstenen). Die hebben hier vaker mee te maken met restauratieprojecten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted March 31, 2014 Author Share Posted March 31, 2014 Het handvatje is nog niet binnen, maar ik denk dat de letters zoals de angelsaksen zeggen "embossed" zijn. Warm afgedrukt, niet gegraveerd maar wel verdiept. Denk dat ik een bij ons bekend alternatief heb gevonden - de Edding 780, ook een paint-marker. Morgen google ik wat uitgebreider verder ..... Blijf reageren - alle input is nog steeds heel welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkverhaar Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Alleen: wat moet ik me voorstellen bij "a Sharpie oil based paint pen" in onze contreien ? Viltstift. Sharpies zijn de archetypische Amerikaanse bureauviltstiften (beetje zoiets als een Edding hier). En ze zijn knap bagger. Beetje watervaste overhead-stift (kennen we dat nog ) die je hier in de kantoorboekhandel vindt is beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seabiscuit Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Hoe moet dit werken dan? Want ik wil mijn letters van mijn Simpson kwast ook wel eens opvullen. Als ik met een stift erover ga, dan blijft die shit op het handvat zitten, dus dat moet ik niet hebben. Hoe werkt dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Ik heb meermalen gelezen dat er ook wel bouwpakketten voor wordt gebruikt. Grofweg aanbrengen en meteen daarna met een doek de overtollige verf wegvegen. Of dat ook zo makkelijk gaat als het klinkt betwijfel ik. Ik heb het zelf nog nooit gedaan in ieder geval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted March 31, 2014 Author Share Posted March 31, 2014 Hoe moet dit werken dan? Want ik wil mijn letters van mijn Simpson kwast ook wel eens opvullen. Als ik met een stift erover ga, dan blijft die shit op het handvat zitten, dus dat moet ik niet hebben. Hoe werkt dat? De methode staat beschreven in http://badgerandblade.com/vb/showthread.php/393713-Lettering?highlight=lettering Ik heb dit draadje opgezet om er achter te komen met welke in Nederland (makkelijk) verkrijgbare spulletjes je dit kunt doen ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gyedema Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Hmmm. Ben benieuwd of dat ook zou kunnen om de wat fadende cijfers op een adjustable "op te halen"... kan het eens een poging geven! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 @gydema Potje zwarte hoogglans voor modelbouw. Handvat etc. Afplakken, zodat alleen de cijfers op de ring nog zichtbaar zijn. Dus ook de overgang handvat ring goed afplakken. Cijfer met penseel goed vullend lakken. Vervolgens met een niet pluizen lapje de Ring schoon wrijven. Oppassen dat je de cijfers niet leeg wrijft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seabiscuit Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Ben ook even aan de gang geweest, met een gewone zwarte marker van de HEMA. Dit is het resultaat: Ik denk dat het er wel op blijft zitten, juist omdat het bij mij leek alsof de tekst met korreltjes was ingekleurd toen ik hem kreeg. Dus de inkt hecht zich dan denk ik aan die korreltjes en dus komt het er moeilijker af dan wanneer het direct op het plastic handvat zou zitten. Althans, dat is mijn theorie... Het probleem is alleen dat de sticker dus net over dat stukje tekst heen zit, dus ik moet die sticker verwijderen om het op te halen. Doen? Want ik heb gehoord, dat de sticker er vroeg of laat toch wel afkomt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
FairArie Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Dan zou ik wachten tot het vroeg of laat is. Nu is het kennelijk nog te vroeg en blijf je waarschijnlijk met lijmresten zitten (= nieuw "probleem"). En hoe ziet het eruit onder de sticker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 Ik kan je moeilijk raad geven, want van mij had die sticker er helemaal niet op hoeven zitten ... Simpson verkoopt ook losse stickers Het resultaat van de actie met de viltstift is trouwens heel fraai. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted April 6, 2014 Author Share Posted April 6, 2014 Ik startte dit draadje omdat ik dacht dat het handvatje van kunststof was.... Gisteren kwam het handvatje binnen - ik had niet goed opgelet op de titel op eBay: "old vintage WWII German ? Anthrax novelty china shaving brush joke propeganda" En dat is het ook - een porseleinen handvatje. Netjes geglazuurd, en de tekst op de onderkant zit onder de glazuur en is helemaal niet verdiept. Heb ik voor niets een Edding 780 marker aangeschaft (enfin - die komt nog wel eens van pas) ... En dan komt nu een nieuwe vraag: Is een scheerkwast met porseleinen handvat een meer voorkomend verschijnsel of is het beter dit handvatje als curiositeit te gebruiken en er coctailprikkertjes in te doen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Lang geleden werd dat vaker gedaan, zeker voor de komst van primitieve kunststoffen. Gezien de melding over anthrax zal deze wel omstreeks de jaren 20 van de vorige eeuw stammen. Bakeliet was geloof ik al wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Treb Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Lacquer Stik is misschien iets wat werkt. Is een soort verf in staaf vorm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted April 6, 2014 Author Share Posted April 6, 2014 Lang geleden werd dat vaker gedaan, zeker voor de komst van primitieve kunststoffen. Gezien de melding over anthrax zal deze wel omstreeks de jaren 20 van de vorige eeuw stammen. Bakeliet was geloof ik al wel. Ook GDCarrington op TSN bevestigt dat porselein - samen met celluloid, hout en bakeliet - gebruikt werd voor scheerkwasthandvatten in de 1920'er jaren. Betekent dat m'n handvat een origineel exemplaar is uit die tijd - verdient 'ie een mooi (synthetisch ?) borstelkopje - ga ik regelen - t.z.t. ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts