Jump to content

Opknappen oude krabber

marco

Recommended Posts

Ik heb een oude krabber op de kop getikt bij de kringloop.

Ik was begonnen met oppoetsen en schoonmaken met tandenborstel en tandpasta (ergens op internet gelezen...) maar dat haalde niks uit.

Toen ben ik licht op gaan schuren en meteen was ik wat van de donkere plekjes kwijt.

Omdat ik bang was dat ik teveel zou beschadigen ben ik gestopt en heb eerst de krabber uitgekookt. Had ik gelezen op internet en iemand kwam met de tip om er een scheutje azijn bij te doen.

Alles wat ik geschuurd had kreeg een hele donkere grijze waas.

Met een dremel met een heel fijn schuurpapiertje er op kreeg ik het er weer af en later heb ik het ook een beetje gepolijst met de dremel.

Er zit nog wel wat pitting op en er is nog genoeg, vooral op het handvat, wat er niet uitziet.

Heeft iemand tips/ideeën?

Is het misschien een aluminium krabbertje?

Azijn zou ik nooit gebruiken voor het schoonmaken van krabbers, voor je het weet bijt het meer weg dan je lief is, vooral als het onder de plating zijn werk doet. Standaard vaatwasserblokjes hebben ook een bijtende werking, onbehandeld aluminium komt daarom ook met een zwarte/donkere aanslag uit de vaatwasser.

Zou je eens een foto kunnen plaatsen van het huidige resultaat?

Dat zal ik vanavond even doen.

Hoe weet ik van welk materiaal het is?

Het vreemde is dat de onderplaat (waarvan ik dacht dat het een vaste was, maar die met poetsen toch los kwam van het handvat) er veel beter uitziet, alsof daar niks mee gebeurt is.

Zwart na azijn klinkt als aluminium. Dat heb ik in een ver en grijs verleden ook eens gehad toen ik in een onbezonnen bui dacht mn toenmalig aluminium koffiepotje eens aan een grondige schoonmaakbeurt te onderwerpen. De eerste bak koffie na schoonmaken heb ik de eerste de beste slok letterlijk uitgespuwd. Wat een bocht! Volledig ongeschikt voor de koffieproductie geworden, hetgeen voor mn koffiepotje jammer was, maar voor een krabber wellicht minder uitmaakt. Wat denk ik serieuzer is, is dat ik niet verwacht dat je het dofgrijs/zwart er eenvoudig afgepoetst krijgt. Tenzij je weer wat aggressievere methodes gebruikt, maar ja, die hebben ieder weer hun eigen nadeel...

Ik gebruik zelf niks meer dan weken in warm water en afwasmiddel. Daarna schrobben met een tandenborstel en zonodig herhalen. Uiteindelijk maak ik het af met poetsen met tandpasta of een milde metaalpolish. Dat werkt uiteindelijk prima maar vergt soms wat geduld. De enige krabber die ik ooit visueel om zeep hielp was toen er azijn in het spel was. Daarna nooit meer gebruikt.

• 7 years later...

En ook dit oude topic nieuw leven inblazen ;-) Toch fijn zo'n zoekfunctie.

Laten we het concreet maken. Ik heb een Tech die er nog redelijk uitziet, maar zou hem graag nog mooier willen maken. het is een Engelse versie, met alu handvat, totaal 32 gram. Ik weet niet zeker waar de kop delen van gemaakt zijn?

Dat handvat geloof ik eigenlijk wel, maar zijn er manieren om de kop mooier te krijgen? Ik heb het zojuist in shampoo badje met een stevige borstel schoongemaakt, maar er valt nog wel meer winst te halen. De tandpasta is er nog niet aan te pas gekomen. Bedoelen jullie met witte tandpasta trouwens wit van kleur, of voor extra witte tanden ;-) En ja, dat is een serieuze vraag!

PS: foto's zijn macro genomen, dus lijkt er ontzettend "slecht" uit te zien, dat valt reuze mee in werkelijkheid

20211116_142114.jpg

20211116_142131.jpg

20211116_142157.jpg

Op de foto's links, een Gillette TTO krabber. Deze ziet er prima uit, behalve de onderkant. Daar zit iets van een groen(ig)e aanslag. Hoe zouden jullie dit aanpakken. Krabber heeft tot nu toe alleen kort alcohol badje gehad, en daarna even liggen weken in een shampoo sopje, en wat met een borstel schoongemaakt.

tto_04.jpg

tto_03.jpg